По-пълни кошници, но по-рядко - как корона кризата засегна търговските вериги

По-пълни кошници, но по-рядко - как корона кризата засегна търговските вериги

© Велко Ангелов



Кризата с коронавируса е довела до спад в оборотите на търговските вериги - по-малко в тези за храни и повече в другите. Компаниите отчитат, че са се променили потребителките навици на фона на затруднените отношения между веригите и техните ключови партньори - търговските центрове, държавата, общините. В същото време веригите не са освобождавали служители (някои са минали на 4-часов график, други са били в платен отпуск), но временно някои от нехранителните вериги са били принудени да затворят част от обектите си.


Това показват резултатите от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която взеха участие осем от членовете на Сдружението за модерна търговия - "Аванти", "Билла", "Дайхман", Кауфлад", Лидл", "Мосю Бриколаж", "Фантастико" и "Хиполенд". По данни на сдружението участниците в анкетата са с пазарен дял над 30% в търговията на дребно.


Анкетираните отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на годината. Данните варират между 10% и 50% за различните вериги за отделните периоди. По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании.


Първо презапасяване, после - нищо




Участниците в проучването споделят, че след първоначалното презапасяване хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично.


През първата половина на годината се отчита спад с над 23% на броя на клиентите, като при хранителните вериги данните варират между 10% и 50%, или средно малко над 16%. "Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините", се отчита в анализа на данните.


В началото на кризата българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.


В същото време повече хора са започнали да си правят списъци за покупките, за да останат по-малко време в магазините, като в същото време купят повече неща. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.


При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-голямо понижение отчита "Дайхман" - 50%, заради затварянето на 19 от 21 обекта.


Оборотите спадат средно с над 11%


Противно на общото впечатление, че търговските вериги са сред печелившите от тази криза, данните на анкетираните сочат, че по време на извънредното положение оборотът им е спаднал средно с над 11%. При някои от хранителните вериги спадът е минимален, при други е 5-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май, показват анализите.


При нехранителните стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман" заради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.


Кризата промени модела на работа


Коронавирусът принуди търговските вериги изключително бързо да адаптират процесите си на работа в две посоки. Първата беше да се осигури непрекъсваемост на доставките на храни и стоки от първа необходимост. Второто направление беше да се осигурят безопасността и здравето на клиентите и служителите на веригите, посочват компаниите.


Не се е стигнало до дефицит на стоки и дори силно търсените дезинфектанти са се появили след седмица липса в големите търговски вериги.


По отношение на здравните мерки веригите отчитат, че много бързо са успели да приложат изискваните от здравното министерство, като в същото време това е довело до огромни непредвидени разходи. Конкретно от "Лидл" посочват, че само за един месец инвестициите за изпълнение на мерките са били за повече от 600 хил. евро. Освен това веригите са оптимизирали и работните си времена, спазвали са времевите прозорци за възрастни хора и са затваряли магазините за цялостна дезинфекция, което е довело до допълнително адаптиране на логистични и други процеси.


Веригите също са въвели дистанционна работа за екипите, за които това е било възможно.


Кризата промени отношенията с ключови партньори


Веригите отчитат, че в разгара на кризата някои техни партньори са въвели непазарни регулации и са застрашили функционирането на сектора. Дават за пример моловете, които бяха затворени (като отворени в тях останаха само банките, аптеките и хранителните магазини), което е наложило да се предоговарят условията за наем, но е имало сериозни проблеми. От съобщението се разбира, че в крайна сметка са били намалени или спрени плащания на наеми и са били предоговорени такси за комунално и административно обслужване. При някои от участниците в анкетата този процес е протекъл по-леко, а други заявяват, че преговорите са били трудни и продължават и към момента.


Като примери за мерки във вреда на бизнеса участниците в анкетата посочват постановлението на правителството, с което бяха задължени да поддържат определен обем регионални храни. Наред с това са променени изискванията в София за брандирането на стъклени витрини. "Това е довело до създаване на обстановка на непредвидимост на нормативната уредба и влошаване на диалога с институциите, от което губят всички - бизнесът, държавата и българските потребители", посочват от сдружението.


Само две от компаниите - "Мосю Бриколаж" и "Дайхман", са се възползвали от мярката 60/40. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа от държавата и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.


Плановете за развитие се адаптират


Очаквано непредвидената криза е принудила веригите да адаптират плановете за развитие, като от предоставените данни се вижда, че тя е по-съществена при нехранителните. Например "Мосю Бриколаж" ще реализира по-бавно планираните проекти с цел компенсиране на спадовете в търговските и финансови резултати, като средната забава е между 6 и 12 месеца. Акцентът за "Хиполенд" вече не е върху откриването на нови обекти, защото е икономически неефективно, а в подобряването на резултатите на съществуващите такива и на онлайн магазина, като компанията планира голяма инвестиция в нова онлайн платформа, която да я направи по-конкурентна, включително и на външните пазари за детски и бебешки стоки. "Дайхман" планира спиране на инвестициите и експанзията през тази година.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4400 Неутрално

    Хората спряха, почти, да купуват боклуци, ненужни стоки, да се тъпчат. Ще има оздравителен ефект.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7783 Любопитно

    По-пълни кошници, но по-рядко - с други думи, по-малко работа , но на по-високи цени ...

    [email protected]
  3. 3 Профил на roosty
    roosty
    Рейтинг: 1028 Неутрално

    Най-сетне хората се усещат, от колко неща нямат нужда!

  4. 4 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    Пазарува се по-рядко, но по повече. Като хората са си изградили и запас.
    Така и трябва, всичко си е на мястото.

  5. 5 Профил на barona3
    barona3
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Нищо неочаквано и ненормално няма в това.

  6. 6 Профил на Кум Лисан
    Кум Лисан
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Някои ще имат тоалетна хартия, спирт и маски до края на живота. Гледах с насмешка как грабеха в магазините.

    Много хитър
  7. 7 Профил на Stoyan Kostov
    Stoyan Kostov
    Рейтинг: 767 Неутрално

    Да напряват проучване как стоят нещата с оборотите на малките квартални магазинчета. Лично аз предпочитам да пазарувам от тях, защото знам, че в тях паразаруват по-ограничен брой хора в сравнение с големите вериги.
    Преди даже и за 3 бири ходех до Билла.

  8. 8 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3382 Неутрално

    Лудостта от първите дни отмина.

  9. 9 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3593 Неутрално

    Големите търговски магазини може да са намалили оборота си , но малките магазинчита съвсем фалираха, особено тези за нехранителни стоки. На тях им беше забранено да работят , докато в същото време големите супермаркети работеха и предлагаха за продан техните стоки. И накрая никаква компенсация за принудителното им затваряне , което с времето се вижда , че е било излишно, ненужно. Държавата умишлено уби малкия и среден бизнес.

  10. 10 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1502 Неутрално

    Пазарува се по-рядко, но по повече. Като хората са си изградили и запас. Така и трябва, всичко си е на мястото.
    —цитат от коментар 4 на Толерантофил Еманципатков


    За да може да си изградиш запас от малотрайни бързооборотни стоки, ще принудиш производителя да слага повече консерванти.

  11. 11 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5561 Неутрално

    Защо да купувам по-много и съхранявам в домашния си хладилник, като може да пазаря по-малко и по-разнообразна храна. Така ще е и по-прясна

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8308 Неутрално

    В тази несигурност хората пазаруват само необходимото. Когато кризата отмине, пак ще се юрнат да купуват и ненужни неща.

  13. 13 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    За да може да си изградиш запас от малотрайни бързооборотни стоки, ще принудиш производителя да слага повече консерванти.
    —цитат от коментар 10 на Лео


    Не, просто хората се учат да организират хладилника и менюто по друг начин.
    Например една по-малка част от плодовете/зеленчуците остават отвън, по-голямата в хладилника и се вади постепенно от предишния ден. Така издържат по-дълго. По принцип и в магазините се работи така- изкарва се само една част, която вероятно ще бъде продадена на същия ден, остатъка в хладилните помещения.

  14. 14 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3878 Неутрално

    Кварталните магазини взеха глътка въздух, което е много добре.

    И преосмислихме някои разходи.... всички мъже са много доволни.

    Любовта ще спаси света!!!
  15. 15 Профил на Diego
    Diego
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#9] от "tacheaux":

    Кога на малките магазинчета за нехранителни стоки извън моловете им е било забранено да работят???

    "Жить стало лучше, жить стало веселее" Й. В. Сталин :-)
  16. 16 Профил на Diego
    Diego
    Рейтинг: 432 Неутрално

    До коментар [#7] от "Stoyan Kostov":

    Аз започнах да избягвам кварталните заради хигиената. В повечето от тях нито продавачите, нито купувачите слагат маски. Влизането по 1 - 2 човека също не се спазваше.
    Някой да те накара да си дезинфекцираш ръцете или да има изобщо дезинфектант е рядко срещано.

    "Жить стало лучше, жить стало веселее" Й. В. Сталин :-)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK