Да чакаш на опашка дори онлайн - коронавирусът промени потреблението

Да чакаш на опашка дори онлайн - коронавирусът промени потреблението

© Associated Press



Докато променяше драматично живота на всички, епидемията отложи и направо отмени някои от плановете на бизнеса, а други приближи във времето с поне 1-2 години. Потребителите в България, които са живели и във времената около началото на прехода, рязко си припомниха какво е да чакаш на опашка за храни, с разликата, че сега не свършват. Включи се, макар и в нови условия, изобретателността - как да се сдобиеш с дефицитно лекарство или набедена за много ефективна хранителна добавка или да успееш да влезеш в графика на онлайн магазина за доставка до теб.


Консервативните доскоро вериги за храни намериха начин да доставят до дома, макар и не пълния си асортимент. В готвенето с доставка до дома и офиса търсят, макар и частично, спасение затворените ресторанти, а покупката на ваканция се превърна в нещо на практика немислимо. Заменено с опити как да си вземеш капарото докато туроператорът се чуди на свой ред как да си получи аванса за хотел и самолетни билети, за да ти върне на теб парите.


Всичко започна с паническа покупка на трайни стоки и никакви уверения, че нищо от това няма да свърши, не помогнаха. Страхът от вируса и наложеното чакане на разстояние един от друг пред веригите за храни, насочиха повече от обичайното хора към доставките онлайн, които в това време не бяха много и сериозно се задъхваха. В социалните мрежи имаше оживени дискусии как по-успешно да се вредиш за доставка вкъщи. Други се насочиха към кварталните магазини. Колко точно - никой не е в състояние да каже.




Да чакаш на опашка дори онлайн - коронавирусът промени потреблението

© Юлия Лазарова


Официалните данни на случилото са повече от оскъдни, корпоративните - често обвити в не съвсем точна статистика, доколкото се оповестява такава. От тях се разбира, че очаквано хората са купували по-активно стоки онлайн, че мъжките костюми на практика са спрели да се продават, но пък изгодните сделки за дрехи са подхранвали желанието да изглеждаш добре макар и на онлайн среща по работа. Коронавирусът е разместил продажбите и в дрогерията, но най-продавана си остава спиралата за очи.


Ако се гледат данните на Националния статистически институт, онлайн пазаруването се е свило през настоящата година спрямо предходната, но вероятно това отразява свитото потребление на определени категории, които в нормални времена са се купували по този начин.


Делът на хората, които през последните три месеца са пазарували онлайн за лични цели, е 15.6% (при 21.7% за 2019 г.), като 15.4% купуват стоки, а 6.7% - дигитални продукти и услуги. Най-активни са хората с висше образование с относителен дял 31.7%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 години (25.5%) и 25 - 34 години (25.4%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 16.2 % и 15%.



От пазарувалите по интернет през последните три месеца 59.7% купуват стоки и услуги между един и два пъти, а 31.9% правят от три до пет покупки. Общата стойност на онлайн покупките на 31.3% от потребителите е между 100 и 199 лв., 29.9% пазаруват онлайн за по-малко от 100 лв., а при 25.4% стойността е между 200 и 599 лева.


В следващите няколко дни ще ви покажем през различни бизнеси как се промени потреблението от средата на март насам.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    Той и секса мина онлайн. Тъй ми каза една позната.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 4574 Любопитно

    Сега опашките ще се преместят пред центровете за ваксинация.....

  3. 3 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2009 Неутрално

    Сега опашките ще се преместят пред центровете за ваксинация.....
    —цитат от коментар 2 на Николай Бучков


    Трябва да се обяви официално, че ваксинациите стават само с връзки и по втория начин. Според народопсихологията това ще доведе до 99.99% желаещи! Другият начин е с доста солидно заплащане. Нека управляващите да изберат.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Тъпо е да гледаш в офис куриера да пробват обувки. И още по-смешно е да има пробна за дрехи в същия тоз офис. А опашките отвън просто са си развъдник за ковид...

  5. 5 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1276 Неутрално

    Цял свят си пазарува онлайн. На мен отдавна екрана на компютъра ми е МОЛ-а. Пазарувам си от ЦЯЛ СВЯТ.

  6. 6 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    Тъпо е да гледаш в офис куриера да пробват обувки. И още по-смешно е да има пробна за дрехи в същия тоз офис. А опашките отвън просто са си развъдник за ковид...
    —цитат от коментар 4 на Хи-хи


    То, може и с доставка до адрес пак да пробваш, ама опира до акъла на местните обитатели. За опашките пак е същата причина — акъла на местните.
    В смисъл, степента на ползване на акъла, не наличието на мозък.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  7. 7 Профил на Kalinoff Ivan
    Kalinoff Ivan
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#6] от "gost22":

    Ами не е така , в офиса на куриер е по удобно поне за мен , защото не чакаш цял ден вкъщи , нямат никакъв график , когато дойдат , обаждат ти се 15 минути преди това ... Относно опашките пред офисите , аз съм намерил един , който е в центъра на града и е много удобен , но ако си пеш , с кола е малко неудобен и няма място за паркиране отпред затова няма грам опашки и най много съм чакал 3 минути .

  8. 8 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Китай е увеличил многократно износа на велосипеди. А това може би означава, че хората ще променят начина си на живот за постоянно.

  9. 9 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Тези данни на НСИ са ми доста странни на фона на опашките пред офисите на куриерите и самите техни думи, че в момента е лудница при тях. Наистина не знам откъде си черпят данните НСИ.

  10. 10 Профил на ДрънкалУтУ
    ДрънкалУтУ
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Онлайн магазините в България са жива трагедия. Лошо обслужване и забавени поръчки. До момента не ми се е случвало да имам възможност да проследя онлайн поръчката си. Цялата тази сфера може спокойно да се определи с две думи " чакаш и се надяваш". Не визирам цени и продукти а само обслужване. В края на краищата аз търся продукт и виждам цената .
    В голяма фирма наскоро след като си попълних данните и десет минути се занимавах с поръчка чаках два дни за да ми звъннат за потвърждение..WTF 🤬🤬🤬🤬. И след това си продължавам с чакането за да пристигне продукта 🤯🤯🤯

    Мани мани...
  11. 11 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1530 Неутрално

    "Потребителите в България, които са живели и във времената около началото на прехода, рязко си припомниха какво е да чакаш на опашка за храни, с разликата, че сега не свършват"
    ..........
    Това твърдение е полуистина .
    Тогава чакахме на опашки, без да знаем какво ще пуснат в магазина.

  12. 12 Профил на Glock
    Glock
    Рейтинг: 39 Неутрално

    още си чакам коледните подаръци, не са ги пратили даже до куриери, а обещаваха...иначе не коронавирусът промени потреблението, а мерките против него

    “In the Kamigata area, they have a sort of tiered lunchbox they use for a single day when flower viewing. Upon returning, they throw them away, trampling them underfoot. The end is important in all things.” ― Yamamoto Tsunetomo, Hagakure: The Book of the Samurai
  13. 13 Профил на ply53697030
    ply53697030
    Рейтинг: 25 Неутрално

    До коментар [#6] от "gost22":

    От собствените ти писания не личи да ползваш мозъка си особено много. Вероятно 90% от хората по опашките са се сетили за доставка до адрес. НО. Някои интернет магазини изобщо не предлагаха подобна опция, около празниците. Освен това масово поръчки до адрес са със срок след Коледа, че някои и след Нова година. Така че хората не се редяха, защото много им се реди, а защото нямаха другаха опция.

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7738 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Не е вярно. Откакто почна тази пандемия ,в България са се родили повече бебета.

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7738 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Не е вярно. Откакто почна тази пандемия ,в България са се родили повече бебета.

  16. 16 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#4] от "Хи-хи":

    А защо да е тъпо, това си е бизнес. Но пробването в офиса на куриера е неудобно, свестните фирми предлагат безплатно връщане, само носиш кутията в офис на куриера и след няколко дни ти връщат парите по картата. И ако се чудите как им се рентира - ами след едно-две връщания човек си хваща размера и после с години си купува от тази марка за да не се занимава с неточни размери.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK