Депутатите приеха промени в закона, улесняващи концесията на летище "София"

Елена Йончева

© Георги Кожухаров

Елена Йончева



Парламентът прие промени в Закона за концесиите на второ четене, съобщи БТА.


Част от измененията са свързани със солидарната отговорност, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор, основанията за недействителност на концесионния договор, както и редакционни промени. Посочени са случаите, в които може да се издаде решение за провеждане на повторна процедура.


Предвижда се страните по договор за концесия с трансграничен интерес да могат да предвидят решаването на спорове по договора да се извършва от арбитражен съд.




Според досегашните текстове инвеститорите в проектната компания отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. Практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.


Според "Капитал" това положение отблъскваше желаещите, при това големи фирми, да концесионират летището в София. Докато промените се внесат и гласуват, правителството четири пъти удължи срока за подаване на оферти по концесионната процедура като последната дата е 3 април 2019 г.


На пресконференция в централата си депутати от БСП определиха измененията като скандални, а Елена Йончева попита риторично дали изборът на концесионер е предопределен.


Йончева заяви, цитирана от БТА, че според тази поправка концесионният договор няма да е недействителен, ако не отговаря на българското законодателство, и изтъкна, че за първи път държавата е напълно уязвима и не може да защити своя интерес. "Затова ние задаваме въпрос: предопределен ли е изборът на концесионера, защо е необходимо да се направи тази поправка, която прави държавата напълно уязвима? Ако е предопределен изборът на концесионер - стоят ли турски интереси зад тази фирма", попита Йончева.


Тя припомни, че процедурата беше спряна от служебното правителство "Герджиков" и подновена от сегашния кабинет и изказа опасения, че с друга клауза се "връзват ръцете" на бъдещи управляващи, ако искат да прекратят този проект.

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Докато не го дадат без пари на съответните наши хора няма да спре драмата.

  2. 2 Профил на izt21595181
    izt21595181
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Нема такива идиоти, там изобщо не требва да има летище. Да търсят терен и да строят ново.

  3. 3 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5599 Любопитно

    Концесията на летище София очевидно бърка дълбоко БСП!!Ще има концесия и червените са бесни....затваря им се една хранилка....

    До истината се достига с познание!
  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5409 Неутрално

    До коментар [#1] от "George Svinarov":

    Няма да дадат летището без пари, защото искат да налеят концидионнота плащане в бездънната каца БДЖ! Всъщтост пак ще е без пари, защото парите ще бъдат откраднати от БДЖ!

  5. 5 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5409 Неутрално

    До коментар [#3] от "Willy Messerschmitt":

    Аз съм 100% за концесия на летището и 100% против ново наливане на пари в БДЖ!

  6. 6 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 11817 Любопитно

    Ахааа, къде е заровено кучето, ако на следващ кабинет не му харесва концесионерът няма да може да развали сделката. Тук я сърби леночка.

  7. 7 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Да дадат само стария терминал на някой да го обнови/построи наново и експлоатира за 30-40 години.

    Защо да получава и Терминал 2, който беше построен с пари на данъкоплатците?
    Сега някой друг да извлича дивиденти, а риска и цената на строителството си ги понесохме ние.

  8. 8 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    Йончева отново изпълзя, след провала на поредното "Ало".

  9. 9 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2851 Неутрално


    Добре де, как летищата във Варна и Бургас можаха да бъдат дадени на концесия по стария закон още в 2006 г. и си работят без проблем, а летището в София да не може? Има нещо герберунгелско в тази история!

  10. 10 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1427 Неутрално

    До коментар [#9] от "Един препатил":

    Тяхната концесия не е най - добрия пример. Конкурса беше спечелен от датчаните, но в тая държава служебните победи стават много лесно.

    Натиск, постоянство и търпение.
  11. 11 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1431 Неутрално

    ТИКВАТА И ШОПАРА НЕ СТИГА ЧЕ СИ ОКРАДОХА ПОЛОВИН БЪЛГАРИЯ СА ШЕ СИ ИМАТ И ЛЕТИЩЕ, ЗА БЕЗПАРИ РАЗБИРАСЕ , БУЛГАРТАБАК 2

  12. 12 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5409 Любопитно

    До коментар [#11] от "reply":

    Capslock по-убедителен ли смятате, че Ви прави?

  13. 13 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    До коментар [#7] от "everlast666":

    Когато концесионера е смесено дружество със акционер ТИМ винаги така се прави. Харчат се яко държавни и европейски пари според желанията на концесионера, а той получава всичко на готово /и не влага в действителност нищо от своя джоб. А концесионната такса е символична. Аз толкова наглост не съм и чувал. Най-големия български превозвач по въздуха е един от акционерите в оператора на двете ни най-оборотни летища - Варна и Бургас. Най-големият ни превозвач по река Дунав е концесионер и оператор на почти всички речни пристанища на България, срещу смешни концесионни възнаграждения. Навсякъде има монополно положение и се зареждат горива.

  14. 14 Профил на proizvoditel
    proizvoditel
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    Дали се зареждат реални количества или само се прави фиктивен износ, като държавата се задължава да върне акциз и ДДС. Схемата е много проста и се прави от години от всички силови групировки. Купува се гориво от рафинерията ни с платен акциз и ДДС. То се изгаря в някое транспортно средство в страната ни, като локомотив, кораб или камиони. Пък може да се продаде през различни бензиностанции на по-ниски цени без документ. След това се изписва, че е заредено на кораб и се иска акциза и ДДС платено на държавата ни като е закупено горивото. Но най-страшното е, че този концесионер е свързано лице и може да има по ниски цени за своите кораби или самолети, и по-високи цени за своите конкуренти. Затова Европа изисква концесионерът на пътя, летището, тръбата... да е само оператор и да не е свързано лице с ползвателя на този път. Затова жп инфраструктурата ни е част от една фирма, а ползвателите на тази инфраструктура - на друга

  15. 15 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2251 Неутрално

    ГЕРБ и ДПС ли ги приеха?

    Обичам да грухтя и плюскам.
  16. 16 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3393 Неутрално

    Защо изобщо летището трябва да се дава на концесия? Каква е целта?

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  17. 17 Профил на Ivan Prodanov
    Ivan Prodanov
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    Подготовка за кражба!

  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 291 Неутрално

    До коментар [#13] от "proizvoditel":

    Ти откъде знаеш кой ще е концесионера? По- скоро правят всичко възможно Пеевски да я получи заедно с турците, което е възможно най- лошия вариант.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK