
© Анелия Николова
Периодично възникващите конфликти между производители и търговските вериги обикновено изваждат на повърхността проблемите около формирането на цените и какво получават фермерите или преработвателите от тях. По рафтовете на веригите обаче има и стоки, които не носят марката на никой конкретен производител. Върху тези продукти стоят марки, създадени от самите търговци.
С развитието на така наречената модерна търговия в България броят и сегментите, в които се създават такива марки, се множат. Независимо дали за производството на продукта са използвани местни или чуждестранни компании при тези стоки е по-лесно да се постигне много добро съотношение между качество и цена. Последното неизменно остава привлекателно за онези от потребителите, които не държат чак толкова на конкретни брандове.
По данни на търговците от началото на кризата с коронавируса има засилен интерес на потребителите към собствените марки, а някои компании дори успяха да лансират нови. От друга страна заради влязлото в сила от началото на май постановление, което задължава веригите да поддържат определен обем регионални храни, собствените марки, които в общия случай са такива продукти, добива допълнителна актуалност.
На собствени марки се дължи през последните години и навлизането на търговските вериги в сегмента на спортните стоки или този на продуктите за бебета. Като за тях определено веригите се стремят да предлагат екологични решения - бебешки дрехи от биопамук или спортни тениски, изработени от пластмасови бутилки. Отделно има серии храни и козметика, които носят етикет "био".
Какъв точно е делът в приходите на компаниите от продажби на собствени марки е информация, която повечето вериги не желаят да афишират.
Защо собствени марки
Създаването на собствени марки позволява на веригите да имат пълен контрол както върху производствения процес на даден продукт, така и да спестят пари, тъй като не се налага да инвестират в разходи за маркетинг и реклама, а крайната цена е по-ниска заради големите обеми.
Чрез собствените си брандове ние можем да отговорим на нуждите на потребителите по най-добрия начин независимо с какъв бюджет разполагат, тъй като имаме собствени марки в различни ценови класове, обясняват от "Била". Казват, че тези марки предлагат високо качество на по-достъпна цена в сравнение с други брандове. "Виждаме, че клиентите все повече обръщат внимание на произхода на храните и се стремят да водят здравословен начин на живот, и затова смятаме, че този бранд удовлетворява в най-пълна степен нуждите на съвременния потребител от истински продукти, произведени с грижа за околната среда", допълват от веригата.
"В момента сме фокусирани върху това непрекъснато да ги подобряваме и развиваме, а не толкова върху разработването на нови. Концепцията за производство на нашите собствени марки до голяма степен включва работата с много български производители, които се грижат за перфектното качество и вкус на продуктите", обясняват от "Била" за работата си в условията на епидемия. Допълват, че в този период основен приоритет е да гарантират наличността на собствените брандове с български произход и да стимулират потреблението им чрез специални кампании.
"Kaufland България обръща особено внимание на устойчивото формиране на асортимента си и на високото качество, което предлага със собствените си марки продукти. Компанията държи на условията на производство, справедливата търговия, органичното и регионално земеделие", посочват от веригата.
В условията на корона кризата компанията успя да лансира още една собствена марка с български продукти "Брей!". Тя обхваща 61 продукта в 5 категории: млечни и месни продукти, основни храни и напитки, захарни и тестени изделия от 21 български производители от 15 региона - дългогодишни и нови партньори. Плановете за развитието на линията включват лансирането й на други пазари, на които веригата оперира. От компанията посочват, че се работи по лансирането на марката от година и половина.
"Кризата, причинена от разпространението на коронавируса, както и последвалото постановление на правителството за регионални продукти не са били стимул за разработването на новата ни марка. Дори напротив - с оглед избягване струпвания на хора решихме да отложим дегустациите на продукти и представянето на "Брей!" беше отложено с три месеца", допълват от там. Посочват, че още през първата си седмица на пазара марката се радва на голям интерес.
Когато една ритейл компания поръчва продукти под собствен бранд, тя има 100% влияние върху разработката и производството им. Така гарантира, че всяка стока, върху която стои нейното имеq е с безкомпромисно качество, което е много важно за клиента, казва управителят на dm Цонка Иванова-Терзийска. Посочва, че една голяма верига има много информация за търсенията и предпочитанията на хората и за да им отговори, създава собствени брандове.
Казва, че разработването на нови продукти е непрекъснат процес, който не е бил нарушен от коронакризата.
"Тук мога да добавя, че през последните месеци наблюдаваме ръст на покупките на продукти от собствените ни марки. Хората ги търсят най-вече защото получават стоки основно в средния ценови клас, но с много високо качество, което се оценява високо в сегашната ситуация", допълва Терзийска.
© Надежда Чипева, Капитал
В допълнение веригите имат възможност да предлагат продуктите в една държава от собствените им марки в цялата верига в други страни. Например 22 продукта под собствени марки на "Лидл" са част от постоянния асортимент в магазините на веригата в чужбина. В тази верига е и особено висок делът на собствените марки - над 70% от асортимента, по данни, цитирани от "Капитал".
Къде се произвеждат
Всяка от веригите има договори както с местни производители, така и поради това, че е представена в множество страни, предлага в асортимента си продукти с различен произход. През последните години е тенденция да се рекламират, особено при храните, собствени проекти за ферми и градини.
"Била", например, има собствени марки за прясно българско месо "Българска ферма", и "Била градини" за български плодове и зеленчуци. "Голяма част от стоките от собствените марки на BILLA България се произвеждат от утвърдени родни производители, с които си партнираме от години", посочват от веригата. Смятат, че така помагат на производителите да развиват производствата си, а в същото време предлагат качествени български продукти.
© Анелия Николова
Асортиментът от собствени марки на МЕТРО България се произвежда както в чужбина, така и в България. Допълват, че и в двата случая продуктите отговарят на високите стандарти за качество, безопасност, проследимост и т. н. Дават пример с млечното телешко от собствена марка METRO Chef, при което компанията проследява целия процес на производство - от раждането и изхранването на животните, през отглеждането, условията и хигиената в кланиците, до опаковката на крайния продукт.
От "Кауфланд" посочват, че хранителните собствени марки на компанията покриват всички продуктови категории и всеки ценови клас, като собствените линии кисело мляко, крема сирене, вода, безалкохолни и бира се произвеждат както от реномирани международни доставчици, така и от общо 10 български производители за хипермаркетите на търговската верига в цялата страна.
По-различна е ситуацията при dm. Цялото производство на собствените марки на веригата се осигурява от централата на концерна в Германия, където и се произвеждат по-голямата част от продуктите. За качеството следят германски независими сертификационни институти, посочва Терзиева.
Харесват ли ги клиентите
В dm смятат, че има три фактора, които определят големия интерес на потребителите към собствените им марки. Цонка Иванова-Терзиева поставя на първо място отличното съотношение цена-качество. "Вторият е, че сред собствените ни брандове клиентите могат да открият най-новите дрогерийни стоки по същото време, когато те навлизат на пазара в другите европейски страни. Третата причина за огромния интерес към dm марките е, че те предлагат възможност на хората да следват модерната тенденция за здравословен начин на живот срещу разумен бюджет", обяснява тя. Делът на собствените марки представлява значителен дяло от оборота.
От "Била" обясняват, че интересът на потребителите към собствените марки на веригата е много висок поради това, че те предлагат високо качество на по-достъпна цена в сравнение с други брандове. Нееднократно сме провеждали тестове на сляпо, при които участниците в изследването опитват храни с марката BILLA и такива на други водещи производители, за да определят кои им допадат повече. В много от случаите проучванията доказаха по много убедителен начин, че в определени категории клиентите харесват повече продуктите BILLA Brand, посочват от компанията.
"Кауфланд България" отичат ръст от 30% на продажбите конкретно на текстилни изделия през миналата година под собствени марки.
От търговеца на едро "Метро" не се ангажират с конкретна оценка за интереса на клиентите към собствените марки, но посочват, че сред тях са над 400 хил. клиенти от бизнеса на хотелите, ресторантите и кетърнига, както и малки търговци със собствени магазини и фирми. "Собствените марки на МЕТРО са голяма и важна част от професионалния асортимент, който веригата предлага на своите клиенти", посочват от там. Хранителните продуктите под марката Метро Шеф представляват кулинарни решения както за професионалисти, така и за професионални ентусиасти. На собствени марки се дължи "значим дял от оборота", но не цитират конкретни данни.
Кой какво предлага
Това, че собствените марки дават много добро съотношение качество-цена съвсем не означава, че по дефиниция продуктите са в най-евтините в обектите. Повечето вериги вече имат брандове в три ценови категории в зависимост от качеството.
Чрез собствените си брандове можем да отговорим на нуждите на потребителите по най-добрия начин независимо с какъв бюджет разполагат, тъй като имаме собствени марки в различни ценови класове. Продуктите Clever, например, предоставят качество на много добра цена. С бранда ни BILLA Premium се позиционираме успешно в премиум сегмента, обясняват от "Била".
От веригата посочват, че под собствени марки предлагат вече "стотици артикули" - предимно храни, но също хигиенни консумативи, препарати за дома, храни за домашни любимци. В България компанията има своя марка и за прясно българско месо и за свежи плодове и зеленчуци.
© Надежда Чипева, Капитал
Хранителните собствени марки на "Кауфланд" покриват всички продуктови категории и всеки ценови клас - собствени линии кисело мляко, крема сирене, вода, безалкохолни и бира, посочват от веригата. Казват, че за високото качество на продуктите от собствени марки свидетелстват множеството международно признати сертификати, с които разполагат. Те са свързани с екологичността на продуктите, с липсваща на лактоза или глутен, с устойчивото отглеждане на продуктите и т. н. Към момента веригата предлага общо над 2500 продукта със собствени марки като 1300 от тях са хранителни продукти. Веригата има общо 2500 продукта от собствени марки, 1300 от които са хранителни.
Портфолиото на dm включва 29 собствени марки. Те са във всички сектори на така наречените дрогерийни стоки - козметика, лична хигиена, стоки за дома, грижа за бебето, битова химия и грижа за домашните любимци. Като собствените марки са в средния ценови клас. От веригата посочват, че в същото време качеството се отнася към премиум категорията
В "Метро" в продажба са над 5 хил. артикула под собствени марки - както храни, така и нехранителни. Под марката Aro се продават базови продукти, посочвани като съпоставими като качество с водещи на пазара А брандове са Metro Chef, Metro Professional, Fine Life и Rioba.
© Георги Кожухаров
Зелено, много зелено
Набиращото все по-висока скорост увлечение на хората глобално към здравословен начин на живот обяснява и защо тази линия е все по-добре представена и сред собствените марки на веригите.
Неотдавна "Кауфланд" представи лимитирана спортна линия текстил като част от своята собствената марка Newletics. Колекцията е изработена от рециклируеми P.E.T. бутилки, риболовни мрежи и пластмасови отпадъци. Всички дрехи от линията са направени от рециклирани материали и са рециклируеми. Но тази "черешка върху тортата" е предшествана от продукти без лактоза и без глутен под марката K-Free, от устойчиво отглеждани кафе, чай и ядки. Все повече продукти са опаковани не в пластмаса, а в хартия и картон, текстилни продукти са от биопамук и т. н.
"Лидл" също обяви, че тази седмица пуска спортни обувки, също произведени от пластмасови отпадъци.
В България "Била" има марката Billa Bio, под която се предлагат качествени продукти от биопроизход. "Виждаме, че клиентите все повече обръщат внимание на произхода на храните и се стремят да водят здравосолвоне начин на живот, и затова смятаме, че този бранд удовлетворява в най-пълна степен нуждите на съвременния потребители от истински продукти, произведени с грижа за околната среда", коментират от компанията.
От dm посочват, че сред собствените им марки голям дял заема сертифицираната натурална козметика под бранда alverde и биохрани от марката dmBio. Продуктите от последната марка са и сред най-продаваните в категорията "Здравословно хранене". От компанията посочват и че в продуктите от най-голямата им собствена марка козметика Balea не съдържа микропластмаса - един от основните замърсители на реките и океаните. "Сред собствените брандове на компанията важно място заемат и препаратите, които щадят природата, тъй като са с по-малко агресивни химикали и не се отлагат в почвата или водоемите, коментират от компанията.
"Метро" предлага линията Fine Life Bio ви предлагаме разнообразен асортимент от над 1500 хранителни и нехранителни 100% биосертифицирани продукта - храни и напитки, препарати, козметика и стоки за дома.