Комисията за конкуренция потвърди избора на концесионер на летище "София"

Комисията за конкуренция потвърди избора на концесионер на летище "София"

© Надежда Чипева, Капитал



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) остави без уважение четирите жалби срещу концесията на летище "София". Транспортното министерство избра през следващите 35 години столичната аерогара да се управлява от консорциума "Соф кънект", който се състои от обединението между фонда Maridiam и строителя Strabag, а техен партньор е операторът на летище "Мюнхен".


Според антимопонолния орган, който е взел решението си днес след заседание вчера, претенциите срещу концесията са неоснователни. Решението обаче може да се обжалва в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.


Победителят беше класиран на първо място, като предложи най-ниската оферта на база размер на инвестицията и третата по сила на база размер на концесионното предложение на година. Според жалбите държавата не си е свършила добре работата по оценяването на предложенията, но според КЗК претенциите са неоснователни. Мотивите са описани в 284 страници.




От публикуваното решение се разбира, че жалбоподателите са изразили нови възражения срещу офертите и оценките на участниците в концесионната процедура. Те обаче са били оставени без разглеждане, защото КЗК имала право да се произнася само по отношение на предявените претенции за нарушения в подадените в началото жалби.


Изборът на "Соф кънект", в който акционери са фондът Meridiam и строителната компания "Щрабаг", а консултант е летище Мюнхен, беше определен за изненадващ. Офертата на победителя предвижда да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане).

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    Тези на кого са фасада?

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  2. 2 Профил на babameca
    babameca
    Рейтинг: 432 Неутрално

    София имаше шанс за много солиден концесионер (Манчестър/Станстед), но за съжаление мачът явно е свирен предварително.

    Щрабаг сме им се нагледали. Не бяха ли те тези които строиха/проектираха Т2 ? Вижте колко глупаво е измислен, опашката на скенерите е неизбежна ако нарасне трафика. За довършителните материали да не говорим.

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4721 Неутрално

    До коментар [#1] от "Суджук Герберите":

    "Strabag", без тях не може!
    Обърни внимание, колко ОП са спечелили в страната? Ако хипотетично бяха закачили Бойко на детектор на лъжата, и му зададат само един въпрос, какво общо има лично той с "австрийците", резултата щеше да е много интересен...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4518 Неутрално

    До коментар [#3] от "hamiltonf":

    Щрабаг отдавна е руска, а не австрийска компания. Не ми се иска да мисля, че това е причината да се избере концесионер без никакъв опит в управление на летища пред Aeroports de Paris !

  5. 5 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Уговорен мач ми се чини е тва

  6. 6 Профил на olga_kokoshkina
    olga_kokoshkina
    Рейтинг: 809 Неутрално

    Борисов подари и Летище София на Пеевски.

  7. 7 Профил на Ganchev U
    Ganchev U
    Рейтинг: 228 Неутрално

    До коментар [#4] от "vassilun":


    До коментар [#3] от "hamiltonf":Щрабаг отдавна е руска, а не австрийска компания. Не ми се иска да мисля, че това е причината да се избере концесионер без никакъв опит в управление на летища пред Aeroports de Paris !
    —цитат от коментар 4 на vassilun


    Кипърска офшорка, 28% от която са собственост на Дерипаска. Като чели и ВТБ (тази, дето продаде миналата седмица Виваком) има дялове. А слуховете са за участие и на бг граждани...

    G.
  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4518 Неутрално

    До коментар [#7] от "Ganchev U":

    Това имах предвид!

  9. 9 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2955 Любопитно


    Извинявайте - аз нещо не разбирам. "Щрабаг" са строителна компания, нали? А са в обединението, което ще прави 608 млн. евро инвестиции в летището, така ли? Голяма част от които инвестиции са строителни работи, нали така, какво друго да бъдат? Т.е. "Щрабаг" ще инвестира приходите от експлоатацията на летището в стрителство извършвано от "Щрабаг"? Та не разбирам - само аз ли си мисля това, което си мисля или има и още някой?

  10. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4760 Неутрално

    "Комисията за конкуренция потвърди избора на концесионер на летище "София"

    Далаверата си върви

  11. 11 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Тимаджиине с подставена компания

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  12. 12 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1124 Неутрално

    До коментар [#5] от "everlast666":

    Ако не се завърти някаква супердалавера тук никой външен и 1 пирон няма да дойде да забие

  13. 13 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2264 Любопитно

    Интересно ще е да се види целият договор. Дали няма някакви договорки държавата да не развива/концесионира други летища близо до Враждебна?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  14. 14 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 801 Неутрално
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3431 Неутрално

    Няма да коментирам дали това е най-добрият вариант с Щтрабаг. Но сега столичните аристократи ще разберат какво изживяха работещите в двете морски летища, на какви унижения бяха подложени. Е това бе в провинцията, и в София не го забелязваха. А прованса кучета го яли!

  17. 17 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#4] от "vassilun":

    Френските летища са най-хаотичните и зле организирани в Европа. Когато работих преди години имах над 100 полета годишно в Европа. Всеки път, когато минавах транзит през Париж, багажът ми се "губеше". Веднъж дори ми платиха неустойка заради закъснял багаж над 1 седмица. Освен това преминаването от терминал към терминал беше лудница.

  18. 18 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#9] от "Един препатил":

    Щрабаг има само 1 % участие в съвместната компания. Явно са ги включили заради опита им в строителството на летището в София. Като гледам как изглежда Т2, резултатът е по-близо до плачевен. Освен това доста се съдиха с държавата за едни пари и срокове на изпълнение.

  19. 19 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Който и да беше спечелил, все ще е по-добре от кенефа, на който прилича сега летището. Мизерия от всякъде. Не мога да си представя по-скапано летище столично в Европа.

  20. 20 Профил на есе
    есе
    Рейтинг: 568 Неутрално

    Дано греша, но ми се струва,че това ще се превърне в най-пагубното решение на държавата.

  21. 21 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2264 Неутрално

    Дано греша, но ми се струва,че това ще се превърне в най-пагубното решение на държавата.
    —цитат от коментар 20 на есе


    ти летял ли си скоро от Враждебна? По-пагубно от сегашното положение, едва ли може да има. Фрапорт във Варна и Бургас ги оплакваха също, сега достигат рекорди по брой на пътниците всяка година. Сега чакаме и Пловдив, че не се трае.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  22. 22 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1119 Весело

    Извинявайте - аз нещо не разбирам. "Щрабаг" са строителна компания, нали? А са в обединението, което ще прави 608 млн. евро инвестиции в летището, така ли? Голяма част от които инвестиции са строителни работи, нали така, какво друго да бъдат? Т.е. "Щрабаг" ще инвестира приходите от експлоатацията на летището в стрителство извършвано от "Щрабаг"? Та не разбирам - само аз ли си мисля това, което си мисля или има и още някой?
    —цитат от коментар 9 на Един препатил


    Не е баш така както го описваш. Строеж на нов терминал/писта взима повечеот година две, приходите от експлоатация на летище за този период са многократно по ниски от разходите за строежите.

    Ако е вярно написаното от друг потребител тук, че Щрабаг има само 1% от акциите в консорциума получил концесията, тогава Щрабаг като акционер получава само 1 % от печалбите.

    В съседната статия за тази концесия има една фраза която не разбрах : "...Предимството, което осигури избора на "Соф кънект", е техническата оферта...."

    В мойте ограничени технически понятия "техническа оферта" ми звучи нещо като "комплексно инженерно решение относно какво се прави в/около летището". Което изисква и предварително проектиране. Как се прави това в такъв кратък срок за да е достатъчно убедително...понятие си нямам. Все пак става дума за неща които ще се правят около/вместо вече съществуващи други неща (сгради, писти, инфраструктура и т.н.)

    Израелски колеги преди години бяха в един международен екип който спечели търг за летище...в Уганда ли беше, Кения...или Нигария, не помня. Та ми казаха (по памет) как били нещата:

    Взели готовите планове на съществуващо вече над 20 г' летище, като променили някои неща които се оказали не толкоз удачни. След това са пригодили тяхното предложение към специфичните условия (местен климат и др).

    Ама това става за ново летище в пустуша, не за вече съществуващо.

    Аве...след някоя и друга година ще се разбере къде са "лимонките" тук.
    До коментар [#9] от "Един препатил":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  23. 23 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2955 Весело

    До коментар [#22] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":

    Мойше, аз Ви имам за тарикат момче, а Вие ми обяснявате като на инженер. Какво като "Щрабаг" имат само 1% от обединението и ще получават 1% от печалбата? За друго става дума - за да вземе концесията обединението е обещало по-малка концесионна такса, но по-големи инвестиции. И как ще бъдат отчетени и удостоверени тези инвестиции? С договорите за разширение на Летище София, които обединението ще сключи с....."Щрабаг". Да продължавам ли или вече е ясно, че няма защо да чакаме с години за "лимонките"?

  24. 24 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#23] от "Един препатил":


    До коментар [#22] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":Мойше, аз Ви имам за тарикат момче, а Вие ми обяснявате като на инженер. Какво като "Щрабаг" имат само 1% от обединението и ще получават 1% от печалбата? За друго става дума - за да вземе концесията обединението е обещало по-малка концесионна такса, но по-големи инвестиции. И как ще бъдат отчетени и удостоверени тези инвестиции? С договорите за разширение на Летище София, които обединението ще сключи с....."Щрабаг". Да продължавам ли или вече е ясно, че няма защо да чакаме с години за "лимонките"?
    —цитат от коментар 23 на Един препатил


    Еми имам "професионално изкривяване"-инДЖенер съм, к'о да прая...?!? Ама не съм много чат как стоят нещата с задължителните инвестиции на концесионер в България.

    От мойта камбанария/по нашенско не стават нещата както ги намекваш: Дай като концесионер да дам договора за строеж на...да кажем нова писта на Щрабаг. С кост 60 млн, ама по договор ще е 120 млн. И те ще го изпълнят на кост+100% =120 млн, и (пак ТЕ ЩРАБАГ) ще спИчелят 60 млн. После ще си ги делнем 50/50. Вместо да извадя инвестиция за 120 млн, реално ще извадя само 90 млн. и то за нещо което струва само 60 млн. И така още 5 пъти и...пей сърце. Или просто концесионера сам да строи нещо и да каже на държавата-еми струваше ми 120 млн, изпълних 20% от задълженията си за инвестиция.

    По тази логика и Щрабаг е излишна. Това освен ако едно от условията на концесията е концесионера да е строил през последните 10 г' проекти за по 300 млн' годишно. И тогава малкия акционер Щрабаг изпълнява това условие. Иначе к'о му пречи на концесионера да си регистрира своя офшорна фирма за управление на проекта (проектор, по нашенски сленг) на принципа "кост плюс 80%" , който "проектор" да построи чрез подизпълнители гореспоменатата писта за 60 млн, плюс още 48 млн хонорар за "проектора" и ХОП-има инвестиция за 108 млн, ама реално са похарчени само 60 млн. Или за да не бие на очи-хонорара на "проектора" да е само 15-20-25% (в бранжа е 8-10% за подобни проекти).

    По нашенско държавата казва на концесионера какво да строи-като писти и/или терминали+инфраструктура, а не например офис' сгради/молове около летището за отдаване под наем. Освен това държавата проверява КРАЙНИТЕ цените на единица количество работа/материал (това освен спазването на тех'параметрите) и ги сравнява с пазарните цени в момента. А пазарните цени държавата ги знае щото тя е най голямия поръчител на строителни/инфраструктурни проекти в Израел. Та просто не става да представяш като инвестиция работи за 100 млн, като тяхната себестойност е 50 млн. Става до +/- 55-60 млн. В голямите проекти в Израел печалбата преди данъците е 10-15%. Което от 600 млн. не е малка сума.

    Ама...разни държави, разни табиети. По белите държави едни тьотки от общината слагат под чистачката на неправилно паркирала кола уведомлението за глобата. След месец се праща препоръчано писмо до регистрирания адрес на регистрирания собственик на колата, и според закона той се счита за уведомен. И глобите са събираеми, за туй тротоарите са проходими за пешеходците (и са равни), а улиците-за колите.

    В България мильото трябва да връчи лично на шофьора на неправилно паркирала кола глобата. Защо? ТАКА!
    До коментар [#23] от "Един препатил":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK