
© Associated Press
Снимката е архивна.
Турция или България? Коя страна е по-привлекателна за чуждестранните инвеститори? Какви са недостатъците и предимствата на България в това отношение, обяснява "Дойче веле".
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на "Фолксваген" в размер на около 1.5 млрд. евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение.
Проблемът с работната ръка
В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.
Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.
Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.
В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.
Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.
Българският пазар не може да се сравнява с турския
Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.
Любомир Станиславов е изпълнителен директор на "Аутомотив клъстер", който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.
"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства. /БТА
lubomir1
Рейтинг: 479 Неутрално
Да, българите сме велик народ !!!Турция я чакат санкции, и от Щатите, и от ЕС (за С-400, и кипърския шелф). А като се закучи работата - може и да сложат мита на износа.
Този завод няма да може да изнася за Европа.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Аз съм българче обичам наште планини зелени
Рейтинг: 2404 НеутралноВсичко е един имагьосан кръг в Бг. Управляващите 30 години не успяха да реформират образованието>младите емигрираха за да се обучават навън>тук намаля трудоспособното население>съответно след образованието си нашите емигранти създадоха семействата си там,където видяха по-добрите условия за това(на вън!) и не се връщат в Бг>от това пък тук намаля раждаемостта>за това помогна и нереформираното здравеопазване>и изобщо като имаме и застаряване на населението в задачата се пита КОЙ ЩЕ РАБОТИ??? И КОЙ БИ ИНВЕСТИРАЛ ТУК???
Платон Фъшкиев
Рейтинг: 8 ВеселоЪхъ!
Надай се либерални ми младежо,на пияни мадами! И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
Десен екстремист
Рейтинг: 1005 НеутралноПесимист съм за РБ. Освен, ако решението е политическо.
"Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)john_3volta
Рейтинг: 832 ВеселоАуу, каква стана тя? Излиза че на големия чужд капиталист. "Фолксваген" в случая, у нас му трябвала работна ръка. Не "бели якички" като бизнесмена Велев, икономиста Станчев и мениджъра Георгиев. Само се чудя защо пресата вместо да потърси мнението на "Фолксваген", търси тях за интервю?
mitko11
Рейтинг: 2041 Любопитно"...България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона...."
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!puknatastotinka
Рейтинг: 844 НеутралноТурция определено си има предимство, особено ако Фолксваген се цели и в Бликия изток...
mitko11
Рейтинг: 2041 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "lubomir1":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Идеята е да изнася за Близкия изток, най-вече за арабските монархии.
Платон Фъшкиев
Рейтинг: 8 ЛюбопитноА добър ден!
А къде да се цели,в България ли? И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
Phaeton.
Рейтинг: 1316 НеутралноГерманският автомобилопроизводител "Фолксваген" е решил да построи новия си завод в турския град Маниса край Измир, обяви тази седмица германската обществено-правна телевизия АРД, позовавайки се на берлински източник. "Турският президент Ердоган изобщо не заслужава този голям подарък", пише Аня Крюгер на страниците на германския "Тагесцайтунг". В гневния си коментар тя посочва, че в региона ще потекат много пари, а това ще бъде сигнал и за други големи инвеститори. "За автократа Ердоган тази новина идва в изключително подходящ момент. Икономическото положение в Турция става все по-лошо, привърженици и привърженички му обръщат гръб. А с изграждането на новия завод президентът може да натрупа много точки", пише Крюгер и продължава:
Дълго време се спекулираше, но явно Фолксваген вече е избрал Турция за новия си завод, пише АРД. Очевидно Анкара е направила големи отстъпки. България и Саудитска Арабия остават с празни ръце, се посочва в публикацията. (23.07.2019)
Огромно разочарование
"Фатално е, че "Фолксваген", а заедно с него и германската държава като акционер, подкрепят по такъв начин Ердоган. Това е същински шамар за всички, които се борят за човешки права, демокрация и правова държава в Турция. Министър-председателят на провинция Долна Саксония Щефан Вайл просто трябваше да обърне палец надолу – и инвестицията щеше да се изпари. Но къде ти. В името на човешките права и на демокрацията се държат тържествени речи, обаче когато се взимат решения - кой ти гледа. Ето, такива постъпки карат хората да не вярват на политиците и политичките. Да инвестираш в момента в Турция - това е политическа и морална грешка. (…)
Но този проект предизвиква разочарование и по други причини. В новия си завод пред портите на ЕС "Фолксваген" ще произвежда автомобили с дизелови и бензинови двигатели. Те ще бъдат изнасяни за държави, където няма толкова стриктни изисквания за опазване на околната среда. С други думи: убийството на климата продължава да бъде добър гешефт. В същото време у дома "Фолксваген" се прави на голям защитник на околната среда. Мениджърите и мениджърките, всичките пиари старателно предат историята как "Фолксваген" бил на път да стане образец за екологичен автоконцерн. Ако обичат, нека ни спестят тази измамна реклама, след като в същото време изграждат нови мощности за убийство на климата. Защото едно нещо няма как да стане: тук да се къпеш в слънчевата светлина на екологическия престиж, а там да печелиш пари с истински бомби от въглероден двуокис."
Турски медии: решението е окончателно
Германският концерн все още не е потвърдил новината за новия завод в Маниса. Турските медии обаче твърдят, че решението на "Фолксваген" е окончателно. А ролята на Ердоган за това решение явно не е за подценяване. Англоезичният турски вестник "Дейли Сабах" пише по същата тема следното: "Миналия месец главният мениджър на "Фолксваген" Херберт Дийс посети Турция и се срещна с президента Реджеп Тайип Ердоган. Говори се, че тази среща е оказала влияние върху окончателното решението на компанията."
Още преди около седмица специализираното германско списание "Аутомобилвохе" съобщи, че надзорният съвет на автомобилния концерн е решил новата фабриката да бъде изградена в Турция, а не в България или в Саудитска Арабия. Тогава от "Фолксваген" посочиха, че решението все още не е взето окончателно.
edin drugii
Рейтинг: 2121 Неутралноняма как без работници , без инфраструктура , без сигурни закони и точни пазарни правила да се привличат големи инвеститори ,които ще произвеждат ,на това отгоре и нямат почти никакъв пазар на продукцията си тук ,за разлика от Турция ,естествено е ,че ще предпочетат турците ,а на фона на това ,че щат ,не щат ,в един момент ще отпаднат и митата от Турция ,нещата се връзват в тяхна полза .
Nil satis nisi optimum
Рейтинг: 1188 Неутрално"Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса."
Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.Де да беше само администрацията. Прочетете под всяка статия в ".Дневник" какви ругатни са срещу бизнеса и "чорбаджиите изедници" и ще видите общата ненавист срещу всеки, който иска да произвежда нещо в България...
vxx57592865
Рейтинг: 269 НеутралноНай-важното е, че в Турция няма такива популистки партии като ДСБ, СДС и ДаБГ.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Нинов
Рейтинг: 2255 НеутралноИ двете държави си имат плюсове и минуси.
Няма пълна радост като търсиш да произвеждаш на места с ниско заплащане.
Турция обаче направи доста специални промоции:
- ще додаде стотици милиони на ФВ
- ще освобожди всички ФВ автомобилите от досегашен 43%тов данък
- Катар ще инвестира в завода, поемайки част от риска
gobay
Рейтинг: 964 НеутралноНямаше ли една публикация,в която се казваше да внимаваме какво си пожелаваме?
Лицемерие германско.Говори се за права на човека,за екология ,особено след скандала с дизеловите двигатели на WV,за европейско развитие и интеграция и т.н. и т.н..
При необходимост от голямо количество работници и инженери ще бъде доста трудно .
LudLustrator
Рейтинг: 610 НеутралноМилиционерските тикви си мислят че производството на автомобили е като да засадиш един бостан с тикви, и да ги изнесеш за САЩ, за Хелоин разбира се!!!
Phaeton.
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#16] от "Нинов":
И Ердоган обеща туй- онуй на шефа на Фолксваген " на четири очи " !
Инак германските лицемери са много принципни
Ама само, когато става въпрос за другите !
LudLustrator
Рейтинг: 610 НеутралноСамо неграмотен милиционер тиквоч може да си мисли че завод на ФауВе ще бъде в България, това си беше дъвка за джвакане, та турците да дадат повече привилегии, и ще дадат!!!
Боби Бобев
Рейтинг: 251 НеутралноДа. Щото Фолксваген четат българска преса. Пхахах!
дерибеев
Рейтинг: 2925 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "lubomir1":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу вассмяташ, че им трябва завод работещ за ЕС
Tzar Vova Josei-ki
Рейтинг: 2350 НеутралноТук става въпрос за производство в големи обеми!
Ако ставаше въпрос за 1-2 коли, да изберат България!
Нинов
Рейтинг: 2255 НеутралноДо коментар [#19] от "faeton.":
ами шефа на Фолксваген треба да направи акционерите хепи с растеж на продажби, на печалба и на дивидент.
Той е като футболнен треньор, назначен за кратко време да докара бързи резултати с футболисти-чужденци.
Такива са и шефовете на американските корпорации.
Вервай ми.
bez_ime2
Рейтинг: 314 НеутралноНе виждам нищо лицемерно в това, че са обявили, че ще правят завод в Турция...
m_todorov
Рейтинг: 575 НеутралноРазбира се, от Фолксваген да си направи много добре сметката. И щом са избрали Турция на Ердоган, то родната кочина значи трябва да я закриваме. Турция на Ердоган е предпочитано място пред малка кочина в европейския съюз. Фолксваген в малката кочина биха били царе и дори страхливия боко не би си позволил да ги рекетира, което не може да се каже за 80-милионна Турция на Ердоган с още незнам колко милиона турци в Германия. Но...толкова са зле нещата при нас. Липсата на хора (което е благодарение на корупцията, беззаконието и кражбите на държавата) също е от по-големите фактори.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Нинов
Рейтинг: 2255 НеутралноДо коментар [#21] от "Боби Бобев":
Специално за този проект ФВ със сигурност са изчели цялата бълг. преса за посл. 10 год, платили са си на частни "разузнавателни" агенции за специализирана информация, говорили са с всички шефове да герм. компании в Б-я, консулство, посолство и темподобни.
bez_ime2
Рейтинг: 314 НеутралноКоментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.
Като гледам какви автомобили правят русиянците като теб...
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноВсе пак искам българската икономика да си се развива така както е днес, а не като турската и румънската, а именно основно с български инвестиции и български продукти.
Дали заводът ще е във София, Измир или Буркина Фасо аз като габровец ми е все тая, защото ще е с габровски кранове, габровски инструменти, габровски роботи към много от инструментите, габровски амортисьори, което за мене си е гордост.
Платон Фъшкиев
Рейтинг: 8 Любопитно[quote#29:"bez_ime2"][/quote]
И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.Все пак ПРАВЯТ!
Но немат либерални идеи,което е една голема турботрагедия!
Бойчо Огнянов
Рейтинг: 217 ЛюбопитноА и Жужето им помага:
(не се чете)"Руският президент Владимир Путин обяви, че е отменил част от икономическите санкции срещу Турция, съобщи Лента.ру.
Специалният указ вече беше публикуван от руското правителство. Очаква се частично подновяване на споразумението между страните, относно условията за взаимно пътуване на граждани между Русия и Турция.
Руското министерство на външните работи вече е уведомило европейските си колеги." https://tinyurl.com/y6xverfs
hamiltonf
Рейтинг: 3719 НеутралноЕдинствено, по-големите държавни отстъпки и гарантиран годишен пазар на 40 000 продадени автомобили от новия завод, 90% от които пак ще се купуват от турската държавна администрация, и до тук.
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Немците дори са пренебрегнали най-важното условия, стабилна валута, или такава обвързана с еврото, и произлизащите от това рискове и разходи.
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#26] от "m_todorov":
Липсата на хора е защото икономиката ни работи, а не, че умните и кадърните ни миячи на задници са емигрирали. И това се вижда от растящият брой на наетите лица. За 2 години 250 000 повече:) Но не се притеснявайте. Икономиката си намира хора.
Боби Бобев
Рейтинг: 251 НеутралноКато се има предвид че българската журналистика е манипулирана от работодателите си (примери няма да давам, сещай се), а коментиращите са на "високо" ниво, едва ли дойчовците ще се доверят на драскачите. Има си по-сериозни начини за икономическо разузнаване.
Бойчо Огнянов
Рейтинг: 217 ВеселоДо коментар [#29] от "bez_ime2":
(не се чете)"Като гледам какви автомобили правят русиянците като теб..."
И аз гледам: "Завод за леки автомобили Mercedes-Benz в Есипово" https://tinyurl.com/yym975pk
П.П. И Дядо Йоцо гледа, идели една българка, по жицата...
Бойчо Огнянов
Рейтинг: 217 ЛюбопитноДо коментар [#29] от "bez_ime2":
(не се чете)П.П. И явно си имат пазар там: https://www.mercedes-benz.ru/passengercars.html #modeltabs
mitko11
Рейтинг: 2041 ЛюбопитноУнгария е с малко повече население от България, а там има 3 автомобилни завода.
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Румъния "изостава" с два завода.
България я няма на картата.
И причината не е в инвеститорите.
В началото на 90-те корейския концерн "Деу" се опита да направи завод в България, поискаха му рушвети, пречки, едно-друго и той построи завод в Румъния (и досега е там, завод на "Форд").
В Румъния го освободиха от данък печалба за 10 години и 5 години без мита за компоненти за производство.
В следващите години до края на 90-те най-продаваните автомобили в България бяха произведени там - "Тико" и "Деу рейсър".
В края на 90-те БМВ-Роувър направи на собствен риск завод във Варна.
Българинът рече - "Абе, тоя "Роувър Маестро" е стар модел, бе".
Отделно пречките от правителството (на Виденов), или нежелание да помогне.
Моделът беше по-нов от "Лада Самара", която за нашенеца минаваше за нова.
Сърбите десетилетия наред произвеждаха стар модел "Фиат", румънците - стар модел "Ситроен" и др.
Ама имаха производство.
И в Румъния после то се разви още.
Сега най-продаваните коли у нас станаха "Дачия".
Най-евтини, все повече ги харесват и като качество.
(Впрочем, в Румъния отиде и цигареният поризводител "Бритиш американ табако", като му попречиха да купи "Булгартабак". И оттам ни внасят "Ротманс" и др.).
Страна, в която автомобил не никне.
eti mehter
Рейтинг: 3519 ЛюбопитноДо коментар [#34] от "Да вярваме на истината":
BukalemunНо не се притеснявайте. Икономиката си намира хора.
=======
Че кой се притеснява.....?
Прав си.....
Tzar Vova Josei-ki
Рейтинг: 2350 ЛюбопитноДо коментар [#36] от "Бойчо Огнянов":
???
И как тези коли стават руски?
С прилагане на висококачествен🤣🤣🤣 руски труд?
Успя да ме разсмееш!
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#39] от "eti mehter":
Ами обясни им. Фолксваген 1000 пъти обяснявам е все тая за България. Толкова са незапознати с икономиката ни, че даже не знаят колко турски инвестиции има в България.
Нинов
Рейтинг: 2255 НеутралноДо коментар [#35] от "Боби Бобев":
От ФВ няма да седнат да четат всеки коментар под всяка статия, а ще пуснат робот да мине всичко и да направи анализ на трендове.
От локалната преса може да се научат актулните теми, вълнуващи населението, насторения и проблеми.
В македонския Дневник например има статии как в някакво село на социално слаби им доставили дърва за огрев. Това също е доста ценна информация.
Tzar Vova Josei-ki
Рейтинг: 2350 ЛюбопитноДо коментар [#39] от "eti mehter":
Ети! Какво ти дреме пък на тебе, за решението на VW?
Гледай си как ще ти се отразят промените в лихвите!
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#38] от "mitko11":
Ами ще отидат в Румъния естествено. 21 милиона жители. И какво постигна Румъния. Не внася газ и петрол и март месец белите им заплати станаха по-ниски от българските. Тисен Круп преди месец направиха завод в Сибиу за дето писах габровските амортисьори щото няма хора тука. Инженери има ама няма физически хора. Щото всеки строи още халета и още и още.
eti mehter
Рейтинг: 3519 ЛюбопитноДо коментар [#41] от "Да вярваме на истината":
BukalemunНа кого да обесня ....на немците ли.....?
Те са запознати достатъчно.....
Германските инвеституционни агенти са едни от най професионалните в света.
bez_ime2
Рейтинг: 314 НеутралноКакво правите бе, РК-1? Мъка, мъка...
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#45] от "eti mehter":
Не на българските невежи относно автомобилната индустрия:) Аз всеки ден виждам служители на автомобилните фирми на мене не ми обяснявай.
bez_ime2
Рейтинг: 314 НеутралноРусиянец, ама да не се окаже, че и Мерцедесите ги правите на загуба като прословутите ракети? Щото новите ладички не ги виждам да пъплят...
bez_ime2
Рейтинг: 314 НеутралноРусиянец, мислиш ли, че някой се интересува какво става в кочинката ви?
Бойчо Огнянов
Рейтинг: 217 ВеселоДемек, колите дето ще произвеждат турците, ще са нещо друго от ФауВе?! Инак си се смей, друго не ти/ни остана... (не се чете)
izt21595181
Рейтинг: 253 НеутралноКел файда от скапания ЕС, като дори пречи за привличането на инвестиции, вместо да помага, както лъжеха народа? Дори една Сърбия привлича в пъти повече европейски инвестиции.
MORTAR
Рейтинг: 217 ВеселоЕрдо трябва да бъде награден, че се опълчи на лошия Тръмп.
Свободен архитект, урбанист и еколог!Освен това Путя ще праща газ директно в резервоарите на завода, на супер тънка цена.
А и ислямистите от Катар ще дадат парите.
Само се чудя, какво ще им е германското на тези коли.
Определено не са инженерите, щото германските коли отдавна не се правят от инженери а от дизайнери с меки китки.
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#51] от "izt21595181":
Имаш голяма файда. Докато някой вестник или телевизия ти е промила черепа, че непременно трябва да има чуждестранни инвестиции в България щото сме загинали знаеш ли колко български инвестиции има в Сърбия, Македония, Румъния, Русия, Украйна, Китай, Турция и даже Виетнам. Със сигурност не знаеш.
dark'star
Рейтинг: 1435 НеутралноСамо дето тук "пенционерите" са техници и инженери, за младите българи образованието не е атрактивно , защото частник диплом не признава ... докато в Турция се забелязва стремеж на младите към образование и квалификация. КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
samoedin
Рейтинг: 3324 НеутралноОт Фолксваген могат да изберат бъдещото си място на завод където си искат и определено Турция има важни преимущества - много работна ръка, голям пазар, трамплин за още други подобни в съседство, сериозни данъчни и финансови стимули - всичко това е факт ! Но също така не трябва да се забравят и минусите - Турция може сериозно да започне да го закъсва с политиката на султана, основана на личностни капризи, а не на пазарна логика, скоро и бяха наложени, макар и символични, но санкции от страна на ЕС, вчера се оттегли от споразумението за прием на бежанци, закупи руските ракетни комплекс....Така в момента я грозят поне два вида санкции - от САЩ и от ЕС, което е сериозен риск за всеки голям инвеститор, а реши ли султана да налага контрасанкции, което гарантирано и ще направи, спиралата надолу става напълно непредвидима....Освен това най - важния пазар за Германия не е извън ЕС, той е в самия ЕС и представляват страните от Централна Европа и особено Полша. Така че решението на Фолксваген не изглежда все пак толкова предрешено в крайна сметка, ако и да беше очаквано в полза на турците. Ако все пак Фолксваген изберат България и инвестират на терена на бившия Кремиковци, представяме ли си пътя до там, и изобщо цялата инфраструктура в района как ще се натоварят и колко ще се задръстват всекидневно ? Хиляда автомобила на ден слизат от поточна линия и тръгват за продажба от завода ! Всеки ден от този терен ще има тежки камиони, автовози, рейсове, микробуси,лични автомобили и транспорт на/за работещите там, таксите, поръчки от десетки фирми, доставчици на услуги...изключително сериозно натоварване на инфраструктурата ни, което не знам доколко може и да го поемем, дали наистина ни трябва точно толкова сериозна инвестиция...Така че нещата са сложни и много пластови. Едно цяло миниградче ще изникне в близост до този завод !
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноПовече, по-евтини и по-работливи и дисциплинирани работници. Ако продукцията е предназначена за ЕС, щеше да е при нас. Очевидно е за Азия/Африка.
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноВ България няма реална пазарна икономика, няма реална демокрация, няма реална свобода.
Има комунизъм под вид на демокрация.
Комунистическа връзкарщина, успяват само бездарни връзкари. Няма възможност за реализация. Българи има успели, но отишли навън. Тук се знае кой може да успее и кой не може. Българинът в Бългрия е глупав, някъде 98 % от българите не стават. А останалите 2 % не са на някакви хубави позиции.
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#52] от "Жълто паве":
Германците си скапаха много продуктите. Например тези дето аз ползвам Керхер, Бош Щил да не говоря. Щото се произвеждат именно на такива места Китай, Индия,жОакустан. Даже частите за колите предпочитам да ми ги направят на часпром. А бе да си купя скъпи "оригинални" пасти за Мерцедес от някоя такава дестинация дето ми се чупи на вторият ден. Факт. Много рядко мога да си намеря вече германска машина сглобена в Германия с германски части. Много рядко.
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#54] от "dark'star":
Пълни глупости драги, това е завод, не инженерно звено. Най-добре да нямат никаква квалификация, само да са прилежни пчелички.
eti mehter
Рейтинг: 3519 НеутралноДо коментар [#51] от "izt21595181":
BukalemunМногократно съм го обяснявал......да си член на алианси като ЕС или НАТО , не е голям келепир.....
Те не са това което казват ,че са.....
Нито ЕС е икономически. ...нито пък НАТО е военно отбранителен съюз. ....
И двете са гео политически .....и действат според случая ,както им изнася....
Това е тъжната истина.
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#58] от "Да вярваме на истината":
И на теб пълни глупости драги. Просто консуматорското общество кльопа евтини продукти, които да не ремонтира а да сменя като консумативи. Със скъпо и качествено просто си неконкурентен. Няма нищо общо с това, къде се прави
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#57] от "anonim440":
Ела да те разведа по заводите, да видим тъпаци ли работят какво произвеждат и така нататък. Виж миячи на задници и циганите емигрират. Последният цигански хит е да гледат пилета в Холандия. Циганите виж станаха най-дефицитни.
deaf
Рейтинг: 2203 НеутралноДо коментар [#3] от "Зори":
Фолксваген може спокойно да намери кадри в България за завода си. Тя Луфтханза-Техник на летището в София намери кадри,та Фолксваген няма да намери...
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноБългария го е закъсала яко и не знам някои дето се пънат да докажат, че България е най-велика на какво се надяват?
В София е мизерия представям си извън София какво е.
Да 20 % от софианци са много богати, други 30 % имат някакви възможности (средна класа), но 50 % живеят в мизерия. Нали се сещате какво значи 50 %?
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#62] от "Да вярваме на истината":
В Коя България живееш?
Колко взимат твоите работници по заводите?
Колко са такива?
2 млн. пенсионери с мизерни пенсии, най-ниски в ЕС. Още милиони работещи с мизерни заплати. Писал съм и по-горе, в София е мизерия, а в страната пък съвсем.
deaf
Рейтинг: 2203 НеутралноДо коментар [#57] от "anonim440":
Тоест ти си глупак? И си от тези изсмукани от пръстите 98%.
Ти си башка истински комунист на когото му плащат да плюе по българите във форумите...
izt21595181
Рейтинг: 253 НеутралноДо коментар [#53] от "Да вярваме на истината":
Ненормалникът от Габрово пак се изока. На кой му пука за смешните българските инвестиции в чужбина, това са си вътрешнофирмени въпроси, става въпрос за инвестициите в България. А те са недостатъчни, след като населението продължава да емигрира с бързи темпове, затова и са важни чуждите инвестиции, особено в производството, които да увеличат конкуренцията между работодателите и да се постигне ръст на заплатите, а не като в смешното Габрово с 804 лв средна заплата бруто за 2017-та, по-малко и от Благоевград, Монтана, Плевен, Ловеч, Търговище, Шумен и още куп областни центрове.
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#61] от "uq":
Може и такава да им е стратегията, но аз искам машините ми да работят без да се чупят. Хубавото е, че всички в Габровска област или 90% имат моето мислене и си продават машините и продуктите не могат да смогнат. А за германците слушам оплаквания не само от българи. Волво пищят от германските си доставки.
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#64] от "anonim440":
Мизерията е в главата ти. В София а и почти във всеки град вечер в центъра няма заведение в което да си намериш място. Проблемите на страната НЕ СА икономически. Бат бац и шайката овладя яко всички власти, вкл. и пресата и бухалката работи на пълни обороти, както някога при комунизма
Matrix
Рейтинг: 471 НеутралноНе е истина какъв лумпен си ти !
Кретен ненормаен! Живеем в държава, в която Венета Райкова е написала повече книги, отколкото министър-председателят е прочел...
Нинов
Рейтинг: 2255 НеутралноДо коментар [#58] от "Да вярваме на истината":
Амчито ножовете с кози рог на Етъра, също са произведени в Китай, а не от момчето дето ги продава.
Няма то да мааа по цял ден с чука в ковачницата, а седи на сянка и го дава търговец.
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#60] от "eti mehter":
Турция ако беше в мечтаният от ислямистите арабски съюз щяхте сега не да произвеждате коли, а каруци.
Айде стига с този ислям, че ставаш досаден. Нищо не ви е дал исляма, вие копирате християнски държави, заводите ви се правят от християнски държави, въобще модела ви е християнски. Облекло всичко ви е християнско. Какво се правите на нещо дето не сте?
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#67] от "izt21595181":
Кой емигрира днес бе. Основно циганите. И 24 милиарда лева инвестиции миналата година малко ли да ти. Ама били български 90% Трябва заради такива некадърници като тебе да са чуждестранни. И да аз съм всеки ден по заводите. И знам. А ти пред компютъра няма какво да знаеш от реалността.
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#69] от "uq":
Къде живееш? Така питам между другото, защото Солун нощно време не спи целият град, по улиците има хора на тълпи, а София нощно време е мъртвило, по улиците няма никой. Заведенията били пълни, с колко народ? Целокупно е зле положението.
Julian Mall
Рейтинг: 2215 ГневноБравус дойчовци! Подпомагайте родните турци в родината им и те ще ви се отблагодарят с още по-голяма арогантност в Германия защото за пореден път показвате колко важна била Турция а ние пак сме никои макар и в ЕС!
По-добре миг свобода отколкото живот в робствоАми то индийският и китайският пазар са в пъти по-големи от турския отивайте там а и двете не са в ЕС което се оказва голямо предимство!
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#68] от "Да вярваме на истината":
Смешко, дори машината ти да работи 50 години, след 5 ще си купиш друга, защото има несравнимо по-добри възможности.
Освен това, корпорациите не ги интересува защо габровци режат опашката на котката, а какво мислят останалите 9;милиарда на земята
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#71] от "Нинов":
Напротив познавам ги всичките един няма произведен в Китай. Това е смешно даже. Китайското в Габрово не върви. Даже хардуера го правят тука вече за машините. Гледам Стемо започват и за компютрите. Така, че няма как да ти мине лъжата.
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#66] от "deaf":
Ами това е заключение от досегашният ми живот? И не не съм глупак. Просто около мен умните българи са много, много малко, броят се на пръстите на едната ми ръка всички умни българи, които съм срещал през живота си. Не говоря за хора с претенции, говоря за реално умни хора. Малко са.
hgg21387465
Рейтинг: 254 НеутралноБългария не може да предостави подходяща инфраструктура за завода на VW. По 1000 коли на ден трябва да заминават на някъде по света. Представяте ли си как ще става това със скапаната ни жп и пътна инфраструктура. Да не говорим,че концернът се цели в пазарите в Близкия Изток и Азия. България не може да предложи в тази насока абсолютно нищо.
Julian Mall
Рейтинг: 2215 ВеселоТаке е ЕТи особено ако не си нагъл като Турция да цоцаш каквото можеш от тях! По-добре миг свобода отколкото живот в робство
izt21595181
Рейтинг: 253 НеутралноИменно, нема келепир, но членството в тия организации за България е стратегическо. Например, като изпревариш съседите си, после можеш да им налагаш условия за да станат и те членки, вместо те на теб. Това е като игра на стол - 10 човека, а 9 стола и се въртят в кръг, некой нема да седне и изгаря.
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#74] от "anonim440":
Ми явно си в Солун, така че не коментирай София. В момента наистина може би в София е по-тихо от Солун, защото през юли повечето софиянци са на почивка около Солун :)
eti mehter
Рейтинг: 3519 ВеселоДо коментар [#72] от "anonim440":
BukalemunТвоето мисловно състояние драстично се влошава.....
Кажи ми кога и къде ....под тази статия съм писал за Ислям. ....?
Дори ще ми е по приятно ако тая фабрика се построи в Бг ....в смисъл ....не искам да произвежда в Турция. ....
Но няма да ти кажа защо ....докато не ме питаш ....:)
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноТе немците са глупави, затова са избрали Турция. Какво разбира немецът? Нищо. България е номер едно в Света във всяко едно отношение, но немците понеже са тъпи и не разбират. Защо не отиде немецът в Габрово да види, че заведенията са пълни, че няма места? Защо не отиде немецът в Студенски град в София по дискотеките да види, че няма места?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Иван
Рейтинг: 1178 НеутралноБеден матрял , неграмотен , безработен , това му трябва на управлението . За какво им е някой да им мъти водата? Ще изгонят и Фолксваген.
Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!dark'star
Рейтинг: 1435 Неутралноидея си нямаш от производство = "Кадрите решават въпроса !!!" :-)
"С дебили не се правят автомобили" = цитат от коментар 2 на Радан Сидеров КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#83] от "eti mehter":
И лекар ли стана?
Няма да те питам.
Bana ne? Biraz yavas ol.
Gretel
Рейтинг: 1272 НеутралноДо коментар [#53] от "Да вярваме на истината":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“знаеш ли колко български инвестиции има в Сърбия, Македония, Румъния, Русия, Украйна, Китай, Турция и даже Виетнам. ”
——
Това не го разбрах съвсем — твърдите, че българските богаташи инвестират къде ли не по света стига да не е в територията? И това е предмет за гордост?
Judjuk
Рейтинг: 3309 НеутралноТези платиха ли си глобите, заради далаверата със замърсяването на ОС, наложена им в САЩ? Ако са ги платили, как все още дишат? Ако не са, да ходят на майната си.
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#82] от "uq":
София си е перманентно така, но вие от кой град сте? Къде живеете?
uq
Рейтинг: 2337 НеутралноДо коментар [#91] от "anonim440":
От София съм. В центъра на София живея
eti mehter
Рейтинг: 3519 НеутралноДо коментар [#68] от "Да вярваме на истината":
Bukalemunно аз искам машините ми да работят без да се чупят.
========
Ако го казваш като личен потребител , проблеми няма. ...
Но ако си го наложил като икономическа стратегия в някоя фабрика. ....тя е обречена на фалит....
Въпрос на време е ....конкурентите ти да те удавят....
izt21595181
Рейтинг: 253 НеутралноТочно циганите преобладават вече в повечето заводи, смешко, а българите избегаха в търсене на по-високи заплати. По заводите бил той, кога ти остава време от писане на глупости по форумите?
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#90] от "Judjuk":
30 млрд. евро до тук им е излязъл скандала.
frisky
Рейтинг: 298 НеутралноДо коментар [#64] от "anonim440":
Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679Брей, имаме си професионален статистик във форума? Много силно ме заинтригува по каква методика си ги изчислил тези проценти, доходите им и качеството им на живот?
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#94] от "izt21595181":
Това, че някои хора са се откъснали от реалността и си живеят в някаква своя реалност.
То накрая ще стане така, че добре, че са циганите да работят.
Gretel
Рейтинг: 1272 НеутралноДо коментар [#60] от "eti mehter":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“Нито ЕС е икономически. ...нито пък НАТО е военно отбранителен съюз. ....
И двете са гео политически .”
——
Хубаво наблюдение Ети Нощна Смяна. Да не пропуснете да разясните това Ети от дневната!
anonim440
Рейтинг: 2351 НеутралноДо коментар [#92] от "uq":
Ами супер, и аз съм близо до центъра. Минете в 3-4 ч. сутринта да видите, че няма хора по центъра, да заведенията са пълни и толкоз. Няма живот в София. Това е реалността. По улиците няма хора нощно време. А Истанбул, Солун не спят. Това нещо говори нали? Или не?
Да вярваме на истината
Рейтинг: 1500 НеутралноДо коментар [#89] от "Gretel":
Естествено. Ние сме ЕС. Даже България е нетен външен кредитор с 4,056 милиарда евро към края на май. Една банкерка като тебе казва, че това не е повод за гордост щото изтичат капитали един вид. Но има обективни причини. Не мога да кажа дали е добре или зле.нщото има плюсове и минуси