Как страхът от смъртта подпомага бизнеса с луксозна бутилирана вода

Как страхът от смъртта подпомага бизнеса с луксозна бутилирана вода

© Asscociated Press



През миналата година съдиите на 28-ото международно издание на състезанието Berkeley Springs WaterTasting определиха за най-добра вода в света австралийския бранд, "облъчвана" със звукови любовни честоти, такива на Луната и светлия спектър на дъгата. Наречена Frequency H2O и продавана за 2.30 долара бутилка от литър, според създателя й Стърт Хинтън това е "жива вода". Специално отбелязана от журито тогава е и друга вода - на компанията "Свалбарди" (Svalbardi), която продава бутилка вода за 90 долара, защото тя е "прясно изцедена" от топящ се айсберг в Норвегия.


Екстравагантните твърдения и цената на тези бутилки вода ги превръщат в нещо като течна мярка срещу климатичните промени за богатите, пише "Гардиън". Въпреки огромното количество логични причини да се избегне покупката на така брандирана вода индустрията, която стои зад нея, никога не е била по-силна, пише изданието. Представяната като премиум бутилирана вода с посочени ползи от нея е най-бързо растящият сегмент в бутилиращия сектор на САЩ, оценен на 18.5 млрд. долара.


Независимо дали са напълнени от извор, намиращ се на 3 хил. стъпки под дъното на океана край Хавай, или пък от извор, в недокоснат от човешка ръка район край Фиджи, или е поръсена със златен прах, повечето такива води отговарят на едно и също правило при лансирането й на публиката: колкото по-неясен е произходът или усложнено добиването й, тя е по-здравословна, по-качествена и в крайна сметка по-вкусна.




Как страхът от смъртта подпомага бизнеса с луксозна бутилирана вода

© Asscociated Press


Това се случва в контекста на все по-голям недостиг на вода в глобален мащаб, за който се смята, че ще повлияе две трети от световното население до 2025 г. Замърсяването с пластмаса, за което бутилките с вода имат сериозен принос, се превърна в толкова голям проблем, че експертите прогнозират, че до 2050 г. океанът ще бъде пълен с повече пластмаса отколкото с риба.


Изданието отбелязва, че реално нищо не определя бутилираната вода като изначално по-добра от тази, която човек може да си налее от чешмата. Водата от чешмата както в САЩ, така и във Великобритания е напълно годна за пиене, при тестове на сляпо се е установило, че не могат да бъдат различени бутилирана от вода и такава от чешмата и не на последно място водата от чешмата е почти безплатна, посочва "Гардиън".


Изниква въпросът защо хората купуват бутилираната? От една страна, достъпът до "свещена" вода е бил символ на статус в продължение на векове. Освен това движението за уелнес, отговорно за колективния отказ от алкохол и сода в последно време играе важна роля в промотирането на "луксозната" вода повече от всякога. Това се забелязва най-вече от 2006 г. насам. В същото време основната група потребители на бутилирана вода в САЩ може би никога досега не е била толкова възприемчива към скъпите, езотерични продукти за здраве, посочва "Гардиън".


Освен това се смята, че има още една причина, поне според изследователи от университета "Онтарио" във Ватерло, за стремежа към скъпи бутилирани води - страхът от смъртта.


В скоро публикувано социално-психологическо изследване, посветено на избора при консумацията на вода, се посочва, че вероятно непризнатото безпокойство на индивида пред самия себе си, свързано със смъртта, вероятно играе ролята на неосъзната бариера за промяна към екологично устойчиво поведение.


Как страхът от смъртта подпомага бизнеса с луксозна бутилирана вода

© Asscociated Press


Факторите, напомнящи на хората за смъртта, увеличават егоистичното им желание да експлоатират природните ресурси, пишат авторите на изследването. Посочват, че инстинктивното отричане на смъртта кара хората да действат ирационално. Като например неосъзнато да заключават, че не биха могли да умрат, след като взимат здравословни решения.


Авторите на изследването отбелязват, че начинът, по който бутилираната вода се маркетира - като се асоциира с благополучие, се превръща в особено привлекателен антидот на екзистенциалното отчаяние - тя те държи млад, идва от недокоснато от хората място и т. н. Бутилиращата индустрия работи здраво, за да направи продуктите си да изглеждат "противоположното на смъртта", посочват изследователите.


Но ние можем да си променим навиците, пише "Гардиън", като например ползваме бутилки за вода за многократна употреба, които сами по себе си са символ на статус.


Авторите на цитираното изследване посочват, че правителствените кампании за използване на чешмяна вода ще бъдат по-ефективни, ако в тях се използват позитивни съобщения за това как тази вода е полезна за доброто здраве вместо послания като това, че употребата на пластмаса е равносилно на смърт. Освен това правителствата може да забранят употребата на еднократни пластмасови бутилки.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3373 Весело

    В период на преход и несигурност се роди българското "Ку-ку" и беше успешен бранд.
    И сега е така.
    А когато човек е излъгал хиляди, за да стане богат, трябва да бъде излъган, за да нахрани свой брат.

    Еретик
  2. 2 Профил на Mr  Punch
    Mr Punch
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    Evian е анаграма на naive, но не го казвайте на хора, които нямат достъп до качествена вода. За чиста не може и да се говори на тази планета, остана ли нещо чисто, отакакто се развихриха маймуните с наука и армия?

    "I don't know how someone controlled you They bought and sold you"
  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2864 Неутрално

    Маркетинга, брандинга и мърчън дайзиднът побъркват огромна част от хората, като ги карат да върват в дивотии!!!

  4. 4 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1224 Весело

    ми по същият подход в който една заръфана и прогнила ябълка се води компания за трилион долара :D:D:D

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  5. 5 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    Авторите на цитираното изследване посочват, че правителствените кампании за използване на чешмяна вода ще бъдат по-ефективни, ако в тях се използват позитивни съобщения за това как тази вода е полезна за доброто здраве вместо послания като това, че употребата на пластмаса е равносилно на смърт. Освен това правителствата може да забранят употребата на еднократни пластмасови бутилки.
    —цитат от коментар 0 на Дневник


    Чешмяната вода идва по пластмасови тръби. Освен това вода от 90 долара литъра може да се сипва и в стъклени еднократни бутилки. Полезно е за доброто здраве да имаш обзаведен горен етаж, освен това.

  6. 6 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    Рекламата отдавна носи повече вреди, отколкото ползи. Най-яркото доказателство - футболът и телевизиите.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  7. 7 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4168 Неутрално

    Войните на бъдещето ще са за прясна, несолена вода за пиене, макар че над 80% се ползва за селскостопански нужди за напояване и за животните (една дойна крава в развитите страни се нуждае от около 200 литра вода на ден). За някои региони "бъдещето" започна в края на 1960-те...

  8. 8 Профил на stoil_stoilov
    stoil_stoilov
    Рейтинг: 70 Неутрално

    Изгледайте това видео за бутилираната вода на Нестле, за връзките на бизнеса с уж-развитието и т. н.

    https://www.facebook.com/368734753332106/videos/696263507245894/UzpfSTEwMDAwNDAxMDYyOTgwMDpWSzoyMDYzMjk4NjUwNDQyODc4/

  9. 9 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    Добре е от време на време да ни се напомня че сме смъртни. Може би ще станем по-малко егоисти, по-добри?

  10. 10 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1208 Любопитно

    Пия си вода от чешмата вече 50 години и Слава Богу, добре съм си, а и не позволявам на тъпи реклами от телевизионния екран да ми втълпяват коя вода е полезната за мен и семейството ми и коя не. В България, в повечето населени места чешмяната вода е много добра за пиене (като изключим варовика) и не виждам смисъл човек да налива пари в бутилирана вода. Ноо, промиването на мозъци продължава и както се вижда - с ефект. Един кубик вода от чешмата е 2.50 лева, които иначе даваш за 3-4 литра бутилирана, не е трудно да се пресметне печалбата на бутилиращите компании. Да не говорим, че водата е дар Божи, не е на никой (освен на държавата, каквото и да значи това) и не е правилно да ми продават нещо, което ми се полага по принцип и по конституция...

  11. 11 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2166 Неутрално

    Наименованието "жива вода" е дошло от фолклора, където благодарение на нея някой прогледнал, оздравял или оживял. Всеки знае че става дума за минерални води, в чийто състав има полезни за организма вещества. Не пия вода много, но не правя разлика от тая в къщи и някъде другаде. Миналата година бяхме на гости на децата в София, живееха в кв. Гео Милев. Вода кеф ви казвам, на 5-я етаж тече ледено студена, впрочем единственият показател за качество, нашата е топла, нещо ни смениха водата, преди беше сливополска. Но си я пием...

  12. 12 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3102 Неутрално

    До коментар [#9] от "Таралеж":Добре е от време на време да ни се напомня че сме смъртни
    >>>> Напомням ви- Memento Mori:)

  13. 13 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    Ха ха.
    Това да пиеш дестилирана вода(тази от ледниците) е много полезно.
    Идиотите не свършват май.

    Panta rhei....
  14. 14 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 727 Весело

    Водата в София, центъра се пие и е хубава. Бургаската от центъра толкова не ми е по вкуса, че до обяд съм на кафе и айрян, а после на бира. Но се сетих друго. Тийм билдинг в Девин, аз с децата, колежките поръчват бутилирана Девин изворна, аз поисках кана от чешмата. Като свърши бутилираната, сервитьорката предложи на останалите също кана от чешмата и мило каза: Тя е същата, но без пари и не е седяла в шишета. Извод, доста близък до акъла. Инсче и друго се пи, де. Но говорим за водата.

  15. 15 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 537 Весело

    До коментар [#10] от "Дългия":

    То при вас пак евтина водата от чешмата. Във Варна е 3,00 лв. и нещо стотинки на кубик. А иначе защо хората купували бутилирана вода? - Ъм,че щото отдавна престанаха да мислят/повечето от тях/ и кой какво им рече, че е добре, и аре на бутилките .

  16. 16 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3926 Весело

    "..., "облъчвана" със звукови любовни честоти, такива на Луната и светлия спектър на дъгата. Наречена Frequency H2O и продавана за 2.30 долара бутилка от литър, според създателя й Стърт Хинтън това е "жива вода". "
    =======================================================================
    :))))))))))))))))))))))):))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

  17. 17 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1909 Неутрално

    До коментар [#16] от "objektivist96":

    Бе щом има добичета, все ще се намерят касапи.

    Panta rhei....
  18. 18 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1909 Весело

    До коментар [#16] от "objektivist96":

    А ако ми кажат що е то светлия спектър на дъгата ще им пиша 6 по физика.
    Ааааа, сетих се. Това е за останалите 30+ полови идентичности...

    Panta rhei....
  19. 19 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3926 Неутрално

    До коментар [#17] от "Molossian":
    Абсолютно вярно!

    До коментар [#18] от "Molossian":
    +++:))):))))):)))))))))))





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK