
© Mall Varna
Пловдив, Варна и Бургас успяват да привлекат големи центрове за споделени услуги на водещи световни компании от ИТ и аутсорсинг индустрията. Често тези компании наемат за свои първи офиси площи от търговските центрове. Това показва анализ на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.
Компанията дава за пример решението на белгийската "KBC груп" първоначално да наеме площи в Mall Varna за първия си в България център за споделени услуги, а впоследствие да придобие сградата чрез дъщерната си компания ДЗИ ЕАД. Продавач е "Хидрострой" АД.
Решението за тези транзакции е логично, а от друга страна, е показателно за потенциала на Варна - град, който следва развитието на София, а след това и Пловдив. За съжаление в града все още няма качествено предлагане на офиси клас А, коментира Станимира Пашова, мениджър "Офис площи" в компанията.
Според нейни данни във Варна строителна активност в този сегмент на практика липсва. За разлика от Пловдив, където през последната година бе започната нова клас А офис сграда и приключи строителството на Kamenitsa Office Park. Поради нарастващия наемен интерес недостигът може да се компенсира с един на пръв поглед алтернативен, но познат за развитите пазари подход - а именно трансформацията на търговски центрове като Mall Varna в офис сгради.
През 2019 г. консултантската компания регистрира над 19 хил. кв.м големи наемни сделки с клас А площи на офис пазарите в Пловдив, Варна и Бургас, в пъти над средните нива за предходните години. Водеща причина за тази активност е наличието на университети и квалифицирана работна ръка в тези градове при вече силно конкурентен според работодателите потенциал на столицата. Във времето, в което пазарът в регионалните центрове очаква новото предлагане, във фокуса на внимание ще попаднат още сгради, чието първоначално предназначение е изчерпано.
"Това е възможност част от сградите, построени в най-ранния етап на развитие на пазара, да намерят свое ново предназначение. На практика имаме възможност за сравнително бърза поява на нови пространства, отговарящи на съвременните изисквания на клиентите", обяснява Пашова.