Туроператорите изпращат противоречива и драматична година в туризма

Байко Байков, член на АБТТА, Ирина Найденова, член на управителния съвет (УС), Даниела Стоева, председател на УС, Димитър Попов, член на УС, Димитрина Горанова, член на УС.

© Анелия Николова

Байко Байков, член на АБТТА, Ирина Найденова, член на управителния съвет (УС), Даниела Стоева, председател на УС, Димитър Попов, член на УС, Димитрина Горанова, член на УС.



Туристическата година, която е към края си, беше изключително противоречива и драматична - сериозен спад на туристите на фона на ръстове в целия регион, промяна в рейтинга на чужденците, срив на смятани доскоро за традиционни за България пазари. Такава картина чертаят на 2019 г. от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), като се базират на наличните данни на Националния статистически институт и на поискана информация от летищата. Надеждни данни за настаняването в хотелите все още няма, тъй като едва тази есен се въведе задължителна регистрация на местата за настаняване в електронна система на Министерството на туризма.


Тази картина изглежда различно в очите на ресорния министър Николина Ангелкова, която в телевизионно интервю наскоро каза, че въпреки мрачните прогнози в туризма има ръст и че данните говорят, че ведомството си върши добре работата. Повече четете тук.


Данните не вещаят нищо добро


Данните показват, че спадът в броя на нощувките към края на септември е 2% (300 хил.), докато в Югоизточна Европа страните отчитат ръстове между 6 и 8%, обяви Байко Байков, член на организацията. Посочи, че това е доста сериозен спад, доколкото той включва и зимния сезон, и летния морски, както и специализираните видове. Освен това спадът в по-голяма степен се дължи на европейските туристи, отбеляза той. При смятаните за най-устойчиви пазари - европейските, се отчита спад за деветте месеца от 500 хил. нощувки, или 4%. "Това не вещае нищо добро за следващия сезон. Не можем да очакваме, че изведнъж за следващата година от тези страни ще има ръст", посочи Байков.




Според него на смятаният за традиционен за България пазар Германия отбелязва драматичен спад от 23%, а от Русия сривът е над 15%. При скандинавските пазари спадът е 27%, което бе определено като катастрофа. От асоциацията посочват, че податки за този тренд има от години и данните сега не са изненада. "Тези генериращи в миналото пазари се смаляват значително", анализира Байков.


От асоциацията отбелязват, че има разместване в ранга на държавите, от които идват туристи в България, което е определило например Румъния като втори по значимост пазар, при това без зад този резултат да стоят маркетингови усилия. Италия и Испания изобщо не фигурират сред първите 15 пазара, Гърция е със сериозен потенциал, но гърците имат общо 150 хил. нощувки. Междувременно Полша се е превърнала в трети по значимост пазар за българския туризъм. Първите 15 генериращи пазари отбелязват сумарно спад от 300 хил. нощувки.


Държавата да си ревизира концепцията


Това показва, че управляващите сериозно трябва си ревизират концепцията за национална туристическа реклама - дали да се наливат пари в потъващи или растящи пазари, обяви ръководството на асоциацията. Даниела Стоева, председател на управителния съвет, отбеляза, че дори и през активните за туризъм месеци София е с ръст от 3% на нощувките, а пък Пловдив, който е и европейска столица на културата, има ръст от 10%, което е "крайно недостатъчно".


Организацията призова в Националния съвет по туризъм, който е консултативен орган към министерството, да се обсъжда къде и за какво да се харчат парите за национална туристическа реклама (около 15 млн. лв. за година към момента) и мнението на бизнеса да има елемент на задължение към министъра да се съобрази с него. В отговор на въпрос посочиха, че са склонни също да дават пари за реклама, за да се обсъждат тези разходи с браншовите организации. "Когато някой е болен и го лекуваш с грешните лекарства, той няма да оздравее, въпреки че може да даваш много пари за тях", илюстрира ситуацията Байко Байков. Неговите колеги посочиха и че няма ясен отчет как се харчат парите за реклама.


Двуцифрен спад на морските летища


Асоциацията е поискала данни от летищата във Варна, Бургас и София за броя обслужени самолети през годината. Данните от морските портове показват, че спадът е двуцифрен. За София няма детайлни данни, оттам само се посочва, че има ръст от 1.5% на пътниците, включително и българските.


В Бургас полетите са се свили с близо 14%, а обработените пътници - с 12%. Над 40% е спадът на пътници от Германия, 11% за Русия, 12% за Полша, 27% за Словакия и Чехия, 18% за скандинавските пазари.


Ръст се отчита от 10% за Великобритания и 27% за Ирландия, откъдето в морските курорти идват основни младежи за парти туризъм.


Пътниците през варненското летище са намалели с 12%, а полетите - с 16%. Спадът на пътници от Германия е над 15%, 28% за Русия, 55% за Белгия, 11% за Полша и 27% за скандинавските пазари.


Ръст от 18% има при пътниците от Великобритания и 17% от Австрия.


Туроператорите отчита за десета поредна година ръст на пътуванията на българи в чужбина, като към момента за 2019 г. той е 6%. Пътуванията за Гърция са с дял от 28%, за Турция - 14%, Испания, Италия и Германия - общо 5%. Съседните страни събират около 50% от интереса на българските туристи.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK