Българите са лидери в региона по възприемането на технологичните иновации, сочи проучване

Приложението за покупка на карта за градския транспорт в София през мобилен телефон

© Велко Ангелов

Приложението за покупка на карта за градския транспорт в София през мобилен телефон



България е лидер във възприемането на технологични иновации за ежедневни нужди. Това показва проучване на компанията за картови разплащания "Мастеркард" (Mastercard), проведено в 13 държави от Централна и Източна Европа, резултатите от което бяха представени днес.


Според тях 57% от потребителите биха се възползвали от възможността да потвърждават плащания чрез биометрични данни. Българите твърдят, че по-голямата сигурност може да ги насърчи да използват картите си при онлайн пазаруване по-често. Данните показват още, че 58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което нарежда страната сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги като плащане чрез мобилни портфейли – 24% при средно 19% в ЦИЕ.


В P2P плащанията (преводи на пари) се наблюдава значителен ръст от 27% в сравнение с 2016, който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България – 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%. В онлайн пазаруването също е отчетен ръст в сравнение с 2016 година – от 68% до 74% през 2019.




Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%. Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal.


74% от потребителите плащат с мобилен телефон


Това показват данните за региона. Смартфонът реално се превръща в алтернатива на картата. Това представлява увеличение със 17% в сравнение с резултатите преди 3 години. В България 64% вече активно използват възможността за мобилно плащане.


По отношение на сигурността при онлайн пазаруването хората са все по-добре настроени към биометрията – 78% считат, че пръстовият отпечатък е сигурен начин да се направят и потвърдят техните онлайн покупки, а 57% биха искали да използват удостоверяване чрез биометрия. Все още ПИН кодът е най-разпространеният метод за идентификация при плащане – 51% използват тази опция, следвана от еднократен код с есемес – 43%, и потребителска парола – 30%. Все още само 18% използват възможността за потвърждаване на плащания чрез биометрия.


С влизането в сила на новата регулация (PSD2) от 14 септември тази година онлайн транзакциите трябва да прилагат двуфакторно удостоверяване. Това означава, че потребителите трябва да докажат своята идентичност по два от три начина; нещо, което те са (например пръстов отпечатък, разпознаване на лице); нещо, което те имат (например мобилен телефон, карта или токен); и нещо, което знаят (например парола, пин). Нуждата от задълбочено удостоверяване на идентичността (SCA) е голяма – 52% от българите смятат, че е необходимо по време на плащания в магазина, а 59% - при онлайн пазаруването.


80% от българските потребители на дигитални платежни услуги ги ползват заради бързината, 75% заради това, че са достъпни винаги и навсякъде, а 71% оценяват удобството им.


Страната е


на предни позиции и в употребата на социални мрежи


– 82%; музикални стрийминг платформи – 53%; споделяне на снимки и видео – 65% (при средно за ЦИЕ 58%), онлайн чат и интернет разговори – 82% (75% средно за ЦИЕ), поръчка на храна за вкъщи – 40% (31% средно в ЦИЕ), проверяване прогнозата за времето – 73%, сайтове за настаняване – 57% (46% средно за ЦИЕ), идеи за почивка и свободно време – 36%, навигация – 75%, електронни книги – 22%, онлайн залагания – 23% (16% средно в ЦИЕ), и сайтове за запознанства – 14% (11% средно в ЦИЕ).


"Дигитализацията на ежедневните дейности в България вече се случва. Тя дава път на ползването на дигитални услуги за свободното време и личния живот пред използването на такива инструменти в работния процес например. Това означава, че българите са открили ползите от дигитализацията и са започнали да я използват за свободното си време и лични нужди - пътуване, споделяне на общи дейности и ресурси, пазаруване, общуване с приятели и семейство и дори за откриване на подходящия партньор", коментира резултатите от проучването Виниций Петров, психолог, цитиран в съобщение на компанията.


Проучването показва, че


потребителите в България изискват още повече дигитални иновации


в сферата на здравеопазването, образованието и обществения транспорт. Mastercard вече прави първите стъпки в дигитализацията в училищата, като през последните 2 години направи възможно създаването и внедряването на първата цифрова училищна система за хранене в България. Иновациите в града и неговото развитие също се насърчават от компанията, посочват от нея. От март с нейна подкрепа работи мобилно приложение за купуването на транспортни карти в града чрез мобилен телефон - MPASS.


Проучването е проведено от IPSOS Research по поръчка на Mastercard. Събрани са данни от интернет потребители с банкови сметки в Австрия, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3290 Неутрално

    И каква е файдата от това, като нямаме е-правителство и е-гласуване?

  2. 2 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    Това проучване, за разлика от проучванията на Евростат и други подобни, дава по-реални резултати, защото е направено от бизнеса и е насочено към неговите нужди.

  3. 3 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    74% от потребителите плащат с мобилен телефон... Смартфонът реално се превръща в алтернатива на картата.

    ======

    Всъщност, голяма част от хората плащат не СЪС, а ПРЕЗ мобилен телефон, като използват картите си.

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2993 Неутрално

    По "възприемане", добре, а по продуциране и "производство" на иновации...???

  5. 5 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3290 Неутрално

    До коментар [#2] от "razor":

    Може и така да е, но някои цифри ми се струват доста завишени. По-рано днес прочетох на друго място, че при пазаруване онлайн все още доминира плащането кеш, като в някои случаи достига до 100%. Напълно нормално е подобни "проучвания на потребителите" като това горе да изнася данни, които кореспондират с поръчителите му. Иначе щяха да ни го спестят. Апропо, много добро продуктово позициониране под формата на статия.

  6. 6 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4863 Неутрално

    Високички ми се струват цифрите

  7. 7 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    Дори и да са завишени цифрите, те са завишени за всички и относителното подреждане сигурно остава същото. Нашият човек умира от страх да не го помислят за наивен, значи прост. Друго си е да кажеш да ама ...- значи си хитрец, така де - балкански тарикат.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  8. 8 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    Дори и да са завишени цифрите, те са завишени за всички и относителното подреждане сигурно остава същото. Нашият човек умира от страх да не го помислят за наивен, значи прост. Друго си е да кажеш да ама ...- значи си хитрец, така де - балкански тарикат.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  9. 9 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 1084 Неутрално

    Дори и да са завишени цифрите, те са завишени за всички и относителното подреждане сигурно остава същото. Нашият човек умира от страх да не го помислят за наивен, значи прост. Друго си е да кажеш да ама ...- значи си хитрец, така де - балкански тарикат.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  10. 10 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 648 Неутрално

    От 2005-та ползвам българския ПейПал (спестявам името да не ме изтрият за реклама) основно за плащане на битови сметки и за преводи от микросметката към банкови сметки (по-изгодно е от банковите), но дори и колегите ми от ИТ сферата поради странни причини не са го припознали, а предпочитат да си плащат сметките по офисите на разни доставчици и оператори.

    Наистина не разбирам защо.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8501 Неутрално

    Като са толкова интелигентни, защо търпят да ги мачкат и лъжат много по-неграмотни от тях.

  12. 12 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2343 Неутрално

    Ей това на снимката го ползвам редовно. Обаче докато умеря как да го наглася на входа на метрото ми се еб%ва мамата.... Винаги правя опашка :)))

    Бог да благослови Америка за България!
  13. 13 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 2343 Весело

    И каква е файдата от това, като нямаме е-правителство и е-гласуване?
    —цитат от коментар 1 на Читател


    Не сте ли чували за лафа, че "единственото по-калпаво нещо от правителството е електронното правителство"?

    Бог да благослови Америка за България!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK