Готов е проектът на методика, която да въведе ред при обезщетенията след катастрофи

Ръководителят на проекта в консултанта "HLB България" Розалина Градинарова.

© Георги Кожухаров

Ръководителят на проекта в консултанта "HLB България" Розалина Градинарова.



Готов е проектът на методика, която да въведе ред при определяна размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди, плащани по "Гражданска отговорност, след катастрофи на пътя, съобщиха днес на пресконференция от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Тя е изготвена от избраната от Гаранционния фонд консултантска компания "HLB България", като в работата са участвали 16 експерти - лекари, психолог, актюери и финансисти.


До края на деня методологията трябва да бъде качена на сайта на Гаранционния фонд, като предстоят обществени обсъждания по нея, преди да се подготви и утвърди съответната наредба. Поставеният срок това да стане е 7 декември.


Срокът 7 декември беше заложен от депутатите, които записаха в Кодекса за застраховането, че трябва да се изработи нова методиката за определяне на обезщетенията. Това се наложи, след тълкувателното решение на трите колегии на Върховния касационен съд (ВКС) от юни миналата година., с което кръгът на близките, които могат да търсят компенсация за смърт на пътя, беше разширен.




Председателят на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова предложи да се въведат лимити за всички обезщетения за неимуществени вреди при смърт, но след остра обществена реакция се определи само таван от 5000 лв. за роднините извън най-близкия кръг. Това обаче е временна мярка, докато бъде изготвена новата методика. Тя обаче предвижда сумата за далечните роднини да остане 5000 лева, се разбра днес.


Целта на въвеждането на методиката е да се избегнат субективизмът и дисбалансите, които се получават при обезщетенията в различните съдилища. За едни и същи случаи в различните съдилища неимуществени вреди варират от 80 хил. до 150 хил. лева, посочиха от асоциацията.


Освен това бъдещата наредба щяла да създаде и предвидимост за застрахователите, пострадалите лица и техните близки какво могат да очакват.


Иначе, както и досега, застрахователят ще решава какво да бъде обезщетението, а който не е доволен от него, ще може да се обърне към съда. Според председателя на АБЗ Константин Велев методиката предлага справедлив механизъм на база сегашната съдебна практика и практиката на застрахователните компании.


Той допълни, че няма как да знае дали съдилищата ще се съобразяват с бъдещата наредба. Велев поясни, че те все пак ще имат една обективна база, на която да стъпят.


Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Константин Велев (вдясно) и председателят на управителния съвет на Гаранционния фонд Борислав Михайлов (в средата)

© Георги Кожухаров

Председателят на Асоциацията на българските застрахователи Константин Велев (вдясно) и председателят на управителния съвет на Гаранционния фонд Борислав Михайлов (в средата)


Методологията предлага двукомпонентно обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, като при изготвянето е анализирана практиката във Великобритания, Франция, Испания, Германия, Италия и Румъния, обясни ръководителят на проекта в консултанта "HLB България" Розалина Градинарова.


Тя допълни, че методиката е базирана на испанския модел със заемки от френския. Христо Христов, който е част от екипа, допълни, че за имуществените вреди (разноски за лечение, полагане на домашна грижа, пригаждане на жилище и т.н.) се предлага да се запази сегашният подход, като те ще трябва да се доказват с документи.


Неимуществените вреди на преживелите катастрофи ще се оценяват с точки, като всяка една е със стойността на минималната работна заплата, а за всяка травма ще има присъдени точки. Когато става въпрос за обезщетение за роднини и близки на загинал, ще се изчислява основна вреда, особена вреда, включваща коригиращи фактори, увеличаващи обезщетението до 75%, като смърт на бременна жена например, а третият компонент ще са фактори от изключителен характер (необичайни обстоятелства, представляващи тежка последица - например, ако бащата е бил принуден да наблюдава смъртта на сина си). За особената вреда и изключителния характер се предвижда да има определен лимит.


На пресконференцията бяха представени примери за обезщетения за лека травма, тежка травма и политравма, от които стана ясно, че при прилагане на методиката обезщетенията ще се повишат. При примера със смъртния случай имаше леко понижение.


Според присъстващи на пресконференцията адвокати, които вече са се запознали с методологията, обезщетенията са четири-пет пъти по-ниски от приетите в съдебната практика. Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи уточни, че за смъртта на дете се предлага обезщетение от 75 хил. лева при 150-200 хил., давани от съдилищата. "Искат да ни накарат да сме европейци втора ръка, същите тези български застрахователи при катастрофа в чужбина плащат след съдебни решения по 1 млн. евро обезщетения за загинал", допълни той.


"Целта на методиката е да намерим баланс, а не да закрепи най-високите обезщетения, които са постигнати", отговори Розалина Градинарова. Тя поясни, че това е само предложение за методология и от нея могат да отпаднат текстове, а други да бъдат сериозно променени.


В отговор на въпрос Константин Велев каза, че застрахователите не очакват да се повиши цената на гражданската отговорност при въвеждане на бъдещата наредба.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK