Как коронавирусът разтърси авиоиндустрията

Как коронавирусът разтърси авиоиндустрията

© Associated Press



Коронавирусът ще ускори действието на теорията на Дарвин в европейската авиационна индустрия, която облагодетелства "Райънер" и собственика на "Бритиш еъруейз" IAG, съобщава "Ройтерс", като се позовава в анализа си на експерти в сектора. Във вторник драмата в сектора се задълбочи, след като Италия въведе карантина за цялата си територия за неограничен период, а за 14 дни мерки срещу влизащите в страната въведе и Израел.


В опит да помогне на сектора Европейската комисия обяви във вторник, че временно спира действието на правило, съгласно което превозвачите са длъжни да използват поне 80% от слотовете си. Авиокомпаниите, притиснати от отсъствието на уплашени от епидемията пътници, се оказаха задължени за изпращат почти пусти самолети, само и само да не изгубят слотовете за приземяване. Изработването на подробностите за прилагане на тази пауза може да отнеме седмица.


Korean Air Lines днес предупреди, че разпространението на заразата заплашва оцеляването й, след като реално изкара извън строя 80% от международния й капацитет, принуждавайки я да приземи 100 от 145-те си пътнически самолета. Президентът на компанията обяви, че ситуацията може още да се влоши и никой не е в състояние да прогнозира колко ще продължи. "Но ако ситуацията се задържи по-дълго, може да достигнем до прага, отвъд който не можем да гарантираме, че компанията ще оцелее", обяви Уу Кий Хонг, цитиран от "Ройтерс".




Австралийската Qantas Airways също обяви, че свива с 25% капацитета по международните си линии и отлага поръчката на нови самолети. Водещите на пазара в САЩ "Делта" и "Америкън" вече не подкрепят обявените си прогнози за тази година и приеха драстични мерки, за да ограничат ефекта от заразата върху бизнеса си. "Делта" съобщава за 25-30% спад на резервациите и очаква влошаване.


Световната авиоиндустрия е сред секторите, които са най-силно засегнати от заразата. Тя загуби вече почти една трета от стойността си - 70 млрд. долара, тази година, показват изчисления на "Ройтерс".


За ситуацията с коронавируса в България четете тук, а за чужбина - тук. Първите жертви на вируса в Европа


Изданието посочва, че на практика никой няма да остане незасегнат от кризата, след като миналата седмица британската Flybe вече изпадна в колапс, а акциите на "Норуиджън ер" (Norwegian Air) загубиха 70% от стойността си в рамките на месец, без да се вижда краят на кризата.


В същото време екстремният стрес тест вече показа, че ситуацията ще даде повече сила на няколко ключови играча, когато кризата с коронавируса бъде овладяна и пътниците се завърнат.


"Неизбежно е през следващите няколко седмици да станем свидетели на още фалити", коментира пред агенцията Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор и основател на "Райънер", като цитира конкретно поискалата вече защита от кредитори Flybe и Norwegian като уязвими в тази ситуация.


В това време британският регионален превозвач Flybe спря да оперира, обвинявайки коронавируса за спрения приток на пари, а "Норуиджън" вече не представят за актуална прогнозата си за 2020 г. През есента компанията набра пари от от акционерите си за трети път в рамките на две години, но сега й се наложи да ореже разходите си и да спре полетите по губещи маршрути и започна да продава активи, за да укрепи финансите си.


И докато 4 авиокомпании контролират в момента 80% от пазара на САЩ, европейският пазар остава фрагментиран заради ограниченията, които поставят правителствата, съюзите и двустранните споразумения. Затова и до консолидация в сектора в Европа се стига, когато конкуренти вземат маршрутите на фалирали вече компании.


Ще оцелеят само най-силните


Така отпадането от пазара на Flybe намалява ценовата конкуренция по маршрутите, по които изпълняват полети и нискобюджетните "Райънер" и "Изиджет" (easyJet). По същия начин излизането от пазара на "Норуиджън" ще подкрепи тарифите и трафика на своите конкуренти.


"Вирусът ще ускори консолидирането в сектора може би до екстремни стойности", коментира анализаторът от Citi Марк Мандука, допълвайки, че 35% от пазара на кратки полети в Европа през миналата година е бил на загуба.


За инвеститорите, които все още искат да купуват книжа на авиокомпаниите, препоръчваме да се придържат към тези, които са добре капитализирани и които през 2021 г. ще консолидират пазара - "Райънер" и IAG, казва Мандука.


Разпространението на вируса засяга все повече маршрути и доведе до това, че "Луфтханза" оряза 50% от капацитета си, а целият ефект върху въздушния трафик ще се види, когато се публикуват отчетите.


Международните резервации до Европа се сринаха със 79% заради заразата в Италия и това не остави съмнения, че спадът ще е по-голям от този при заразата САРС през 2003 г. Възможно е да изтрие 113 млрд. долара от приходите на авиокомпаниите по настоящи оценки на международната асоциацията на авиопревозвачите ИАТА.


Шефовете на авиокомпаниите все още разчитат на завръщане към растеж по подобие на този, описван с латинската буква V от икономистите и който стана факт при утихването на заразата САРС. Превозвачите с добри баланси в отчетите си могат да планират времето, когато резервациите ще се завърнат.


Превозвачите със среден размер като португалската TAP и SAS не са в цветуща форма и може сериозно да пострадат сега, коментира анализаторът Даниъл Роеска от "Бърнщайн". Италия обеща още 400 млн. евро помощ на националния превозвач "Алиталия", въпреки че еворкомисията разследва последния взет от авиокомпанията заем за 900 млн. евро.


Шведската SAS взима строги мерки, за да ограничи ефекта от заразата, коментира компанията, която редуцира полетите си, замрази назначенията на нови служители и др.


Дори ако кризата заплашва по-големите компании, едва ли се очаква правителствата да позволят на превозвачи като Air France-KLM и Lufthansa да фалират. Но това е предупреждение за малките превозвачи да не очакват държавна помощ. Според анализатори е имало компании, които са търсели държавна помощ и преди тази ситуация.


В същото време се смята, че по всяка вероятност ситуацията в Китай вече е достигнала дъното си и започва да излиза от кризата, което означава, че скоро авиоуслугите там може да бъдат възстановени.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4685 Неутрално

    Драмата е, че дори и празни, самолетите трябва да изпълняват полетите, защото иначе, ще загубят линията... Не може да се прочисти небето и не може...

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  3. 3 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Лошото е, че покрай самолетните полети ще фалират и сума ти доставчици на стоки и услуги, свързани с тях, които не са под шапката на авиоиндустрията.

  4. 4 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    Тцъ, тцъ, тцъ…
    Огромните загуби на Русия от главоломното срутване на цената на нефта продължават...
    Русия всеки ден губи трилиони, видно и от настоящата дописка, която е мехлем за евро-атлантиците.
    Ужос какойто!

  5. 5 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    Едни ще фалират, други ще дръпнат напред. И за болните от вируси се отнася :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  6. 6 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2919 Любопитно

    До коментар [#4] от "Аскет":

    Абе други неща пише, но на вас една Русия ви е в главите...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  7. 7 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3037 Неутрално

    Жертвите от паниката ще са хиляди пъти повече сравнени с жертвите от вируса.

  8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5830 Неутрално

    До коментар [#4] от "Аскет":

    Боли ли а?Боли ли тавариш?

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  9. 9 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    До коментар [#4] от "Аскет":Боли ли а?Боли ли тавариш?
    —цитат от коментар 8 на Willy Messerschmitt

    Не повече от тебе, партайгеносе…

  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4685 Неутрално

    Aвиoĸoмпaниитe пo cвeтa гyбят xиляди литpи гopивo зapaди "пpизpaчни" пoлeти пpeз "Ппocлeднитe ceдмици. Πpичинaтa зa пpaзнитe caмoлeти e paзpaзилaтa ce eпидeмия oт ĸopoнaвиpyc. A ĸoмпaниитe пpoдължaвaт дa oбcлyжвaт пътyвaниятa, тъй ĸaтo cпopeд peгyлaциитe нa Eвpoпeйcĸия cъюз (EC) тe мoгaт дa изгyбят cлoтoвeтe cи зa тeзи пoлeти, aĸo нe ги извъpшвaт, пишe Вuѕіnеѕѕ Іnѕіdеr.
    Cпopeд изиcĸвaниятa нa Бpюĸceл aвиoлиниитe тpябвa дa пpoдължaт дa пoĸpивaт 80% oт cвoитe paзпpeдeлeни cлoтoвe. B пpoтивeн cлyчaй тe мoгaт дa бъдaт дaдeни нa тexнитe ĸoнĸypeнти. B peзyлтaт няĸoи oпepaтopи извъpшвaт нaпълнo пpaзни пoлeти мeждy eвpoпeйcĸитe дъpжaви, ĸoитo им нocят виcoĸи paзxoди, пocoчвaт oт Тhе Тіmеѕ оf Lоndоn."


    Мамата си трака са тези бюрократи в ЕС...

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  11. 11 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4289 Неутрално

    До коментар [#3] от "Хелиана":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Ще има свързани фалити!

  12. 12 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4289 Неутрално

    Туризмът също ще бъде "ударен" силно

  13. 13 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1891 Неутрално

    До коментар [#4] от "Аскет":Боли ли а?Боли ли тавариш?
    —цитат от коментар 8 на Willy Messerschmitt


    "Я не сакам я да съм добре, сакам Вуте да е зле"
    Водени от тази чисто българска максима, някои стигат почти до оргазъм, като чуят за загубите на Русия..

  14. 14 Профил на Балканиеро
    Балканиеро
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Анулираха ми два от трите полета през уикенда, напрактика ми остана само София-Кьолн с Раян, който е неиползваем при такива обстоятелства, някой има ли информация в подобрен случай дали може да се натисне компанията за обезщетение/ваучер?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK