Все повече хора с висше образование ще заемат позиции за средно, сочи проучване

Все повече хора с висше образование ще заемат позиции за средно, сочи проучване

© Надежда Чипева, Капитал



Все повече хора с висше образование ще работят занапред на позиции за по-ниско образование. Прогнозите са и в средносрочен, и в дългосрочен план да се търсят най-вече хора със средно специално образование. Това е един от изводите, направен при представяне на резултатите от средносрочни и дългосрочни прогнози за развитието на пазара на труда в България до 2032 г. Прогнозите са направени от изследователски екип по проект на Министерството на труда и социалната политика, финансиран по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", съобщи БТА.


През 2022 година се очаква броят на хората с висше образование, които ще бъдат ангажирани на позиции, изискващи по-ниско образование, да е 41.6 хил., а през 2032 година - 53 хил.


През 2022 година ще са необходими близо 1.5 млн. души със средно професионално образование. Тогава се очаква заетите във възрастовата група от 15 до 64 години да са 2 965 700, тоест с 3.4 на сто по-малко от 2018 г., каза министър Бисер Петков.




По думите му тенденцията изисква по-ефективно използване и повишаване на квалификацията на заетите, ограничаване както на недозаетостта, така и на свръхзаетостта, за които говорят и изследователите от екипа.


Преработването измества търговията


Положителна е тенденцията до 2032 г. за нарастване ролята на преработващата промишленост, която измества търговията от първото място по брой заети. В съответствие със световните тенденции е прогнозираното нарастване на заетостта в образованието с около 30 700, което е ръст от 15.3 процента, както и в сектора на хуманното здравеопазване и социалната работа - нарастване с около 12 800, което е ръст от 9.1 процента", каза министър Бисер Петков.


Той посочи, че през 2032 г. най-голяма заетост се прогнозира при професиите продавачи в магазините - 162 900 заети, при административните специалисти - 121 хил. заети, водачите на тежкотоварна автомобили и автобуси - 105 600, работници в преработващата промишленост - 92 600 заети, и работници в добивната промишленост и строителството - 73 700.


По думите на министъра се очертава недостиг от кадри със средно образование около 94 хил., който вероятно ще бъде запълнен от хора с по-високо или по-ниско образование. В същото време е прогнозиран и структурен излишък при хората с основно и по-ниско образование и при тези с висше образование, който ще бъде преразпределен там, където са налице дефицити.


Демографските проблеми излизат след 2022 г.


Ралица Ганева посочи, че тепърва ще се усещат негативните демографски процеси на пазара на труда, следващите една-две години вероятно няма да има промени заради относително оптимистичните прогнози за икономическия растеж, но от 2022 година процесите ще се усетят.


По отношение на възрастовото разпределение на заетостта се очаква застаряване на заетите, свиване на броя на по-младите заети. Застаряващото население ще се отразява на структурата на заетостта. Очаква се почти всеки трети зает да работи в София. В дългосрочен хоризонт картината не се променя, навсякъде броят на заетите ще намалява, като всеки втори през 2032 година в страната ще работи в София, Пловдив или Варна.


Две състояния на пазара на труда ще са проблематични - ангажирането на хора с високо образование на позиции, които не ги удовлетворяват, и назначаването на хора на позиции, които изискват по-висока квалификация, но поради липсата на човешки ресурси се заемат от такива с по-ниска.

Коментари (88)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    Ами те много от тези висшисти, нямат познания дори на едновремешните среднисти.

  2. 2 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1601 Весело

    То пък едно вишУ!
    Особено икономиките!

    В Русия съм! В Русия съм!
  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3192 Весело

    Ами те много от тези висшисти, нямат познания дори на едновремешните среднисти.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    А какви бяха едновремешните среднистки!?!?!?

  4. 4 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2196 Весело

    Съмнявам се, че и това ще е по силите на повечето "университетски" възпитаници у нас.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  5. 5 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3192 Весело

    Ами те много от тези висшисти, нямат познания дори на едновремешните среднисти.
    —цитат от коментар 1 на Роси


    Не знаят кои са Петимата от Ремс, как е загинал митко палаузов и кога е основана Партията.

  6. 6 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    [quote#3:"4ort"][/quote]

    Не обиждай Роситу!

  7. 7 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Изкуствено създадени с цел усвояване на държавно финансиране, стотици ненужни специалности, без каквато и да е връзка с нуждите на пазара = дипломи на килограм, работа за без диплома. Пазарът не прощава!

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  8. 8 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Еми то толкоз ни струва и вишуто, пък и структурата на икономиката ни е такава, че много квалифицирани специалисти (изкл. АйТи-то) няма какво да правят у нас...

  9. 9 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1789 Неутрално

    Все повече хора с висше образование ще заемат позиции за средно, сочи проучване
    —цитат от коментар 0 на Заглавието на статията


    Това е защото позициите за висше вече са заети от хора със средно образование.
    Партизанщината не прощава!

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  10. 10 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3645 Неутрално

    "... Демографските проблеми излизат след 2022 г. ...".

    Аз даже си мисля, че демографските проблеми ще се усетят най-добре, към 2030-та година. Дотогава още един милион наши сънародници ще са хванали пътя към Европа, а българските работодатели ще се радват, ако намерят бял и сравнително грамотен работник, на средна възраст...! ;)

    Бивш tww09306483.
  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3760 Неутрално

    назначаването на хора на позиции, които изискват по-висока квалификация, но поради липсата на човешки ресурси се заемат от такива с по-ниска.
    ______________________
    Нормално за 15-20 години либерастия се променя трудовата характеристика и спецификациите на работните места! Става същото каквото беше в зората на демокрацията, инженери карат таксита, мениджърки са продавачки по магазините и т.н. Същевременно в държавната администрация е особено притеснително на ниво шефове !


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 601 Любопитно

    Нормална ситуация при 60- 70 хиляди завършващи средно образование държавната поръчка е над 45 хиляди ,между 12- 15 хиляди отиват да учат в чужбина.
    Излиза че всеки завършил средно образование е записал висше , друг е въпросът дали на страната са нужни толкова психолози , юристи и икономисти.

  13. 13 Профил на Зори
    Зори
    Рейтинг: 1684 Неутрално

    ,,Учи мама, учи за да не работиш" вече не върши работа като гледам...

  14. 14 Профил на fio41315648
    fio41315648
    Рейтинг: 1337 Весело

    В момента, в който образованието става егалитарно, настъпва началото на края! Въвеждането на равните възможности( equal opportunities), което се прилага като равни резултати, е просто поредния пирон в ковчега. Хората не могат да бъдат еднакво умни, съответно уравниловката ги превръща в еднакво тъпи. Колкото по-ниска е планката, толкова повече пада нивото и със завъртането на всеки цикъл, нещата стават по-зле. Будните хора разбира се остават стабилен процент, но винаги са били и ще бъдат малцинство, а и няма как да е иначе. От образование имат нужда тези, които са в състояние да го оценят, даже не всички, доколкото възможностите за self-development, в днешно са огромни, за останалите важи: Кажи му аго, да му стане драго!

  15. 15 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    И за стажант да заема, който е прогресивен бързо напредва.Както казва нариода "на който му сече пипето" бива забелязван от шефовете.

  16. 16 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 2736 Весело

    А тези със средно- позиции подходящи за основно :)

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  17. 17 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3975 Любопитно

    ,,Учи мама, учи за да не работиш" вече не върши работа като гледам...
    —цитат от коментар 13 на uhl23528019

    Грешите! И то,как грешите!:))))

  18. 18 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    "Все повече хора с висше образование ще заемат позиции за средно"

    Следователно, все повече от българските 54 ВУЗ-а ще станат техникуми

  19. 19 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    Тоест, нещата си идват на мястото

  20. 20 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    Докато броят на приетите в разни специалности далеч надвишава търсенето им на пазара на труда така ще да е! Психолози, социолози, културолози, изкуствоведи, фолклористи и разни екзотични специалности няма как да се реализират по специалностите си, след като държавата е пренаситена с такива. То и в Европа има пренасищане от такива специалисти.

  21. 21 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1315 Весело

    До коментар [#5] от "4ort":

    казваш, липсва основополагаща информация

  22. 22 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2007 Неутрално

    Вишисти, това лято мечтаете за слънце, въздух и вода?

    Бетонов възел Горна Баня открива кампания за наемане на работници.

  23. 23 Профил на eos42597158
    eos42597158
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#15] от "''zms15783''":

    ти затова ли си безработна от толкова години?

  24. 24 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    До коментар [#23] от "eos42597158":

    Имах болни роднини и си прекъснах стажа и второто висше.

  25. 25 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3336 Неутрално

    Е, да не бъдем толкова черногледи. Малко ли хора с Винету, рабфак или ВИФ заемат места за висшисти и нагоре.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  26. 26 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    И за стажант да заема, който е прогресивен бързо напредва.Както казва нариода "на който му сече пипето" бива забелязван от шефовете.
    —цитат от коментар 15 на ''zms15783''


    Шефовете го забалязват, но после назначават синчето на братовчедката. За да му бъде око и ухо в колектива. Като едно време. Нищо ново.

  27. 27 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 913 Неутрално

    До коментар [#13] от "uhl23528019":
    Вече се казва ритай мама ритай да станеш кат баце или поне кат физкултурника!

  28. 28 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2937 Неутрално

    Естествени процеси...
    Да му мислят тези, които живеят във България...

    Модератора е неадекватен!
  29. 29 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2403 Неутрално

    Общо взето, тези мнения и анализи, са една глупост. Колкото предвидиха "Ефекта Тесла" върху автоиндустрията и автономните жилища, толкова ще "познаят" и в това тото. С едно изречение: Парите са усвоени, докладът предаден.

  30. 30 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Нормално е, ако си завършил нещо безсмислено - а има бол такива специалности. Дори и неща, от които има смисъл, като право, икономика и психология са претъпкани. Едно време имаше много колеги, които не разбирах защо си губят времето да учат нещо, което изобщо нямаха намерение да работят.

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  31. 31 Профил на Terminator
    Terminator
    Рейтинг: 64 Гневно

    Затваряйте университетите! Стига са се лъгали хората да дават грешни пари!! Аз се прецаках, защото нямаше кой да ме съветва и само си изхабих 3 години да уча една ненужна европеистика..

    всеки ден, когато си с мен обикаляме витрини на какво да се спрем нищо не е наред а мерцедес чувам пак някой хвали се купил си днес а ний се потим, на крак стоим с теб приятелю мой и се чудим кой е враг, кой е свой?
  32. 32 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Докато броят на приетите в разни специалности далеч надвишава търсенето им на пазара на труда така ще да е! Психолози, социолози, културолози, изкуствоведи, фолклористи и разни екзотични специалности няма как да се реализират по специалностите си, след като държавата е пренаситена с такива. То и в Европа има пренасищане от такива специалисти.
    —цитат от коментар 20 на pamela


    Според мен са нужни на страната ни психолози. Въпросът е че българина няма навика да ходи на психолог.

  33. 33 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2937 Неутрално

    До коментар [#32] от "eminem9876":

    А от колко психиатри има крещяща нужда...

    Модератора е неадекватен!
  34. 34 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1458 Неутрално

    [quote#5:"4ort"][/quote]

    За овчарчето Калитко, нещо да допълниш?
    А по-добре за Павлик Морозов. Последното следва ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да се изучава в училищата! Да се прави аналог между "почитай майка си и баща си" и предай баща си, за това, че е скрил жито да те храни през зимата. Мисля, че в модерния исторически контекст на нашето съвремие, това е доста полезна информация, защото пак натам сме тръгнали.

  35. 35 Профил на eminem9876
    eminem9876
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Нормална ситуация при 60- 70 хиляди завършващи средно образование държавната поръчка е над 45 хиляди ,между 12- 15 хиляди отиват да учат в чужбина.Излиза че всеки завършил средно образование е записал висше , друг е въпросът дали на страната са нужни толкова психолози , юристи и икономисти.
    —цитат от коментар 12 на lout66


    В момента в България всеки може да завърши висше.
    Има лесни специалности и много хора записват такава и така завършват образованието си.
    Отделно и образованието ни е евтино ако се сравнява с образованието в Сащ.

  36. 36 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Неутрално

    До коментар [#8] от "lustmord":

    И АйТи няма какво да правят у нас - просто работят дистанционно за външни фирми. Знам че има изключения.

  37. 37 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Весело

    До коментар [#9] от "BG Territory":

    Начално образование за началник.

  38. 38 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Весело

    До коментар [#27] от "telqk":

    Бащата чете вестник:
    - 15 бона заплата на тоя левак!? Мишо, остави домашните и бягай навън да риташ!

  39. 39 Профил на our12595545
    our12595545
    Рейтинг: 418 Неутрално

    а същевременно масово в обявите за работа в момента се иска не само висше, но и магистратура с поне два езика. Аз лично съм завършвал икономически техникум и на една съученичка по финансови причини започна да си търси работа като счетоводител веднага след като завърши. Никой не искаше да я вземе, макар че и тогава и сега на оперативен счетоводител висше не му трябва.
    А че продажбите през интернет ще убият цялата изкуствено създадена от работодателите каста от офис експерти с магистратура и по два езика, мисля че няма никакво съмнение.

  40. 40 Профил на vha02605737
    vha02605737
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#27] от "telqk":Бащата чете вестник:- 15 бона заплата на тоя левак!? Мишо, остави домашните и бягай навън да риташ!
    —цитат от коментар 38 на Deaddark


    Предполагам в реалност, бащата е левака , съдийки по съвета към сина си.

  41. 41 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 517 Весело

    Еми то секи неска зима вишу....

    Девалвацията на висшето образование е всеобхватен феномен и се наблюдава не само в нашата страна, но тук измислените висши учебни заведения са твърде много съотнесени към населението на страната.
    Отделно учебната пробрама изостава неимоверно от нуждите на пазара и модерните тенденции в технологиите. А и повечето сектори имат нужда от сравнително малък брой висшисти.
    Има и трети фактор. Затвърждаването на България като глобален кол-център поради социо-икономическите специфики на страната. Английският на българите е сравнително добър (спрямо индийци, китайци, виетнамци), а ниският стандарт позволява работодателите да плащат сравнително малко на работниците.
    За кол-център не е необходимо да имаш "вишу", а по-скоро да знаеш малко език.

  42. 42 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    Изкуствено създадени с цел усвояване на държавно финансиране, стотици ненужни специалности, без каквато и да е връзка с нуждите на пазара = дипломи на килограм, работа за без диплома. Пазарът не прощава!
    —цитат от коментар 7 на c.b.o.


    Е тук не мога да не се съглася с теб! +++++
    Моето наблюдение е че знанията на днешните вишисти са равни на знанията на хората с основно образование през 70-те години!
    Наскоро инженер по диплома с две висши не можа да сметне вътрешния диаметър на тръба с външно 32 мм и дебелина на стената 2 мм! Не е виц!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  43. 43 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Неутрално

    До коментар [#42] от "chichka":

    И още един не-виц - спорил съм че 0.2кг е двеста грама, а не двадесет. С технолог. И съм виждал човек с ВИО да събира приходи и разходи. А сега още един виц:
    Новобранец в офиса, шефа му казва:
    - Смени крушката е коридора.
    - Ама как - аз съм с висше, магистратура, докторантура...
    - Добре, ела - ще ти покажа как.

  44. 44 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Образование се иска в обществения сектор-учители, лекари и др. подобни, където е нужен ценз и подготовка. Не можеш да правиш сърдечна операция или да предаваш висша математика без да си учил четири години университет и да си взел 70 изпита и колоквиуми. Висше се иска за инженери и архитекти. Един инженер в Мерцедес или Ситроен трябва да е подготвен солидно научно и технически, за да изчисли оптимален двигател примерно. Същото важи за строеж на мостове, тунели, Айфеловата кула, влака стрела и т.н. сложни конструкции. Само че колко са местата в БГ, където се развиват такива дейности. В частния сектор също би трябвало да има изисквания, но специално у нас такова животно няма. Има измислени журналисти, дизайнери, адвокати, където се назначават С+П. Обратната страна на медала са професии, където може и без образование. Достатъчни са няколко месечни курсове, пр. булдозеристи, кранисти. Цялата работа е, че след соца рухна една куха система на голямата техника и голямата химия и закономерно останаха с предимство слугинските специалности в частния сектор. Аз смятам, че нещата ще се променят. Край, пускат любимата ми песен Го Уест на Пет шоп Бойс. Не ги знам какво музикално образование имат, но имат хубави песни.

  45. 45 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 306 Весело

    1. Той посочи, че през 2032 г. най-голяма заетост се прогнозира при професиите продавачи в магазините - 162 900 заети
    -------

    май през 2032 г продавачите ще са повече от купувачите. сърдете се на терминал 2.

    2. По думите на министъра се очертава недостиг от кадри със средно образование около 94 хил., който вероятно ще бъде запълнен от хора с по-високо или по-ниско образование.
    ----

    мъдро. нещата ще са кат с курсът на долара - ще се повиши, ако не се понижи или не остане същият.

    3. В същото време е прогнозиран и структурен излишък при хората с основно и по-ниско образование и при тези с висше образование, който ще бъде преразпределен там, където са налице дефицити.
    ----

    тук вече сваляме спътници. през 2032 г всички ще са излишни! и тез без образование, както и тез с някакво, но страшно нЕма дрогарЕ! всички ще наредим чрез покриване на дефицити!

    май не трябва да чакаме 2032 г за набиране на кретени. тука са, елитни са, в излишък са, на власт са! венсеремос!

  46. 46 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    До коментар [#26] от "Боби Бобев":


    Шефовете го забалязват, но после назначават синчето на братовчедката. За да му бъде око и ухо в колектива. Като едно време. Нищо ново.
    —цитат от коментар 26 на Боби Бобев


    Това го чувам много пъти...Имам следния въпрос. Да приемем, че Вие сте шеф на фирма. Кого ще назначите - синчето на братчетката или кадърния човек? Ще ми отговорите вероятно, че ще назначите кадърния, защото сте по-умен от мнозинството шефове и собственици. Добре, защо смятате, че тези дето имат някакъв бизнес, са по-глупави от Вас?

  47. 47 Профил на vha02605737
    vha02605737
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#42] от "chichka":И още един не-виц - спорил съм че 0.2кг е двеста грама, а не двадесет. С технолог. И съм виждал човек с ВИО да събира приходи и разходи. А сега още един виц:Новобранец в офиса, шефа му казва:- Смени крушката е коридора.- Ама как - аз съм с висше, магистратура, докторантура...- Добре, ела - ще ти покажа как.
    —цитат от коментар 43 на Deaddark


    Явно работи в страхотна фирма този с доктарантурата, щом шефа му кара хора с доктарантура да сменят крушки, а накрая даже и самият шеф я сменя ...

  48. 48 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    До коментар [#44] от "man_un":

    Така, така...хайде сега да ми обясните, съгласно Закона за висшето образование, къде точно в България мога да стана инженер. Ще Ви помогна. Отваряте закона, натискате Ctrl+F, пишете "инженер" и намирате...нищо!

  49. 49 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    До коментар [#47] от "vrana":


    Явно работи в страхотна фирма този с доктарантурата, щом шефа му кара хора с доктарантура да сменят крушки, а накрая даже и самият шеф я сменя ...
    —цитат от коментар 47 на vrana


    А Вие предлагате да се обади на сервиз, за да му сменят крушката???

  50. 50 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Неутрално

    До коментар [#46] от "lz73":

    Защото кадърният шеф ще се отърве от досадни роднини, като назначи келемето им. И за какво може да го бива едно келемето - да стои настрана от колектива, уж работейки нещо, а да се присламчва през почивките да слухти.

  51. 51 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2399 Неутрално

    До коментар [#48] от "lz73":

    ВХТИ Бургас. Можеше, днес не знам.

  52. 52 Профил на Даниел Панев
    Даниел Панев
    Рейтинг: 611 Неутрално

    До коментар [#13] от "uhl23528019":

    Напротив - точно си работи. Учиш и после не можеш да си намериш работа...
    В моята професионална област (телекомуникации) отдавна се наемат хора, които могат да вършат работа, а не такива, които са учили!

  53. 53 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 3135 Неутрално

    аз съм със средно и цял живот съм заемал позиция за "вишис", от мързел и по стечение на обстоятелствата не завърших... при друго стечение на обстоятелствата щях пък да емигрирам вероятно.

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  54. 54 Профил на бАрни
    бАрни
    Рейтинг: 632 Неутрално

    България няма нужда от образовани хора...Хващайте терминалите 1 и 2!
    Тук се търсят охранители и камериерки...

  55. 55 Профил на clint_eastwood
    clint_eastwood
    Рейтинг: 855 Неутрално

    Наскоро инженер по диплома с две висши не можа да сметне вътрешния диаметър на тръба с външно 32 мм и дебелина на стената 2 мм! Не е виц!
    —цитат от коментар 42 на chichka


    Аз съм юрист и веднага мога да ти го сметна. И съм на 30.

    Хората, на които им липсва соцът, трябва много сериозно да се замислят как щеше да изглежда България днес, ако БКП не бе сдала политическата власт
  56. 56 Профил на Даниел Панев
    Даниел Панев
    Рейтинг: 611 Неутрално

    До коментар [#53] от "Opportunity (5498 days on Mars)":

    Аз също завърших семестриално ФМИ на СУ преди 20 години, ама не се дипломирах, щото... Абе такава беше конюктурата тогава. Ама това е една друга тема!
    Да не мислиш, че някой някога ми е искал диплома ;)

  57. 57 Профил на vha02605737
    vha02605737
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#47] от "vrana":
    —цитат от коментар 49 на lz73


    По условието на вица се разбира, че новият работник има доктурантура.
    Тези, които имат доктарантура не ходят на работа в баничарници на работа.
    Ако, са изпаднали в такава ситуациа, то е за малко.
    Виц, който не може да се генерализира за голяма част от случаите .. е глупав виц.

    Та, имайки това в предвид, ако фирмата няма човек/хора отговорни за това може да си наеме.
    Фирма, конкурирайки се на пазарен принцип, която използва доктурантите си за смяна на крушки е ясно до къде ще стигне.

  58. 58 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Преди време наехме в блока едни майстори-водопроводчици, за смяна на инсталацията. Веднъж те злобно коментираха с един техен бивш колега, живеещ в блока, как според тях младите инженерчета били с образование, ама не можели като тях. Нищо не им казах, но ми се наложи аз - който не съм водопроводчик и даже не съм с инженерно-техническо образование - после да им обяснявам какви са разширенията на тръбите на линеен метър, защо е важно тръбите да са укрепени не както на тях им дойде, а през точно определено разстояние и че трябва да има компенсатори на разширенията, за да не се осучат тръбите като смок и да изкъртят всичко около себе си, когато дойде горещата вода. После ми се наложи и лично да ходя и са поставям наново изолацията върху тръбите, защото те първо спореха че изобщо нямало нужда да се слага изолация, а после я поставиха така, сякаш някой човек се е наметнал с едно одеало, а не се е облякъл с дрехи. Та така за големите философи-майстори с главно "М".

  59. 59 Профил на vha02605737
    vha02605737
    Рейтинг: 232 Неутрално

    До коментар [#47] от "vrana":
    —цитат от коментар 49 на lz73



    Преди време наехме в блока едни майстори-водопроводчици, за смяна на инсталацията. Веднъж те злобно коментираха с един техен бивш колега, живеещ в блока, как според тях младите инженерчета били с образование, ама не можели като тях. Нищо не им казах, но ми се наложи аз - който не съм водопроводчик и даже не съм с инженерно-техническо образование - после да им обяснявам какви са разширенията на тръбите на линеен метър, защо е важно тръбите да са укрепени не както на тях им дойде, а през точно определено разстояние и че трябва да има компенсатори на разширенията, за да не се осучат тръбите като смок и да изкъртят всичко около себе си, когато дойде горещата вода. После ми се наложи и лично да ходя и са поставям наново изолацията върху тръбите, защото те първо спореха че изобщо нямало нужда да се слага изолация, а после я поставиха така, сякаш някой човек се е наметнал с едно одеало, а не се е облякъл с дрехи. Та така за големите философи-майстори с главно "М".
    —цитат от коментар 58 на Smoke


    О, да това е толкова, често срещано в България във всякакви сфери.
    Компетенция и професионализам се заменят с голямо ЕГО - накрая резултатите са ясни.

    Конкуренцията, ще оправи нещата. Лошото е, че когато мнозинството са така минава доста време да се отсеят...

  60. 60 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Напротив - точно си работи. Учиш и после не можеш да си намериш работа...В моята професионална област (телекомуникации) отдавна се наемат хора, които могат да вършат работа, а не такива, които са учили!
    —цитат от коментар 52 на Даниел Панев

    Бравос! Точно така трябва да бъде - да се наемат хора без образование за съответното нещо, 'щото то за какво им е образование!? Те са самоуки и си знаят и си могат. Бравос!

    А после всички се чудят защо всичко ни е направено като за умряло, както казва майка ми.

  61. 61 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Конкуренцията, ще оправи нещата. Лошото е, че когато мнозинството са така минава доста време да се отсеят...
    —цитат от коментар 59 на vrana

    Конкуренция би оправила нещата, ако нещата не са обърнати наопаки по обективни и субективни причини. В момента поради липса на всякакви хора за каквото и да било ситуацията не е нормалната ситуация, където 10 души да се конкурират за 1 работно място (и фирмите да си избират и наемат подходящи хора), а е 10 фирми да се конкурират за 1 фалшив кандидат, затваряйки си едното око, за да не гледат недостатъците му.

  62. 62 Профил на Малинчо Паков
    Малинчо Паков
    Рейтинг: 1609 Неутрално

    До коментар [#1] от "Роси":

    Роси, 30 години бях преподавател в няколко университета в Бг и от опит знам, че “вишуту“ ни не е като при хората. 5-6% от студентите са редовно на лекции, редовно учат и се готвят за упражнения, семинари и тренинги. Останалите го докарват както могат, но далеч от професионалната подготовка. Вярно е, че в редица ВУ и специалности практикумите и лабораторните не могат да се пропускат1 но теоретиката на бъдещите специалисти е под средното европейско ниво. Та и да ги назначат такива на работа, изискваща по-ниска квалификация - не е проблем за въртенето на Земята. Проблем е, че тия “специалисти“ са губили времето на преподавателите с, заемали са “бройка“ в приема и не стават за сериозна работа в направлението, което са избрали. Такъв е халът на образованието ни!

    Малинчо
  63. 63 Профил на Малинчо Паков
    Малинчо Паков
    Рейтинг: 1609 Неутрално

    До коментар [#44] от "man_un":

    “Само че колко са местата в БГ, където се развиват такива дейности“! Да, но висшистът би следвало да е подготвен теоретико-практически до възможността да РАЗВИва такива дейности, а не да чака някой стар майстор със средно специално образовяание да измисля и внедрява технологии!

    Малинчо
  64. 64 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    До коментар [#48] от "lz73":ВХТИ Бургас. Можеше, днес не знам.
    —цитат от коментар 51 на Deaddark


    Там само специалността "Химично инженерство". Повече са МЕИ, МГИ

    Русия- проказата на планетата Земя.
  65. 65 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    До коментар [#64] от "chichka":

    Да, ама не! Според т.н. Закон за висшето образование в България такова животно като "инженер" не се обучава никъде. Завършващите бившите МЕИ-та, сега университети, получават степени "бакалавър" или "магистър". В закона няма такава дума...

  66. 66 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4226 Неутрално

    Това отдавна е реалност в България!

  67. 67 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4226 Неутрално

    До коментар [#2] от "Веселин Дечев":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Системата на Висше Образование у нас е отдавна девалвирала!Така се получава като в една държава има над 50 ВУЗ-а , а населението има-няма седем милиона души!

  68. 68 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    До коментар [#64] от "chichka":Да, ама не! Според т.н. Закон за висшето образование в България такова животно като "инженер" не се обучава никъде. Завършващите бившите МЕИ-та, сега университети, получават степени "бакалавър" или "магистър". В закона няма такава дума...
    —цитат от коментар 65 на lz73


    Разбрах те, но получаваната образователно квалификационна степен е магистър-инженер......

    Русия- проказата на планетата Земя.
  69. 69 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Ами нали искахте заводи , ей на ви ги заводите , в завода на бачкаторите дето натискат копчета изавиват гайки не им трябва да имат вишу , на 20 -30 човека е нужен един с вишу да им настрова и пуска маншините.

  70. 70 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4703 Неутрално

    До коментар [#42] от "chichka":

    Ми как ще ти намери вътрешният диаметър на тръбата като не знае да събира и изважда, не знае дори таблицата за умножение

  71. 71 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1817 Неутрално

    До коментар [#68] от "chichka":

    Такъв е законът! Те могат да напишат и магистър-космонавт, но това нищо не значи. В Европа за да станеш инженер има строго разписани изисквания...у нас йок!

  72. 72 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2937 Любопитно

    До коментар [#46] от "lz73":

    "Кого ще назначите - синчето на братчетката или кадърния човек? "

    Къде е кадърния човек/
    И всъщност защо трябва да назначава кадърния човек, той какви по-големи ползи ще донесе на шефа и на фирмата?

    И ако е малка фирма, защо смятате че шефът и е толкова "проницателен" да кажем?

    Модератора е неадекватен!
  73. 73 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Тези с висше , поне 80% за нищо не стават. Така е във всичко, и при среднистите.Ще бачкате рожби, иначе ще ядете дедовия. Няма само да си мандахерцате таковата.

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  74. 74 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    До коментар [#5] от "4ort":

    Преди института съм завършила гимназия, но брат ми преди това е завършил механотехникум. Излезлите оттам ходеха в заводите на практика, имаха трети разряд и можеха без всякакво обучение да започнат работа. Сега знаете ли какво могат повечето новозавършили инженери. Плащам, за да им направят курсовите и дипломни работи. И не ми говорете така иронично, не живея на друга планета. Работила съм с млади хора и зная какво знаят и могат. А и аз нямам предвид всички, а повечето. Ако съм ви обидила, извинете ме.

  75. 75 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2937 Разстроено

    До коментар [#58] от "Smoke":

    Невероятен пример.
    Много показателен особенно за вас.

    Та ако може да ми подксажете от какъв зор един майстор водопроводчик трябва да смята подобни неща. Това са едни монтажисти. Те трябва да изпълнят съгласно указанията монтаж на нещо по предварителен проект...

    И те, и вие и фирмата, която следва да извърши ремонта сте един дол дренки...

    Като сте ги видяли е трябвало да ги спрете, да поискате ръководител, да поискате проекта и ако трябва да извикате контролен орган.

    Поведението ви във примера е напълно погрешно.

    Модератора е неадекватен!
  76. 76 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4703 Неутрално

    До коментар [#68] от "chichka":

    Собственик на металургичен завод търси инжинер. Вприемната наредени десетина младоци. Над вратата на шефа: 23+55=?; 12х23=?; 4^2=?; √9=?. Всички чакат да бъдат поканени но никой не излиза да ги кани. Влиза един старичък човечец с телени очилца, вижда написаното над вратата, вади молив и лист, написва нещо на него и влиза без да чука. След малко излиза секретарката и вика на младоците, господа, вие не сте приети, свободни сте. Те в един глас как така, никой не ни е викал, секретарката, не прочетохте ли написаното над вратата, то беше поканата, те ама ние тези прости действия с числа не ги разбираме

  77. 77 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 749 Неутрално

    "...всеки втори през 2032 година в страната ще работи в София, Пловдив или Варна"

    malart.blog.bg
  78. 78 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Не сте прави. Аз си вадя хляба като университетски преподавател. Не в БГ, разбира се. Та предполагам, че за колегите в БГ е важно да имат студенти, за да могат да си оправдаят лекциите и упражненията, т.е. заплатата. Затова девизът е: "Всеки българин - с по 3 ви(с)ши".
    От друга страна, нередовните и неучещи студенти са много добри за преподавателите: не задават въпроси, не се интересуват, не те карат да четеш и да се готвиш сериозно за лекциите, въобще правят живота на преподавателя по-лесен. Пред тях минават номерата с лекции от преди 20 - 30 години, написани на пожълтели твърди листи (които от старост вече се чупят). Минават даже лекции с електронни лампи вместо транзистори и чипове. Пък и на изпит можеш да ги пуснеш, когато ти се отблагодарят ... съответно с плик. Ама след това ставали калпави специалисти - кой ти гледа, това се вижда чак след излизането от университета, и никой не може да свърже калпавата им подготовка със светлата ти личност.
    Та допълненият девиз е: "Повече университети с повече специалности (предимно Уманитарни!!!) и повече калпави студенти".
    А, и много важно е заплатата на тези преподавтели да се определя от Шефа без никакви твърди критерии. И общо взето да бъде еднаква (без да се броят "слухачите", на тях може да се повиши умерено заплатата). Никакъв стимул за добри лекции или упражнения, дори обратното (кадърните хора са опасни и ти нарушават спокойствието).
    Отделно хубав закон на научните степени и звания, при който ако си заслужил (където трябва!!!) можеш да станеш професор с 5 публикацийки от конгреси в Долно Нанагорнище (имах такъв случай с една "Професорка" от Селскостопанската ви академия).
    Всичко това вече от около 20 години е политика в България (аз напуснах БГ преди 21 години) и резултатите се виждат от всички. И няма да се променят, понеже мнозинството от хората в БГ не иска промени.
    Който е малко от малко кадърен - Терминал 2 с one way ticket.

  79. 79 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Ако ме питате откъде ги знам тези работи - ами преди да напусна БГ, бях университетески преподавател в БГ за около 18 години. Шеф ни беше доцент, назначен по политическа линия (даже си беше сменил фамилното име за да бъде същото като на негов чичо - партизанин, активен борец срещу фашизЪма). Тъп, че дрънка.
    А, забравих: шефовете на катедри трябва да бъдат несменяеми, като Тодор Живков. Така вкисването става по-бързо.

  80. 80 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Упадакът на висшето образование в България започна много отдавна - аз бих го отнесъл към началото на седемдесетте години на миналия век, когато голям брой т. нар. полувисши институти бяха преоформени на висши и, успоредно с това, беше увеличен приемът в т. нар. "работнически факултети". Учили са ме и съм работил с много хора от "старата гвардия" инженери /дипломирали си преди посочения период/ - мога само да им благодаря с огромно уважение. Учих и работих с хора, с които се дипломирахме почти 20 години след посочения период - огромното мнозинство добри хора, но сме далече от нивото на "старата гвардия". Затова днес от целия ни випуск не повече от 25 човека сме на позиции, изискващи инженерно образование.
    От друга страна, тук, в Чехия, болшинството от хората с които работя са със завършен техникум, но си вършат работата на ниво.

  81. 81 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 800 Неутрално

    До коментар [#58] от "Smoke":

    Тоест и ти самият без образование си се справил , което означава , че примера ти не оборва , а повърждава тезата , че няма нужда от вишу за много дейности. Дори не трябва вишу и за 90 процента от работещите в банките по гишетата .

  82. 82 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Невероятен пример.Много показателен особенно за вас.Та ако може да ми подксажете от какъв зор един майстор водопроводчик трябва да смята подобни неща. Това са едни монтажисти. Те трябва да изпълнят съгласно указанията монтаж на нещо по предварителен проект...И те, и вие и фирмата, която следва да извърши ремонта сте един дол дренки...Като сте ги видяли е трябвало да ги спрете, да поискате ръководител, да поискате проекта и ако трябва да извикате контролен орган.Поведението ви във примера е напълно погрешно.
    —цитат от коментар 75 на Ivan_

    Абе друже, да не би да съм ги наел аз лично? Мнозинството в блока ги избра, аз бях за друг изпълнител - за една професионална фирма. А тези хора идват не просто като монтажисти, а като фирма, която да извърши подмяна на щранговете. Затова се очаква от тях да изпълнят и задачите на проектант и на ръководител. Затова се очаква от тях да имат и познанията и компетентността и на проектант и на ръководител.

    В интерес на истината те свършиха добра работа, но трябваше аз да стоя над главите им и дори лично да се занимавам с някои неща, така че нещата да станат ОК. ОК като за България и като за блок като моя.

  83. 83 Профил на Murnat
    Murnat
    Рейтинг: 830 Весело

    'Ора нема, действайте!

  84. 84 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3673 Неутрално

    пардон, ако следваш мениджмънт, пиар или от рода, какво да очакваш? Искаш ли да станеш шеф, трябва да имаш ноу-хау и да си ако не незаменим, тро трудно заменим във фирмата! Най-скъпият мениджър в Европа, Зигфрид Волф, няма висше. И средно даже няма. Учил е за шлосер. Но е започнал най-отдолу във фирмата на шефа. А и шефът, и той така. Управлява световен концерн, ама е заминал от Австрия за Канада с два долара в джоба. И две думи на английски. Висшето ти отваря врати. Ако искаш да кандидатстваш за място, където се изисква ценз. Но познания НЕ ти дава! Сам трябва да си ги набавиш! И това иска много усилия, ако специалността не ти лепне и това го правиш с кеф! Е, тогава цял живот няма да ти се наложи да работиш! Правиш това, дето ти е кеф и на всичкото отгоре ти плащат!

    Мърфи е оптимист!
  85. 85 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2217 Весело

    До коментар [#20] от "pamela":

    Че какво пречи психологът да бъде продавач-консултант в магазин? нали трябва да познава психологията на клиентите?

  86. 86 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2217 Весело

    До коментар [#58] от "Smoke":

    Шило за цървули не знам да държим, ама за ероплани хортувам - стара шопска поговорка!

  87. 87 Профил на csx30583975
    csx30583975
    Рейтинг: 258 Неутрално

    Народът е масово мързелив, за това! Предпочитат да си докарват пари от ПЛАТЕНИ ПРОТЕСТИ НА БСП!

  88. 88 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 600 Неутрално

    До коментар [#39] от "our12595545":

    Относно твоята приятелка така станаха нещата, че всеки казва "куцо, кьораво и сакато завършва висше", та щом някой не го е завършил, "значи за нищо не става". Изкриви се разбирането за образование..

    По темата - нещата са напълно нормални. Образованието ни е евтино и достъпно (лесно приемат навсякъде). Следователно много голям брой хора записват просто, за да си искарат "студентските години" с аху-иху и "после вече ще го мислим". Накрая излизат без ясна представа какво им се прави, нито умения да правят нещо, а и с малко амбиция. По този начин завършват на работа някъде, където не се изисква висше образование, а нали и тяхното е само на книга.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK