
© Велко Ангелов
Кадърът е от пролетта.
Съвместни екипи от няколко институции ще следят при засиленото пазаруване покрай празниците за спазването на противоепидемичните мерки в търговските вериги. Това бе обявено от министъра на икономиката Лъчезар Борисов след проведени две срещи с представители на магазините. Те са се оплакали, че не са в състояние да накарат потребителите да спазват мерките - да носят маски и да стоят на дистанция един от друг.
Огромни струпвания през последните седмици, за които се появиха сигнали и снимки във "Фейсбук", станаха повод властите да обърнат внимание на проблема. Повече за това четете тук.
Затова смесени екипи с представители на МВР, РЗИ, Агенцията по храните и пожарната ще дежурят в и около веригите, се разбра след срещите. Министърът пък обяви моментното си решение да прати и представители на Комисията за защита на потребителите, които ще влязат в нова роля и този път ще подават сигнали, ако видят, че не се спазват мерките. На въпрос на какъв принцип ще упражняват правомощия екипите главният здравен инспектор Ангел Кунчев посочи, че е ясно кой какви компетентности има. Представителите на МВР пък ще осигурят възможност да бъде поискана личната карта на нарушителите, за да може представителят на съответната институция в екипа да му състави акт.
Лъчезар Борисов подчерта, че ако мерките не се спазват, ще бъдат глобявани всички нарушители - от отделните потребители до веригите. Сред изброените санкции д-р Кунчев спомена и затварянето на търговските обекти, които не спазват мерките за определен брой часове. Изрази надежда, че до там няма да се стига. За такава крайна мярка по-рано предупреди и здравният министър.
Представители на веригите разказаха, че на много места охранителите в обектите не са на обичайните си места, а са преместени около и пред входовете, за да следят за реда. "Не сме в състояние дори физически да организираме охраната. Естествена бариера са пазарските колички, малките кошници в редица магазини са почти изчезнали", обясни изп. директор на "Лидл" Милена Драгийска. Допълни, че в повечето обекти реално се допускат по-малко хора наведнъж, отколкото е допустимо, за да се овладее ситуацията.
Когато моловете са затворени, се увеличава напливът в оставащите отворени магазини. Увеличава се работното време на веригите, за да могат хората да пазаруват по-дълго и да няма струпване в пиковите часове, но не е възможно всеки клиент да бъде охраняван от отделен охранител, обясни ситуацията Йордан Матеев, председател на Сдружението за модерна търговия, в което членуват повечето вериги.
Който нарушава правилата, трябва да поеме своята отговорност.

Сдружение за модерна търговия
"Магазините не могат да принудят клиентите да спазват правилата в самите търговски обекти", допълни той. Според него е нужна комуникационна кампания, за да бъдат убедени хората да спазват мерките в обектите.
Ангел Кунчев посочи, че при търсене на даден магазин в интернет може да се види натовареността му и така хората сами да преценят кога да отидат като избегнат пиковите часове.
Не повече от 2-3 са пиковите часове, ако избегнем това струпване, ще избегнем и възможността да се заразяваме.

главен здравен инспектор
Министърът на икономиката обещал на веригите, ако имат недостиг на някакъв вид служители, те да им бъдат осигурени от бюрата по труда.