Възложените на колекторските агенции дългове за събиране продължават да се свиват

Възложените на колекторските агенции дългове за събиране продължават да се свиват

© Юлия Лазарова



След миналогодишния спад в първите 6 месеца на годината продължава да се свива обемът на дълга, възложен на колекторските агенции за събиране, показват техните данни. На годишна база намалението е с 38% - обемът на възложените за събиране вземания в това първо полугодие е 464.3 млн. лева при 743.9 млн. лева за същия период на 2018 година.


Това показват данните на Асоциацията на колекторските агенции в България, като проучването се провежда от независимия институт за маркетингови изследвания "Ипсос България" по поръчка на асоциацията и обхваща обработваните дългове от всички компании нейни членове, които представляват 80% от сектора.


"Има реална промяна в политиката на кредиторите, които все по-често прибягват до ранна продажба на портфейлите. Основната причина за цялостен спад в задлъжнялостта на населението обаче е друга и това е устойчивото подобряване на макроикономическата среда. Потребителите са по-платежоспособни, по-сигурни в доходите си и се стремят да погасяват задълженията си навреме", коментира Райна Миткова, председател на асоциацията, цитирана в прессъобщение до медиите. Тя отбелязва и това, че финансовата култура на българите се подобрява и те все повече разбират, че неплащането на дължимото носи единствено негативи за тях, което ги кара да са по-стриктни.




Макар и не пропорционално, броят на отделните случаи също търпи понижение, отчита асоциацията. За периода януари - юни те са малко над 570 хил. при 636 хил. за първото полугодие на 2018 година.


Средният размер на дълга на потребителите,


който миналата година надхвърли психологическата граница от 1000 лева и достигна 1162 лева, през първото полугодие на 2019 г. отново слиза в по-ниския диапазон и се равнява на 815 лева.


Без сериозно изменение остава разпределението на кредиторите по сектори, показват още данните на асоциацията. Делът на банките остава най-съществен, макар да бележи понижение с около 5% спрямо същия период на 2018 година. Телекомите растат от 15% на 17%, докато възложените задължения по застрахователни продукти намаляват с 3 процентни пункта.


Малък ръст се наблюдава при задълженията за комунални услуги – от едва 1% за първото полугодие на 2018 г. до 5% през настоящия отчетен период.


От 18% на 20%


растат възложените за събиране обеми за небанкови финансови продукти или т.нар. бързи кредити.


Според Лилия Димитрова, зам.-председател на асоциацията, относителната стабилност там се обяснява с това, че профилът на потребителите на този конкретен продукт на практика не се изменя сериозно във времето, което прави тази картина по-статична.


Нов ръст, този път двоен – от 584.6 млн. на 1.180 млрд. лева, се отчита в обема на изкупения дълг. Според асоциацията това се дължи на няколко сделки с банкови институции, които са продали пакети със сериозен обем в рамките на периода. И извън частните случаи активността при продажбата на задължения е висока.


Профилът на длъжника


също не търпи съществени изменения. Проучването на асоциацията показва, че средният длъжник отново попада в категорията до 30-годишна възраст, мъж е и има средно или висше образование. Градовете на длъжника пък този път са Благоевград и Варна. Зодията на средния потребител с необслужван заем е Рак.


При междуфирмената задлъжнялост се наблюдава сериозен спад в обемите и позитивен тренд на покачване на плащаемостта, показват данните. В Европа по-голям процент от фактурите се плащат навреме през 2019 г. в сравнение с предходната 2018 г. В България 77% от издадените фактури също се плащат навреме през настоящата година при 76% през миналата. Българските компании демонстрират най-добрите показатели по редовност на плащанията от 6 години насам.


Асоциацията е започнала през септември кампания "Мисия платено". Оттогава публикуваният онлайн "Наръчник за управление на дългове" е изтеглен десетки хиляди пъти, посочват от организацията.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6061 Неутрално

    Ох, горките мутрета. Просълзих се !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3115 Неутрално

    Ох, горките мутрета. Просълзих се !
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА



    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Кои мутри имаш предвид - тези които събират дълговете или тези които взимат заеми?

  3. 3 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":

    Мутри са онези, които ходят да събират заема.
    А вината за това, че хората не могат да си върнат заемите е 80 % на банката.
    Защото е отпуснала високорисков заем, без съответното обезпечение.
    Тази година банките отново отчитат рекордни печалби.
    И защо да не отчитат, при положение, че банката има право да фалира, а кредиторът няма.

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3115 Неутрално

    До коментар [#3] от "atmanpg":

    Заем без обезпечение се дава точно на мутра...или мафиот,или както щеш го наречи... И той после не иска да го върне...

  5. 5 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    До коментар [#4] от "deaf":

    Трябва да се търси отговорност на банката.
    Дала е заем без обезпечение - губи парите, които е дала.
    Дала е заем срещу ипотека - губи парите и получава ипотекираното имущество.
    Тогава няма да има нужда от мутри - събирачи на дългове.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3115 Неутрално

    До коментар [#5] от "atmanpg":

    Съгласен съм.

  7. 7 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5180 Неутрално

    Банките си поизчистиха балансите, а и станаха по-внимателни при отпускане на К-ти

  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8914 Неутрално

    Значи кредитополучателите са се замогнали.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK