
© Анелия Николова
Байко Байков, член на АБТТА, Ирина Найденова, член на управителния съвет (УС), Даниела Стоева, председател на УС, Димитър Попов, член на УС, Димитрина Горанова, член на УС.
Туристическата година, която е към края си, беше изключително противоречива и драматична - сериозен спад на туристите на фона на ръстове в целия регион, промяна в рейтинга на чужденците, срив на смятани доскоро за традиционни за България пазари. Такава картина чертаят на 2019 г. от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА), като се базират на наличните данни на Националния статистически институт и на поискана информация от летищата. Надеждни данни за настаняването в хотелите все още няма, тъй като едва тази есен се въведе задължителна регистрация на местата за настаняване в електронна система на Министерството на туризма.
Тази картина изглежда различно в очите на ресорния министър Николина Ангелкова, която в телевизионно интервю наскоро каза, че въпреки мрачните прогнози в туризма има ръст и че данните говорят, че ведомството си върши добре работата. Повече четете тук.
Данните не вещаят нищо добро
Данните показват, че спадът в броя на нощувките към края на септември е 2% (300 хил.), докато в Югоизточна Европа страните отчитат ръстове между 6 и 8%, обяви Байко Байков, член на организацията. Посочи, че това е доста сериозен спад, доколкото той включва и зимния сезон, и летния морски, както и специализираните видове. Освен това спадът в по-голяма степен се дължи на европейските туристи, отбеляза той. При смятаните за най-устойчиви пазари - европейските, се отчита спад за деветте месеца от 500 хил. нощувки, или 4%. "Това не вещае нищо добро за следващия сезон. Не можем да очакваме, че изведнъж за следващата година от тези страни ще има ръст", посочи Байков.
Според него на смятаният за традиционен за България пазар Германия отбелязва драматичен спад от 23%, а от Русия сривът е над 15%. При скандинавските пазари спадът е 27%, което бе определено като катастрофа. От асоциацията посочват, че податки за този тренд има от години и данните сега не са изненада. "Тези генериращи в миналото пазари се смаляват значително", анализира Байков.
От асоциацията отбелязват, че има разместване в ранга на държавите, от които идват туристи в България, което е определило например Румъния като втори по значимост пазар, при това без зад този резултат да стоят маркетингови усилия. Италия и Испания изобщо не фигурират сред първите 15 пазара, Гърция е със сериозен потенциал, но гърците имат общо 150 хил. нощувки. Междувременно Полша се е превърнала в трети по значимост пазар за българския туризъм. Първите 15 генериращи пазари отбелязват сумарно спад от 300 хил. нощувки.
Държавата да си ревизира концепцията
Това показва, че управляващите сериозно трябва си ревизират концепцията за национална туристическа реклама - дали да се наливат пари в потъващи или растящи пазари, обяви ръководството на асоциацията. Даниела Стоева, председател на управителния съвет, отбеляза, че дори и през активните за туризъм месеци София е с ръст от 3% на нощувките, а пък Пловдив, който е и европейска столица на културата, има ръст от 10%, което е "крайно недостатъчно".
Организацията призова в Националния съвет по туризъм, който е консултативен орган към министерството, да се обсъжда къде и за какво да се харчат парите за национална туристическа реклама (около 15 млн. лв. за година към момента) и мнението на бизнеса да има елемент на задължение към министъра да се съобрази с него. В отговор на въпрос посочиха, че са склонни също да дават пари за реклама, за да се обсъждат тези разходи с браншовите организации. "Когато някой е болен и го лекуваш с грешните лекарства, той няма да оздравее, въпреки че може да даваш много пари за тях", илюстрира ситуацията Байко Байков. Неговите колеги посочиха и че няма ясен отчет как се харчат парите за реклама.
Двуцифрен спад на морските летища
Асоциацията е поискала данни от летищата във Варна, Бургас и София за броя обслужени самолети през годината. Данните от морските портове показват, че спадът е двуцифрен. За София няма детайлни данни, оттам само се посочва, че има ръст от 1.5% на пътниците, включително и българските.
В Бургас полетите са се свили с близо 14%, а обработените пътници - с 12%. Над 40% е спадът на пътници от Германия, 11% за Русия, 12% за Полша, 27% за Словакия и Чехия, 18% за скандинавските пазари.
Ръст се отчита от 10% за Великобритания и 27% за Ирландия, откъдето в морските курорти идват основни младежи за парти туризъм.
Пътниците през варненското летище са намалели с 12%, а полетите - с 16%. Спадът на пътници от Германия е над 15%, 28% за Русия, 55% за Белгия, 11% за Полша и 27% за скандинавските пазари.
Ръст от 18% има при пътниците от Великобритания и 17% от Австрия.
Туроператорите отчита за десета поредна година ръст на пътуванията на българи в чужбина, като към момента за 2019 г. той е 6%. Пътуванията за Гърция са с дял от 28%, за Турция - 14%, Испания, Италия и Германия - общо 5%. Съседните страни събират около 50% от интереса на българските туристи.
Quo Vadis?
Рейтинг: 1133 НеутралноА калинката Ангелакова, захлеби още една година с министерска заплата ...
wnl03619584
Рейтинг: 270 НеутралноЛобирахте за забрана на къмпингуването. Вместо само върху дюните /което е правилно/, прокарахте забраната за спиране на 2 км от морския бряг на кемпери и каравани. На кого пречеше да спираме горе на Камен бряг?!? Сега хак да ви е!! Дано банките ви звемат хотелите!! За всеки фалирал хотел с кеф ще си сипя по една чаша уйски. Няма да дойдем в хотелите!! Няма!!!
Petleshev
Рейтинг: 3266 НеутралноБОли ме шмайзера, за нашите хотелиери, както и за така нареченият министър на туризма!
Бивш tww09306483.Йоаникий
Рейтинг: 804 ЛюбопитноДобрите оператори по света реализират огромни печалби, пътуващите стават все повече. Пишман операторите с милиционерско потекло могат да завиждат и да се учат вместо да пищят като ученички.
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.pet_fire
Рейтинг: 5699 НеутралноИзнесените данни са коренно различни от данните на Ангелкова
Костадин Иванов
Рейтинг: 3785 ВеселоДо коментар [#2] от "wnl03619584":
Еретик"На кого пречеше да спираме горе на Камен бряг?!? Сега хак да ви е!! Дано банките ви звемат хотелите!!"
============
Нали не казвате сега, че сте ходили с кемпер на хотел?
Пък и да не ви бяха попречили на дивото къмпингуване, пак нямаше да обичате хотелиерите. Чувствата ви са изградени отдавна.
Лично аз ходя извън силния сезон, просто навалицата ми идва вповече, та не се кахъря за намаляването на туристите.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3785 ВеселоДо коментар [#4] от "Йоаникий":
Еретик"Добрите оператори по света реализират огромни печалби, пътуващите стават все повече. Пишман операторите с милиционерско потекло могат да завиждат и да се учат вместо да пищят като ученички."
===================
Явно и Томас Кук е бил от милиционерите:
https://news.bg/int-economics/tomas-kuk-falira.html
wnl03619584
Рейтинг: 270 НеутралноДо коментар [#6] от "Костадин Иванов":
Разбира се, че освен да излизам с кемпера, ходя и по хотели. Жената си иска лукса от време на време. Но с лобистките поправки искаха ходещите на море да са 100 % набутани в хотелите. Не знам младежите как точно ще ги вкарат в хотелите. :-)
Отдавна няма "силен" сезон. Дори през "силния" сезон голяма част от хотелите стоят празни!! Като изключим цените, няма друга причина да ходите извън сезона на море. Навалица изобщо няма, скоро няма и да има. :-)
Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1047 НеутралноСледващата ше е оше по-драматична. Лошото е само, че бетонът остава и оси. р.. ането е безвъзвратно.
хм
Рейтинг: 1087 Неутралнос хищническото си отношението към природата и некачественото обслужване, бгмутрите масово (и дългосрочно) отказаха НОРМАЛНИТЕ българи от морска почивка в България!
ако бяхме нормална държава, щях да съдя МФ, че въобще отпуска държавни пари за реклама на този престъпен сектор!
historama
Рейтинг: 4149 НеутралноДобре ще е Ангелкова да даде точни цифри колко милиона е пропукала за рекала в русия, в полза на руските туроператори, и колко в Европа?
Защото летище Варна е обслужило само 160 000 руски тористи (на пето място), от които със сигурност 100 000 са преминали през ваканционните апартаменти и Лидл и Кауфланд. Над 500 хил. са от Германия, на второ място са българите, на трето Ю.К., на четвърто Полша. А иначе викат и крещят какво щели сме да правим без рускините - въпреки милионите похарчени за реклама, информационните центрове за туристи от РФ, даже искаха да им субсидираме чартърите!
liz31552545
Рейтинг: 143 НеутралноНе са ми приятни нашите хотелиери и отдавна се надявах пазара да ги накаже. Дано урокът да им е от полза.
Пипера е много лют
Рейтинг: 1290 НеутралноВсичко е логично и нормално. Дайте летищата на Тим, морето на мутри, в министерството стоят кифли и калинки, СПА-услугите са с остаряла база. Повечето неща са на до изживяване.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUПипера е много лют
Рейтинг: 1290 НеутралноОсвен това, Русия е умиращ пазар, икономиката е в стагнация. Оттам туристи не чакайте и не харчете пари за там. Богатите руснаци няма да стъпят в България, бедняците не могат да си платят билета. Средна класа там няма.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUКостадин Иванов
Рейтинг: 3785 НеутралноДо коментар [#8] от "wnl03619584":
Еретик"Отдавна няма "силен" сезон. Дори през "силния" сезон голяма част от хотелите стоят празни!"
===========
Просто са прекалено много и ако се напълнят, хората ще стоят прави на плажа, защото и басейните са малки. Освен това руснаците са накупили сума апартаментчета, лежат на свободната зона и не плащат на хотели. От пролетта сред собствениците сме и ние, никъде не ни отчитат. Въпреки това навалицата ме отблъсква, нека жената ходи с роднини и приятелки.
Роси
Рейтинг: 8580 НеутралноАнгелкова пък що казва, че била много добра.
historama
Рейтинг: 4149 НеутралноВсички руски тролчета имат поставена задача да плюят и ругаят морето ни, и да откажат колкото се може повече от желанието им за почивка там. Така накрая хотелиерите и туроператорите (а и държавата) може да се принуди да моли руснаците да се върнат на нашето море срещу жълти стотинки. Това не е преувеличено, миналата година искаха да им субсидираме чартърните полети за Варна и Бургас
PavelCZ
Рейтинг: 1875 НеутралноМиналата седмица се върнахме от познавателна екскурзия до Йордания. Безкрайно сме доволни, макар и да не беше супер лукс. Но не сме търсили това.
E PLVRIBVS VNVMВидях обаче някои неща - паметниците се реставрират (няма начин), но не с Итонг, а си дялат нови камъни, да запълват липсите (отвътре си има бетонен скелет, но е прикрит много изкусно), хотелите и другите съоръжения са направени за печалба, но хората са усмихнати, любезни, топли, говорят си с туристите, никой не си позволява да покаже, че му дреме на дедовия за тебе (предполагам, че много си го мислят), отзивчиви и услужливи, защото знаят от къде им идва хлябът.
kremi
Рейтинг: 14 НеутралноДо коментар [#13] от "Пипера е много лют":
И все пак сезона надмина първоначалните очаквания за туристите. Както във всяко нещо има хубаво и лошо, така и тук не можеш да слагаш всички бази под един знаменател. Когато търсиш, винаги намираш и хубави неща по нашите курорти.
bultras
Рейтинг: 415 РазстроеноС алчност нищо не се постига!
t_
Рейтинг: 466 НеутралноИзводът се налага сам. Явно спадът до голяма степен се дължи на вътрешни причини. Бих казал грешно ценообразуване и несъответващ лош продукт. И Валерко помогна да се изгонят няколко десетки хиляди младежи купонджии. Министърката не е много за тая работа, но не е виновна, че нашият хотелиер предлага лош продукт на висока цена.