Походът на гаспачото

Походът на гаспачото

© Ирина Катеринска



Гаспачото, студената зеленчукова супа от Южна Испания, от десетина години шества и в останалата част на Европа и продължава да завоюва света, информира Франс прес, цитирана от БТА.


Зад множество марки три гиганта си оспорват три четвърти от световното промишлено производство.
Всяка година по време на сезона, който започва след Великден и приключва през септември, десетки милиони литри гаспачо наводняват пазара.


През юли 2020 година са произведени не по-малко от 32 милиона литра, а за цялата 2019 година 67 милиона литра, според компанията за пазарни проучвания "Нилсен" (Nielsen).




Гаспачо има в хладилниците на французи, германци, словаци, финландци, американци и дори японци.
Домати, чушки, краставици, лук, зехтин, оцет, сол са сред суровите съставки за промишлен продукт, който е правилният избор, тъй като е вегански, съдържа витамини и малко захари. Извънредно свеж, той може да се съхранява между 70 и 90 дни и е истинско предизвикателство за производителите, които се съобразяват и с метеорологичните условия. Наред със сладоледа продажбите на гаспачо скачат, когато настъпи много горещо време.


Монополното трио


Гигантът "Пепсико" (Pepsico) донесе успеха на продукта, когато през 1999 година купи "Тропикана Алвалие" (Tropicana Alvalle), най-известният от трите големи производители на гаспачо. Лидерът в сектора обаче е "Гарсия Карион" (Garcia Carrion), който пусна на пазара редица видове гаспачо под многобройни марки. Същото направи и "Ей Ем Си нечъръл дринкс" (AMC Natural Drinks ) - третият испански износител на хранителни продукти.


Макар рецептата да е от Андалусия, лидерите в сектора са от съседна Мурсия, Югоизточна Испания.Там е съсредоточено близо 75 процента от световното производство с общ оборот от 119.2 милиона евро (+12.4 процента) за периода от април 2018 година до август 2019 година, сочат данните на "Алимаркет" (Alimarket), референтния контролен орган за хранителната промишленост в Испания.


Ей Ем Си снабдява супермаркетите във Франция, САЩ, Канада и Япония.


"Алвалие" изнася близо 50 процента от продукцията си, най-вече във Франция, която е основният й външен пазар, но също и в Белгия, Португалия, Австрия, Швейцария, Нидерландия и Обединеното кралство.


Износът на "Гарсия Карион" е за Португалия, Франция и Германия, след което идват страните от Източна Европа.
Интензивно земеделие


Международният посланик на средиземноморския начин на хранене и испанските поля, според рекламното лого на монополното трио, беше принуден да приспособи производството си, за да защити имиджа си.


Въвлечени в съдебни дела по искове срещу интензивното земеделие, трите марки се гордеят, че се снабдяват с необходимите продукти на местно ниво, поставят на преден план пресните продукти и полагат усилия да намалят потреблението на вода и енергия. Така е в най-новия завод с площ от 28 хил. квадратни метра, в който Алвалие инвестира 31 млн. евро.


В същото време инженерите се надпреварват да използват въображението си, за да се конкурират с домашно приготвеното гаспачо, обяснява Фернандо Марин Ромеро, търговски директор на Ей Ем Си за Испания и Португалия.


Гаспачо с розмарин, с ягоди, повече или по-малко воднисто, гъсто, био, с хляб - марките искат да са иновативни, за да разширят гамата.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK