Българите са харчили през 2019 г. 4% от парите си за храна в заведения

Българите са харчили през 2019 г. 4% от парите си за храна в заведения

© Цветелина Белутова, Капитал



Българите харчат 4% от парите си, предвидени за храни и напитки, по заведения, което ги нарежда в дъното на таблицата за Европа. Това сочат данните за 2019 г. от един от последните доклади на Colliers в категорията "Храни и напитки" в региона Европа, Близкия изток и Африка.


На първите места в Европа по този показател без изненада са Испания с 15% и Гърция с 12%. Веднага след нея се нарежда Исландия, като не е уточнено дали това не се дължи на високите цени в страната. На опашката са Хърватия и Румъния с близо 2% от парите за храна, които те дават, за да се хранят навън.


Въпреки че Франция се приема за страна, в която хората ценят добрата храна в ресторантите, разходите за хранене навън са малко под 5%.




По-ниските доходи в Източна Европа предполагат по-малко предразположение на населението към посещение на заведения, обясняват авторите на доклада. Унгария и Чехия са на последните места от държавите от ЦИЕ в този аспект със съответно 8% и 6%.


В отговор на растящия "апетит" към хранене навън се появяват все повече нови заведения. Те привличат хората от кухнята към ресторантите - от такива със звезди "Мишлен" до стрийт фууд барове.


Заведенията за хранене вдигат наемите на търговските площи


"Категория "Храни и напитки" може да допринесе значително за привлекателността на дадена търговска локация, но все пак тя трябва да отговаря точно на нуждите на целевите клиенти и да предлага правилния за тях микс от наематели. Създаването на среда, която е устойчива във времето, е задължително, за да се адресират променящите се вкусове и нагласи на потребителите. В този смисъл категория "Храни и напитки" има съществен принос към шопинг средата, но търговският микс следва да бъде допълнен и с разнообразни възможности за забавление и прекарване на свободното време", анализира Етиен ван Унен от Colliers.


В Обединеното кралство търговските центрове с кина обикновено постигат 20% по-високи наеми благодарение на търговците в категория "Храни и напитки", посочва пък Деймиън Харингтън, директор "Проучвания" в разглеждания регион.


Собствениците на молове се опитват да постигнат по-добро позициониране спрямо конкуренцията, като търсят начини да предложат по-интересни и различни възможности за хранене. Например Capital Park на Fabryka Norblina във Варшава ще включва първият по рода си биобазар в търговски център в Полша.


Вече е тенденция моловете да адаптират търговския си микс спрямо променящото се поведение на потребителите. В Uxbridge в Обединеното кралство площите, овакантени от Debenhams, са трансформирани в заведения за хранене. Вследствие на това средният наем на освободеното пространство е нараснал с 300%, показват данните на компанията.


Новите търговски оператори вече създават концепциите си по-скоро така, че да съответстват на определени обществени нагласи, отколкото на стремежа да се предложи конкретен вид храна. Все повече концепциите са ориентирани към кауза и начин на мислене, а не към вид кухня. Едно от явленията е нарастващото влияние на веганството и устойчивостта на хранителната верига. Ако собствениците на шопинг центрове искат да постигнат по-добри наеми и повече посетители, трябва да бъдат подготвени за чести промени в търговския си микс, смятат експертите.


Времената, в които беше достатъчно просто да предложиш някакво място, от което хората да си купят пица или бургер, отдавна отминаха.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3364 Весело

    Ей това не го вярвам.
    Не защото е невъзможно, а защото аз самият не знам /не си записвам/колко съм платил по кръчми.
    Ако пък разчитате на една статистика, колко заплати са платени и колко оборот имат кръчмите, хич пък не ви вярвам.

    Еретик
  2. 2 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 295 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":
    Споделям същото. В този сектор масово не се издават касови бележки

  3. 3 Профил на yardadin
    yardadin
    Рейтинг: 295 Неутрално

    До коментар [#1] от "Костадин Иванов":
    Споделям същото. В този сектор масово не се издават касови бележки

  4. 4 Профил на Лопе де Вега
    Лопе де Вега
    Рейтинг: 359 Неутрално

    Аз знам точно колко съм похарцил за хранене навън. 27 лв.!

  5. 5 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 507 Неутрално

    И аз знам.Точно нула лева.Фекалии на осморно завишени цени,със съмнително качество и хигиена-не консумирам.Имам си пари,имам си всякакви продукти в мазето и на двора и в хладилника.Имам си жена да ми готви,пък и аз умея-ще е кощунство и безумие да харча пари за подобни боклуци...Много рядко мога да хапна нещо на ресторант ако някой друг черпи...Готвено от магазина също не купувам,готови закуски-също.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  6. 6 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Заведенията са пълни, факт. Но е факт и, че цените станаха безбожни и е все по-трудно да се храниш в заведение, особено ако е по-елитно.

  7. 7 Профил на Локомотив
    Локомотив
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Във Франция тези проценти са поне 25 %.
    Могат да си го позволят

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10095 Неутрално

    Тов а нищо не значи, по-скоро брой навън е важно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    е че къде да обядвам, няма да ям вафли я

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  10. 10 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    Това е плюса от живота в Бг. Аз ходя на ресторант почти през ден, като за 20 лева, имам ястие, салата/или десерт/ и питие. Това е огромен наш плюс.

  11. 11 Профил на gogo63
    gogo63
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Българите харчат 4% от парите си, предвидени за храни и напитки, по заведения, което ги нарежда в дъното на таблицата за Европа
    -----------------

    Нищо лично, но мисля, че авторката на тази дописчица трябва да бъде незабавно уволнена за неспазване на редакционната политика. Правилното заглавие, разбира се, е: "Българите на последно място по ... [няма значение по какво]".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK