Гаранционен фонд да поема разходите на туристите при криза, предлагат туроператори

Гаранционен фонд да поема разходите на туристите при криза, предлагат туроператори

© Max Rossi, Reuters



Гаранционен фонд да може да замени застраховките, които в момента са длъжни да имат туроператорите, предлагат в своя концепция от Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти (АБТТА). Целта е да се създаде по-добър от сега действащия механизъм за разплащане с туристите в случаи на фалити или като този с коронакризата, обясни пред "Дневник" Даниела Стоева, председател на организацията.


Тя посочи, че по концепцията се работи още от края на миналата година и целта е била да се ограничат щетите в случаи на фалит като този на големия британски туроператор "Томас Кук". С разразяването на кризата с коронавируса работата по проекта е спряла, но после се е актуализирала заради празнотите в законодателството, свързани с проблемите, породени от пандемията. Заради нея много предплатени напълно или частично пътувания се провалиха, а туроператорите изпаднаха в невъзможност да върнат парите на клиенти си, тъй като на свой ред бяха предплатили самолетни билети, хотели и др.


Стоева определя наличния текст като първи работен вариант, по който предстои членовете на организацията да се произнесат. Концепцията е базирана на опита на Дания след като се е установило, че той е най-адекватен в случай на фалити и е единственият в Европа, който предвижда защита на потребителите и в случай на фалит на авиокомпания.




Освен това той решава и някои недостатъчни на сегашното законодателство като например това, че и фирмите, които работят във входящия туризъм, но работят с чужди туроператори, а не с крайни клиенти. Сега те са длъжни да плащат застраховка "Отговорност на туроператора", но няма ситуация, в която тя да им послужи, а за застрахователя няма никакъв риск, обясни Стоева.


Какво се предлага


Основното е създаването със специален закон на гаранционен фонд, който да е юридическо лице на самостоятелна издръжка (частна самоуправляваща се институция)н.


За разлика от застраховката на туроператорите, чието покритие е в рамките на застрахователния праг, фондът осигурява 100% покритие на щетите на потребителя на пакетна туристическа услуга. Чрез него се финансира и репатрирането на туристите на фалирал туроператор чрез чартърен полет или по друг начин от дестинацията в рамките на 24 часа. Застрахователят няма подобно задължение.


Разходите за репатриране се покриват от касата на фонда, а сумата впоследствие се компенсира от банковата гаранция на изпадналия в несъстоятелност туроператор. ПРи добре работещ фонд би трябвало размерът на гаранцията да е достатъчен. Ако обаче това не се окаже така, се предвижда "дупката" да се запълни на солидарен принцип от всички членове на фонда.


Предвижда се при незадоволителни финансови резултати на даден туроператор, фондът да може да поиска увеличаване размера на гаранцията, както и плаваща гаранция на месечна база. За да се прецени това пък фирмите ще са длъжни в края на годината и на всеки три месеца да дават отчет, а тези с влошени финансови резултати - всеки месец.


Ще работи ли солидарността


Тъкмо принципът на солидарността е основен за да действа такъв фонд и предстои да се разбере дали туроператорите в България биха се съгласили на това. Това е и основният въпрос, който предстои да се обсъди сред всички членове на АБТТА преди концепцията да бъде предложена на ресорното министерство.


Доказа се и в сегашната ситуация, че само датският гаранционен фонд, от който се взима принципът, можа да реагира при коронакризата, за да се възстановят парите към потребителите, коментира Даниела Стоева.


Подчерта обаче, че такъв тип фонд изисква много отговорно водене на бизнеса, прилагането на по-различни от обичайните за България бизнес модели, за да се спази принципа на солидарността и др.


Според нея не трябва да се бърза твърде много с евентуалното въвеждане на такъв фонд, защото е сложна материя и е изключително важно да се приложи правилно, а не както досега "да се пишат закони на коляно".


Стоева допълва, че освен това асоциацията ще предложи концепцията, която трябва да се облече в закон, така че тя не смята за реалистично, ако изобщо се въведе такъв механизъм, това да стане преди 2022 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK