Кабинетът одобри бюджета за 2020 година

Финансовият министър Владислав Горанов

© Надежда Чипева, Капитал

Финансовият министър Владислав Горанов



Министерският съвет одобри законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2020 година и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2020-2022 година. В актуализираната бюджетна прогноза са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година.


И при приходите, и при разходите за периода 2020-2022 г., изразени като процент от брутния вътрешен продукт (БВП), се наблюдава тенденция на спад от 36.9 % до 35%, а в номинален размер стойностите на тези показатели се увеличават, като от 46.827 млрд. лв. за 2020 г. се очаква да достигнат 50.143 млрд. лв. през 2022 г., посочва правителствената информационна служба. Приоритетите на данъчната политика са съобразени препоръката на Съвета на Европейския съюз за подобряване на събираемостта на данъците, като в средносрочен план се предвижда запазване на ниските данъчни ставки на корпоративните данъци и тези на данъците върху доходите на физическите лица.


Приоритетите на бюджет 2020 са образованието, здравеопазването, отбраната, пенсионната политика и политиката по доходите.


Образование




Предвижда се в сектор "Образование" ежегодно да бъдат предоставяни допълнителни средства в размер на 360 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал. Целта е през 2021 г. да бъде постигнато удвояване спрямо 2017 г. на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.


Отбелязва се, че в периода 2020-2022 г. ще продължи реализирането на мерките за повишаване на привлекателността на професията и мотивацията на учителите. Сред приоритетните мерки е насърчаване на зрелостниците с високи резултати да получат педагогическо образование и да постъпват на работа в образователната.


Здравеопазване


Основните приоритетни направления в областта на здравеопазването през тригодишния период са осигуряване на финансова устойчивост и обезпеченост на здравната система, повишаване и поддържане качеството на живот чрез намаляване на преждевременната смъртност и заболеваемостта, както и преодоляване на регионалните дисбаланси и осигуряване на функционално взаимодействие между отделните нива на медицинска помощ. Изграждането на Национална здравна информационна система е сред приоритетите, с които се цели подобряване на качеството и ефективността на процесите в системата.


Същевременно одобреният от кабинета днес


проект на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса


(НЗОК) за 2020 г., който предвижда 4.744 млд. лв. приходи и трансфери. Не се предвижда увеличаване на размера на здравните вноски и те остават 8%. Здравноосигурителните приходи са в размер на 4.640 млрд. лв., от които 3.107 млрд. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 1.533 млрд. лв. са трансфери за здравно осигуряване. Общо текущите разходи са в размер на 4.594 млрд. лв., което е увеличение с 382.1 млн. лв. спрямо тазгодишния бюджет на НЗОК.


Разпределението на средствата за здравноосигурителни плащания е следното:
За медицински дейности – 2.850 млрд. лв., от които 244 млн. лв. за извънболнична медицинска помощ, 244. млн. лв. За специализирана извънболнична помощ, 94.3 млн. лева за медико-диагностична дейност и 2.247 млрд. лв. за болнична медицинска помощ.
За дентални дейности са предвидени 179.8 млн. лв.
За лекарствени продукти – 1.243 млрд. лв.


Отбрана


Осигурени са средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, включително средства за изпълнение на приетите от Народното събрание инвестиционни проекти. Относителният дял на капиталовите разходи към общите разходи за отбрана е над 20-процентния критерий на НАТО.


Разходите за отбрана са съобразени с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 г.


Пенсионна политика


Предвижда се от 1 юли 2020 г. всички пенсии, отпуснати до 31 декември 2019 г., да се увеличават с 6.7 %, като от 1 юли през 2021 г. и 2022 г. пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, също се осъвременяват по т.нар. "швейцарското правило". За периода 2020-2022 г. тежестта на една година осигурителен стаж в пенсионната формула се запазва в размер на 1.2.


Политика по доходите


Освен вече предвиденото увеличение на минималната работна заплата от 1 януари 2020 г. на 610 лв. и от 1 януари 2021 г. на 650 лв. (като размерът от 650 лв. ще се запази и през 2022 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за 2020 г. за увеличение с 10 % на средствата за заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения, включително и на средствата за осигурителни вноски, което ще има отражение върху заплащането на заетите в бюджетния сектор.


За периода 2020-2022 г. се предвижда увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се, съответно в размер на 610 лв. за 2020 г. и 650 лв. за 2021 г. и 2022 г., както и увеличение на минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 400 лв. на 610 лв. от началото на 2020 г. Максималният осигурителен доход за всички осигурени се запазва в размер на 3000 лева.


Основните


бюджетни взаимоотношения между общините и централния бюджет


в проекта на бюджета за 2020 г. са в общ размер 4.203 млрд. лева., което е увеличение с 456.8 млн. лв. От тях за общата субсидия за делегираните от държавата дейности увеличението е с 418.8 млн. лв., изравнителната субсидия - с 13 млн. лв., трансферите за зимно поддържане и снегопочистване - с 5 млн. лв., целевата субсидия за капиталови разходи - с 20 млн. лева.


С бюджет 2020 са предвидени промени в механизмите за разпределение на целевата субсидия за капиталови разходи и на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища. Премахва се изравнителният компонент, който осигурява достигнатия размер на целевата субсидия за капиталови разходи и на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване през предходната година.


Въз основа на допусканията при прогнозно положително нетно дългово финансиране за периода 2020-2022 г. се запазва тенденцията за намаляване на съотношението на държавния дълг спрямо прогнозното ниво на БВП от 18.6% към края на 2019 г. до 17% в края на 2022 година. Нивото на консолидирания дълг на сектор "Държавно управление" се очаква да продължи да спада, движейки се в диапазона от 19.8-18.2% от БВП или между 25.1-26.1 млрд. лева. Прогнозите за относителния дял на консолидирания дълг спрямо БВП остават значително под максимално допустимата референтна стойност на Маастрихтския критерий за конвергенция от 60%, което ще гарантира запазване на равнището на държавна задлъжнялост в устойчиви граници и водещата позиция на България сред 28-те страни - членки на ЕС по отношение на ниското ниво на дългова тежест, посочва правителствената пресслужба.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2327 Неутрално
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9179 Неутрално

    Доходите се увеличат по-бавно, отколкото разходите.

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5072 Неутрално

    Много напънат бюджет, особено в приходната част (за първи път). Има рискове от неизпълнение, особено ако се провали концесията на летище София, вследствие на отложена процедура, или съдебни обжалвания. Заложените приходи от нея са над 600 000 000 лв.

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11204 Весело

    "Буджет" 2020, Член Единствен: Всички приходи се предават на Кой :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5372 Неутрално

    Поредния бюджет, който взема повече от българите със среден и по-нисък доход. И с данъци от доходи увеличени 9.8% спрямо 2019г

  6. 6 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1974 Неутрално

    Как 120 милиарда БВП, като само преди 4 години при Орешарски БВП на България беше 80 милиарда

  7. 7 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 792 Неутрално

    До коментар [#6] от "001":

    127 млрд за догодина (ще ги минат). За 2022 — 150 млрд, или двойно от времето на Орешарски.
    Т.е. удвоен за 8 години. Бием даже Китай (майтап де :), ама много е добре това.
    За Станишев и Костов да не говорим, но все пак Костов/Софиянски завариха ПОГРОМ. даваха ни по телевизията в Русия, какво е да те управляват комунисти. Като днешна Венецуела.

    И външният дълг, все ГЕРБ вземат, вземат, а той все пада ли пада.

    Едно не е редно с този план — няма необлагаем доход в рамките на Мин. Работна заплата. Това е грешка, а и би повишила одма дохода на всеки ми, като непропорционално за по—бедната градска десница. А те основно харчат за всекидневни нужди и не пестят.

  8. 8 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1733 Неутрално

    До коментар [#6] от "001":

    Ами... Това не е Орешарски, това е ВЛАДИ ГОРАНОВ!!!

  9. 9 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1733 Неутрално

    До коментар [#7] от "Николай С":

    Епа требеше ли и ти да им го натътрузиш на "бедната градска десница"! Те здрав кокал и здрава дупка не им оставиха, ти пак ги почваш!

  10. 10 Профил на betona
    betona
    Рейтинг: 1861 Неутрално

    гуранов е мушеник и шмекер. при туй смешен и жалак.

  11. 11 Профил на niki
    niki
    Рейтинг: 295 Неутрално

    От 1999 година се прави един и същ бюдждт.

    niki
  12. 12 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 792 Неутрално

    До коментар [#7] от "Николай С":Епа требеше ли и ти да им го натътрузиш на "бедната градска десница"! Те здрав кокал и здрава дупка не им оставиха, ти пак ги почваш!
    —цитат от коментар 9 на gr52


    Не искам да обидя никой. Просто всичко, за което говорят, ниски пенсии, ниски заплати, високи данъци. Риториката им, предполага, че са финансово нестабилни. А и знаем, че са от 'интилигенцията', която по дефиниция е бедна.
    Виж, ако говреха за нестабилни инфестиционни фондове, качване/спадане на фондовата борса, неразвит финсансов пазар или непонятно къде потъвъщи данъци и осигуровки, огромен (въпреки че спадащ) процент на преразпределение...

  13. 13 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 448 Неутрално

    знам ли , според статистиката и бюджета живеем прекрасно , но няма нищо общо с истината и действителноста , е другарите от партийната рода са много доволни от доходите и обществения ред , и явно грижите им са насочени към сигурноста ,или как да държат крадливия модел по дълго , да правят каквото са решили , накрая всички ще сме като риби на сухо

  14. 14 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3861 Неутрално

    "От 1999 година се прави един и същ бюдждт."

    Ъхъм само, че при управлението на СтаниШЕФ и Орешарски имаше дефицит, а не излишъци. И сметката беше все на червено...

  15. 15 Профил на ndb
    ndb
    Рейтинг: 1353 Весело

    Разбирам защо любимото дневниче спря с новините и се концентрира в пропагандните "анализи". Ами защото новини, дори важни като тази имат 14 коментара :)

    Преди да се замислиш дали правиш нещата правилно, се замисли дали правиш правилните неща!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK