При покупка българските потребители се съветват с приятели за марката

При покупка българските потребители се съветват с приятели за марката

© Надежда Чипева, Капитал



Когато се чудят стока от коя марка да купят, българските потребители се ръководят основно от мнението на приятелите, а не на известните личности, които използват определена марка. Това показват резултати от проучване в България на GfK като част от глобалната програма Superbrands за 2019 г.


Участвали са 2095 мъже и жени, ползващи интернет.


Общо 71% от участниците в анкетата са казали, че пита приятели за марката преди да купуват, за 61% е важна конкурентната цена, добрите рекламни кампании и положителните оценки в медиите влияят при избора на 45%. За едва 30% от отговорилите е важно дали марката има програми за лоялни клиенти, само 9% се ръководят в избора си от мнението на известни личности. Участниците в анкетата са давал повече от 1 отговор.




55% от участниците в онлайн гласуването биха платили до 25% допълнително за любимата си марка, като 31% от тях са склонни да платят до 10% допълнително. 6% биха платили дори двойно, докато една четвърт (23%) от
участниците не биха платили допълнително. Хората над 45 г. преобладават сред нежелаещите да доплащат, докато участниците на възраст 18-35 г. са по-склонни да заплатят допълнително до 25% арка в сравнение с по-възрастните.


Марковата стока е гаранция за висококачествен продукт за 86% от анкетираните. Дори когато се търси най-добрата цена е важно марката да се харесва от пазаруващия (според 79% от попълнилите онлайн оценката). На трето място при характеристиките, определящи покупката на маркови продукти се нарежда сигурността, която марката дава, когато потребителят не познава добре стоката или услугата.



Сред критериите при оценката на дадена търговска марка най-ценено се оказва това дали марката се грижи за своите потребители - за 63%, и страната на произход на марката - 61%. Между 30 и 40 на сто се интересуват дали компанията - собственик на марката е етична и дали се грижи за опазването на околната среда. За всеки четвърти е важна политиката на компанията към служителите, за всеки пети - социалните ангажименти.


Ето кои са най-силните марки на българския пазар според Superbrands:

GOOGLE1Интернет (търсачка)
COCA-COLA2Напитки – безалкохолни
ADIDAS3Облекло и обувки
FACEBOOK4Социална мрежа
OMV5Търговия с горива
ARIEL6Стоки за бита
BOSCH7Електродомакински уреди
BTV8Медии – телевизия и радио
LAVAZZA9Напитки – кафе и чай
ДЕВИН10Напитки – безалкохолни
LIDL11Търговски вериги и центрове
HEINEKEN12Напитки - бира
SAMSUNG13Технологии
BMW14Автомобили
NIKE15Облекло и обувки
NESCAFE16Напитки – кафе и чай
APPLE17Технологии
КАУФЛАНД18Търговски вериги и центрове
VIBER19Интернет (комуникация)
SHELL20Търговия с горива
Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3821 Неутрално

    "Сред критериите при оценката на дадена търговска марка най-ценено се оказва това дали марката се грижи за своите потребители - за 63%,"

    И как Коко-Кола се грижи за потребителите си?
    Като смени захарта с глюкозо-фруктозен сироп.

    Това изследване е трябвало да бъде съпроводено с правилен отговор на Питагоровата теорема.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4398 Неутрално

    Ето кои са най-силните марки на българския пазар:
    ___________
    Абе освен гугъла всичко останало е подвеждаща реклама!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4668 Неутрално

    "Когато се чудят стока от коя марка да купят, българските потребители се ръководят основно от мнението на приятелите, а не на известните личности, които използват определена марка."

    Приятелите ще кажат истината, а известните личности най-вероятно са получили пари за да рекламират продукта

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4398 Неутрално

    "Сред критериите при оценката на дадена търговска марка най-ценено се оказва това дали марката се грижи за своите потребители - за 63%,"И как Коко-Кола се грижи за потребителите си?Като смени захарта с глюкозо-фруктозен сироп.Това изследване е трябвало да бъде съпроводено с правилен отговор на Питагоровата теорема.
    —цитат от коментар 1 на hope


    Наемниците либерасти променят реалността,живота и генофонда:

    https://www.youtube.com/watch?v=2VO_sf-PjuA

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на cmy12603507
    cmy12603507
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    Адидас- облекло и обувки- бляк! Поне напишете СПОРТНИ облекло и обувки, щото някои хора НЕ ЩЕМ да носим само спортни облекла! А Фурла, Кочинели, Тед Бейкър, Долче и Габана , Диор, Никс профешънъл мейкъп, герлен, буржоа, макс фактор , смашбокс, къде ги забравихте, м,?

  6. 6 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    Това проучване на GfK не струва...

  7. 7 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3216 Неутрално

    И заради това корпорациите измислиха инфлуенсърите/впрочем звучи като хрема.../!!!

  8. 8 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    Пък аз слушам винаги Майкъл Джексън. Пепси -- изборът на новото поколение. Така некакси му имам доверие...

  9. 9 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1581 Весело

    При покупка българските потребители се съветват с приятели за марката
    ..
    А защо не вЕрват на рекламите???

    В Русия съм! В Русия съм!
  10. 10 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3821 Неутрално

    До коментар [#4] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Той хубаво ги казва човека тези прости истини, ние в къщи говорим, говорим, и като отидат в училище и другите деца пият сокчета- край.
    Храненето е условие за добро здраве, а горките ни деца се тъпчат с боклуци от малки.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  11. 11 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    Това проучване на GfK не струва...
    —цитат от коментар 6 на PisnaMi


    Светльо е там (или беше) -- свиден кадър на кънчовците. Особено с Хайнекен ме разби...

  12. 12 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Това проучване го попълних преди час и ми платиха 7 лева,но 90 минути се занимавах с него.

  13. 13 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2896 Неутрално



    Мерцедес ще се пръснат от яд, че са заменени от Адидас.

    Във ФРГ прочвания сред малки деца в у-ще за топ работодател, при когото биха започнали работа - на първо място излиза полицията, а на второ е Адидас.

  14. 14 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1453 Весело

    баси, ни една рушняшка марка нема... явно има декрет копеките от гъзослагачество и гибридно тролене да се диплат под юргана наместо да се спендват кансюматизматично

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  15. 15 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3327 Неутрално

    Кока кола? Защо ли се тровят хората с шекерини напитки? Имам проста препоръка като идете в гастронома. Гледайте какво има в количките на другите хора, гледайте и хората. И купувайте от като продуктите на хората като които искате да изглеждате.

  16. 16 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3344 Неутрално

    Хе, хе, Найки, Адидас и БМВ да ме извинят, но не пазаря от тях. Също техники и технологии. Сирене, масло, кисело и прясно мляко с години купуваме само на един производител. За съжаление често менят вида на хляба, но и там се придържаме към един два вида, подходящи за тостер и пържени филийки. От Кауфланд и Лидл пазарим нещо по-особено като вносни гъби, сега ще търсим аспержи за празниците. Иначе там винаги е гъч от народ, един ден се прецаках да отида следобед, пишман станах. На касите опашки километри. Като сложиш загубено време и пътни, по-добре пас. В квартала има всякакви магазини, добре заредени, отиваш, пълниш, виждаш тоя оня, лаф и се прибираш да си гледаш работата.

  17. 17 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3259 Неутрално

    мда, така всички БМВта не били за зима... абе моля ти се, селяците в БГ нямат пари да се обръснат.
    БТВ им е критерия за медия, кво да очаквам и аз

  18. 18 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 478 Неутрално

    До коментар [#16] от "man_un":

    Немските вериги от типа на Кауфланд не са предназначени за ежедневно пазаруване на хляб и кисело мляко. Това е магазин в който се ходи с кола с празен багажник един път в седмицата през уикенда, купува се всичко необходимо за следващата седмица и спираш да мислиш за пазаруване. За това обаче се изисква добро планиране какво точно ти трябва, да знаеш какви останали запаси има вкъщи за да не се развалят. При чести посещения научаваш на кой щанд се намира всяка стока и всяко следващо пазаруване става все по-бързо. Оптимизация на живота по немски.

  19. 19 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 168 Неутрално

    Аз пък отивам в амазон и чета рецензии на купувачите :Д

    Приятелите е малко вероятно да са сведущи в детайли по всички въпроси около нашите интереси, докато в нета за всеки конкретен продукт ще намериш именно такива нормални хорица, които от първа ръка си казват какво им харесва или не от даден продукт.

  20. 20 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Ако се колебая между 2 марки Кисело мляко трябва ли да чакам Брат Пит или Барак Обама да си изкажат мнението ?
    Що за тъпотия ще си купя нещо само щото някаква ЗвИздъ го рекламира .
    Сериозно ли има такива идиоти ? Ами щом някаква си известна личност прави реклама на нещо то на 99% е сигурно че е прибрала тлъста сума парички .
    Когато купувам нещо първо питам приятели - Ако става въпрос за Техника или Облекло .
    А за храната там отиват много фактори . Първо качеството което предлагат - мнение на приятели (по скоро на женската част от тях ) - мое лично впечатление евентуално от реклами и тем подобни неща - или на принципа проба грешка . ДЕто се вика ако ще и цял Китай да хвали някакво сирени ако на теб не ти харесва да няма да го купуваш ,след като вече си го пробвал .
    Та Чакам Барак Обама или Брат Пит да ми направят една рекламка за БГ Кисело Мляко .

  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8763 Неутрално

    Повече вярват на приятели, отколкото на реклама.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 493 Неутрално

    А когато приятелите купуват, кого питат?

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK