Слуховете за смъртта на традиционния офис са силно преувеличени

Слуховете за смъртта на традиционния офис са силно преувеличени

© Надежда Чипева



На фона на решенията на гиганти като "Гугъл" и "Фейсбук" да не връщат служителите си в офисите поне още една година, в България дори в ИТ сектора, в който по презумпция всичко може да се случва от всяка точка на света, не прибягват до такива решения. От лятото насам плавно започна завръщане на работното място. Мениджърите казват, че са оставили служителите си сами да решават откъде да работят.


Точна статистика за процента бизнеси, чиито служители са избрали да се върнат в офиса, няма. Допитването на "Дневник" показа и че няма елемент на задължително тестване на служителите, преди да се върнат на работното място. По-скоро са им дадени указания как да постъпват, като например след отпуск да си останат седмица вкъщи, а в офисите хигиената е завишена.


Макар и за технологичните компании да се приема от само себе си, че няма никакъв проблем всичко да се случва онлайн, опитът цялата дейност да е извън сградата се оказа, че си има своите предизвикателства.


Бавното завръщане




Точна статистика няма за броя върнали се, но по наши наблюдения някъде около половината от дистанционно работещите са избрали офиса. Този процес продължава няколко месеца вече, коментира пред "Дневник" Тончо Томов от Българската стопанска камара. Според него завръщането се дължи на различни фактори, сред които са стереотипът да се работи от офиса, а не от дома, това, че не всички работодатели разполагат със системи за контрол при работа от дистанция. За целта са нужни и инвестиции, особено от страна на напълно неподготвените за такава трансформация. "Усилено се коментира, че този аспект на работа има перспектива не само заради коронавируса, а по принцип голяма част от работодателите ще преразгледат подходите в организацията, много голяма част са склонни да въведат гъвкаво работно време, работа от дома", допълва той. С уговорката, че не всеки бизнес може да мине онлайн и това, че работата от дома има и минуси. С времето според него ще надделеят плюсовете.


Георги Брашнаров, изп. директор на ИТ компанията "Немечек", коментира, че отдавна не е проблем за софтуерните компании работата от която и да е точка на света, но е имало във фирмата "известна нужда от нагаждане". "Имахме много опит с дистанционна работа, но нямахме опит целият офис да е дистанционно. Това натоварва инфраструктурата, поставя въпроса със сигурността, връзките, които често се пренебрегват при работа от дистанция, но всъщност са много важни за такива компании", обяснява той.


Разказва, че от въвеждането на извънредното положение никога целият състав не е бил напълно навън. Винаги имаше хора по лични причини или поради естеството на работа са посещавали офиса. "Офиса не сме го затваряли. Препоръчвахме, но не задължавахме хората да работят от вкъщи", разказва за изминалите 6 месеца.


Слуховете за смъртта на традиционния офис са силно преувеличени

© Юлия Лазарова


Наблюдава, че в края на август, след отпуските и с тръгването на децата на училище, е започнало по-активно връщане в офиса. Така около 50% от служителите са вече там, но по тяхно желание и компанията няма формално правило и решение за цялостно завръщане или пък за обратното.


Доброслав Димитров, председател на асоциацията на софтуерните компании БАСКОМ, коментира, че някои от членовете й още преди извънредното положение са влезли в режима "хоум офис", за да експериментират дали е възможно преди това да се наложи. "Смята се, че за нас е лесно това, но не е така най-вече от гледна точка на сигурността", обяснява той.

Разказва, че повечето компании никога не са забранявали на хората си да отидат в офиса. "И в момента такъв е режимът, увеличават се хората, които искат да се върнат в офиса, но са малък брой. Едни са решили, други чакат, и така работата продължава в хибриден режим", описва ситуацията той.
В началото на извънредното положение всички служители, чиято работа го позволява - около 2 хил. души, бяха хоум офис. Успяхме да прехвърлим работата, включително и на кол-центъра, така че да обслужват клиенти от вкъщи. Останалите служители като търговски консултанти, техници, инсталатори работиха при нови процеси, с предпазни средства и спазвайки всички мерки за безопасност, казват от телекома А1. От началото на юни служителите започнали да се връщат в офиса и за момента 50% продължават да работят от дома, като те до голяма степен могат да избират откъде да работят или да следват някакъв ротационен принцип. "За момента ще запазим тази заетост на офисните пространства, за да осигурим максимално безопасна среда", посочват от компанията.


Те подобно на другите имат въведени правила за работа в офиса - носене на маска във всички зони, неприемане на външни хора, обученията се провеждат онлайн. "Продължаваме да следим развитието на пандемията и оставаме в готовност да направим промени според обстановката, след като видим как ще се отрази началото на учебната година и събирането на много деца в училищата", допълват оттам.


Изчезването на колаборацията


И най-подготвените за дистанционна работа компании са отчели различни проблеми, когато на такъв режим са минали на практика всички процеси.

Според Доброслав Димитров със сигурност има спад на производителността, няма вече неформална комуникация. "Всичко е формални срещи в еди-колко си часа, няма елемент на спонтанно развитие на продукта и това са проблеми не само в България." Според него сегашният опит със сигурност ще промени начина на мислене за хоум офиса и налагащият се извод е, че не е работещо изцяло да се мине на такъв режим. Една от причините е, че самите хора малко или много се самоизолират, а не всички имат много приятели.


Допълва, че чрез дистанционна работа няма проблем един стар продукт да се поддържа, но за разработката на нов е сериозна пречка това, че хората не се виждат.


Според Георги Брашнаров не може да се говори за спад в работата от дома, въпреки че времето е твърде малко за анализ. "Софтуерните компании и ние в частност сме свикнали на това, нашите клиенти всичките са някъде по света, дори и самите ние да сме в офиса, много от колегите са някъде другаде", посочва той. Допълва, че в добрите софтуерни компании директен физически контрол върху присъствието никога не е имало, а това става чрез дигитални инструменти за постигнатия резултат.


Неговата оценка е, че при работата от вкъщи хората са се уморили, защото се прекарали повече време пред екраните. "Усетих го и по себе си, а аз обичайно работя и пътувам много, но много рядко преди ми се е случвало от 7 до 21 ч. да съм в срещи в "Зуум" и други подобни, което си е натоварващо и изморително. Когато е 1-2 пъти на ден, е ок, а когато на ден имаш десет такива, върши работа, но е до време", заключава той.


Георги Брашнаров, личен архив.

© Личен архив

Георги Брашнаров, личен архив.


Разказва, че още в началото на лятото са започнали във фирмата да липсват планиращите и изясняващите срещи, които са ключови при бързото уточняване на работата по даден продукт. "Дистанционната работа започна да намалява ефективността в планирането на новите ни задачи, в изясняването на изискванията, креативността - неща, които тук двама души ще ги решат за 5 минути, в момента това отнема дни", допълва картината той.


Другият минус, който отчита, е с приемането на стажанти и нови хора, което не е прекъсвало през цялото време. Не че дистанционно не е възможно въвеждането в работата, но изисква в пъти повече време и дава по-ниско качество. Повечето стажанти, които взехме, предпочетоха да си работят в офиса, посочва той.
Доброслав Димитров също казва, че много трудно нови хора се присъединяват към екипите, а от старите не всеки е така дисциплиниран, че да не се разсейва при работа от дома. Освен това по-бавно ще се разработват нови продукти, когато всичко е дистанционно. Може на срещата, насрочена за 14 часа, да не избухнете с нова идея, но това да стане в друг момент, когато не сте в разговор с останалите, обяснява той. "Няма я колаборацията като в офиса."


Като негативен ефект в А1 отчитат спада в креативността и иновациите. "Оказва се, че е трудно за служителите да показват креативния си потенциал и да създават иновации, когато не могат да са физически заедно, за да обсъждат идеи. Това е едно от предизвикателствата, на които трябва да намерим решение", допълват оттам.


Друго важно предизвикателство за компанията е осигуряването на безопасна среда на служителите. "От една страна, стои въпросът с почистването и дезинфекцията както на офисите, така и на нашите магазини. До момента А1 е похарчила над 1.5 млн. лева за предпазни средства и дезинфекция. От друга, събирането на много хора на едно място е по-вероятно да доведе до неспазване на установените правила", допълват оттам.


Те оценяват практиката на работа от дистанция като успешна и желана от служителите, когато е балансирана. През юли вътрешно проучване сред служителите показало, че 85%, биха работили от дома и в бъдеще понякога или изцяло. Само 18% биха работили от вкъщи постоянно, а 2% никога не биха работили вкъщи.


Оценката им за ефекта на отдалечената работа върху продуктивността е, че ефективността и продуктивността са се повлияли по-скоро от ситуацията, а не толкова от мястото, където служителите работят.


А след това било започва баирът


Освен предстоящите анализи за дейността на компаниите през последната половин година във фокуса на вниманието им са предстоящите две-три тежки тримесечия, в които по думите на Георги Брашнаров ще се види икономическият ефект от пандемията.

Дали е реална пандемията или не, важното е, че води до реална икономическа криза. А тя тепърва започва. Това, че част от масовия транспорт и туризма е ударена, е все още е върхът на айсберга, защото е важно какъв ще е ефектът върху производствата, които са излезли от нормалния си ритъм, обяснява той. Според него от последното тримесечие на годината нататък ще се види дали няма да има преразглеждане на инвестиционните намерения, протакане на проекти и пр.


"Но тази криза показа на голяма част от бизнеса, че дигитализацията не е нещо пожелателно, а много задължително и че не е просто видеоконференсинг, а дигитализация на всички процеси на производство - не просто да се виждат през екраните на мониторите."


Това го кара да смята, че конкретно бизнесът на софтуерните компании ще се удвои и утрои. "Въпреки това икономическите реалности са такива, че много от компаниите ще са резервирани да правят инвестиции през следващите няколко тримесечия", смята той.


"Проблемът е, че в крайна сметка сме хоризонтална индустрия и в един момент може да се окаже, че няма за кого да работим", смята Доброслав Димитров. Казва, че все пак засега са малко фирмите, останали без клиенти. "Може да не пораснем колкото ни се искаше, но сме от малкото, които не само, че няма да падаме, но може и да пораснем малко", смята той.


Доброслав Димитров

© Красимир Юскеселиев

Доброслав Димитров


В бранша има компании, които са намалили своите служители, но са малък брой, повечето седят на същото ниво или продължават да наемат, но не така агресивно като преди, казва той. Дори и в такава ситуация секторът не се свива, а продължава да стои най-малкото на също ниво, е равносметката му засега.


Трябват ли нови закони


Още при въвеждането на извънредното положение представители на бизнеса обявиха, че трудовото законодателство не обхваща ситуациите на дистанционна работа. Според Тончо Томов нормативни решения са необходими, за да регламентират дистанционният труд, условията, в които се полага, случаите на трудова злополука и още множество въпроси. "Още повече че дистанционната работа ще бъде една от формите, които тепърва ще се развиват в България, която дигитално и нормативно е по-назад от други страни", обяснява той.


Осигуряването на възможност за работа от вкъщи на над 3600 служители определено доведе до допълнително административно натоварване, тъй като е свързано с подготовката на голямо количество документи както от компанията, така и от служителите, които използват опцията, споделят опита си в А1. Допълват, че служителите трябва да посочат конкретен адрес, от който ще работят, което невинаги е най-удобният вариант при хоум офис, затова смятаме, че е по-добре да няма фиксирано работно място, а да се определят критерии за такова.


Според компанията би било хубаво да се даде възможност на работодателя сам да определи условията, които трябва да бъдат спазени при работа от вкъщи, и да се уточни какво осигурява работодателят и каква отговорност поема служителят. По този начин ще могат да се регулират по-добре отговорностите, което ще спомогне за по-добрия контрол и по-лесното разрешаване при възникване на трудови инциденти, когато те са се случили извън офиса.


Рано е да се обяви смъртта на офис сградите


След като се видя, че редица бизнеси, а не само софтуерните, успешно внедриха работата от дистанция, изникна въпросът дали пък има голям смисъл в това да се поддържат офиси. (За конкуренцията между офиса и хоум офиса четете тук.)


Разходите за офиси не са чак такъв дял от общите, казва Томчо Томов. Допълва, че дистанционната работа се отличава със специфичен стрес, хората не могат да си помагат така лесно, както когато са на работното си място. Бъдещите офиси не е нужно да предвиждат бюро за всеки, могат да бъдат много гъвкави, посочва той.


Офисите са ни нещо като инструмент за работа, пък и те загубиха значението си на физическо място, в което всички са по всяко време, коментира Георги Брашнаров. Не мислим да нямаме офис, посочва той. Според него хората в бизнеса с офис площи са в двете крайности - част от тях смятат, че винаги ще има нужда от тях, а другите - че трябва да се превърнат в апартаменти.


Според него бизнесът не трябва да следва сляпо моделите на гиганти като "Гугъл" и "Фейсбук", които рекламират, че не искат да си виждат в офиса служителите поне още година, защото това може да навреди на бизнес моделите им, които си имат свои специфики.


Моята препоръка е всеки да направи анализ на собствения си бизнес модел, на собствените си ограничения, да потърси оптимизация отколкото да се самоубие.


Георги Брашнаров,

"Немечек"


Не съм чул някой да иска да освободи офиса, казва и Доброслав Димитров. Обяснява, че през първите седмици и месеци хоум офисът може да е ок, но в дългосрочен план носи рискове, разваля културата на една компания, трудно могат да се включат нови хора. "Опитните служители може да не губят работоспособност, но нов човек буквално няма от кого да учи." Не смятам, че ще има компании, които ще се лишат от офисите, заключава той.


В самото начало на извънредното положение имаше някакъв момент на колебания и поредица от най-различни искания (най-вече за временни отстъпки и отсрочвания) от наши клиенти. Почти всички те бяха породени не толкова от реално възникнал проблем или нужда, а по-скоро с превантивна цел, като подготовка за предстоящата неизвестност или в отговор на общи глобални директиви, зададени от централите на съответните компании. Това коментира пред "Дневник" Елица Ценова, директор "Инвестиции" в Lion's Head, собственик на "Полиграфия" и "Мегапарк".


Посочва, че досега искания за освобождаване на офиси не са имали и даже за някои техни наематели ситуацията се е оказала подходяща за разрастване на бизнеса и вместо искания за намаления на площите вече са подписани договори за разширения.


Очаквате интервю с нея на dnevnik.bg.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (100)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Бай Ганьо
    Бай Ганьо
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Общо взето глупости, писани реално от собственици на кафета, като търгаша Еди и ресторанти. От работата вкъщи, която е възможна за едно 50% от офис служителите печелят: работодателите, спестяващи много, служителите и техните семейства, природата и града. Ходенето в офис създава безумен и напълно излишен трафик от и до работа. Да, не всики служби са удачни с дистанционна работа, но тези които са и имат служители, на които може да се има доверие - печелят от това. Та, моля не пишете глупости от 20ти век. Можем и по-добре.

  2. 2 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Демек някой който печели от строежа и/или от продажбата на офиси, дали пряко, или на заплата като представител/говорител на чорбаджии с такива бизнеси и обстановката му прецаква тоя бизнес, се обяснява с цяла статия в уважавана медия да ни насърчава колко хубаво било да се гъчкаме в офис. Ми ако въобще нямаме офис кво да правим. Да идем да си купим или наемем от него, или от господарите му, че да си напълни шкафчето с пачки. Мерси, без офис ми е 100 пъти повече удобно и продуктивно.

    мурзилка
  3. 3 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    Смъртта на офисите ще надтъпи тогава, когато изчезнат традиционните магазини.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  4. 4 Профил на sw51
    sw51
    Рейтинг: 276 Неутрално

    Тази статия мирише на платена от наемодателите на офис сгради... които са изгладнели последните 6-7 месеца. Иначе си има +/- и на двете. Наистина хоум офиса олекотява доста трафика в гъсто населен град като София и повишава гъвкавостта - може да свършиш работа много по-лесно когато се наложи и да отработиш това време. Да, колаборацията доколкото е необходима, е намалена - и ограничена до видео конференции и телефонни разговори. МОже би идеалното би било 1-2 дена в офис от седмицата.

  5. 5 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1224 Весело

    До коментар [#1] от "Бай Ганьо":

    Имаш мнението на реални работодатели на стотици хора (тия в статията по-горе), но ти знаеш по-добре?
    Е, добре си си избрал ника, да знаеш...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  6. 6 Профил на Барба-Ганьос-Тулуп
    Барба-Ганьос-Тулуп
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Не знам къде го виждат това плавно завръщане?! 🤔 Бизнес парка е призрачен вече месеци наред. Какъв смисъл има и каква е икономическата логика да държиш офис под наем когато персонала ти работи от вкъщи?!

  7. 7 Профил на Принц Серж
    Принц Серж
    Рейтинг: 282 Весело

    Тая "статия" мирише на платена от около седемстотин шейсе и два километра. Нищо де, деразйте!

  8. 8 Профил на Венко
    Венко
    Рейтинг: 78 Неутрално

    Единственото хубаво нещо в тази ситуация е, че работодателите тестваха в реални условия режима на работа от вкъщи. Резултата е по-гъвкави схеми на работа и свободата сам да избирам дали да съм в офиса или да работя от вкъщи.

  9. 9 Профил на damned
    damned
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Статията определено мирише на платена от наемодатели / строители на офиси. Личното ми наблюдение във фирмата, в която работя е, че не повече от 10-15% се завърнаха е офиса по желание. До преди коронакризата активно търсихме нов офис - сега и дума не може да става!
    Много неща се промениха , но най-вече мисленето на работодателите, които видяха че не само не е страшно служителите ти да работят извън офиса,но и е много по-изгодно.
    Живеем в нови времена господа инвеститори в имоти!

  10. 10 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    Този модел със стоене в офисите е пътник. Да не говорим с навлизането на 5Г, какво ще се случи. Може да останат някакви си 10-20%, за срещи или някакви мозъчни атаки, но и това ме съмнява. Само за сравнение, вижте старите телефонни ”палати” в градовете, като размери, оборудване, сграден фонд .......
    Който не премине на новата форма, ще е пътник до десет години. Между другото и голяма част от магазаините.

  11. 11 Профил на kng06552004
    kng06552004
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Под 3% от хората в ИТ сектора ходят в офиса по мои наблюдения. И то по няколко една вмесеца.

  12. 12 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3674 Любопитно

    Доколкото съм говорил с приятели от този бизнес, и без да претендирам за изчепателност, цените на офис площите и наемите в тях в София вече са паднали 10-20 %, а може да паднат и още. Не е и ясно догодина пролетта-лятото, когато е малко по-реалистично пандемията да е отминала, дали ще се възстановят. По-скоро не, или поне не до старите нива.

  13. 13 Профил на zhoo
    zhoo
    Рейтинг: 51 Неутрално

    А какво става със секса и съпътстващите го дейности на работното място?

  14. 14 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Аз предлагам да се работи от парка , ако е възможно и климатичните условия позволяват

  15. 15 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    При нас и сега може да се върнеш в офиса, някои колеги не са спирали, но 80% от хората, изобщо не сме стъпвали от март месец. А тия които ходят, просто нямат добри машини у дома. Намирам за напълно излишно да губя по 30 мин на ден в път, за да работя.

  16. 16 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 380 Неутрално

    АЙде стига стоя ИТ бранш.
    Какво да правят хората работещи в производства, даже и на смени.
    Не всички имат лукса да са големи гъзари с по едно лаптопче. Нали някой трябва и да ги произвежда тези стоки, храни.
    Страхотна е възможността за гъвкаво раб. време и истината е може би ( както някой писа по-горе) 1-2 дни да не ходиш в офиса, но пак казвам, че всико което потрбяваме трябва някой да го произведе и той няма избор за хоум офис

  17. 17 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    Абе за различните хора е различно. Ако имаш дечурлига и требе да се разкъсваш между градина, уч-ще, офис и шопинг ще предпочетеш хоума, ама, ако си безгрижен и имаш готино работно обкръжение е друго. Все пак човекът е соц. същество и хоумът реже от соц. му живот.

  18. 18 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2675 Неутрално

    За хора с малки деца работата от вкъщи не е добро решение. Въобще, домът си е домбил, работното място сиза е работно място. Изпитано на собствен гръб.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  19. 19 Профил на shymi
    shymi
    Рейтинг: 235 Неутрално

    В настоящата фирма, в която работя(където сме около 150 човека), както и в предната(където в българският офис са над 1000 човека) има единици, които ходят да работят в офиса. Имаше някакви планове лятото да почнат да връщат хората на части, но всичко отиде в кофата(най-вече заради задължителното носене на маски в офисите).

  20. 20 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Цените и на жилищата са надути от офисният балон. Напълно вероятно е намаленията в цените на наем/закупуване на офиси да подменят надолу и тези на жилищата, след като мога да си работа за софийска фирма от жилището си в Пазарджик, или дори по-далече, защо да се бъркам да купувам/наемам квартира в София?

    мурзилка
  21. 21 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 718 Неутрално

    Според мен поне едни 100 000 човека чакат да им кажат че могат за постоянно да работят от вкъщи, за да се разкарат от гадната София завинаги.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Време е целият свръхнадут имотен балон да се спука. Аман от коптори по 1000+ 💶 квадрата.

    мурзилка
  24. 24 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5785 Неутрално

    В нашата офис сграда, от март насам идват около 30-40% от хората. Фирмата, която държеше столовата се оттегли, останаха само едни кафе автомати. На обяд пристига в кампуса една каравана с бързи закуски, сандвичи, и други сухоежбини, които трябва да си ги ядеш сам. Доста непривлекателно. Повечето отскачат до офиса веднъж на една-две седмици.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  25. 25 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Освен известни рискове за сигурността и по-трудната ИТ поддръжка, няма големи минуси на работата от вкъщи.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#25] от "fpyyh":

    И какво му е по-трудното на it? Няма нищо ново в областта на тази дейност. Практически откакто има отдалечена мигновена комуникация може да се работи също така отдалечено. Започвайки дори още от времето на телеграфа, ако щеш, или ако искаш да звучи по-модерно, от времето когато интернет е вече широко разпространен и компютрите достъпни за всички, което е вече има-няма 30 години. Така че всички необходими апликации и форми за отдалечена работа съществуват дълго време и не е като да трябва тепърва да откриваш и и изобретяваш топлата вода. Да се работи в офис е приоритет дори не на консервираните, а на тъпите и неуки работодатели, които не знаят, щото са забогатели не благодарение на образованието си, което често е основно или дори по-ниско, че и отдалечено могат да контролират служителите си добре. Понеже са тъпи и необразовани, което значи и мозъчни инвалиди, те си знаят контрола работника да ти е в офиса и ако нещо не ти отърва, да го изконтролираш с шамар по врата, като в казармата, или по мутренски. Но то с тия назначени прости агент-доносник милионери, на които им занесоха куфарчетата с левове, долари и дойчемарки...Какво да очакваш да са в час с технологиите, пък било и 30 години по-късно.

    мурзилка
  30. 30 Профил на anona
    anona
    Рейтинг: 461 Весело

    Шефчетата искат да си им пред очите, за да се чувстват значими.

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  32. 32 Профил на Бай Ганьо
    Бай Ганьо
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#5] от "pariah":

    Чиче, всъщност да, имам мнението на реални работодатели на хиляди, не стотици хора. В моя сектор сме на мнение, че ако нямаш доверие на някой, който може да работи от вкъщи - да работи от вкъщи - просто не го наемай :)

    Извън ИКТ за общо казано офис работниците картината е сходна и бъдещето е такова, харесва ви или не.

  33. 33 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#18] от "DDR":

    Да не работиш по разкомплектоване на вагоните във ВРЗ. Щот тая работа верно няма как да я работиш от къщи

    мурзилка
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  35. 35 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 380 Неутрално

    До коментар [#18] от "DDR":Да не работиш по разкомплектоване на вагоните във ВРЗ. Щот тая работа верно няма как да я работиш от къщи
    —цитат от коментар 33 на Маршалов


    Колега, уважавай всики професии, защото като си пиеш бирата довечера се сети, че някой е стоял на смени на поточната линия за да се произведе, после някой я е натоварил с апелтната количка на камиона и някой я е докарал в магазина...

  36. 36 Профил на bokster
    bokster
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Дааа и дизела не е мъртъв и електромобилите са балон.

    "Проф" Йонко Мермерски няма ли да каже нещо.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38 Профил на N I K E
    N I K E
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#2] от "Маршалов":

    Уважавана медия, да бе да, беше, след последните изцепки с Дончо Велев, както и тенденциозни статии свързани с имотната мафия, отдавна дневник и капитал минават в графата жълта.

  39. 39 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 159 Неутрално

    Учудващо, че Добри е изплющял тези глупости. В неговата фирма явно не са чували за чат в реално време и се чуват и пишат само в определени часове.

    Има и другия момент, като си се набълбукал с офиси, които не можеш да разтовариш, трябва някак си да се чувстваш добре за това.

    А статистика има и то доста точна. 26% от (ИТ) компаниите са се върнали в офисите изцяло.

  40. 40 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#35] от "hifi_hifi":

    Ама че трябва да демонстрирам тъжно настроение ли, за да покажа уважението си. Кво точно се случва, виждаш че коментара е отбелязан като весел и нервите не издържат? То пък и бирата ни една, която се продава в БГ...Удачен пример за уважение пратен към човек, който НЕ пие.

    мурзилка
  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  42. 42 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    "Според Доброслав Димитров със сигурност има спад на производителността, няма вече неформална комуникация. "Всичко е формални срещи в еди-колко си часа"

    при нас не е така последният месец съм имал само 2 формални срещи, а постоянно си комуникираме неформално

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  43. 43 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    ако на госодниа колегите не искат да се чуят ако не ги задължат... това е проблем
    може би вкарването им кошарките ще помогне хахаха

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  44. 44 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 766 Неутрално

    "няма проблем един стар продукт да се поддържа, но за разработката на нов е сериозна пречка това, че хората не се виждат."

    - Интересно, как тогава работят екипите, които са разположени в различни части на света, когато разработват нов продукт?
    Моят екип е разпределен във Франция, Тунис, Бразилия, Индия, Македония, Молдова. С повечето никога не съм се виждал на живо, но това не ни е попречило особено много при разработването и пускането на нови продукти. Да, има координатори, чиято работа е да обикалят между хората в различни локации, но никога не сме се скупчвали на едно място, при това доста преди да се заговори за "хоум офис". Когато минахме на работа от вкъщи, не видях някаква особена разлика, освен тази, че вече не ми се налага да мисля с какъв транспорт ще стигна до офиса. Така че офисът да мре! (там, където може).

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  45. 45 Профил на krasenoFski
    krasenoFski
    Рейтинг: 850 Неутрално

    Преувеличени са, както с всичко останало. Важното е да се всява паника.

  46. 46 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#30] от "anona":

    има нещо такова, знам хора коиото като станаха шефчета почнаха да се дистанцират от бившите си колеги, а може би просто преди да се издигнат, са се криели лицемерно.
    Същите много обичат да организират срещи, като правило, неефективни... както казват колегите им, ако не ти се работи, организирай среща.

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  47. 47 Профил на Ivan Stoev
    Ivan Stoev
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Може да съм ретро, но много ми е чудно какво точно се "работи" по тия офиси. Ако може някой да помогне. Сериозно питам..

  48. 48 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#47] от "Ivan Stoev":

    Не го цитирам като голям авторитет, но дядо ми казвше, че в стаята се почива и спи, не се работи, истинската работа е на полето :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  49. 49 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Според мен поне едни 100 000 човека чакат да им кажат че могат за постоянно да работят от вкъщи, за да се разкарат от гадната София завинаги.
    —цитат от коментар 21 на zxp53317185


    И още по-добре. Аз на тяхно място бих направил абсолютно същото. И софианци ще се чувстват по-добре и останалите като си отидат по родните места - също.

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Щях да забравя - откакто не ми се налага всеки ден да се мъкна до офиса, не знам за корона вирусите, но нямам нито една настинка, нито един намек за хрема или подобно, нито един ден болнични.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  53. 53 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#47] от "Ivan Stoev":

    В 80 % от случаите обща работа на компютър (набиване на данни и комуникация) + телефон. За съжаление в България масово се наложи стилът на "споделеното пространство", което поразително прилича на клетъчно отглежданите бройлери. Единици са хората които могат да се похвалят че са с под 3 човека в помещение.

  54. 54 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Определено прилича на поръчкова статия, но дори да не е... е важно да се отбележи, че хората на върха на пирамидата много рядко имат адекватен поглед върху работата на служителите, процесите във фирмата на по-ниско ниво и как се чувстват нещата отдолу. Погледа на генералните мениджъри е силно изкривен. Нека да вземат интервюта от по опитните служители или мидъл мениджмънта, които наистина работят... да видим те как ще оценят ситуацията.

    Изобщо не са преувеличени слуховете за смъртта на офиса. То вече не са и слухове направо, а си е реалност. Повече нищо никога няма да бъде същото в бизнеса.

  55. 55 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#49] от "T.M.":

    Абсолютно, това би било win win win win Situation. Няма да има губещи, може би освен тези с празните офиси ;)

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  58. 58 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1224 Весело

    До коментар [#32] от "Бай Ганьо":
    чиче ще викаш на чича си.
    Смяташ, че Брашнаров говори в защита на наемодателите си, или против интересите на растежа и служителите си ли?
    Много нахитряхте бе, взехте една дебела заплата и вече сте готови предприемачи от Гугъл и АЙБИЕМ.
    Колко души храниш, ако можеш да споделиш?
    Поне едно работно място създал ли си в "ИТК"то?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  59. 59 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    офиса на снимката прилича на поточна линия за консерви от деветнайсти век...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  60. 60 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    https://i1.wp.com/www.heinzhistorycenter.org/wp-content/uploads/2015/12/MSP57_B007_I18.jpg

    http://cache.matrix.msu.edu/expa/large/1-2-125A-25-ExplorePAHistory-a0k8x5-a_349.jpg

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  61. 61
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  62. 62 Профил на dc_ken
    dc_ken
    Рейтинг: 400 Весело

    До коментар [#47] от "Ivan Stoev":

    Интелектуален труд, свързан с експертни познания, съобразителност, въображение, поемане на отговорност и адекватен анализ. Много е удовлетворяващ и полезен за намаляване на риска от деменция, Алцхаймер и други дегенеративни нарушения на нервната система.

  63. 63
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  64. 64 Профил на redoxide
    redoxide
    Рейтинг: 228 Неутрално

    От март месец всички, на които длъжностите го позволяват не сме стъпвали в офиса. И сега чак разбрах, с колко много лично време разполагам всъщност...

  65. 65 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2767 Неутрално

    До коментар [#58] от "pariah":

    не знам той за какво става, но тези които са станали мениджъри в Гугъл също са си казали мнението...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  67. 67 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 584 Неутрално

    До коментар [#33] от "Маршалов":

    Много други работи не можеш да работиш от вкъщи.

  68. 68
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  69. 69 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Проблем с въвеждането и обучение на нови кадри заради хоум офиса? Не, проблемът е в процеса ви... Когато почнах в моя отдел бяхме за първи път такава дейност в България и ме обучаваха онлайн, екипът, с който работя продължава да е в различни точки на света, включително мениджъра ми и нищо особено не се е променило, само сутрешното лафче с колежките от офиса стана чат. Иначе като работа си е все същото.
    Още сме хоум офис, не ни задължават да се връщаме. Идеално ми е така, не искам пак по пет дни таралянкане из града. Или изцяло хоум, или два-три дни макс в офиса. Много по-добре ми е така и работата не е пострадала.

  70. 70 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#21] от "zxp53317185":

    Малко преувеличавате щото тия хора не са сами, всеки си има жена/мъж/деца/роднини. Които си имат работа, детска градина/училище/жилище. Взели са ипотеки, нагласили са си живота. Няма как изведнъж да хвърлиш всичко това и да отидеш в малък град или село.

  71. 71 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 766 Неутрално

    като си отидат по родните места
    —цитат от коментар 49 на T.M.

    - Е някои имаме вили по разни места из България, не е необходимо да са ни родни местата, там, където ще отидем, когато офисите умрат :)
    София наистина не е най-приятното място да се живее.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  72. 72 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Между другото, дори и когато сме били в офиса, основната комуникация между колеги, с които сме в един и същи офис, е вървяла по чат.
    Не за друго, а защото всеки е зает с нещо в момента и не е много удачно да отидеш да висиш на главата на някого, или пък просто колегата е на друг етаж. Отделно, че съм работил и на места, където офисът е разпределен в няколко отделни сгради, на различни места в града.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  73. 73 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#70] от "m17":

    Съдя по моя приятелски кръг. Всички са с деца и жени и всички са на нисък старт за да натоварят катуна и да се махнат. А някои от тях са дори кореняк софиянци.

  74. 74 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 457 Неутрално

    До коментар [#70] от "m17":

    Пич, много по-лесно е да отидеш в малък град или село ако имаш жена и деца. Там ИМА МЕСТА в детски градини, ясли и училища. В София НЯМА, а училищата в които няма наплив не се учи.

    В малкото населено място въздухът е чист, няма задръствания, няма нерви - животът е по-спокоен и по-дълъг. В София само нерваци по улиците, разбити тротоари и улици, няма вече градинки, а блокове с ипотеки. В София нямаш шриятелите, с които си израстнал. Да, може да си на известна загуба ако продадеш апартамента си, но се замисли връщаш се в родния си град в идеалният случай в КЪЩА с ДВОР, а не в тухлена кутия!

    Не случайно имаше инциатива ИТ село на времето. ИТ специалистите да се преместят на 30км от София, където има места по детски градини, където бабите още правят истинско сладко, а не такова от нишесте, където доматите имат вкус, а и ракията също!

    Не случайно в Германия такъв е моделът на живот - в малки населени места около градовете и МНОООГО пътуване. Е, сега няма да се губи време и пари за това.

    От това печелят всички и хората и природата. Само тия дето налягат колежки губят формално, но все пак има бая информационни портали за лашкане. Живеем в 21ви век това не е проблем.

    Един Българин
  75. 75 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#74] от "Един Българин":

    Вие очевидно нямате нито жена, нито деца и затова ги говорите тия глупости. Ако случайно жена ми не е ИТ и не може да работи от вкъщи ?. Викате има детски градини - с една "лелка" дето не говори добре български и целта и е да "гледа" децата. А някаква подготовка за училището ?. А после - как мислите, качеството в софийско училище дали е съизмеримо със селското училище ? А допълнителни занимания - школи по езици, всякакви курсове. А после гимназията ? А на второто, третото дете ?

  76. 76 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#73] от "zxp53317185":

    То на "нисък" старт сме всички, особено като стигнем хубави заплати а сме млади и още нямаме деца. Но като дойдат децата си оставаме на тоя старт и все отлагаме - да попораснат, да почнат гимназия, да завършат. И все не тръгвам към селата ...

  77. 77 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 766 Неутрално

    До коментар [#75] от "m17":
    Ебаси, почвам да се чудя как оцеляват изобщо някакви хора по селата...
    За мен основната причина да не живея в някое село (за себе си знам и кое точно е това село) е, че трябва (трябваше) да пътувам до работата си, която е в София, всеки ден.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  78. 78 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    До коментар [#74] от "Един Българин":

    Ххх, частично си прав, обаче това със малкото коли, чист въздух и спокойствие е само за селищата, в които са останали по 1-2 населени къщи на улица. Във всички останали населени места, без значение колко са големи, в които няма, или са малко празните къщи...Улиците са затрупани с проклетите автомобили.ни тук "хората" "ходят" до магазини и заведения на няколко минути пеш от домовете им, с колите си. Както споменах, колите се паркират по улиците, въпреки че повечето хора живеят в къщи в имоти с дворове и имат и изградени гаражи или навеси, или дори места без строеж, но с настилка, които са предвидени да се вкарат коли на тях че да не са на улицата. Не знам как да го обясня това че мнозинството "хора", не си ползват гаражите, навесите и другите места за да си вкарват колите в тях. Дали обяснението е само мързел, дали неумение да се управлява добре МПС-то и страх да не го надраскат или да автокатастрофират, или са пияни и друсани и въобще не им пука. Не знам, но мизерията е пълна в много населени места. Да попаднеш на такова населено място в което нещата да са ок, е повече въпрос на усилено търсене, в страната станала автогробището на целият свят.

    мурзилка
  79. 79 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    До коментар [#67] от "taratanki":

    Много работи, които не могат да се вършат от къщи въобще не са занимания за офис, а за други типове сгради и съоръжения... Цехове, фабрики, цели заводи и др.

    мурзилка
  80. 80 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#76] от "m17":

    Ясно че това тука са лакърдии така или иначе. Нито офисът ще загине, нито хоум офисът. Но ако се предостави дългосрочна яснота на хората - в офис или без офис, мисля че ще е много позитивно за цялото общество, за бизнеса и за държавата. И определено е способно да поизглади регионалните несъответствия в България.

  81. 81 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    За интелектуалният труд, извършващ се онлайн, няма никакъв проблем да е дистанционен. От много време дизайнери, уебразработчици, програмисти работят като фрилансъри от вкъщи, същото важи за преводачи, специалисти по дигитален маркетинг и т.н. Ясно е, че за индустрията, транспорта и други услуги няма как да се случи, но поне трафика може сериозно да намалее, с което да се поизчисти и въздуха в града. А също и имотния балон ще започне да се сдухва, защото цените отдавна скочихав небето, без реално да има сериозна причина за това.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  82. 82 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#77] от "keen":

    Всеки си решава сам, аз лично завиждам на хората които се решават да се махнат от София. Но по изброените причини все го отлагам. Сигурно преди/след пенсия бих го направил но има време до тогава ...

  83. 83 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 996 Неутрално

    Всичкото му хубаво на хоум офиса, но той е 100% приложим за сравнително малка обаче непропорционално гласовита част от работещите. Моята професия теоретично също може да се работи от къщи, така и работихме от самото начало. Когато се събрахме за пръв път в края на юни предложих да се направи ротационен график така че не повече от половината колеги да са в офиса. Графикът беше мълчаливо, но в замяна на това на 100% бойкотиран - всички предпочитат да идват вместо да работят от къщи. Преди да започнете с "чичаците" - никой от тях не е над 34 години, повечето са и под 30.
    Мисля че едната причина е че не всеки има възможност да организира в къщи достатъчно работно пространство - работната станция можеш да я достъпваш отвън, но не и двата 24" монитора и работната маса с разхвърляните чертежи.
    Другата вероятно е възможността да попиташ директно през масата колегата отсреща "това как се правеше в предишния проект", вместо да пишеш по чата. Допескам че след 1-2 поколения хората ще са отработили по-"роботизиран" начин на общуване, но поне засега нуждата от личен контакт си е в сила. То чак и на децата им се прииска да ходят на училище :-) !

    Така че нещата са относителни и вероятно офисите наистина няма скоро да изчезнат. Положителната страна на сегашната кофти ситуация е че бяхме принудени да установим на практика че може да има и друга организация.
    Не бързайте веднага да упреквате "шефчетата" - ако стилът ми на управление беше по-авторитарен щях да съм наложил не повече от 50% едновременно в офиса, вместо да ги оставя да бойкотират предложението. Просто мисля че когато хората са достатъчно интелигентни не е нужно да им се налагат прекалено много рамки.

  84. 84 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Неутрално

    Докато фирмите залагат на развитието на така наречените корпоративни невестулки като ръководители - така ще е.
    Измекяри, тъпанари и откровени малоумници не могат друго да постигнат. Защо се нервя?
    Защото цитирания проблем го чувам за н-ти път.

    "Според Доброслав Димитров със сигурност има спад на производителността, няма вече неформална комуникация. "Всичко е формални срещи в еди-колко си часа, няма елемент на спонтанно развитие на продукта и това са проблеми не само в България." Според него сегашният опит със сигурност ще промени начина на мислене за хоум офиса и налагащият се извод е, че не е работещо изцяло да се мине на такъв режим. Една от причините е, че самите хора малко или много се самоизолират, а не всички имат много приятели."

    И е прав господина. Неформалната комуникация умря, всичко е срещи в Х часа, къдет всеки гледа да мълчи и да мине времето, най-вероятно е на Mute, може и да е в кенефа.
    И защо така? Защо нито 1 компания не се опита да пресъздаде този неформален разговор около кафе-машината, или на по цигара?
    Няма никъде, нито съм чувал да се ползват отворени канали за гласова комуникация като Discord. Разликата с MS Teams е, че в Teams имаш среща в определен час и е всичко друго но не и неформално. В дискорд има канали - където човек влиза когато му е кеф и си говори с всички други в този канал. Канала може да е "цигара пауза", "coffee corner" или нещо подобно - където всеки влиза когато иска и е неформално, точно като загубения спонтанен елемент.

    В отворен канал (като mIRC/discord - всеки може да влезе когато му е кеф, и в "цигара пауза" канала може двама инжинера да си говорят от 09:45; и към 10 без 5 - някоя колежка ще се е изтропала вкъщи и ще се присъедини и тя; ще станат трима, после може още някой да си направи кафе вкъщи и да влезе в канала да си полафи с колегите докато изпие кафето.

    Решения има. Дали ще се вземат правилните решения е разлката между някоя фирма да "крета" напред и да "завладее" бъдещето.

  85. 85 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Неутрално

    До коментар [#83] от "nigel":

    За да ползваш два 24 инчови монитора трябва да имаш доста, ама доста добра причина да го правиш (това в допълнение на единия 11-13-14-15 инчов монитор на лаптопа).
    Предполага се, че не гледаш порнак на тези монитори, а работиш, високо-квалифициран труд. И ако реално ползваш (уползотворяваш ги добре) тези монитори - най-вероятно създаваш доста добавена стойност.
    Еми кадри създаващи висока добавена стойност да не могат да си позволят едно бюро за 200 лева, един стол за 150 лева и монитор за 300 или нямат място където да го сложат? Понеже спалня+кухньохол са купили за 200 000 лева в квартал БЕЗ инфраструктура, училища, детски градини, дори улици или канализация?

  86. 86 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Весело

    До коментар [#82] от "m17":

    И на пенсия ситуацията ще е - пенсионер човек да тръгна сега да се местя от Ръковска към Долно Ушане си не е работа.. Зима ще дойде, сняг, в Долно Ушане не чистят, пенсионер човек - ще се подлъзне, ще падне, ще счупи нещо - линейка няма, болница няма.. ТЕЦ няма, а дървата и въглищата са си тежки, усилието да запалиш дори автоматичен котел е далеч повече от това да врътнеш крана на парното. (защото трябва да се чисти котела, иначе пак е едно копче де).
    Та по-правилно би било - след пенсия, може би за топлите месеци.

  87. 87 Профил на vzt34526152
    vzt34526152
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#21] от "zxp53317185":

    И къде ще отидат remote служителите? В чужбина ясно, че не защото няма да може да се издържат с БГ заплатата си. Къде тогава да отидат столичани родом от София - те не се местят на село. А преселниците от други населени места къде ще отидат - нима са склонни да жертват бъдещето на децата си? Всеки драпа да ходи в чужбина и за много София е само трамплин до там (не че успехът е гарантиран, разбира се). Хората напуснали по-малките населени места са го направили с право и не копнеят да се връщат за постоянно - няма как да си свикнал с един по-забързан начин на живот (не бих казал космополитен обаче, защото населението на София е доста хомогенно каро състав) - няма ги повечето от приятелите им, семействата им или са се преместили също или са останали един-двама. А и ти предполагаш, че всеки в София се жени за човек от съшото село/град от което са дошли. Нима някой столичанин би се навил да се премести в Шумен, ако партньорът му е оттам? Или пък още по-абсурдно двойка чужденц/ка и българка/българин да се преместят в дивата провинция.

  88. 88 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#84] от "realismisthename":
    Хах mirk е софта на дядо ми от времето на телефонните модеми първо поколение. Верно ли не се ползва нормален конферентен софтуер, ами тия антики. Я малко се огледайте бе хора, в други ден започва 2021 година, интернета е широколентов и много евтин, компютрите бързи и няма нужда да си непременно с машина с флагмански компоненти от последно поколение, че да можеш да сърфираш, гледаш филми, играеш леки игри и да бачкаш повечето видове офис дейности. Стига и машина за 200-250лв втора ръка с един монитор 24" пак втора ръка от среден клас за 120лв, или дори се намират и висок клас за около 200лв. Има-нови парчета код. Има Скайп, Вайбер, Оовоо и доста други.

    мурзилка
  89. 89 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    Няма никакъв смисъл хората да ходят да се гъчкат да работят в някакви кубчета в някакви офиси! Офисите са отживелица от миналото, когато фирмите строят големи офиси за да се показват. Трябват им няколко зали за срещи и това е! Крайно време е всички офис сгради да се направят в жилищни!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  90. 90 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Весело

    До коментар [#87] от "vzt34526152":

    Къде щели да идат софиянци? Ами в домовете им ще си седят, що трябва да ходят "някъде" като са на работа в домашен офис, а защо не и в изолация заради короната. Ей, ако знаеш колко ще ми е кеф да вкарат софиянците по блоковете и да заварят вратите. Ще се приключи с проблемите с движението не само в столицата, ами и в цялата страна и няма да има кой да го карат с джиповете, да дефекира горе по рилските езера.

    мурзилка
  91. 91 Профил на orchis
    orchis
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Каквото и да се пише за офисите, факт е че в момента няма как се получи пълно завръщане. Как си представяте сутрин да се возите 30 мин. в претъпкано метро и на спирката на Бизнес Парка да не може да излезете на повърността 5 минути. Това беше реалността преди вируса. Не мисля че към днешната дата това е опция. А какво ще стане ако всички тръгнат с колите си, изобщо не ми се мисли.

  92. 92 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Неутрално

    До коментар [#88] от "Маршалов":

    Не говорех за конкретно mirc, а за начина на структуриране на "срещие".
    Какво се ползва сега в 95% от корпорациите? Teams/Zoom/Webex; и се нагласява среща (сутрешна оперативка, team huddle, както искаш го наречи) в 10:00 и Пешо, Гошо, Малинка и Надя се присъединяват в срещата на точен час. Ако някой се забави го изчакват.
    Така се убива спонтанната и неформална комуникация, както се оплакват в самата статия.
    Това за което говоря е по-скоро от липса на акъл на организиране на нещата - като Slack/Discord - отворени стай с гласова комуникация т.е. open room voice communication.
    Т.е. има стая "фас пауза" и всеки от фирмата може по всяко време да се приесъедини (от вкъщи) и да си изпуши цигарата докато си лафи с други колеги, правещи същото и да се случи тая "спонтанна и неформална" комуникация, която я има в офиса, а се оплават че е загубена след като се работи от вкъщи. Загубена е, ако не е организирано както трябва. Това НЕ се прави в нито една корпорация, която знам, а съм работел и имам познати в повечето от добрите фирми.
    В нито една няма чат/звуков-чат отворена стая за voice-chat "кафе почивка". А ако някоя коропорация е имплементирала подобно решение е по-скоро изключение.

  93. 93 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 756 Неутрално

    До коментар [#92] от "realismisthename":

    Те ако Пешо и другите работят истински в офиса, а не губят заплатеното им от работодателя време със странични занимания, едва ли ще имат възможност за неформални приказки и дейности, за такива неща са предвидени почивките само. Така че лафовете пак са накъсани, а ако са постоянни и служителите по цял ден си разказват вицове и клюки, правилният начин е само един. Уволнение.

    мурзилка
  94. 94 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Неутрално

    До коментар [#93] от "Маршалов":

    За ръчен труд е така - бачкал съм докер. Той мотокара си върви с една скорост, тъй че времето прекарано на мотокара е право и пряко-пропорционално с преместените палети и респективно свършената работа.
    С доста офис работи не е така. Има и общаци в офиси - които местят файлове/информация от едно място на друго - при тях е като при докерите. Времето прекарано на дупето е правопропорционално на резулатите.
    Но не при всички е така.. Имах една колежка - правеше се на интересна, че пушачите работим с час по-малко от другите. За два месеца автоматизирах процесите си така, че за като нов работник за 7 часа на ден правех повече "продукт" от нея - прекарала 3 години във фирмата и бачкаща по 8+ часа на ден. На третия месец и автоматизирах процесите и на нея и след това идваше да ми прави компания с цигара и кафе. Хем идваше за почивките, хех повече "продукт" изкарваше за работодателя. Много е грешно да гледаме времето прекарано в усилия като мярка за успех/резултати.

  95. 95 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 996 Неутрално

    До коментар [#83] от "nigel":За да ползваш два 24 инчови монитора трябва да имаш доста, ама доста добра причина да го правиш (това в допълнение на единия 11-13-14-15 инчов монитор на лаптопа). Предполага се, че не гледаш порнак на тези монитори, а работиш, високо-квалифициран труд. И ако реално ползваш (уползотворяваш ги добре) тези монитори - най-вероятно създаваш доста добавена стойност.Еми кадри създаващи висока добавена стойност да не могат да си позволят едно бюро за 200 лева, един стол за 150 лева и монитор за 300 или нямат място където да го сложат? Понеже спалня+кухньохол са купили за 200 000 лева в квартал БЕЗ инфраструктура, училища, детски градини, дори улици или канализация?
    —цитат от коментар 85 на realismisthename


    Освен двата наистина добре Оползотворени монитора работните маси на всеки са 200/90 см, и то защото нямаше по-големи. Далеч не всеки има място в къщи за организация на такова работно място. А и двата монитора вървят със сериозни работни станции които в случая се достъпваха дистанционно.
    Аз горе-долу мога да си го организирам, защото децата се изнесоха и имам свободна стая. Само че точно пък на мен един монитор, лаптоп и маса с нормални размери ми стигат, аз вече работя по-скучни работи за които нямам нужда от сериозен хардуер. Липсва ми само принтера, но не ми се дават 500 лева, а и точно за него не намирам място.
    Разберете че дори и при работа тип офис не всеки пише код или пълни таблици. При нас производителноистта не спадна само защото колегите са много съвестни (то аз и в офиса не гледам кой кога и какво точно работи или нещо рови по нет-а, стига да вади резултати). При някои от конкуренцията обаче чувах оплаквания за спад наполовина и надолу.

  96. 96 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    До коментар [#29] от "Маршалов":

    Трудното му е, когато нещо се счупи и трябва да се занесе на някой да го оправи, а не става дистанционно. В организация с 5 човека няма разлика, но за 5 000 се трупат всякакви проблеми.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  97. 97 Профил на Ognyan Timchev
    Ognyan Timchev
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Отворените пространства в офисите и липсата на прозорци са голям проблем за служителите. Няма въздух, просто е.

  98. 98 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4406 Любопитно

    До коментар [#19] от "shymi":

    На коя фармацевтична фирма сте представител?

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  99. 99 Профил на shymi
    shymi
    Рейтинг: 235 Неутрално

    До коментар [#19] от "shymi":На коя фармацевтична фирма сте представител?
    —цитат от коментар 98 на hamiltonf


    На светлинни години съм от тази сфера и не смятам да се забърквам професионално с нея някога.

  100. 100 Профил на Raegan
    Raegan
    Рейтинг: 288 Гневно

    Малоумна статия с глупости от сорта на:

    "не всички работодатели разполагат със системи за контрол при работа от дистанция"

    Очевидно писателката не познава изобщо ИТ индустрията и какви са метриките в нея. Отделно, че компания с хиляда служителя в София е затворила твърдо офиса вече осем месеца.

    Успех с рекламирането на офис площи!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK