За първи път електронните данъчни декларации са много повече от хартиените, обявиха от НАП

Данъчните получават все по-малко хартиени данъчни декларации.

© Надежда Чипева, Капитал

Данъчните получават все по-малко хартиени данъчни декларации.



До края на януари са подадени 50 хиляди данъчни декларации за доходите, като 36 хиляди от тях са постъпили по електронен път, съобщи говорителят на Националната агенция за приходите Росен Бъчваров. Той подчерта, че за първи път превъзходството на електронните декларации е толкова голямо.


Според Бъчваров около 18 хил. души са се възползвали от възможността да намалят с 5% данъкът за довнасяне, като подадат декларация до края на януари. Говорителят на НАП припомни, че тази е последната година, в която хората попълват декларациите си. От следващата данъчна кампания това ще става автоматично, на база изпратените от работодателите данни за доходи.


Коментирайки смяната на касовите апарати, която трябва да стане до 31 март, Бъчваров посочи, че сегашните устройства позволяват всяка втора покупка да се скрие от данъчните. Според него при положение, че 176 хиляди търговци имат само по един апарат, а само 220 фирми са с над 150 устройства, даденият срок за покупка и инсталиране е изпълним.


Като основни предимства на новите касови апарати Росен Бъчваров посочи подаването на информация в реално време към НАП, наличието на QR код, позволяващ проверка дали бележката е истинска и намаляване на проверките на изрядните търговци.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Понеже таман вчера си подкарах новия касов апарат, да обясня тази глупост с QR кода.

    1. Няма сайт на НАП, където такива кодове да бъдат проверявани (половин час търсих, гледах - нема, бате). Съществуващият сайт kasovbon.com, където върви лотарията с бележките, изисква въвеждане само на пореден номер на бележка, който така или иначе присъства на нея. Този сайт не изисква въвеждане на сериен номер на устройство или фискална памет, (т.е. бележка номер 1234 от моя касов апарат не се отличава от бележка номер 1234 от касовия апарат на ИКЕА за целите на регистрацията) и не разполага с функционалност за сканиране и дешифриране на QR кодове.

    2. Самият QR код е просто машинно-четима поредица от следните данни: сериен номер на фискалната памет; пореден номер на касовата бележка;дата и час на издаване; обща стойност. Ето как изглежда буквално един декодиран код от моя касов апарат:

    36597423*1000011*2019-02-01*15:03:45*51.74

    Забележете, че това са данните в текстов формат. Липсва какъвто и да е хеш на някакъв секретен параметър, с който НАП да разполага при фискализацията на апарата, че да потвърждава идентичността на касовото устройство, или поне като абсолютен минимум някаква контролна сума, която да потвърждава интегритета на данните. Явно се разчита само на свойствата на QR кодирането за защита на данните от грешка.

    За да бъде използваемо всичкото това нещо, е необходимо тепърва някой да напише специално мобилно приложение, което да сканира и дешифрира кода, след което чрез някакво API да се свърже към сайта на НАП (ако приемем, че изобщо съществува валидиращо API).

    Вместо това можеше QR кодът да съдържа в себе си някакво URI отпред и да препраща директно към https адрес, като предава съдържанието от бележката като get параметър. По този начин от *всеки* телефон или компютър с камера и браузер щеше да може да се извършва валидация на бележката, без никакви допълнителни софтуери. Но явно това ще остане за задача за следващия път, когато ни карат да си сменяме работещите касови апарати с нови, за да изпълняваме приумиците на тъпите момченца и момиченца от ГЕРБ начело на администрацията.

    Така че следващия път като чуете някой да ви каже, че можете да си проверите в НАП дали касовата бележка е фалшива, накарайте го да ви посочи къде точно в сайта на данъчните става това и как се извършва проверката. Защото за момента това просто не е вярно и тази леля от снимката към дописката ви лъже в очите.

    P.S. Дали касовите апарати наистина изпращат съдържанието на всяка касова бележка към НАП в реално време е съвсем друг въпрос. Аз лично силно се съмнявам, че администрацията е подсигурила достатъчен ресурс. Вчера жената, която ми бракува стария (напълно изправен, но неподлежащ на доработка) касов апарат, отвися три часа, за да го отпише от онлайн системата на НАП. Най-вероятно по време на следващия празничен сезон, когато започнат да ни забиват касовите апарати, чакащи връзка със сървърите на НАП, за да си пратят касовите бележки, ще разберем.

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12928 Неутрално

    До коментар [#1] от "Иван Арнаудов":

    Много вярно! QR кодът е прах в очите, който изглежда ефектен, но е напълно неефективен...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 4046 Неутрално

    Между другото... Има ли яснота, коя поред е тази смяна на касови апарати и колко се задават още...?! Защото все се оказва, че НАП нещо не му харесва и се троши колосален финансов ресурс, за да се изпълни поредното разпореждане на НАП. Кой всъщност носи отговорността за това...?

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  5. 5 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Весело

    Има ли яснота, коя поред е тази смяна на касови апарати
    —цитат от коментар 3 на tww09306483

    Аз имам бизнес от 2008 г., това ми е втората принудителна подмяна на изправно касово устройство. Първото устройство (Елтрейд) го купих някъде 2009-та, след като вече се знаеше, че Дянков ще въвежда дистанционна връзка. Изрично беше упоменато като предимство на този модел на Елтрейд, че ще поддържа промените и ще може да работи с GPRS модул.

    Когато обаче промените в наредбата излязоха, цената на доработката се оказа почти на цената на ново устройство с 12 месеца гаранция. И така касов апарат за 360 лева, използван под 2 години, с има-няма сто записани сектора във фискалната памет и оборот за под 20 хил. лева (рядко приемам плащания в брой), замина за боклука. Другояче казано, Дянковите промени ми обложиха касовия приход с 2% данък "глупави харчове".

    Второто устройство е рекордьор, изкара над 5 години, преди Дейзи да се направят на интересни и да решат да не му оправят софтуера (съседен модел устройство, по-нисък клас и пуснато по-рано на пазара, получи актуализация).

    Така че до момента над 600 лева съм дал за касови апарати щото някой мухльо в дискотека в Слънчев бряг не чука бележки. Най-голямата простащина е, че новите мерки за изпращане на всяка бележка в НАП са безсмислени. Който не е чукал бележки и преди, няма да чука и сега. Ако искат да те контролират, и след предишната промяна беше възможно по команда устройството да изпрати дистанционен отчет по-често от веднъж месечно.

    Това, което ме притеснява, е продължаващото отъпяване на държавните ръководители. Дянков поне беше умен и неговата мярка за въвеждане на дистанционен отчет, ако и скъпа за бизнеса, донесе качествена промяна в способността на НАП да вижда данните. Явно обаче десет години по-късно тъпаците все още не използват тази система по предназначение, и за по-лесно дайте пак да подменяме и доработваме. Ако следваме тази тенденция и научим лемурите, че могат да правят каквито си искат експерименти на чуждия гръб, изискванията за промени в софтуера на касовите апарати ще зачестят. Оттам нататък само остава производителите на ЕКАПФ да се усетят, че всъщност никой не ги задължава да доработват стари устройства и нещата заспиват.

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  6. 6 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3999 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":


    До коментар [#1] от "Иван Арнаудов":Много вярно! QR кодът е прах в очите, който изглежда ефектен, но е напълно неефективен...
    —цитат от коментар 2 на penetrating


    Не съм съгласна. Очаквам да започне да се използва, защото много по-лесно ще се регистрират бележките на kasovbon.bg.
    За мен е огромно улеснение.

    Доброто е заразно
  7. 7 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Гневно

    Очаквам да започне да се използва
    —цитат от коментар 6 на АзКлавдия

    Блажени са очакващите. След като НАП притисна производителите на касови апарати и софтуери за продажби с неоправдано кратки срокове да се приведат в съответствие с новите текстове на наредбата, защо след като промените вече са в сила, техния малоумен сайт не е оправен да приема сканирани QR кодове?

    За мен е огромно улеснение.
    —цитат от коментар 6 на АзКлавдия

    Наясно ли сте изобщо, като говорите за "огромно улеснение", как точно трябва да работи едно уеб приложение, за да приема сканирана информация? Давате ли си сметка, че интеграцията на уеб камера с браузер е една от най-тромавите задачи за реализация? Как давате мнение дали нещо е улеснение за вас или не, без да сте го виждали с очите си и изпробвали собственоръчно?

    И най-сетне: заради вашето "огромно улеснение" българският бизнес беше екстрено одрънкан от държавата с минимум 50-60 милиона лева за нови касови апарати и привеждане на складовия софтуер в съответствие с новата наредба. Дано поне малко неудобно ви стане :-[

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3999 Неутрално

    До коментар [#7] от "Иван Арнаудов":

    Края на март. Тогава е срокът за търговците, дотогава тази система не функционира.

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3999 Неутрално

    До коментар [#7] от "Иван Арнаудов":

    Ползвам qr четец от много време. Не разбирам изобщо за какви интеграции ми говориш.

    Доброто е заразно
  10. 10 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Края на март. Тогава е срокът за търговците, дотогава тази система не функционира.
    —цитат от коментар 8 на АзКлавдия

    Остави на мира срока за търговците. Наредбата е в сила от 28. декември 2018 г. и вече има търговци, които отговарят на правилата. Защо държавата не изпълнява своята част от задълженията за тези търговци, които вече са изрядни? Защото за НАП е по-трудно да си доработи пикливия сайт ли?

    Ползвам qr четец от много време. Не разбирам изобщо
    —цитат от коментар 8 на АзКлавдия

    Ясно е, че не разбираш. Нали идеята на сканирането с QR четеца е някаква информация да се прехвърли от един формат в друг. Само че спецификацията на QR кода на НАП е така направена, че е безсмислена, когато трябва да пренесеш кода някъде. Получаваш един стринг, който трябва да копираш на ръка и да разбиеш на части, за да въведеш информацията в отделните полета в сайта на НАП.

    Ето ти валиден QR код. Айде сканирай с телефона и ми обясни къде ти е улеснението:
    https://imgur.com/a/XZTD2lo

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  11. 11 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3999 Весело

    До коментар [#10] от "Иван Арнаудов":

    Сега разбрах. Предполагам, че е технически изпълнимо, обаче.
    Каква ще е технологията не е моя работа. Аз искам да я ползвам, не да й пиша кода.

    Доброто е заразно
  12. 12 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Предполагам, че е технически изпълнимо, обаче. Каква ще е технологията не е моя работа. Аз искам да я ползвам, не да й пиша кода.
    —цитат от коментар 11 на АзКлавдия

    Разбира се, че е технически изпълнимо. Само че на този етап вече е невъзможно да се реализира *простото* техническото изпълнение и остават само сложни за реализация, тромави и потенциално несъвместими решения. Само поради сгрешения фундамент.

    Ако QR кодът от касовия апарат съдържаше например следния URL:
    https://kasovbon.nap.bg?registerid=36597423&receiptid=1000011&date=2019-02-01&time=15 :03:45&amount=51.74
    тогава щеше да е детинска работа сървърът на НАП отсреща да хваща тези заявки, да валидира информацията и да върне проста уеб страничка, която да пише "Бележката е валидна" или направо да праща мейл към ГДБОП с инструкция "Отивате на адрес Х и арестувате управителя на фирма Y за фалшификация на касов бон."

    Но понеже кодът съдържа само суровата информация, сега някой тепърва ще трябва да пише сложен софтуер (приложения за андроид и iOS плюс уебкам интеграция за Chrome, Firefox и т.н.), за да може един елементарен стринг да се разбие на компонентите си и да бъде обработен правилно.

    Или това, или след шест месеца минфин Горанов или шефът на НАП да пусне писмо-инструкция към производителите на касови апарати да си пренапишат софтуера за генериране на QR кодове да наподобява URL-а, който съм написал по-горе, и след това собствениците на касови апарати ако обичат, да си обновят софтуера.

    И за разлика от теб, търговците не можем да кажем "не е моя работа". И отново всичките ще се разхождаме до сервизните фирми да ни префлашват новите касови апарати, ще си плащаме за услугата, ще си губим времето и ще си късаме нервите...

    Почваш ли да разбираш сега защо съм бесен на тая тъпа администрация? Много лесно е да речеш "Аз искам да ползвам" и да свиеш рамене за всичко останало. С такова мислене човек дори шеф на НАП или финансов министър може да стане. И те така само искат...

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  13. 13 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3999 Неутрално

    До коментар [#12] от "Иван Арнаудов":

    Ама аз ти се чудя защо това не го напишеш до нап, с копие до всички медии и проста финансова разбивка колко по - скъп е техният вариант?
    Не иронизирам в никакъв случай, а сериозно те съветвам да го направиш.
    Даже копипействай от поста си тук, за да не губиш пак време!

    Доброто е заразно
  14. 14 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2555 Неутрално

    Супер. Калинки по гишетата ще уволнявате ли сега? Че ми писна от цветанцветановчета по новинарските сайтове.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#12] от "Иван Арнаудов":

    Правиш нещата да изглеждат сложни...
    От самото начало се говори за приложение, а целта му е клиентите да са финансово мотивирани (с награди) да сканират всеки получен от тях касов бон и един вид да вършат работата на данъчните по контрола на обектите, т.е. не само да сканират касовите бонове, но и да си ги искат от търговците.
    Метода с генериране на URL с отваряне в browser е най-лесен за реализиране но е примитвен и по-сложен от потребителска гледна точка.
    Това, което се иска от приложението не е нито нито, нито скъпо да се направи. То е по-силите на всеки dev-пинко да го свърши. Естествено държавната администрация ще го реализира по най-некадърния и скъп начин но това е съвсем друг въпрос.
    Правилният начин да се реализира тази идея е с приложение, което сканира, изпраща и визуализира резултата + пази действията в потребителски профил. Цели се прост интерфейс и почти никаква функционалност - сканирай, изпрати и достъп до списък с подадени данни. Съответно нотификации за получени награди или каквото там раздават на доносниците.
    От възложителите зависи колко атрактивно ще е приложението колко ще го използват клиентите и колко милиона в повече приходи ще им носи. Стига да решат могат го направят много популярно, достъпно дори за най-простоватата прослойка от населението, които така или иначе вече имат телефони и интернет.

  17. 17 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3299 Неутрално

    Бързай бавно! Да видим обработката! Да не получиш утре честитка за нещо, дето уж дължиш, а всъщност не дължиш? Ама докато го докажеш, събираш хартийки като пчеличка! А, НАП? Как е СУП? Дето му казвате супата. Чорбата. Да я видим в електронен вариант!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12928 Весело

    До коментар [#6] от "АзКлавдия":

    От кого и как ще се използва?
    Всичко зависи какво пише на кода и кой го обработва :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12928 Весело

    До коментар [#16] от "tri":

    Вашето описание е в стила защо просто, като може и сложно :)
    Всичко, което описвате може да стане, ако се напишат приложения (по-късно) те се инсталират по телефоните на потребителите и потребителите да ги и приложения ще трябва да се поддържат с новите версии на телефоните и т.н.
    Те ще правят същото описано от колегата по-горе
    Все неща, които струват пари за обработка и регистрация на публична информация на фиксиран адрес :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#19] от "penetrating":
    Описвам как трябва да се случат нещата за да бъдат използваеми а не просто да казваме, че ги има. Другото е за отбиване на номера. Отбиването на номера важи за голяма част от електронните услуги на държавната администрация примитивни като замисъл и на всеки етап от изпълнение, съответно биват неизползвани или неизползваеми.
    Единствено масовото използване може да осмисли тази функционалност и тя да се изплати многократно.
    90% от съществуващите мобилни приложения на пазара са безполезни, копират вече съществуваща функционалност без да водят до улеснения, но това, което коментираме тук е един от случаите, за които без каквито и да е колебания мога да твърдя, че приложение е единствения смислен начин да съществува тази услуга и тя да има успех.

  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12928 Неутрално

    До коментар [#20] от "tri":

    Проблемът е в това, че наблюдаваното в момента с QR кода е отбиване на номера, а вкарването му в работа вкарва търговците и клиентите в разходи, които можеха и трябваше да бъдат спестени. Търговците в реални, клиентите - в ресурсни ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 564 Весело

    Връщам се обратно в темата, за да си взема (отчасти) думите наобратно за нямането на приложение. НАП имат съществуващо мобилно приложение за Android и iOS, което изпълнява няколко функции, вкл. данъчен календар.

    Наскоро приложението е било актуализирано и вече позволява да се сканира и валидира съдържанието на касова бележка, както и да се провери дали бележката е подадена към НАП. Приложението позволява и докладването на несъответствия в съдържанието на касова бележка.

    Дотук. Едно малко гласче в главата ми обаче се пита какви мерки са предприети, за да не се злоупотребява с тази функция. Дали комуникацията между приложението и НАП е кодирана и дали използваното API е по някакъв начин защитено против подаването на бележки с фалшиво съдържание, които могат да натопят фирма и да й докарат проверка. Доколкото виждам, валидацията на QR кода се извършва локално (работи в самолетен режим на мобилното устройство), докато проверката за подаването към НАП разбира се изисква интернет връзка.

    По-горе съм писал, че самият QR код не съдържа никакви контролни суми или шифър, който да гарантира, че кодът е генериран от автентично фискално устройство. Какво точно ми пречи да взема една бележка от търговски обект, да видя номерът на фискалната памет на касовия апарат, и да почна да генерирам питанки за бележки с по-малки номера, но за големи суми (около разрешения лимит за плащания в брой, 5 хил. лв.)

    Питам се такива работи, засега риторично. Не смея да проуча въпроса и да пробвам, че да не намеря неприятен отговор :-/

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK