Неактуални данни в ГРАО пречат на колекторите да събират просрочените дългове

Неактуални данни в ГРАО пречат на колекторите да събират просрочените дългове

© Надежда Чипева, Капитал



Липсата в актуални данни за адресите на гражданите в ГРАО пречи на колекторските фирми да намерят потребителите с просрочени дългове и да ги уведомят за натрупалите се задължения. В същото време няма споразумение между отделните телекомуникационни компании, чрез което да се осигурят на колекторите актуални телефонни номера на длъжниците.


Така се стига до ситуацията, че дължащите просрочени суми решават да влязат в разговори за обслужване на дълговете си едва когато случаят им стигне до съдебните изпълнители и това вдигне сумата на разходите. Затова създаването на кредитно бюро, в което да членуват банките, колекторските агенции, ютилити компаниите и телекомуникационните компании много ще облекчи процеса, обяви пред журналисти Лилия Димитрова, изп. директор на колекторската компания "Фронтекс интернешънъл" и зам.-председател на браншовата асоциация.


Тя посочи, че това е практика в много страни и е въпрос на частна инициатива. Посочи, че по този начин ще се облекчи обменът на данни за длъжниците, а в процеса ще бъдат включени и ютилити компаниите, които в момента не продават дългове на колекторските агенции. От друга страна, кредиторите ще имат по-точна информация за задълженията на настоящи или потенциални клиенти, които освен просрочени заеми може да са длъжници на големи суми към други доставчици на услуги.




Димитрова посочи, че в момента едва 20% от хората с просрочени задължения наистина имат затруднение да ги плащат, а останалите просто не искат, сменят си често телефонните номера, за да не бъдат намерени от колекторските компании. И изведнъж се събуждат от транс, когато частен съдебен изпълнител е завел дело срещу тях, с което дълговете им са нараснали с разходи за адвокат, с лихва към колекторската компания, със съдебни такси и разходите на съдебния изпълнител, разказа Димитрова. Всичко това може в различна степен да утежни ситуацията, тъй като тези такси са процент от дължимото. Обясни, че в немалка степен задълбочаването на проблемите на такива хора се дължи на липсата на финансова грамотност.


Тя разказа, че тенденцията през последната година и половина е финансовите институции на по-ранен етап да прехвърлят несъбрани вземания на колекторските агенции, а просрочените заеми, отпуснати до кризата от 2008 г., в голяма степен вече са изчистени, каза в отговор на въпрос Димитрова.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK