Презапасяването с храна отмина, но как се промени пазаруването

Кадърът е от началото на април, когато мерките за сигурност образуваха опашки пред магазините.

© Цветелина Белутова, Капитал

Кадърът е от началото на април, когато мерките за сигурност образуваха опашки пред магазините.



Когато в средата на март бе обявено извънредното положение в страната, много хора се втурнаха към магазините за храни и започнаха да се запасяват с трайни продукти - брашно, зърнени храни, консерви, тоалетна хартия... Уверенията на търговците, че нищо от това няма опасност да свърши, не помогнаха.


"Станахме свидетели за кратко на засилено пазаруване на основни хранителни продукти, маски и дезинфектанти. Рязко намаля интересът към купуването на храна от топлите витрини в супермаркетите. След като клиентите ни видяха, че няма недостиг на каквито и да било стоки, а в супермаркетите се спазват всички противоепидемични мерки, постепенно започнаха да се връщат към обичайния си ритъм на пазаруване", казват от "Фантастико".


Във веригата отчитат, че през лятото и есента потребителската кошница не се е различавала особено от тази преди пандемията.

"Единствено интересът към почистващите препарати, дезинфектантите и маските продължи и в периода, когато имаше слабо разпространение на вируса. В пълен обем работеха фурните, в които се меси и пече хляб на място в супермаркетите. Може би единствено интересът към ястията от кулинарните щандове не се възстанови напълно, но и те работеха на високи обороти", показват данните на компанията.

Подобно на други търговци и тук отчитат определена промяна в начина на пазаруване, след като ситуацията се успокоява. Новата тенденция е хората да влизат по-рядко в магазините и да пазаруват повече. От пролетта насам средно броят на клиентите, които посещават супермаркетите, е намалял с около 25%. В същото време обаче се е увеличила средната сметка. Например ако сравним октомври 2019 г. с октомври 2020 г., увеличението на средната сметка е с 27%.




Отчитат известен отлив на клиенти в началото на епидемията, когато потребители са избирали малките квартални магазини пред опашките за допускане в супермаркетите. Също се наблюдава и заради "зелените коридори" в следобедните часове - някои клиенти не чакали 16:30 ч., а търсели алтернативен обект, който не е толкова стриктен, отчитат от "Фантастико".

От друга страна, за голяма част от потребителите именно спазването на противоепидемичните мерки е причината да изберат големите супермаркети, смятат те. "Хората свикнаха с тях и ги спазват, вече е почти невъзможно да се види човек без маска в магазина например", казват оттам.

Не смятат обаче, че може да се говори за траен отлив към кварталните магазини, където на зелените коридори не се гледа така строго и не се чака дълго (ако изобщо) за допускане. Освен това отчитат, че зелените коридори са водели до опашки непосредствено след тях от по-млади хора, и то основно в почивните дни.


Нуждата от дистанция принуди много "заклети" офлайн търговци да предлагат доставки и до дома. Във "Фантастико" имат известен опит отпреди години, когато имаха такава съвместна дейност с "Кънвиниънс" АД, по-познат като ebag.bg.


Към момента делът на онлайн продажбите е все още много малък от общия обем продажби, но расте постоянно. Сериозен ръст на онлайн продажбите - около 40%, се наблюдава от средата на месец октомври със задълбочаване на кризата с COVID-19, посочват от веригата, която подобно на други свои колеги от пролетта започна да предлага доставки в партньорство с foodpanda.


Проектът ebag.bg, който стартирахме съвместно с колегите от "Кънвиниънс" АД, ни показа, че истински онлайн магазин е сериозно начинание, което изисква много ресурси. Към настоящия момент ние сме концентрирали усилията си към развитие на физическите магазини, но сме убедени, че ще дойде време, когато ще предложим и възможност за онлайн пазаруване. Това ще стане, когато сме сигурни, че можем да дадем на нашите клиенти качествена услуга и като софтуерно решение, и като логистика, казва от веригата.


Разказват, че от 4 април са започнали доставките чрез логистиката на foodpanda с малък асортимент от топ продукти, който постоянно се разширява. "Сега всичко най-необходимо за домакинството може да се купи по този начин - не само хранителни продукти, но и козметика, битова химия, напитки и други", посочват от "Фантастико". Веригата вече има и втори партньор в доставките до дома - DelivMe.


Поредица на "Дневник" за промените в потреблението през 2020 четете тук, тук, тук и в следващите дни.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK