Съдии давали в десетки пъти по-високи обезщетения за смърт на пътя

Председателят на управителния съвет на асоциацията и главен изпълнителен директор на "Булстрад живот Виена иншурънс груп" Светла Несторова коментира, че обезщетението трябва да покрива икономическите загуби на семейството от преждевременната смърт на неговия член, а болката и страданието не могат да бъдат компенсирани с никаква сума.

© Цветелина Белутова, Капитал

Председателят на управителния съвет на асоциацията и главен изпълнителен директор на "Булстрад живот Виена иншурънс груп" Светла Несторова коментира, че обезщетението трябва да покрива икономическите загуби на семейството от преждевременната смърт на неговия член, а болката и страданието не могат да бъдат компенсирани с никаква сума.



Съдебни решения постановяват застрахователи да плащат обезщетения за страданията на близки на жертви в автокатастрофа значително над ограничението от 5 хил. лв., записано в Кодекса за застраховането. Има случаи, в които роднини извън най-близкия кръг са осъдили застрахователни компании за суми от 20 хил., 50 хил. и дори 100 хил. лв., съобщиха представители на Асоциацията на българските застрахователи.


Засега нито едно от тези дела не е решено на последната инстанция във Върховния касационен съд. Практиката на отделни съдебни състави и по региони е противоречива, коментира пред медиите изпълнителният директор на "Армеец" Константин Велев.


До фиксирането в закона на лимит от 5 хил. лв. се стигна след тълкувателно решение на Върховния касационен съд от лятото, с което се разшири кръгът на хората, които могат да претендират за материално обезщетение вследствие смърт на пътя. В обезщетението вече са включени братя, сестри, роднини от втора степен, баби, внуци и всеки, който може да докаже трайна емоционална връзка със загиналия. В резултат само за три месеца се появиха допълнителни искове за над 100 млн. лв. към застрахователите, а те предупредиха, че няма да издържат финансово на подобен натиск и ще трябва да вдигнат сериозно цената на полиците.




Компаниите от бранша се надяват, че с приемането от Народното събрание на методика за определяне на размера на обезщетението, която да се прилага в съдилищата, противоречивата практика ще отпадне. Очаква се документът да бъде разработен и приет до края на годината. В момента се проучва опитът на Германия, Испания, Италия, Румъния, Франция. Като цяло те са против финансовото обезщетяване на мъките и страданията, както и забогатяването в резултат на чужда смърт. Според тях сумата трябва да покрива икономическите загуби на семейството от преждевременната смърт на неговия член.


Пределно ясно е, че това, което може да ни изведе от кръга щетимост - съдебна практика - натиск за ниски цени на застраховката е промяна в поведението на пътя, коментира председателят на управителния съвет на асоциацията и главен изпълнителен директор на "Булстрад живот Виена иншурънс груп" Светла Несторова. Застрахователите още не са запознати с новия вариант на системата бонус - малус, който се разработва в Комисията за финансов надзор.


Застрахователите са на загуба от задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за над 212 млн. лв. при печалба от 55 млн. лв. през 2017 г., сочат данните на асоциацията. Това става на фона на увеличение на приходите от премии с 42% до 936 млн. лв. и на изплатените обезщетения с 25% до 514 млн. лв. Освен увеличението на цената на полицата обяснение за по-високите приходи е прехвърлянето на клиентите на фалиралия кипърски застраховател "Олимпик" към местните дружества. Едновременно с това компаниите са увеличили резервите си с 353 млн. лв.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK