Как се дегустира вино онлайн - бизнесът на изложенията се опитва да се върне към живот

Как се дегустира вино онлайн - бизнесът на изложенията се опитва да се върне към живот

© Анелия Николова



Повечето служители - съкратени, събитията - отложени по няколко пъти, други отменени напълно, а бизнесплановете зачеркнати. Такава картина рисуват организаторите на изложения и собствениците на изложбени площи след като бизнесът секна напълно с въвеждането на извънредното положение заради заразата от COVID-19 в средата на март.


Дейността е разрешена отново едва от десетина дни - от 30 май, при това с изричното условие при събития да се ползва едва 30% от капацитета на залите. След 15 юни се очаква той да бъде повишен на 50%, а всички в този бизнес се надяват от септември всичко да е постарому, за да могат да свият загубите за годината. За печалба никой дори не мечтае.


Разхлабването на мерките не стимулира дигитализиране на този бизнес, а и опитите, не само в България, в тази посока не са особено резултатни, макар че виртуалната реалност със сигурност частично ще навлезе и в този сектор.


Когато гръм удари




Много са бизнесите, които смятат, че тъкмо те са най-силно засегнати от кризата с коронавируса и отгоре на всичкото популярната правителствена мярка 60/40 не може да се приложи за тях. Така мислят и собствениците на зали за изложения и конференции и организаторите на такива събития.


Емил Коралов

© Велко Ангелов

Емил Коралов


"Това е един от най-засегнатите сектори, заедно с ресторантьорския, защото са дейности, които по никакъв начин не можеха да се провеждат. При магазините може да е паднал оборотът, а тук е нула - като отрязано с нож", казва Емил Коралов, издател на DiVino, а също организатор на винени изложения, сред които DiVino taste и Discover.Vino World. Допълва, че бизнес плановете на бранша са тотално провалени за тази година и в момента се опитват да спасяват положението съвсем сами. "Не смятам, че помощта от държавата трябва да бъде грандиозна, но облекчения не е лошо да бъдат измислени - отлагане на данъци, например, биха помогнали", посочва той.


Въпросът е да има разбиране и да се отложат разходи. Държавата да поеме буфера, а не да ни натиска всичко да платим и тогава да има някакво облекчение.


Емил Коралов,

организатор на винени изложения


Според Калоян Тодоров, собственик и изпълнителен директор на групата СЕГ (най-добре позната със "София ивент център" в мол "Парадайс") 2020 г. се е очертавала исторически най-добрата за бранша, а през февруари най-големият проблем е бил как да вместят всички заявки за юни: "Сега само си го спомняме приятно". Той също смята, че секторът е най-засегнатият от ограничителните мерки. "Първи влязохме в кризата и последни ще излезем", обяснява, като посочва, че трудно ще се върне нагласата на хората да влязат пак в залите. Разказва, че още в началото на март са анулирани всички събития - първо тези за март и април, а после и тези за май и юни.


Първият месец на шок довел до хибридни събития, при които лекторите са в залата и правят презентации на сцена, а публиката е онлайн. През април и май основно са прели виртуални студиа, но така и не се стигнало до сериозен интерес.


Калоян Тодоров, СЕГ

© Надежда Чипева, Капитал

Калоян Тодоров, СЕГ


По план компанията е трябвало да отбележи ръст на приходите от 15% за 2020 г., а сега се надява да е "на минус 50%", което определя като "една добра прогноза" при положение, че половин година и част от есента може да се смятат за заличени. Част от клиентите са отказали дори есенни събития, най-вече международни, без дори да изчакат развитието на ситуацията.


Да пазиш екип при шест празни месеца


Около 50% от персонала е временно освободен, а това е много квалифициран и търсен преди това персонал, обяснява Калоян Тодоров. Допълва, че при планирани приходи в милиони и нула изпълнение, схемата 60/40 не може да помогне.


Около 65-70% от служителите на "Интер експо център" също са освободени, без ясна перспектива дали и каква част от тях ще се върнат наесен. От пролетния календар са отпаднали пет традиционни изложения и едно гостуващо, като три са пренасочени за есента, а останалите ще бъдат с нулева година. Някои от конгресните събития са пренасочени за юни-юли, а други за есента или за след година.


Ивайло Иванов, "Интер експо център"

© Интер експо център

Ивайло Иванов, "Интер експо център"


Според управителя Ивайло Иванов поради сезонността на бизнеса мярката 60/40 е неприложима - главно заради изискването служителите да бъдат задържани три месеца след финансовата помощ, защото в случая времето съвпада с летния сезон, когато по традиция няма събития. "Март, април и май са ни трите силни месеци в годината. За момента се получава повече от 6 месеца без дейност - 3 напълно блокирани, а в останалите - минимално разрешена дейност", посочва той. Прогнозира, че ако през юни-юли записванията вървят добрe, ще може по-отрано да събере пак екипа, но е предпазлив, защото може да има втора вълна на вируса. Надява се, че ако това се случи, няма да има "такива драстични мерки", взети още "след първия разболял се", при които се затварят цели отрасли в икономиката.


От затварянето на НДК на 8 март досега са отпаднали над 200 сигурни събития, обяви председателят на Съвета на директорите на двореца Борислав Велков и уточни, че сериозна част от тези, които са били в напреднала фаза на договаряне за есента и началото на следващата година, също са отложени, което е потенциална загуба на сигурен календар. Става дума за културно-развлекателни събития и за множество конгресно-конферентни прояви, сред които знакови събития като "София филм фест" и "Мастер оф арт", Пролетния базар на книгата, изложението "Стройко", концерти на български и чуждестранни изпълнители в емблематичната Зала 1. Отпаднали са целите месечни програми на Театър "Азарян", ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, Литературен клуб "Перото" и др.


Велков посочва, че кризата с коронавируса е изправила НДК пред нуждата от цялостна административна реформа. От думите му се разбира, че предстои оптимизиране на екипа - "включително свиване на числеността и промяна във функциите, така че цялостно да отговорим на предизвикателствата в нашия сектор".


Посочва, че пряката финансова загуба за НДК за периода на извънредното положение е близо 1 млн. лв.от отменени събития, потенциалните загуби от отказани, отложени или замразени в напреднал етап на преговори събития, които възлизат на около 1.2 млн. лв.

НДК е тежка машина и не беше възможно да се спре напълно, така че през извънредното положение се натрупаха и задължения към доставчици от 1.5 млн. лв.


Борислав Велков,

председател на Съвета на директорите на НДК

За да балансираме положението в изминалите месеци, се възползвахме от мярката 60/40, което беше спасителен пояс", допълва той.


Конферентно лято


Емил Коралов разказва, че за пръв път тази година е имало план най-добрите български 50 вина да бъдат наградени на специално събитие, в което има дегустации и купон, но събитието отпаднало. "Не можахме да му намерим място в календара, а не може да се разтегля до безкрай срокът на провеждането, защото част от наградените вина започват да се изчерпват и няма да можем да осигурим дегустацията", обяснява той.


Под въпрос е и два пъти отлаганото изложение за чуждестранни вина (Discover.Vino World 2020), което засега е насрочено за юли макар обичайно да се провежда април или началото на май. Обяснява, че местенето на събития е "супер голям проблем", защото всеки се опитва да остане в рамките на годината, за което са на разположение 2-3 месеца през есента, а големите площи за събития в София не са чак толкова много. Всичко това върви ръка за ръка със загубите - част от спонсорите оттеглят подкрепата си, част от изложителите се отказват.


Момент от туристическо изложение в "Интер експо център", архивен кадър

© Георги Кожухаров

Момент от туристическо изложение в "Интер експо център", архивен кадър


Определя изискванията за 30% от капацитета, а след 15 юни - 50%, за "много разтегливо понятие", тъй като няма дефиниция за капацитет и е много по-добре, ако се създаде някаква система на единица площ - 1 човек на кв. м, например.


Около 30% от пролетните събития са успели да намерят дати за есента, някои са се отказали, а други направо са пренасочили за 2021 г., разказва Калоян Тодоров. Смята, че част от отложените международните събития няма да се върнат скоро, защото при тях изборът за пътуване в чужбина не е само личен, но и корпоративен.


С надежда за есента


Посочва, че в последните дни има плахи запитвания за конференции през лятото. Това е и видът събития, които очаква най-бързо да се върнат на дневен ред. Прогнозира активно търсене на дати и в последните 10 дни на август да започне планиране на есенните събития. Подчертава, че са взети санитарни мерки, които дори надхвърлят изискваните и се надява "хората да се успокоят и да планират есенните събития".


С надежда към есента гледа и управителят на "Интер експо център", който смята, че ако програмата тогава се изпълни, щетите ще са една трета от бизнес плана за годината. Допълва, че смяната на датите на едно събитие не означава, че няма загуби по него - направените в аванс разходи по гостуването на чуждестранни лектори, поръчан вече кетъринг, рекламна кампания.


Според него индикациите за второто полугодие са много положителни, дори участниците от Италия са потвърдили участието си в планираните преди кризата мащаби в изложението "Интер фууд енд дринк" през ноември. Някои изложения няма да се състоят наесен, защото вече е планирано да минат на двугодишен цикъл. Организаторите на други пък не виждат смисъл от издание през октомври, след като през март е традиционното им време. Сезонът в центъра започва на 16 септември по ирония с изложението "Булмедика, Булдентал".


В НДК най-трудно е с концертите на чуждестранни изпълнители, които са част от турнета, и за някои още не могат да се намерят нови дати. Междувременно дворецът премести събитията си на открито върху сцената, наречената "Платформа 6". На нея са планирани лятно издание на "Киномания", серия от концерти със Софийска филхармония, корпоративни, конгресни, конферентни и детски събития, изложения, изложби. "Макар в съзнанието на хората да сме културна институция, НДК никога не е разполагал със субсидия или с фонд за продуциране на културни събития - всяка собствена продукция е финансирана и със собствени средства. В този смисъл беше от изключителна важност да сме максимално бързи с решение за събитията", посочва Борислав Велков.


Борислав Велков, НДК

© Надежда Чипева, Капитал

Борислав Велков, НДК


Накъде ще вървят цените


В ситуация на няколко месеца без стотинка приходи и частично запазени разходи изложители и приемащи изложения са много чувствителни по въпроса за цените. Ако при самолетните билети се очаква срив в битката за потенциални пътници, то в сектора на изложенията никой не планира да сваля цените и се надява да не му бъде искано такова нещо.


"Ние не сме коригирали цените в никаква посока, засега доставчиците на площ не са дали индикации за промени. Предполагам, че никой няма да вдигне цените, защото това не е правилно", казва Емил Коралов. Нямаме полезен ход - направихме икономии, дейността ни е на себестойност и дори на загуба, но важното е да се завърти обратно колелото, допълва Калоян Тодоров. Не смята, че който и да е от колегите му ще увеличава цените.


Според Ивайло Иванов е имало известно повишение на цените преди кризата с коронавируса и не смята, че от него предстои отстъпление. "В никакъв случай не се планират драстични отстъпки или намаления. Дори в момента сме в по-тежко положение и се налага, ако едно събитие се окаже нерентабилно, изобщо да го откажем. В момента календарът е пълен, опитваме да не вдигаме цените, но много от нашите разходи растат", допълва той. Разказва, че въпреки забраната за дейност, към 30 юни (за когато бе отложено със закона за извънредното положение плащането на местните данъци - бел. авт.) се дължат поне 50% от местните данъци и такси: "Надяваме се максимално бързо да си стъпим на краката".


Момент от събитието "Ресторант на годината 2018" в "София ивент сентър".

© Цветелина Белутова, Капитал

Момент от събитието "Ресторант на годината 2018" в "София ивент сентър".


А не може ли всичко онлайн


Наскоро в проучване на Българската търговско-промишлена палата близо 65% от предприемачите заявяват, че се чувстват подготвени да участват в онлайн събития. Заради коронавируса много бизнеси минаха на онлайн режим, но не за всички това е възможно.


Човек става страшно изобретателен в такива моменти, коментира онлайн алтернативата Емил Коралов. Според него това е вариант, но доста сложен, ако например, се прави дегустация на вино. Обяснява, че при обичайната се тестват 10 бутилки, които при онлайн вариант би означавало всички участници да купят по 10 бутилки, ако наистина искат да опитат вината с водещия, а не само да слушат и гледат. "Чисто като бизнес модел не излиза", посочва той. От собствен опит разказва за проведени онлайн уроци по готвене. "Имахме относителен успех, това беше свързано с условието всеки да си купи продуктите, но не може да бъде постоянно така. Трудно ще проработи", посочва той.


Според директора на НДК обаче все по-очевидна е необходимостта от форсирано развитие на дигиталните услуги, тъй като все повече се говори за навлизането на хибриден тип събития, които в едната си част се провеждат на живо, а в друга - онлайн. Той вижда потенциал и в неизползваните активно досега пространства като общите части и големите фоайета, позволяващи събиране на хора при голяма дистанция..


Ивайло Иванов разказва, че в Германия е била разработена платформа за онлайн изложения. Казва, че ползата от нея още е неясен, а самият той е песимист. Вижда дигитализацията в сектора като допълнителен елемент и догодина планира в рамките на конференциите да могат да се включват онлайн срещи с чуждестранни лектори, които нямат възможност да дойдат лично. Но не прогнозира бъдеще в 100% виртуални изложения на българския пазар, "защото го няма личния контакт и нетуъркинга" и пита как се очаква инженерите да видят онлайн нова машина и така да се вземе инвестиционно решение за 1 млн. лв.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    “Как се дегустира вино онлайн”?
    Много просто - също като секс онлайн. Гледаш на дисплея бутилка френско вино от $500, отваряш бутилка австралийско от $6 и пиеш.

  2. 2 Профил на Solomon  Bandaranaika
    Solomon Bandaranaika
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#1] от "Nedyalko Lazarov":

    Точно!Гледаш порно и си самовнушаваш, че ти си главния герой.И с виното,така.

    Опростачвай и владей!
  3. 3 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2485 Неутрално
  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2485 Неутрално

    До коментар [#1] от "Nedyalko Lazarov":Точно!Гледаш порно и си самовнушаваш, че ти си главния герой.И с виното,така.
    —цитат от коментар 2 на Solomon Sigonalapa


    Не порно, а пЕрно'

  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1456 Неутрално

    Виното е питие за аристократи- уискито за шотландски овчари...

  6. 6 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#5] от "selqnin":

    Виното е питие за аристократи- уискито за шотландски овчари...
    ________
    Винаги съм подозирал, че съм голям аристократ. Щото преди на село между ноември и април изпивах по 200 литра. Ама в него нямаше сулфати.

  7. 7 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 5289 Любопитно

    Ами..... забравихте мезето къде го....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK