Търговските вериги се защитиха срещу обвиненията на производители на храни

Търговските вериги се защитиха срещу обвиненията на производители на храни

© Юлия Лазарова



В началото на седмицата представители на четири асоциации на производители на храни отново се оплакаха от натиск на търговските вериги до степен, че са напът да минат в сивия сектор или да фалират. Те поискаха за пореден път държавата да се намеси с регулиране и да ги защити. Обявиха, че веригите държат 60% от търговията на дребно, а в големите градове до 75%, като налагат тежки условия и подозрително идентични практики при договорите си с производителите. Повече за обвиненията четете тук.


Два дни по-късно от сдружението за модерна търговия, където членуват някои от веригите, обявиха, че този вид търговия има голям принос за понижаването и стабилизирането на цените на храните в България при ниската покупателна способност на българите. Българският потребител като цяло е ориентиран към търсенето на качествени хранителни стоки на ниски цени. Това поведение също е определящо за ценовите нива на хранителните продукти в магазините, посочват в позицията си веригите.


Те твърдят, че в повечето страни от Западна Европа най-големите пет компании държат между 70 и 90% от пазара, а в Централна и Източна Европа този дял е около 60-65%, докато в България десетте търговски вериги с най-високи приходи заемат около 40% от пазара. Останалите 60% се държат от по-малки и регионални вериги и самостоятелни магазини. Делът на международните търговци в търговията с бързооборотни стоки е едва 1/3, а останалите 2/3 се държат от български собственици.


Производителите имат алтернатива




В отговор на обвиненията на производителите от сдружението посочват, че модерната търговия има различни формати и извън тях десетки хиляди малки специализирани и смесени магазини, тържища, фермерски пазари, а през последните години се появяват и все повече онлайн търговци на храни. Всички те дават на всеки български производител огромен избор от потенциални партньори в сферата на търговията на дребно с храни, посочват от сдружението.


В допълнението те посочват, че съчетанието на силно конкурентен и малък по мащаб пазар с относително ниската покупателна способност и постоянната заплаха от нови регулации обяснява защо България е извън картата на атрактивните места за инвестиране от големите международни търговски вериги. За последните осем години нито една такава компания не е влязла на нашия пазар, а същевременно търговци като Penny, Mercator и гигантите Delhaize и Carrefour напуснаха страната.


Повече конкуренция е от полза за клиентите


Сдружението на веригите посочва, че благодарение на тях на потребителите се осигурява все по-високо качество на оптимални за условията цени, тъй като модерната търговия обикновено налага свои стандарти на качество, които надхвърлят държавните. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, при дискаунтърите броят е около 1.3 хил., в супермаркетите е 12 хил., а в хипермаркетите стига до 35 хил., посочват те и допълват, че за по-малко от две десетилетия след навлизането си в България големите международни вериги съществено допринесоха за това пазаруването да се превърне във все по-приятно преживяване.


Регулациите биха могли само да повишат цените


Заради обвинението, че повечето търговски вериги не изпращат в Търговския регистър финансовите си отчети, въпреки че са длъжни, от сдружението казват, че от финансовите отчети на най-големите търговски вериги ясно се вижда, че печалбата им е средно около 2-3% от оборота. В същото време скорошен анализ на пазара, изготвен от Комисията за защита на конкуренцията, показвал, че средните печалби на българските производители на храни са многократно по-високи.


Големите търговски вериги работят изцяло "на светло", те са сред най-големите данъкоплатци в България и полагат много усилия, за да се справят с нелоялната конкуренция на "сивия" пазар, на който част от производителите продават без ДДС. По публично оповестявани данни на самите асоциации на производителите сивият сектор при тях стига до 50%, казват от сдружението.


В отговор на искането на производителите държавата да се намеси с регулации веригите посочват, че това само ще вдигне цените. Дават за пример Венецуела, в която държавата се меси в ценообразуването, и посочват, че централизираните социалистически икономики са се провалили.


Стотици български производители печелят


Анкета сред членовете на Сдружението за модерна търговия, проведена преди месец, показа, че в периода от средата на 2018 до средата 2019 г. повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти, посочват още от сдружението. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.


Всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производителя и помага за развитието на техния бизнес. Български компании произвеждат и почти 40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите, посочват от веригите.


"Предложените от някои производители нови регулации биха били груба непазарна намеса в свободата на договарянето. Подобни стъпки биха влошили бизнес средата, биха довели до увеличаване на цените, а потърпевши от тях биха били не само българските потребители, а и самите производители", смятат веригите.


Няма картел


По твърдението на практика за картел, което производителите сами обявиха, че не могат да докажат, защото са длъжни да пазят конфиденциални договорите си, веригите посочват, че не действат съгласувано.


Всяка търговска верига има различни практики при договарянето със своите доставчици и производителят може да избира кои от тях са най-приложими спрямо неговия бизнес. Ето защо генерализирането на подхода на работа и поставянето на всички търговски вериги под общ знаменател е некоректно и не отговаря на реалността, посочват в позицията си от сдружението.


Обясняват конфиденциалността на договорите с правилата на лоялната конкуренция, според които не може по никакъв начин да се разкриват и публикуват чувствителна информация относно цени и други условия от отношенията с доставчиците, нито да се влияе при определяне на пазарната политика и ценообразуването. "В този смисъл, ако се търсят конструктивни решения и резултати, би следвало да се призоват конкретните доставчици, които са имали проблем с дадени вериги, да адресират същия въпрос конкретно към съответния свой контрагент", съветват веригите.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Някой да е очаквал, че няма да се защитят?

  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3487 Любопитно

    Нещо не мога да разбера какъв е проблема.
    Производителите казват - веригите ни извиват ръцете. При така изказани нещата, човек може да си помисли, че от веригите ходят едни ударни групи и "гърбят" производителите. От друга страна, доколкото разбирам, производителите сами търсят контакт с веригите и дават мило и драго за да се "набутат" там да продават.
    И тука вече почва загадката - условията които им предлагали веригите не били добри, трябвало да се намеси държавата....!!!...????
    Ха сега защо да се меси а ако трябва как? Въобще манджа с грозде...

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  3. 3 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    "... от сдружението казват, че от финансовите отчети на най-големите търговски вериги ясно се вижда, че печалбата им е средно около 2-3% от оборота."
    А ние сме марсианци, нали? И ЛУК са вечно на загуба, пък такъв хъс работят на българския пазар! Явно у нас са дошли инвеститори, които милеят само за добруването на българина, готови да работят с години дори без печалба :)

  4. 4 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1548 Гневно

    от финансовите отчети на най-големите търговски вериги ясно се вижда, че печалбата им е средно около 2-3% от оборота.
    ...
    Я па тея!
    Публикувайте фактурите, като сте толкова ербап!
    Сиренето ви идва на 4 лева, а ни го продавате на 10 лева!
    Ае у лево!

    В Русия съм! В Русия съм!
  5. 5 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1548 Любопитно

    По твърдението на практика за картел, което производителите сами обявиха, че не могат да докажат, защото са длъжни да пазят конфиденциални договорите си
    ...
    Ами то тази конфиденциалност не важи пред компетентните разследващи органи!

    В Русия съм! В Русия съм!
  6. 6 Профил на Ivanov
    Ivanov
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Държавата да се намесила ?!?! Не знам колко поколения трябва да се сменят, за да се появят що годе читави български предприемачи.

    Поздрави!
  7. 7 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    ========= Българският потребител като цяло е ориентиран към търсенето на качествени хранителни стоки на ниски цени.=======

    Molq, разяснете ми какъв колбас / сирене/масло да купя ?

    Български,качествен и евтин ? Вид и марка моля.
    Вносен, качествен и евтин ?Същото,вид и марка?

    Искам да проверя кое качествено е с ниска цена ?

    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  8. 8 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 631 Неутрално

    На мен пък ми стана любопитно и се порових малко в търговския регистър. Разгледах отчетите на производители на колбаси, майонеза, мляко и други. Почти всички имат норма на печалба над 30%! Как не ги е срам да мрънкат. Но нашенската алчност граници не познава, това се знае отдавна.

    Три са според мен основните пороци на българина: липса на респект към закони, правила и личности; тарикатлък на дребно и на едро (ако може), както и несъразмерна завист. Три са основните пороци на държавния чиновник: корупция, немарливост, мързел. В която и лоша новина да прочетете, ще откриете причината в някой или някои от тези пороци.
  9. 9 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 843 Неутрално

    До коментар [#7] от "nessarox":

    Ти уби сичко детско в тех!

  10. 10 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2752 Неутрално

    И големите вериги си имат трески за дялане, ама и нашите производители искат да са монополисти. Да отварят повече фирмени магазини с по - ниски цени. Пример сирене в"Лидл" и "Кауфланд" по 10лв,а във фирмения магазин по 9лв. Щом е качествено - ще са на добра печалба. Ама не щат! А и качеството куца яко!

  11. 11 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2433 Неутрално

    Кое как не знам, но цените в големите вериги са по-ниски от цените на дребните магазини.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  12. 12 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    Смех! Производителите се оплакват.... кои производители? Тези от Йордания, Египет, Турция, Полша, Унгария... или Италия, Германия..... Оплакват се разни Зоровци, Мекомци, Сачита.... които от целулоза, палма и сушена кръв правят колбаси!! Реват Маджаровци дето от вносно месо по 3 лв предлагат колбаси по 30+ лв! Реват Бони, чийто продукти не ядат нито котки нито кучета!! Слава на Лидл, Кауфланд, Метро...
    От години ни консумирам български колбаси!!!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3906 Неутрално

    "... от сдружението казват, че от финансовите отчети на най-големите търговски вериги ясно се вижда, че печалбата им е средно около 2-3% от оборота.....
    —цитат от коментар 3 на truly


    2-3% е малък марж, но за десетките милиони оборот съвсем не е малко! Дотам да я докараш..... Всъщност хипермаркетите са големи предприятия, които освен с търговска и комисионна дейност имат и производствена база, маркетинг, реклама. Те са и големи данъкопратци, и както всяка фирма те имат за цел и да печелят.


  14. 14 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    Големите вериги затова са успешни,защото ви охлаждат мераците за 6 месеца да си купите яхта,Ако ви уйдисат на алчността,ще трябва да затворят.Една голяма верига,според мен се движи по това трасе.Уж проодава на едро,а цените ѝ са значително над бакалските.

    8% ЗДРАВНИ ВНОСКИ ВЪРХУ ВСЕКИ ДОХОД,НА ВСИЧКИ !!!
  15. 15 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Публикувайте фактурите, като сте толкова ербап!Сиренето ви идва на 4 лева, а ни го продавате на 10 лева!Ае у лево!
    —цитат от коментар 4 на Веселин Дечев


    Между надценка и печалба правиш ли разлика? Купуваш за Х, продаваш за У, надценката ти е У-Х, но това не е нетната печалба. Защото трябва първо да купиш магазин, в него денонощно да работи климатик и хладилници, да плащаш заплати на продавачи, мениджъри, и много други неща - чак каквото остане след това е печалбата. И какво казват хората, тя е няколко % и е публично видна от отчетите им. Ако беше двуцифрена, нямаше наистина Карфур, Делез и да си тръгнат, а Теско и другите хич да не идват.
    Производителите като не им отърва, защо не вземат да купят земя, да построят един голям хипермаркет, и да си продават там стоката без да им извива никой ръцете? Ще хванат много клиенти, ако е по-добре заредено и по-евтино от Билата.

  16. 16 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Няма картел, не се познаваме и не си говорим с конкурентите, но за сметка на това заедно с тях си имаме сдружение. :-)

  17. 17 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1327 Неутрално

    Направете си свои вериги,продавайте вашите продукти там на конкурентно КАЧЕСТВО и ЦЕНИ и няма да имате проблеми!

  18. 18 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1123 Неутрално

    отговорът е съвсем на място, много ми хареса!

    аман от мрънкачи, дето искат регулации с пари от данъците ни, за да ни цакат после организирано!

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6587 Неутрално

    Вчера имаше пример, че продавачите бавят отговор на писмо за повишаване на цената от страна на производиетлите. Ако е така или договрите не са равнопоставени, да отидат в съда.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на ekip
    ekip
    Рейтинг: 101 Неутрално

    Тези двамата (Зоров и Кукушева) още щом ги видя, знам точно какво ще кажат, как ще го кажат и че държавата трябва да забрани всичко друго, за да могат нашите "честни" частници да ни пробутат боклуците си на висока цена. Поне да сменят тези мрънкалници с други! Тези вече са ни писнали!

  21. 21 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3906 Неутрално

    При Виденов един виден ръководител на асоциация на птицевъдите (професор) сериозно ни убеждаваше от екрана, че птичето месо неминуемо ще поскъпва през 3-4 дена. Внезапно се появиха тонове американски пилешки бутчета, и това мигновено охлади местните страсти за нови поръчки на мерджани и яхти.

    По-късно едни местни производители на олио ни се обясняваха в някакви "временни" затруднения. Тогава българите "откриха" зехтина. Цените на слънчогледовото олио се нормализираха, но почитателите на зехтина не намаляха.

    И сега - хубави или лоши, но хипермаркетите успешно регулират пазара.

  22. 22 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3906 Неутрално

    Неприятно ми е, че Карфур и Делез си отидоха. Там се продаваха малко по-качествени продукти (малко по0скъпи).

  23. 23 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    До коментар [#12] от "chichka":

    Къде е това вносно месо по 3 лв? Ще изкупя цялата ти наличност, дори да е някаква обрезка. Само дето за хубава луканка ти трябва и хубаво месо. Предполагам знаеш и, че ще имаш загуби от сушенето. Дай да ти видим калкулацията, добави и 30% за търговеца + 20% ДДС. Та да видим на каква цена ще е на регал твоята луканка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK