
© Юлия Лазарова
Кирил Домусчиев
Все още не известен размерът на неустойката, която бизнесмените Кирил и Георги Домусчиеви трябва да платят заради неспазени ангажименти при приватизацията на Български морски флот (БМФ) през 2018 г. Информацията ще е достъпна най-рано през септември, съобщава "Медиапул".
Причината за санкцията е неизпълнение на записания в приватизационния договор ангажимент на дружеството "Кей Джи Маритайм Шипинг" (99.96 на сто от него е собственост на "Адванс Пропъртис" на Домусчиеви) да запази определен тонаж на корабите брой работници в Параходство "Български морски флот" (БМФ).
Санкцията може да достигне милиони. Размерът й ще зависи от следприватизационен отчет, който трябва да е готов до юли. До края на юни собственикът на морската флотилия трябва да отчете изпълнението на задълженията си по договора за раздържавяването на компанията, които изискват до края на 2018 г. да се запази определена численост на персонала и конкретен тонаж на корабите. След предстои анализ и определяне на точната санкция, уточнява "Медиапул", като се позовава на информация от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
Данните на компанията за 2017 г. показват, че БМФ разполага с 33 кораба, плаващи под малтийски флаг, на средна възраст 8.9 години и с общ тонаж 1.05 млн. дедуейт. Данни за миналата година все още няма. Преди три години, за да избегнат неустойката, оценявана на около 58 млн. лв., Домусчиеви се опитаха чрез арбитражния съд на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) да издействат промяна на тази клауза от приватизационния договор.
Тя им бе разрешена, но след намесата на бившия вицепремиер и съпредседател на "Обединените патриоти" Валери Симеонов арбитражното решение бе обжалвано пред Върховния касационен съд. Той върна делото в БТПП и арбитражът прекрати производството си по казуса, защото откри, че няма компетентност да разглежда спора.
В отговор депутат от "Атака" (коалиционен партньор на НФСБ на Симеонов в "Обединените патриоти") внесе спешно поправки в Закона за приватизация, които да освободят със задна дата Кирил Домусчиев от плащането. Макар да бяха обобщени от Симеонов като "спасяването на редник Киро", текстовете минаха безпроблемно през пленарната зала с подкрепата на ГЕРБ и ДПС. По-късно обаче ветото на президента над закона стана единственото, което парламентът уважи и в крайна сметка текстовете не бяха приети.
След като загуби делото за промяната на приватизационния договор, "Кей Джи Маритайм Шипинг" е осъдена да плати на агенцията по приватизация такси за водения спор от 2.19 млн. лв. Сумата е била погасена. Винаги досега дружеството си е плащало начислените му неустойки за неизпълнение на следприватизационните си ангажименти, обясниха от ведомството, цитирани от "Медуапул".
По данни на изданието на приватизатора към момента са наложени три неустойки, последната от които е от февруари 2019 г. Тя е за неспазване на числеността на персонала през 2017 г. и е за 1.014 млн. лв., а срокът за погасяването ѝ тече в момента. Макар флотът, който допреди приватизацията е имал над 2800 служители, да е бил длъжен да поддържа персонал от 2360 заети между 2012 и 2019 г., през 2017 г. те са били само 907 души според финансовия отчет за същата година на "Кей Джи Маритайм Шипинг".
Ivan Prodanov
Рейтинг: 279 НеутралноСамо Кирил Домуза е най-честното дете забогатяло по честен начин.
Иван Костов е за съд!Той горкия не печели, щот дава 99% от печалбата си на своите изстрадали работници.
НеКой
Рейтинг: 1300 НеутралноЩе му свалят от цената на Нова телевизия, споко.
Евала на Валерката, харесвам и Джамбазки, но трудно ще влезе след като ВМРО са сами.
selqnin
Рейтинг: 1328 НеутралноКаква неустойка, човека си плати закон....
Ivan Prodanov
Рейтинг: 279 НеутралноДо коментар [#2] от "НеКой":
Иван Костов е за съд!Ти нали не се шегуваш?
Валери ???
Petleshev
Рейтинг: 3230 Неутрално"... Данните на компанията за 2017 г. показват, че БМФ разполага с 33 кораба, плаващи под малтийски флаг..."!
Бивш tww09306483.БМФ под малтийски флаг... Интересно, защо?!?
Колкото до неустойката. Засега клони към 0 (нула). Стопанската непоносимост е интересно нещо...! Понасяш само печалбите. Загубите, за някой друг...!
PisnaMi
Рейтинг: 1908 ВеселоДомуса да започва да пести. Може от гел.
Damian Damianov
Рейтинг: 237 НеутралноВероятно неустойката ще е около 500 лева.
Дундурук
Рейтинг: 403 НеутралноТоя е от галениците на властта. Ще му наместят нещо като условна глоба.
Deaddark
Рейтинг: 2790 ВеселоЩе ви кажа една тайна - Домусчиев няма да плати - нито неустойката, нито дължимите близо 60 милиона.
хитрушко
Рейтинг: 431 НеутралноЧестно казано това искане да се запази броя на свръх раздутата администрация и персонал от времето на комунизма е безумна и противоречи на всички съвременни тенденции.
Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!Спомням си от времето, когато бях ученик в ТКК, как за 20-дневен стаж трябваше да събера 25 подписа.
В БМФ гъмжеше от десетки нищоправячи, чиято дейност сега върши един компютър.
Да не говорим, че скоро ще тръгнат и автономни кораби без екипажи.
elpii
Рейтинг: 225 ГневноДаже и заетите да са около 907 ,което ме съмнява (33 кораба по средно 21 чòвека екипаж и малко хора на брега и администрация) от тях по-малко от 100 работника (администрацията) плащат данъци,социални и здравни осигуровки.
Екипажите от 2014 г. са наети от външна фирма ,където принципа е да не се плащат данъци ,а осигуровките са по желание на самите моряци.
Синдиката в БМФ е един единствено възможен и председателя му беше в Управителния съвет на фирмата - и естествено защитава интересите на Домусчиев ,а не на работниците.
Всички кораби са под чужд удобен флаг и естествено за тях гелосания не плаща данъци в България.
До приватизацията БМФ беше в топ 10 големи данъкоплатци в страната , а сега вероятно плаща колкото квартален магазин. на хазната.
gl_avatar
Рейтинг: 492 НеутралноКиро!?
Политици и бизнес Вазелино!?
Аз съм българче обичам наште планини зелени
Рейтинг: 2525 НеутралноА,разбрахте ли сега защо в нашата държавица не се получи такава приватизация,каквато народа очакваше?
Защото приватизаторите не си изпълняват сключените договори по сделката. Така държавата(демек ние) винаги е прецакана,а ба неин гръб изникват като гъби младите меринджеи на България...
хитрушко
Рейтинг: 431 Неутрално2360 души персонал за компания с трийсетина кораба в 21-век е абсурд. Пълно безумие.
Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!Едни от най-големите карго компании - Bartlett Creek Shipping Ltd. и PIL Pacific International Line с над 130 кораба имат по пет-шест хиляди души личен състав.
Аз съм българче обичам наште планини зелени
Рейтинг: 2525 ЛюбопитноДо коментар [#14] от "Батко и Малчоганчо":
Като е безумие защо е подписал приватизационния договор с подобни клаузи?
хитрушко
Рейтинг: 431 НеутралноБМФ в момента е стегната и добре работеща компания.
Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!Една от малкото, наследени от соца, които оцеляха и се справят добре в доста трудна пазарна среда и конкуренция.
Тези, които са вкарали подобни безумни изисквания за брой персонал и тонаж са целели, както и в други приватизационни случаи да фалират компанията, да ликвидират и нарежат всичко на скрап.
Няма премиер или правителство в тази държава, което ще задължи компанията да въведе заложените параметри, защото това означава сигурна гибел за една успешна сега фирма.
Гибелта на БМФ ще повлече колапс за още поне стотина други по-големи и по-малки фирми и ще удари цялата икономика в региона.
хитрушко
Рейтинг: 431 НеутралноЦялата приватизация в Бг (и не само) е криминална.
Включително и тази на БМФ.
Всъщност, всяка такава колективна промяна на собствеността от публична в частна и обратно съдържа несправедливост.
Но поне по-малкото зло е приватизираното предприятие да продължи да работи, да се оздрави и да носи печалба.
Не е вярно, че БМФ не вкарва пари в хазната, напротив. Направете си справка.
Другият вариант е всичко онова, което се случи с приватизираните заводи. Ликвидация и разгром, разграбване до последния винкел. А някои от тях можеха да бъдат спасени и оздравени.
Така направиха в Полша, Унгария, Чехия... Резултатите са на лице. Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!
Роси
Рейтинг: 8059 НеутралноТой за телевизия има пари, а не си плаща дълговете. Може някой да му е обещал опрощаване.
r3tro
Рейтинг: 225 НеутралноБМФ работи, но да не забравяме, че преди приватизацията оценката на активите му беше за около 1.2 млрд лв. и беше продадено за доста под тази сума.
Vlado Nikolov
Рейтинг: 3467 НеутралноНищо няма да плати, защото е снесъл необходимото по веригата хрантутници,на държавна ясла.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5974 ВеселоРедник Киро има връзки с генералите в щаба и ще избегне непоряда със сигурност. Може и да го направят ефрейтор.
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевSlick
Рейтинг: 443 Неутралноще им я опростят, зер, телевизия ще купят на Бойко
pitanka_3
Рейтинг: 633 НеутралноДо коментар [#10] от "Батко и Малчоганчо":
Договорите са за това за да се спазват. Ако нещо не ти харесва не подписваш . Никой не те кара на сила при условие , че знаеш параметрите на договора.
RUSE
Рейтинг: 590 НеутралноКво купи Кирето?
не съм избягал"...В края на февруари 2008 г. кандидатът подава в Агенцията за приватизация и окончателната си оферта. На 25 юли договорът за приватизационна продажба е одобрен от Министерския съвет и е сключен на 8 август 2008 г. Цената е 440.1 млн. лв. Купувачът се сдобива с общ тонаж от търговски кораби 1 394 753 DWT (дедуейт). Те са 4 вида: за насипни товари (въглища, метали и т.н.), за генерални, контейнеровози и танкери. Първият вид е основен за БМФ - съдовете държат 1 162 972 тонаж от общия. При приватизацията въпросните бълкери са 45 на брой, като 14 от тях са под 20 години, а останалите 31 са над 20-годишни. Корабите за генерални товари са 7 на средна възраст 20.2 години. Контейнеровозите са 12, средно 21.3-годишни, а танкерите към онзи момент са 6 на брой, от които 4 за химикали, като средната им възраст тогава е 20 години..."
RUSE
Рейтинг: 590 НеутралноКво се ангажира със своята оферта и подписаният договор за приватизация Кирето, въз основата на който придоби и концесията на най-доходната част от Порт Бургас.
не съм избягал"...Поетите от купувача задължения са свързани с инвестициите, с корабите и с числеността на плавателния състав и заплащането му. В срок от 10 години от подписването на договора за приватизация купувачът се задължава да инвестира 779.88 млн. лв., като вложенията трябва да са в кораби. За плавателните съдове купувачът се ангажира за срок от десет години след подписването на договора да поддържа средногодишно общ тонаж на корабите на дружеството (включително чрез дъщерните дружества) не по-малък от 1 300 000 DWT. Той трябва да осигури не по-малко от 60% от общия тонаж на корабите да плават под български флаг или под знамето на друга държава - членка на Европейската общност или на Европейското икономическо пространство, а средната възраст на корабите, които плават под въпросните флагове, трябва да падне под 20 години..."
https://www.capital.bg/biznes/kompanii/2016/08/07/2806968_kak_flotut_na_domuschiev_zatuna_v_neponosimost/
Суджук Герберите
Рейтинг: 442 НеутралноНеустойката ше е колкото 2-3 грама "от скъпото" и кой от къде е.....
Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!bat_plamen
Рейтинг: 4277 НеутралноБратята Домусчиеви пак ще се измъкнат "сухи " от водата!Ще бъдат символично наказани от Държавата , защото си плащат на когото и колкото трябва!Така за пореден път нагледно се вижда как Държавата бива ограбвана на безценица!
bat_plamen
Рейтинг: 4277 ЛюбопитноДо коментар [#19] от "r3tro":
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Доколкото си спомням беше продадена за под 500 милиона лева /кеш + ЗУНК-ве или компесаторки/!Реалната цена е сигурно 30-35 стотинки за лев активи!!!!!Така се разграбва Държавата!Освен това, ако не ме лъже паметта имаше интерес от чужбина/ гръцки корабни магнати/!!!!!
penetrating
Рейтинг: 5802 НеутралноВъпросът е дали и с колко по-добри са показателите на предприятието преди и след приватизацията
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertcarlosestrada
Рейтинг: 279 ВеселоНеустойката ще е един апартамент в комплескчето =)
Toni Ivanov
Рейтинг: 1916 НеутралноДомус ТВ.
hamiltonf
Рейтинг: 3852 ЛюбопитноЗащо чак през септември ще е ясна сумата?! Може би отсрочка, за да не бъде затруднен финансово, с оглед сделката за "Нова"?!
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.jif44392826
Рейтинг: 225 ГневноКак така неустойки?!!!
Това си е неспазване на договора и след такова нарушение би трябвало да следва разваляне на сделката и обявяването и за невалидна, плюс връщането на дружеството на държавата.
''zms15783''
Рейтинг: 501 НеутралноБМФ беше "империя" преди Домусчиеви, останалото е тишина.
dya57691078
Рейтинг: 231 НеутралноДо коментар [#16] от "Батко и Малчоганчо":
Марионетки на Киро-гела излязоха от дупките си.
dya57691078
Рейтинг: 231 НеутралноДо коментар [#16] от "Батко и Малчоганчо":
С кое е стегната фирма за 2017 е на загуба.