Комисията за конкуренция отново не откри проблеми с цените на горивата

Юлия Ненкова, председател на Комисията за защита на конкуренцията

© Цветелина Белутова, Капитал

Юлия Ненкова, председател на Комисията за защита на конкуренцията



В поредния си анализ на пазара на горива Комисията за защита на конкуренцията отново не открива проблеми с конкурентната среда, но предлага държавата да разреши въпроса с данъчните складове по границата. Анализът започна през есента на миналата година, когато цените на горивата поскъпнаха драстично и започнаха протести в различни градове на страната. Проверката обхваща периода от началото на 2016 г. до края на 2018 г.


По-малко спънки, повече складове


В поредния анализ на комисията за пръв път има част, свързана със складовете за горива. Още преди две години тогавашните депутати Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев обявиха публично на база на изискани данни, че "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България" държат общо 92% от данъчните складове за бензин и 82% от тези за дизел.




В публикувания сега анализ имената на фирмите са заличени. Но от тях се вижда, че най-големият играч държи 50% от складовите вместимости за бензин А-95, над 80% за А-98 и около 40% за дизела. Следва фирма, която стопанисва 30-35% от складовите вместимости за бензин А-95 и дизел, както и около 10% от тези за бензин А-98.


Според комисията липсата на достатъчен складов капацитет в данъчни складове и складове за задължителни запаси на горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции, свързани с изграждането на собствен склад, представляват в своята съвкупност висока бариера пред вносителите и производителите на горива.


Предлага се да се облекчат процедурите по лицензиране на такива складове, а също и да се даде възможност на фирмите да ползват алтернативни възможности - например в складове в други страни от ЕС. Това обаче може да стане след сключването на двустранни споразумения от държавата. Друга възможност според антимонополното ведомство е държавата да създаде такива складове.


Предлага се още държавата да създаде електронна платформа, от която в реално време вносителите да имат достъп до информация за наличието на свободни вместимости.


Изсветляване на сектора чрез опрощение


Като описва всички административни трудности пред фирмите в сектора, комисията предлага той да бъде "оздравен". За целта се предлага тези, които излязат на светло, да бъдат освободени от данъчните им задължения за предходен период.


Целта е еднократна възможност всички в сектора да отговорят на нормативните изисквания, като останат без последствия данъчните им задължения преди това.


Поскъпването е обективно


От извършения анализ на цените на дребно на бензин А-95 Н и дизелово автомобилно гориво за 2018 г. в градове, разположени в различни географски региони на страната, е видно, че увеличение на цените през 2018 г. се наблюдава за кратък период и е осъществено постепенно, заключава анализът.


Според него характеристиките на пазара позволяват такова поведение да бъде обяснено като резултат от обективни критерии, свързани с конкурентна среда, разходи за дистрибуция, количество и обем на продажбите и търсенето и др. В допълнение, нетните цени на бензин Евро-95 и дизелово гориво в страната са едни от ниските в сравнение с останалите страни - членки на ЕС, посочва комисията.


При активирането на протестите, участниците в които питаха и защо цените са различни за отделните обекти на една и съща верига, търговците на горива свалиха цените, като за известно време се установиха напълно еднакви цени на масовия бензин не само между отделните обекти на дадена верига, но и при отделните вериги.


Междувременно Националната агенция за приходите обяви през февруари, че през миналата година е установено, че бензиностанции са укрили общо 5 млн. лв. данъци.


Новите касови бележки - тормоз за сектора


Като проблем пред сектора Комисията за защита на конкуренцията отчита и новите изисквания за касовите бележки, които търговците на горива би трябвало да прилагат от началото на април. В тях трябва да има разбивка на крайната цена по сегменти, за да виждат потребителите как се формира тя - цената на горивото без данъци, акцизът, ДДС. Предложението такива да са бележките дойде от управляващите в разгара на протестите срещу високите цени на горивата.


Според антимонополното ведомство това задължение може да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива.


"Задължаването на търговците на дребно да оповестяват цените, на които закупуват горивото, с което търгуват, намалява стопанската независимост на пазарните участници при вземане на решения и премахва стимулите им да се конкурират", пише в анализа. Според него на практика оповестяването на тази детайлна информация ще подкрепи координирането на компаниите помежду им.


Представители на петролната и газова асоциация активно оспорват смисъла от такива касови бележки и последно предупредиха, че някои бензиностанции може и да не работят от 1 април заради изискването за тях.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 913 Неутрално

    Като повечето фасадни структори, ще открие га каже банкянския!

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1356 Неутрално

    Смеят ли !!! Кой си рита дебелата заплата ??? Пък матряла нека си реве, голям праз.

  3. 3 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3661 Неутрално

    Юлия Ненкова, освен че трябва да пази стабилността на ББ-3, трябва да пази и стабилността на семейство Ненкови.

  4. 4 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Комисията за защита ОТ конкуренцията отново не откри....

    SHADOWS of SOFIA
  5. 5 Профил на pinoccio
    pinoccio
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Нагли, корумпирани и безнаказани - голям шлем!

  6. 6 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    "....Според комисията липсата на достатъчен складов капацитет в данъчни складове и складове за задължителни запаси на горива, сложната административна процедура и значителните финансови инвестиции, свързани с изграждането на собствен склад, представляват в своята съвкупност висока бариера пред вносителите и производителите на горива...."

    Това с данъчните складове беше въведено от Дянков, Боко и сие.
    И е требало на тая комисия ЦЕЛИ 10 ГОД. да установи, че държавата чрез бръснатите красавци е нарушавала основни пазарни принципи като е създавала бариери. Некой да не е загубил на карти и да е заложил цела БГ...

    ОСТАВКА

  7. 7 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 1965 Неутрално

    Проблемите ги създава Марешки, че подбива цените на картела.

  8. 8 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Тотален монопол на "Лукойл" в тази област.
    Общо 92% от собствеността на данъчните складове за горива в България са концентрирани при "Лукойл Нефтохим" и "Лукойл България".
    Държавата - това е "Лукойл". "Лукойл" - това е държавата.
    А държавата - това е ГЕРБ, както знаем. А както е написано на челата на гербаджиите (и на някои други телесни чати), ГЕРБ - това е Той, банкянският Бащица на нацията...

  9. 9 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1327 Весело

    "...Изсветляване на сектора чрез опрощение..."

    И такаа, до пълната победа на комунизъма!

    Като начало в отделно взет Сектор, а по-късно във всички Сектори на всички планети...

  10. 10 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3645 Неутрално

    Никой и не очаква, такъв подвиг от КЗК...!

    Бивш tww09306483.
  11. 11 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2872 Неутрално

    КАК ДА ГИ "ОТКРИЯТ", КАТО ВАЛЬО ЗЛАТЕВ НЕ ДАВА ДА ГИ ПОТЪРСЯТ!!!

  12. 12 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3760 Неутрално

    То хубаво ама колкото повече регулации толкова повече картел!
    Сектора трябва да се либерализира така ,че всеки който иска да си отваря бензиностанция, ако нещо мами с ДДС и акцизи какъв е проблема да го хванат в крачка???

    ГерП традиционно си хрантутят олигипола в сектора!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  13. 13 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2328 Неутрално

    Ако комисията открие нещо нередно ,ми ще ги уволнят бе , толкова е близко до логиката ,кой си рита сигурното канче , пък дето бизнеса с горива им се усложнявала работата ,хайде да не се оплакват ,лапат милиони , пък плачат за една касова бележка ,а лекарите вече година пишат на ръка номерата на касовите бележки ,за да им доплатят по 1.90 за преглед на пенсионерите , те какво да кажат и на кого да се оплачат .

  14. 14 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 362 Неутрално

    Гарантирано от ГЕРБ ли беше казал некой?

    яж бахур
  15. 15 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Не остана място ненасрано от политиките на Герб.Където и да се поогледа човек ,ако има малко акъл ще разбере какъв е батак и ,че не е трудно да се въведе ред АКО се иска.
    Дано все пак ЕС ни дръпне малко по-плътно към себе си и да остави по-малко място за произвол на аматьори,фатмаци и най-вече прости ахмаци.

  16. 16 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2966 Неутрално

    Ама разбира се, то проблема е Лукойл монопола

  17. 17 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1552 Разстроено

    Много измъчени стъпчици напред. Кога ще ги стигнем ... банановите републики ;(

  18. 18 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Цената на петрола пада, цената на горивата у нас се покачват. Но всичко е точно.

    Потреблението на ток намалява, поради демографска криза и повишена енергоефективност. Обаче ние ще строим АЕЦ, и то в земетръсна зона. Но всичко е точно.

    Руски шпиони върлуват на територията и тровят с бойни отровни вещества когото и когато си поискат. Но всичко е точно.

    43млн за дупка във Варна. Цена: като за офис сграда в Мангатън. Получаваме: дупка, и то във Варна. Но всичко е точно.

    Опит за пиратско отвличане на танкера БАДР от български териториални води, СЪС СЪДЕЙСТВИЕТО на Морска Администрация. Но всичко е точно.

    Шефът в БНТ бил хем в болнични (да не се яви пред съд), хем на командировка платена от данъкоплатците. Но всичко е точно.

    Да не продължавам...

  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5524 Неутрално

    До коментар [#14] от "Моа Преател Тайпи":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4116 Неутрално

    Какви проблеми да открие с цените на горивата не мога да разбера и искрено недоумявам ? Та те са такива, каквито са договорени на белот - просто и ясно ! Нали олигарсите се разбраха, че 7 милиона жители ще бъдат заложници на олигархичните интереси на Лукойл и още няколко свързани с тях олигарси ? Проблеми няма никакви ! Сделката си е сделка и трябва да се спазва !

  21. 21 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4116 Неутрално

    " Предлага се да се облекчат процедурите по лицензиране на такива складове, а също и да се даде възможност на фирмите да ползват алтернативни възможности - например в складове в други страни от ЕС. Това обаче може да стане след сключването на двустранни споразумения от държавата. Друга възможност според антимонополното ведомство е държавата да създаде такива складове."

    Смешни вопли на откъснати от реалността администратори, поставени просто да задушават обществото ни в прегръдката на руските олигарси чрез тяхните подставени лица у нас !

  22. 22 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1315 Гневно

    Изобщо не знам защо трябва да ни информират, това си го знаем.

  23. 23 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 362 Неутрално

    "Още преди две години тогавашните депутати Петър Славов, Мартин Димитров и Методи Андреев обявиха публично на база на изискани данни, че "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България" държат общо 92% от данъчните складове за бензин и 82% от тези за дизел."

    къде са гробарите да похрачат по Марто ве?

    яж бахур
  24. 24 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#8] от "Practic":

    Лъжеш. Сакса държат поне 30% от обемите на данъчните складове.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  25. 25 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1042 Гневно

    Майките не са виновни за делата на тези,управленците,затова няма да ги споменувам,ама всички разбирате какво си мисля и искам да им приложа от към гърба!

  26. 26 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3035 Неутрално

    Е то затова има комисия, за да не открива проблеми :)

  27. 27 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 362 Неутрално

    трябва да се либерализира
    —цитат от коментар 12 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    /притеснено

    да не си болнав неска нежто ве?

    яж бахур
  28. 28 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    Какво каза КЗК:

    - Няма проблеми с конкуренцията
    - да се опростят данъците на нередовните
    - поскъпването на бензина е справедливо
    - новите бележки тормозили сектора
    - името на монополиста в данъчните складове не се споменава

    Направо да падат на колене на Вальо Златев и да му целуват краката. Какво ни занимават с дълги пародии на проверки?

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  29. 29 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#20] от "samoedin":

    Стига заучени фрази и тъпи лозУнги! 40% от продаваното по бензиностанциите гориво е внос от Румъния, Гърция и Австрия.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  30. 30 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2940 Неутрално

    До коментар [#23] от "Моа Преател Тайпи":

    Марто е едно дребно лъжливо овчарче. Иди на сайта на САКСА и може и да го вденеш.

    Апропо, нали една от "великите" каузи на мальтинчо беше електронното гласуване. Що така се смота на последък.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  31. 31 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#29] от "tribiri":

    ти ми изглеждаш информирано типче, та да та запита -- кво стана с водомерите? онеа водомери де Вожда Тиквичко разиграваше циркове по талавизуро прес правио преоспешен мандат

    яж бахур
  32. 32 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Не виждам смисъл от съществуваането на тази комисия. Изобщо НЕ изпълнява функциите си по опазване на пазара от картелиране. Просто няма смисъл да се харчат пари за заплати!!

  33. 33 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    Тази комисия е дала обет (нещо като честна пионерска) че няма да обяви картел, да атакува Лукойл и да накаже някой от големите.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  34. 34 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4116 Неутрално

    До коментар [#29] от "tribiri":

    " Стига заучени фрази и тъпи лозУнги! 40% от продаваното по бензиностанциите гориво е внос от Румъния, Гърция и Австрия."


    " Царят на складовете"Лукойл" държи почти всички бази за задължителния държавен резерв. Това според търговците на горива е реалната бариера пред конкурентния внос, а не акцизните складове"

    " Целият път на бензина и дизела от рафинерията до бензиностанцията от години има един доминиращ играч - "Лукойл". Зависимостта на по-малките конкуренти от него само преди дни беше подмината с деликатния термин паралелизъм от Комисията за защита на конкуренцията. Сега стана известен и нов монопол на руската група по веригата - тя държи повечето от данъчните складове. А още по-свита се оказва конкуренцията при базите, в които частните компании заделят количества за държавния резерв. Накратко: акцизни складове що-годе има, но при тези за резерва вместимостите извън "Лукойл" са по-малко, в сравнение със задълженията на компаниите вносители. И тук вече са високите цени и силата на "Лукойл" да откаже на всеки, който пожелае."


    https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/ikonomika/2017/04/13/2952515_cariat_na_skladovete/


    Колега, кога сте ме видял да пиша " заучени фрази и тъпи лозУнги" ? Опитвам се да избягвам от детайлно обрисуване на картинката, защото става прекалено мрачна .....Не че не я усещаме на гърба си всеки Божий ден.......

  35. 35 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Широко затворени очи...

  36. 36 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1219 Неутрално

    " нетните цени на бензин Евро-95 и дизелово гориво в страната са едни от ниските в сравнение с останалите страни - членки на ЕС, посочва комисията...."

    Аре пак на фърлят в тъча тия :) Моля да ми обясни поредната фитка защо бензина е с 20 ст. по- евтин от дизела при условие, че акциза му е няма и 4 ст. повече? Относно разликата с цените в Европа ... би следвало да е доста по- голяма, предвид по- високото качество, по- висок акциз и далеч по- високи заплати в сектора там :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    Най-добре да вземат да закрият тази комисия. Тя за две стотинки работа не е свършила.

  38. 38 Профил на д р Чарли Мишкин от ГРУ
    д р Чарли Мишкин от ГРУ
    Рейтинг: 2132 Гневно

    КЗК - пари на вятъра.

    ЗАКРИВАЙ!!!!

    Путин kiss май ЕС! ----- wwww . ДЕНьГИ .ru.net :-)
  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  40. 40 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#36] от "ь":

    “Моля да ми обясни поредната фитка защо бензина е с 20 ст. по- евтин от дизела при условие, че акциза му е няма и 4 ст. повече?”

    В бензина се влага 8% евтин етанол, а в дизела - 5% скъп “еко дизел”. Дори имаше оплакване на едни “екоалкохолици”, че не им купували скъпия еко етанол, а влагали в бензина промишлен евтин етанол.
    А качеството на горивото в цяла Европа е влошено заради екоталибани и .... в подкрепа на немската автоиндустрия - скапани горива- по-бързо износване на двигателите и катализаторите.

    Ако това е пазар, където първа грижа е да се прецака потребителя и конкурента, то направо да си връщаме диктатурите. Те го правят по-ефективно.

  41. 41 Профил на ДГБ
    ДГБ
    Рейтинг: 307 Любопитно

    Има ли причина тази комисия да съществува , освен разбира се да получава тлъст заплати?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK