"Райънер" се готви за тежка година с евтини билети и нелоялна конкуренция

"Райънер" се готви за тежка година с евтини билети и нелоялна конкуренция

© Paul Hanna, Reuters



Най-големият в Европа нискотарифен превозвач "Райънер" (Ryanair) обяви, че завършва финансовата година (изтичаща на 31 март) с 4% ръст на пътниците до 149 млн., 6% ръст в дохода от пътник, 5 нови бази и 390 нови маршрута. В същото време са в ход орязване на заплати, под въпрос е съществуването на базата във Виена. В групата на "Райън" влизат Lauda, Malta Air, Buzz (с която вече оперира в България) и Ryanair DAC.


По-голямата част от флотилията на компанията бе приземена в средата на март заради рестрикциите, въведени в ЕС заради коронавируса. Това е намалило превозени с над 5 млн. пътници и е довело до спад в печалбата от 40 млн. евро, посочва днес превозвачът. Актуализираната му прогноза към 1 май е, че за първото тримесечие от започналата финансова година (април - юни) ще оперира под 1% от предвидените в графика полети.


Връщането към част от нормалния график се очаква през юли - септември,




когато компанията планира да оперира не повече от 50% от обичайния си полетен трафик.


Когато се върне към полетите през юли, конкуренцията в сектора няма да е обичайната заради безпрецедентния обем на държавна помощ в сектора в разрез с правилата на ЕС, в резултат на което "Луфтханза" (Lufthansa Group), "Ер Фрас-КЛМ, ( Air France-KLM) "Алиталия" (Alitalia), САС (SAS) и "Норуиджън" (Norwegian) бяха "дарени" с 30 млрд. евро, се отбелязва в отчета, отбелязва ръководството на "Райън".


И сега компанията поддържа прогнозата си, че дори и при редуцирани полети


цените на билетите ще са значително понижени


и под себестойността им от страна на националните превозвачи, получили държавна помощ.


"Райън" отчита 10% ръст на продажбите си за цялата година до 8.5 млрд. евро. През изтеклата финансова година компанията е увеличила флотилията си с нови 45 "Боинг 737" и отвори нови бази в Прага и Будапеща.


През 2018 г. Ryanair влезе в Laudamotion с 24.9%, като впоследствие делът беше увеличен до 75%. Сега се посочва, че "Лауда" се е справила по-зле от очакваното, като цените й са били по-ниски от предвиденото заради ценовата конкуренция на поделенията на "Луфтханза" в Австрия и Германия. Въпреки това трафикът е нараснал до 6.4 млн. превозени пътници. Цялата й флотилия е приземена на 17 март.


С предлаганите по-атрактивни цени от други авиокомпании, част от по-големи групи, и очакването от основния конкурент на "Лауда" - "Аустриън", да получи държавна помощ от 800 млн. евро,


"Лауда" трябваше напълно да преосмисли стратегията


и значително да ревизира надолу плановете си за растеж, се посочва в отчета. Мениджмънтът й е започнал преструктуриране и планове за "значително" орязване на разходите. Те се обсъждат със съюза на служителите, така че да не се стигне до закриването на базата на компанията във Виена, се посочва в отчета. Посочва се, че ако споразумение не бъде постигнато до 20 май, това ще доведе до затварянето на базата на 30 май и загубата на 300 работни места. Междувременно компанията е изоставила плановете си за оперира базата в Задар, Хърватия.


"Малта ер", която е също част от групата, отчита силен ръст за годината. Тя има 120 самолета.


С година закъснение се движат доставките на поръчаните от превозвача Boeing 737-MAX-200. Очаква се първият да бъде получен през октомври, тъй като производителят засега планира да поднови дейността си в САЩ през късното лято.


Посочват, че още през март са взети мерки за поддръжката на добро ниво на пари в брой, които са над 60 млн. евро към май и тази ликвидност ще позволи на превозвача да излезе от кризата с вируса успешно.


Започналата нова финансова година ще бъде трудна, прогнозира превозвачът, като отново подчертава, че за разлика от други няма да получи държавна помощ. В момента се провеждат разговори за затваряне на бази,


орязване на заплатите на персонала с до 20% и съкращаване на 3 хил. служители


- основно пилоти и стюардеси. За момента компанията се въздържа от прогноза заради несигурността колко ще продължи кризата с коронавируса и какво ще бъде поведението на потребителите. Очакването е групата да отчете загуба от над 200 млн. евро през април - юни и да превози наполовина под обичайния брой пътници - под 80 млн. за цялата година.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK