
© Надежда Чипева, Капитал
Времето за пътуване в големите градове се увеличава, но жителите им продължават да предпочитат колата си пред градския транспорт въпреки неудобствата с паркирането и по-високата му цена. Несигурността, неудобството и многото хора в обществения транспорт отблъскват най-много потребителите, но те биха го използвали в по-голяма степен, ако плащането за услугата е по-лесно.
Това показват резултатите от световно проучване на Visa в сътрудничество със Станфордския университет "Бъдещето на транспорта: мобилността в епохата на мегаградовете". То отразява мнението на 19 000 потребители от по два големи града в 19 държави (без България), се казва в прессъобщение на международната компания за разплащания.
46% от жителите на големите градове по света твърдят, че губят все повече време за пътуване с обществен и частен транспорт, а 37% очакват, че това ще продължи и занапред, сочат резултатите. Половината (52%) са разочаровани от обществения транспорт, а 60% използват собствената си кола, за да ходят на работа и за лични пътувания. Обществен транспорт за ходене на работа, в училище и в университета използват 44% от участвалите в проучването, а 54% прибягват до него, когато отиват на място за развлечения.
Колкото е по-възрастен пътуващият, толкова по-важно е за него транспортът да е удобен, сигурен и да не е претъпкан. С намаляването на възрастта значението на тези фактори отслабва, показват отговорите на анкетираните.
Когато ползват личната си кола, две трети от анкетираните се притесняват къде ще намерят място за паркиране, а за над 40% най-неприятно е да бъдат глобени, ако превишат времето за престой, или да платят повече, отколкото са планирали.
47% от пътуващите заявяват, че за тях е проблем нуждата от различни билети за различни видове пътувания,
за 44% - че не знаят колко да платят, а за 41% - че се изисква плащане само в брой. Според анкетираните тези затруднения правят все по-малко вероятно те да използват обществен транспорт и е по-вероятно да ползват собствената си кола.
Близо половината от предпочитащите да пътуват с кола пък биха искали нововъведения, чрез които да разбират къде да намерят най-евтиното гориво, а 35% биха искали приложение, което разпознава къде се опитват да заредят и да приема плащането.
Според ООН до 2050 г. 68% от населението на света ще живее в градските центрове, а броят на мегаградовете с население над 10 милиона души ще се увеличи до 51 от 43 в наши дни. Затова компанията препоръчва на общинските власти да инвестират в нови технологични решения.
Шестдесет и пет процента от респондентите живеят във вътрешността на града / градския център, а 35% - в новите модерни квартали в покрайнините и в предградията. Повече от половината (55%) работят на пълно работно време.