Под 30% работят в офисите, очаква се преотдаването им, сочи проучване

Под 30% работят в офисите, очаква се преотдаването им, сочи проучване

© Надежда Чипева, Капитал



Забавянето на пазара на офис площи заради пандемията и в резултат на нея промяната в начина на работа, продължава и през третото тримесечие на 2020. Обемът на наетите офиси за периода е с около 60% по-малък спрямо средните стойности за последните 5 години. Това показва доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton, представен днес.


Повечето компании са в изчаквателен режим за наемането на нови площи. Част тях дори търсят възможности да преотдават вече наети пространства с цел да оптимизират разходите си, обясниха експертите на компанията.


Според Михаела Лашова, управляващ партньор, през следващите месеци се очаква ръст в преотдаването на площи, които в момента не са необходими на наемателите, но те нямат опция да ги освободят заради подписаните дългосрочни договори. "Това се случва в Европа и в глобален план и очакваме този процес да се прояви по-видимо през следващите тримесечия", допълни тя.




Проучването на компанията сред собственици на бизнес сгради и наематели, проведено през първата половина на октомври, показва още, че


под една трета от служителите в София работят от офиса.


Допитването сред компании с общо над 42 хил. служители показва, че 84% от тях нямат яснота кога ще върнат за постоянно служителите си в офиса, а 15% планират да направят това до пролетта на 2021 г. При аналогично проучване през юни тази година преобладаващата част от запитаните обмисляха да върнат служителите си на работните им места през есента. Изместването на този срок е свързано с разрастването на коронавирус епидемията и свързаните с нея неясноти за бизнеса. (Повече за съдбата на офисите четете тук.)


"В тази ситуация повечето наематели не могат да преценят дългосрочните си нужди от офис площи и се въздържат от решения. Подобна реакция виждаме и в други страни в Европа, в САЩ и това обяснява намалелия обем наемни сделки на офис пазара", анализира Йордан Кръстев, мениджър "Офис площи" в компанията.


В същото време има компании, които осигуряват за работа от дома на служителите си оборудване като столове, слушалки, осветление и други, но това е главно в случаите, в които се смята, че дългосрочна работата хоум офис няма да навреди на ефективността, анализират от компанията. Реално много от големите работодатели са дали избор на служителите си.


От началото на годината са сключени сделки за наем на общо 73 625 кв.м, при 108 600 кв.м за деветмесечието на 2019 г.


Доминират подновявания на договори


или се приключват сделки за преместване на нова локация, които са били в процес на преговори в предходни тримесечия. Делът на незаетите офис площи през третото тримесечие на годината достига 11.4%, като се очаква да нараства.


Близо 60% от офис сградите в анкетата на компанията са посочили, че нямат освободени площи. В същото време обаче 48% от наемателите планират да намалят заеманите от тях офиси, а 44% - да запазят сегашния им размер. Очакванията на бизнеса са


делът на работата от вкъщи да нарасне


в сравнение с времето преди разпространението на корона вируса. Това ще освободи площи за преотдаване или за разрастване на наемателите в рамките на вече наетите офиси.


За момента офертните наеми са стабилни, но забавянето на пазара провокира наемодателите да предлагат повече стимули и отстъпки като стъпаловиден наем или периоди без наем. За първокласни проекти в центъра на София офертните стойности са 15 евро/кв.м. По протежение на големите булеварди нивата се движат в рамките на 12-14 евро/кв.м. Прогнозата е увеличаването на свободните площи и излизането на нови проекти на офис пазара да постави под натиск наемите през следващите тримесечия, особено в райони с концентрация на нови проекти.


През следващите 6 месеца е планирано завършването на около 100 хил. кв.м нови офис площи. Едва 22% от заявените за завършване до края на годината площи са отдадени под наем. На инвестиционния пазар е налице интерес към офис проекти в развитие, както и към по-малки сгради с добро местоположение и потенциал да генерират устойчива доходност.


Умерена активност на наемателите при продължаващи спад на потреблението


показва пазарът на търговски площи и през третото тримесечие. Затруднените продажби и спадът в оборотите забавят експанзия и планираните разширения на голяма част от търговците, показват данните. Търговци, които имат и онлайн канали, споделят, че въпреки ръста при онлайн пазаруването оборотите им падат. В много сегменти се наблюдава оптимизация на мрежата от магазини, което води до ръст на свободните площи в моловете и на търговските улици.


Незаетите площи в търговските центрове в София са нараснали


почти двойно спрямо началото на годината и вече достигат 9%.


Спортните продукти, бързооборотните стоки, дрогериите и обзавеждането на дома са сред секторите, които се справят по-добре в настоящата ситуация. Сред по-значимите откривания през третото тримесечие са новият магазини на IKEA във Варна, JYSK с две нови локации, веригата за дрехи втора употреба Mania с нов обект в София и Decathlon в Бургас.


Експертите на компанията коментираха, че все по-популярни, особено във "второстепенните" градове, са ритейл парковете, при което от паркинга може да се влезе в отделните обекти, а не са като в мол в едно общо пространство.


След няколко години на плавен ръст на наемните цени по-слабата активност на наемателите през последните месеци е предпоставка за понижение на нивата. Офертните цени за първокласни локации във водещите търговски центрове в София варират около 30 - 36 евро/кв.м.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на jex20523962
    jex20523962
    Рейтинг: 275 Неутрално

    преотдаване ама на кой?

  2. 2 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2671 Неутрално

    Поне един спел чек пуснете, съвсем не се чете.

  3. 3 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    Държим 4 офисни помещения в бизнес сграда с обща площ на 1000 кв.м. От 13 март насам са празни през повечето време, с изключение на 1-2 месеца през лятото и то около половината служители. От три седмици насам на тези 1000 кв.м. има трима служители.
    Хубаво да ги преотдадем под наем, ама на кого? В цялата сграда положението е същото.

    The best way to predict the future is to invent it.
  4. 4 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 962 Неутрално

    Нищо де, важното е, че се строят още и още офис сгради. Да има в резерв.

  5. 5 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3418 Неутрално

    До коментар [#4] от "parcaleste":

    И да бъдат тип хамбар, щото така може да натъпчем повече хора, които да слухтят какво става.
    И да са без отварящи се прозорци щото се хаби енергия. И който оцелее оцелее.

  6. 6 Профил на barefoot
    barefoot
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Мдаааа, да се радват тези, които не са ги напуснали наемателите......

  7. 7 Профил на rvr12572942
    rvr12572942
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Държавата да ги наема и преобразува в КОВИД отделения. Със сигурност, някои от тях стават. Поне това от снимката може за 10 дни да се превърне в прекрасно болнично отделение, стига да не е на 443542 етаж.

  8. 8 Профил на Perry_Mason
    Perry_Mason
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Държим 4 офисни помещения в бизнес сграда с обща площ на 1000 кв.м. От 13 март насам са празни през повечето време, с изключение на 1-2 месеца през лятото и то около половината служители. От три седмици насам на тези 1000 кв.м. има трима служители.Хубаво да ги преотдадем под наем, ама на кого? В цялата сграда положението е същото.
    —цитат от коментар 3 на EU defender


    Като виден ГЕРБер, помоли Баце да ви го напълни. Калинки за офис все ще намери - имат по много от тях.
    Сега сериозно! Само преди месец някакви се кълняха от бранша как нямало проблем с офисите. Пък то като погледнеш седят призрачни. Доли през лятото нямаше хора в Бизнес парка.

  9. 9 Профил на kama_start
    kama_start
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Време е работодателите да осъзнаят там, където е възможно, че работата дистанционно също не е за подценяване и носи добри резултати и свити разходи определено!

  10. 10 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 756 Неутрално

    Нещата отиват към хоум офис генерално. Шефовете ще видят, че няма смисъл да плащат за наем и консумативи и дори и като свърши коронавируса (дано да е скоро) няма да искат да върнат стария вариант, защото ще им е неизгодно. Друг е въпросът, че живият контакт е полезен и съвсем различен...но живеем в особени времена и е добре да сме гъвкави и приспособими, за да оцелеем.

  11. 11 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    До коментар [#8] от "Perry_Mason":

    Аз съм гербер, не ГЕРБер. Гербът ми е в аватара. От стотици години съм такъв. А кой съм аз, съм написал тук преди повече от два месеца.
    https://www.dnevnik.bg/citat_na_deniia/2020/07/22/4094363_citat_na_denia_misliat_che_mogat_da_izlujat_ili_da/ #comments

    А вие си драскайте, не ми пречите :)

    The best way to predict the future is to invent it.
  12. 12 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    Нашата фирма има 3 офиса, редовно там са 3-ма човека и тук таме някои от шефовете да се завъртят, останалите не сме стъпвали от март месец. Така като гледам, поне още година няма да го бъде, а и всички вече свикнаха от вкъщи, не съм забелязал работата да спре.

  13. 13 Профил на Perry_Mason
    Perry_Mason
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#8] от "Perry_Mason":Аз съм гербер, не ГЕРБер. Гербът ми е в аватара. От стотици години съм такъв. А кой съм аз, съм написал тук преди повече от два месеца.https://www.dnevnik.bg/citat_na_deniia/2020/07/22/4094363_citat_na_denia_misliat_che_mogat_da_izlujat_ili_da/ #commentsА вие си драскайте, не ми пречите :)
    —цитат от коментар 11 на EU defender


    Ама истински ГЕРбер си. Дори и слогана ти е в тона им. Боцко е здминал дори Шехерезада по измисляне и съчиняване на приказки, така ,че прав си - The best way to predict the future is to invent it.
    Може да МУ се издадат поне в 2 тома съчинения - Избрани 😉

  14. 14 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1263 Любопитно

    Държим 4 офисни помещения в бизнес сграда с обща площ на 1000 кв.м. От 13 март насам са празни през повечето време, с изключение на 1-2 месеца през лятото и то около половината служители. От три седмици насам на тези 1000 кв.м. има трима служители.Хубаво да ги преотдадем под наем, ама на кого? В цялата сграда положението е същото.
    —цитат от коментар 3 на EU defender

    На милиционерския мурзилаж - чак сега ли ви светна, че можете и от вкъщи да тролите? 🤔

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  15. 15 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4567 Неутрално

    До коментар [#1] от "jex20523962":

    На кого е правилното...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  16. 16 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    Шефовете ще видят, че няма смисъл да плащат за наем и консумативи и дори и като свърши коронавируса (дано да е скоро) няма да искат да върнат стария вариант, защото ще им е неизгодно.
    —цитат от коментар 10 на groznik90

    То ако нямаше смисъл, досега защо плащаха, защото са будали ли? Интернет има от 30 години. Хайде в началото беше бавен, но поне от 10 години всички имат бърз интернет и могат да работят от къщи.
    По инерция може да върви работата няколко месеца, да. Но хора напускат, идват нови, как се гради екип по скайп? Как се работи по големи проекти без да ги обсъдите лично, без да може веднага да попиташ колега, да съгласуваш с шефа си, да дадеш задача на подчинените? А трябва да ги търсиш по скайп, пък те в момента точно отишли да вземат детето от градина, примерно.
    Да не говорим колко хора има, които се майстори на скатаването и в офиса където има кой да ги контролира, а пък сега от къщи са още по-големи скатавки. Като го питаш какво прави - работя, пълен ми е графика със задачи и проекти... пък виси на фейсбука. Трябва да му включат наблюдение на екрана, ама хем става биг брадър, хем някой пък после трябва да разглежда записаните активности какво е правил, пък това също е човеко-време и е непродуктивно да се ползва за това.


  17. 17 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3418 Неутрално

    До коментар [#9] от "kama_start":

    Дано работата дистанционно има много съществени недостатъци.
    1. Не можеш да назначиш братчедите и роднините си за началници да слухтят кой какво приказва.
    2. Не може да следиш кой изглежда трудолюбив и отдаден на идеята за нова ята на шефа.
    3. Не може да слухтиш кой е на зор за да го изцедиш още.
    4 Не може да слухтиш кой псува султана.

  18. 18 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2076 Любопитно

    Банките очевидно нямат проблем да финансираткомпании, които строят офис сгтради, СЛЕД като общината охотно им е издала разрешителни, на които Дончо Барбалов гледа като източник на приходи?!

    I Want To Believe
  19. 19 Профил на azs41314323
    azs41314323
    Рейтинг: 412 Неутрално

    До коментар [#16] от "Камен":

    Интернет има отдавна ,ама облачните технологии и различни приложения навлязоха сравнително скоро. Това в комбинация с корона вируса прави офисите излишни. Нещо като онлайн търговията и моловете.

  20. 20 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2067 Любопитно

    Средата се променя заради вируса (и евентуалните следващи вируси в един глобален свят ще е така), следователно ще се промени трудовата дейност (домашен офис, евентуално малки екипи разделени от другите и подобни схеми), следователно ще се променят помещенията за нея. Хазаите на "хамбарите" да ги преустройват в подходящи помещения с отделен достъп и пряка видимост, а не да го карат по старата схема: "този балък като замине, друг ще дойде".

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  21. 21 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2671 Неутрално

    До коментар [#9] от "kama_start":

    Свити разходи и свита продуктивност. И говорим за краткосрочна продуктивност и то в мотивирани и отговорни екипи. А скатавките как са се развихрили вкъщи ....

  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2671 Неутрално

    До коментар [#20] от "gost22":

    Така ги мразя тия хамбари, дори без вирус са отвратителни. Шумно, чуваш всички глупости на десетки хора, непрекъснато те прекъсват и разсейват. Дано наистина епидемията да им е пирон в ковчега и да се върнем на отделни помещения.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2671 Неутрално

    До коментар [#16] от "Камен":

    М да, хоум офиса си е предизвикателство и за служителя и за работодателя. Веднъж скатавките, втори път липса на комуникация, трети път готовност. За мое огромна изненада, дори в Ит фирмите голям брой хора са на дектоп машини. И не говорим за някакви спецове с работни станции за 3д рендъринг а обикновенни дивелопъри дето чукат сайтове за хазарт..

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2671 Неутрално

    До коментар [#12] от "chepokalipsis":

    Аайде да не се лъжем, 80% от форума сме ИТа. И дори в мотивирани екипи резултатите са 30% надолу. Което разбира се не си личи в статистиката щото ние си я правим, нали така. Но всички си го знаем.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK