Превозвачи от ЕС получават достъп до жп инфраструктурата, решиха депутатите

Превозвачи от ЕС получават достъп до жп инфраструктурата, решиха депутатите

© Анелия Николова



Железопътните превозвачи от страните-членки на ЕС получават достъп до железопътната инфраструктура в България и до обслужващите съоръжения при справедливи и прозрачни условия. Това е записано в промени на Закона за железопътния транспорт, приети днес на първо четене от Народното събрание.


Вносител е Министерският съвет. Целта на измененията е да бъде доизградено и подобрено функционирането на единното европейско железопътно пространство чрез общото законодателството на ЕС, прието с Четвъртия железопътен пакет през 2016 г.


Законопроектът предвижда изпълнителната агенция "Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.


Николай Тишев от БСП изрази опасения, цитиран от БТА, че европейските превозвачи ще дойдат с нови машини, вагони и ще претендират за най-доходоносните отсечки, а за БДЖ ще останат губещите линии. Председателят на транспортната комисия Халил Летифов (ДПС) опонира, че дори транснационалните ни линии са губещи, докато за разлика от БДЖ държавата няма да плаща субсидия на външните превозвачи. Зам.-председателят на транспортната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) добави, че европейските регламенти позволяват на правителството да възложи обществената услуга на когото прецени, а срокът на обществения договор с БДЖ е до 2024 г.

Сред измененията, предложени от правителството е забраната националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) да предоставя заеми на железопътни предприятия както и да бъде кредитирана от тях.


Други изменения предвиждат хората, които замърсяват чакалните и пероните да бъдат глобявани с между 20 и 50 лв., а не с 10 лв., както е сега. Със същите суми ще бъдат глобявани и хората, които преминават през коловозите и стрелките извън разрешените места.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Това със забраната автобуси да конкурират жп превози по едно и също направление е интересно нововъведение, и вероятно е взето от швейцарския опит по въпроса.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  2. 2 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    То пък една инфраструктура... А иначе - нека да идват превозвачи от ЕС с нови влакове и услуги, и да си плащат за ползването на инфраструктурата. Конкуренцията е добра за клиента и пазарът в България ще покаже какви услуги по кои направления и на какви цени ще се търсят.

  3. 3 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    *"Железопътна администрация" да има право да ограничи достъпа за превоз на пътници между железопътни гари в страната, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие.*
    Това е протекционизъм за ръждясалото БДЖ и хич не отговаря на евродирективата.
    Т.е. пак тъпанари ще приемат тъпанарщини, които ще отпаднат.

  4. 4 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 928 Неутрално

    БСП като никога са прави. България е напълно неподготвена за Четвъртия железопътен пакет. Това, което ще се случи е, че основните линии ще се заемат от ефективни частни компании, които ще предоставят високо качество (спрямо БДЖ) и подобни цени. В Австрия има либерализация вече и WestBahn заема все по-голям процент пазарен дял от основната линия Залцбург Виена. Държавните австрийски железници (OeBB) са горе-долу ефективни за държавно дружество, но дори и те не успяват да се преборят с конкуренцията, която предоставя по-високо качество на по-ниска цена. Това ще навреди на качеството на услугата по по-малките и слабонатоварени линии, които ще зависят изцяло от политическата воля за субсидии по тях.

    В момента в България основните приходи на БДЖ са именно от основните ЖП линии (главно София Бургас (през Пловдив и през Карлово) и София Варна) и от държавната субсидия. Ако БДЖ има частен по-ефективен конкурент по основните ЖП линии, то държавните субсидии ще трябва да се увеличат.

    Изобщо, лоши времена за БДЖ предстоят, които вероятно ще доведат и до окончателния му край. Хубавото е, че пътниците по основните линии ще получат по-високо качество на услугата. По ненатоварените линии ще се наложи да се търсят повече местни инициативи и децентрализация, като общините вероятно също ще се включат в субсидирането им.

  5. 5 Профил на vasill
    vasill
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#1] от "traveler1":

    Това е въвеждане на евро директива, която може да ни избави от мъките с БДЖ. Държавата има договор с БДЖ до 2023г. и след това няма да има БДЖ, което познаваме. Това поставя въпроса защо има удобрен план за купуване на мотрисни влакове и ремонти за 700млн.лв !?

  6. 6 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2415 Неутрално

    Не е лошо да се модернизира железопътната инфраструктура, защото в момента е на нивото на най-изостаналите страни в Африка.

    Panta rhei....
  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4653 Неутрално

    До коментар [#1] от "traveler1":
    Форумните еко либерасти няма да кажат ,че една влакова композиция замества 100-200 дизелови тира с товари или 50-100 пътнически автобуса! За пощенските/куриерски пратки да не говорим! Швейцарците за това си ползват вътрешния ЖП транспорт .

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1046 Неутрално

    До коментар [#4] от "J.J.":

    Добре имаш виждане и има и какво да предложиш.
    Обаче когато Ковачки си направи собственна ЖП компания.
    От БДЖ товарни превози казаха че товарите им падат наполовина.
    Обаче като се пойнтересуваме колко хора работят в този страшен гробокопач на БДЖ.
    Отговорът е много любопитен.
    ДЕВЕТДЕСЕТ ЧОВЕКА.
    Значи досега в БДЖ товарни превози са работили да кажем 200 човека и сега 100 остават без работа.
    А 200 човека ли работят или мало више?
    Даже бая више .
    И по релсовият пъп освен влак с локомотив и вагони и шестима пътници може да върви и Релсобус.
    Той е голям колкото автобус със съизмерима цена и разход на километър съизмерим с автобус.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  9. 9 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1761 Любопитно

    Това със забраната автобуси да конкурират жп превози по едно и също направление е интересно нововъведение, и вероятно е взето от швейцарския опит по въпроса.
    —цитат от коментар 1 на traveler1


    Пълен абсурд!
    Защо да не се конкурират??!

    В Русия съм! В Русия съм!
  10. 10 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1761 Любопитно

    До коментар [#1] от "traveler1":Форумните еко либерасти няма да кажат ,че една влакова композиция замества 100-200 дизелови тира с товари или 50-100 пътнически автобуса! За пощенските/куриерски пратки да не говорим! Швейцарците за това си ползват вътрешния ЖП транспорт .
    —цитат от коментар 7 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Посмали малко с автобусите!
    Вчера от Горня Оряховица до Варна се кандилкахме 6-7 човека в целия вагон.
    Мноо ефективно!
    Аз ако не бях с велосипед никога нямаше да се кача на влак.

    В Русия съм! В Русия съм!
  11. 11 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1761 Любопитно

    И по релсовият пъп освен влак с локомотив и вагони и шестима пътници може да върви и Релсобус.Той е голям колкото автобус със съизмерима цена и разход на километър съизмерим с автобус.
    —цитат от коментар 8 на dedoliben


    Що? Има ли населено място с жп гара, но без шосе?Примери?

    В Русия съм! В Русия съм!
  12. 12 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1046 Неутрално

    До коментар [#11] от "Веселин Дечев
    Няма нужда както в твоят пример да се лангърка влак за шест човека и колело па макар и твое.
    Явно жпето изпълнява социялни функцйи но може да го прави и с минимални загуби .
    Затова дадох за пример Релсобусите.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9228 Неутрално

    При тази съсипана инфраструктура ли? Много късно се сетиха.

  14. 14 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3487 Неутрално

    Това на снимката се казва английска стрелка. В случая, ако влакът идва от ляво откъм нас, ще завие наляво към далечината. Така показва стрелката. Съоръжение, което позволява разпределение на посоката на движение на влака в различни посоки.

  15. 15 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5222 Неутрално

    Много добра новина !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK