Пет европейски оператора кандидатстват за концесията на летището в София

летище София

© Stoyan Nenov, Reuters

летище София



Пет кандидата са подали оферти за концесията на летище "София", съобщи "Капитал".


Това са Manchester Airports Group, Fraport , Aéroports de Paris Group, летище Мюнхен с фонда Meridiam и летище Копенхаген. По-късно Министерството на транспорта официално потвърди информацията.


Днес изтече срокът за подаване на оферти, удължаван неколкократно, последния път - заради промените в Закона за концесиите, публикуването на които в "Държавен вестник" се забави. Срещу концесионирането се обяви БСП, която дори подаде сигнал до прокуратурата срещу действията на кабинета. Държавното обвинение обаче не намери основания да се намеси.




Концесията е за срок от 35 години с възможност за удължаване. Бъдещият концесионер трябва да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията. Трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е минимум 550 млн. лв. без ДДС.


Предстои комисия да прецени кои от компаниите да допусне до участие в процедурата. Офертите на допуснатите ще бъдат отворени в открито заседание на 9 май 2019 г.


Manchester Airports Group (MAG) потвърди интереса си в офицално в съобщение до медиите. Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Министерството на транспорта уточнява, че компанията се явява в консорциум с BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Гру под името консорциум "Витоша".


Aéroports de Paris Group оперира три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. Офертата е подадена съвместно с ТАВ Хавалиманларъ Холдинг" А. Ш.


Операторът на летището във Франкфурт Fraport вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Дружеството има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" с партньор компания от групата на "Химимпорт".


Кандидат е летището в Мюнхен, която ще участва заедно с фонда Meridiam. Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка.


Летището в Копенхаген, собственост на Københavns Lufthavn, управлява и летището в Малмьо. Неговата оферта е от името на консорциум ССБ София Еърпорт Джей Ви с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK