Хотелиери в София очакват възстановяване на бизнеса до 2 години

Хотелиери в София очакват възстановяване на бизнеса до 2 години

© Юлия Лазарова



Хотелският сектор в София е силно засегнат от пандемията от COVID-19 и мерките за ограничаването ѝ, но мнозинството от мениджърите на хотели в столицата очакват приходите от 2019 г. да бъдат достигнати към втората половина на 2022 г. Това показва проучване на консултантската компания за недвижими имоти Cushman & Wakefield Forton.


Според него секторът е преминал през спад на приходите и заетостта с над 70% спрямо миналата година в първата половина на 2020 г. Въпреки затрудненията прогнозите на мениджърите са общото възстановяване на икономиката след 2020 г. да "издърпа" и хотелския сектор в следващите две години.


Данните са от допитване, проведено от компанията сред мениджъри на 4- и 5-звездни хотели с общо 1405 стаи, разположени в централни райони на София, проведено от края на юни до средата на юли. Очакванията им са за бавно връщане към обичайните нива на бизнеса на фона на общите прогнози за възстановяване на икономиката.




Най-голям брой от анкетираните мениджъри -


71%, прогнозират възстановяване на хотелския пазар в София до две години.


Равен брой отговорили очакват връщането към обичайните нива на бизнес да отнеме съответно по-малко от година и над 3 години.


Към края на юни работят по-голямата част от хотелите, включващи 79% от общия брой стаи. 13% се очаква да отворят до три месеца, а 8% остават затворени без яснота кога ще отворят. По-детайлен разрез на данните показва, че отваряне през есенните месеци планират хотели, които преобладаващо разчитат на заетост от събития и бизнес пътувания, т.е. сегменти, които обичайно се засилват към края на годината.


Друга група въпроси обхваща движението на приходите и на заетостта спрямо първата половина на 2019 г. За мащабите на сегашната пазарна ситуация е показателен фактът, че над половината от отговорилите посочват


повече от 70% спад и по двата показателя.


При хотели с 30% от общия брой стаи заетостта е намаляла с под 50% спрямо 2019 г., а с най-малък дял са тези, посочили между 50 и 70% спад. При приходите спадът е по-стръмен, което показва тенденция към намаляване на цените при някои хотели в опит да се възстанови заетостта.


"Хотелският пазар в София е минавал през пикове и спадове, но никой от тях не е бил толкова рязък. Първата половина на 2020 г. върна сектора години назад заради спрените полети, липсата на туристически и бизнес пътувания, карантинния период и като цяло слабата икономическа активност. Притеснителна е неяснотата около развитието на епидемията и последиците за бизнеса от евентуална втора вълна в близките месеци", коментира Пламен Бачев, партньор и мениджър "Консултиране, оценки и хотели" в компанията.


Водещият фактор за спада


е намалението на туристическите пътувания, следвано от бизнес пътуванията и на трето място - отмяната на конференции и събития. Отговорите варират според профила на хотелите - тези с голям дял конферентни площи, разположени в административния център на града например, са най-силно засегнати от намалението в сегмента на тези, разчитащи на събития.


Според Бачев в най-благоприятна ситуация са малките хотели в центъра на София, разчитащи на заетост основно от бизнес пътувания, докато в събитийния сегмент възстановяването на активността ще е по-бавно.


Според експерта макар и бавно хотелският пазар в София показва признаци на възстановяване. За това говори и откриването на нов хотел с 400 стаи в петзвездния сегмент - Grand Hotel Millennium. През септември е планирано и отварянето на друг хотел във високия сегмент - Hyatt Regency, което също бе отложено заради епидемичната обстановка.


Неяснотата около развитието на епидемията обаче остава, а с нея – и безпокойството около представянето на сектора в краткосрочен план.


Пламен Бачев,

партньор в компанията


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1937 Разстроено

    Сметка без кръчмаря (КОВИД 19)

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1912 Неутрално
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6 Профил на Тиква загубена
    Тиква загубена
    Рейтинг: 2686 Неутрално

    Намалете цените и ще имате желаещи да ви посетят. А не ден година храни.

    Приживе на всички в устата ви срах, серете и вие на гроба ми без страх, че мъртвец от гроба не може да се вдигне, серящия гъз с хуй да достигне!
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1470 Весело

    До 2 години да чакат COVID-21 gt 650 biturbo......

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2591 Неутрално

    народа си накупи лицензи за zoom и подобни и едва ли вече ще хукне да пътува, както преди.

  17. 17 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5440 Неутрално

    Хотелският бизнес вече никога няма да е на нивата преди ковид-19. Да побързат да се реорганизират, а не да чакат с години

  18. 18 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3182 Неутрално

    Ето тук се виждат ползите от крадените хотели. Ако си взел заем за хотел, при 70% спад фалираш. Ако ти е краден - не.

  19. 19 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#16] от "karatista":

    не народът, а фирмите. Фирмите като кажат "правете срещата онлайн и не пътувайте" и съответно полети/пътувания няма да има. Конгресната дейност ще е в канала. Отделно, че вече има платформи за организиране на конференции онлайн. А и конференциите поевтиняха драстнично:
    - няма разход за полети и настаняване на лекторите
    - няма разходи за конферентни зали
    - има разход само за лицензи за софтуера за събитието

    но...конференцията по този начин може да се посети от хора от цял свят, което вдига посещаемостта и цените на онлайн конференциите паднаха между 5 и 10 пъти. Нещо, което е струвало $700 само за входен билет сега е $50-$70. Позволява и на бедни хора да посещават конференции, за които преди това са си мечтали да бъдат. Билет, полет, хотел (в момент на високи цени).

  20. 20 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2591 Неутрално

    До коментар [#19] от "alabalko":

    е те щото са се счупили да правят конференции в софия. и да де имах предвид бизнесите, че са си накупили zoom. освен това хората дето ги разкарват по командировки бързо им писва и ако има вариант да не ходят, не ходят така че вече имат още оправдания.

  21. 21 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Две години са много голям срок. Ако очакват да се възстановят след 2 години, интересно с какви средства ще живеят през тези 2 години и как ще поддържат хотелите си да не фалират.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK