
© Георги Кожухаров
Министерството на финансите предлага създаването на държавно предприятие "Държавна петролна компания", което да изгради верига бензиностанции в цялата страна и да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти.
Подобна идея от няколко години лансира лидерът на "Воля" Веселин Марешки. Случайно, или не, в повечето ключови гласувания в последните месеци, свързани с извънредното положение и важни законопроекти, депутатите от "Воля" подкрепят предложенията на управляващата коалиция.
Като аргумент за създаването на държавната петролна компания от МФ посочват оптимизиране на управлението на задължителните резерви и предлагане горива на "максимално ниски цени".
През миналата седмица министърът на финансите Владислав Горанов обяви, че между цената на горивата, обложени с акциз и ДДС при излизането от данъчните складове, и крайната им цена има разлика от 50 ст. на литър. С това той защити вече влязлото в сила предложение в касовите бележки за купени горива да има разбивка каква част от сумата е стойността на горивото, каква е ДДС и каква акциз.
Същевременно от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) обявиха, че новите изисквания към петролния бранш ще доведат до тежки затруднения в работата на складовете, а крайният резултат ще се изрази в поскъпване на горивата.
Става дума за текстовете от преходните и заключителни разпоредби на проектозакона за здравето, приети от депутатите, свързани със задължението за поставяне на нови измервателни уреди и с ускорено изграждане (до есента) на видеонаблюдение в данъчните складове. От БПГА се обявиха срещу текстовете и призоваха те да бъдат изтеглени, а "Лукойл България" директно обяви, че може да спре работа.
"Воля" иска да ръководи проекта
Преди месец Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна поредна проверка на това как се определят цените на масовите автомобилни горива. Ще бъдат проверени етапите от производството до достигането на горивото до бензиностанцията, съобщиха от КЗК.
Иначе в официалното съобщение от Министерството на финансите от днес се посочва, че бензиностанциите на държавната компания щели да осигуряват възможност и за зареждане и на електромобили. Тя щяла да има и складови бази, в които да се съхраняват горива и на други вложители.
От "Воля" поздравиха с писмо до медиите финансовият министър и цялото правителство, че са възприели тяхната идея. Лидерът на формацията Веселин Марешки обаче настоява проектът да се ръководи от експерти на партията. "След като идеята е наша, смятам, че е коректно и редно ние да я осъществим. Така ще сме сигурни, че няма да се изкриви или да се провали", допълва той.
Браншът: Важно е да играе по пазарни правила
По повод идеята на финансовото министерство от Българската петролна и газова асоциация, в която от големите вериги влизат ОМВ, "Шел", "Петрол", "Еко", "Лукойл", "Ромпетрол" и други, коментираха за "Дневник", че нямат нищо против повече конкуренция в бранша, макар че пазарът и сега е конкурентен.
"Важно е обаче държавната компания да играе по пазарните правила и да не се толерира от държавата. Знаем обаче, че държавата е лош стопанин, затова се мина и през приватизацията. Това, което се питаме също е, защото държавата се насочи точно към горивата, а не към хляба, например", казаха още от браншовата организация.
Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, обединяваща по-малките фирми в бранша, обяви, че подкрепя създаването на "Държавна петролна компания", защото се надява това да подпомогне конкуренцията.