Собствениците на заведения искат още една ДДС отстъпка

Собствениците на заведения искат още една ДДС отстъпка

© Цветелина Белутова, Капитал



На прага на есента, когато в градините на заведенията, които разполагат с такива, няма да има клиенти и ще се разчита повече на това клиентите да поръчват за дома, две организации са поискали още една отстъпка при прилагането на закона за ДДС. Това се вижда от писмо, изпратено до няколко институции, сред които министъра на финансите и премиера Бойко Борисов. Искането е пратено и до министъра на туризма, както и до вицепремиера Томислав Дончев днес сутринта.


Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията в България са поискали доставката на храна също да се облага с 9% ДДС, както това е валидно за храненето при тях от началото на юли. Облекчението бе договорено на среща в кабинета на премиера Бойко Борисов през пролетта, след като заведенията не бяха работили поне два месеца заради заповедта за затварянето им във връзка с коронавируса.


Нито на тази среща, нито при гласуването на текстовете в Закона за ДДС, което бе съпроводено с резки обрати и недоволство от страна на бизнеса, се разбра, че доставката на храна ще остане извън обхвата на намалената ставка. Този въпрос се изясни, когато в последните дни на юни Националната агенция за приходите даде разяснения по прилагането на новите текстове. От тях се видя, че изядената на място пица ще се облага с 9% ДДС, а доставената - с 20%.




"Ресторантьорската услуга, независимо дали е предоставена на място или е предоставена за вкъщи, и в двата случая е услуга. Мястото на ползване на услугата от ресторантьора или предприятието за кетъринг не може да я определя веднъж като услуга и втори път като стока", пишат в писмото си организациите. Допълват, че при преглед на мерките по въпроса в ЕС се установило, че никъде другаде не се прави такова разграничение.


Персоналът, който приготвя и тази храна, е абсолютно същият. Пак някой трябва да вземе поръчката - дали онлайн, по телефона или на място, и ако трябва да я пакетира, то това са допълнителни разходи и логистика, повече хора са ангажирани и е по-сложен процесът, отколкото, ако клиентът просто седне в заведението, обясни пред "Дневник" Емил Коларов, председател на Сдружението на заведенията в България.


Дали една пържола ще бъде доставена вкъщи, в офиса или другаде извън заведение за нас разходите и хората, които я приготвят са едни и същи, а разходите даже и по-големи понякога.


Емил Коларов,

Съюз на заведенията


И затова не виждаме логика да са разделени, допълва ресторантьорът.


Няма данни в сдружението какъв е делът на доставките на храна спрямо сервираните на място, но обяснява, че с настъпването на студеното време се очаква той да се увеличи и тогава "ни чакат много тежки месеци".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK