Епидемията е време за... покупка на нови стоки за дома

Епидемията е време за... покупка на нови стоки за дома

© Николай Дойчинов



Проучванията в края на годината показаха, че очаквано много българи изпращат една лоша година и не много от тях очакват следващата да е по-добра. В същото време проучванията от март насам показаха, че хората са обърнали повече внимание на близките си, посветили са им повече време, по-често са правели неща заедно. Социалните мрежи бяха изпълнени със снимки от дома, с рецепти, сготвени семейно, с изпълнението на отлагани ремонти. Очаквано всичко това се е отразило и на потреблението на стоки за дома - нови мебели, още прибори за готвене и сервиране. За това разказва Никос Ифантидис, управител на "ИКЕА България". Интервюто е направено по мейл.


Как се промениха покупките от март насам?


- Може би най-големият позитив от ситуацията е, че обърнахме внимание върху грижата за близките, за дома, но и за самите себе си. Заедно с повишеното търсене на офис мебели и детско обзавеждане наблюдаваме интересна положителна тенденция в продажбата на кухненска мебел и аксесоари за готвене. В тези моменти на социална изолация явно хората преоткриват домашно приготвената храна и ценят все повече семейния уют и моментите около масата с най-близките.




Текстилът за дома и аксесоарите за организиране също отчитат високи резултати - смятаме, че стремежът за подобрения в домашното пространство е в пряка зависимост от времето, прекарано вкъщи.


През лятото пък на фокус бяха балконът и градината, ето защо реализирахме специалната кампания "Балкон артист", в която предизвикахме малки и големи да споделят своите специални таланти на мястото, където могат да бъдат наистина навън. Мисля, че постигнахме позитивен ефект и усмихнахме много хора по време на изолацията.


Промени ли се честотата на пазаруването?


- В периода от март до септември забелязахме спад на общия брой посетители в магазините, което се дължи на затварянето им по време на периода на изолация, както и на известна промяна в потребителското поведение. През годините ИКЕА се наложи като място, което семейството посещава през почивните дни, докато сега наблюдаваме повишаване на целенасочените посещения - нашите клиенти идват, за да осъществят покупка, и то през делничните дни. Като цяло сравнително равномерното разпределение на потока от посетители е благоприятно за нас, особено в днешната ситуация. Въпреки това честотата на посещение на физическия магазин е намаляла за сметка на увеличената средна стойност на покупката.


Разбира се, част от покупките преминаха и онлайн, като тяхната честота се повиши значително от началото на календарната година.


В периода, когато може да се пазарува само онлайн, потребителите в каква степен се възползваха от това?


- Два пъти повече клиентите са се възползвали от пазаруване в онлайн магазина през периода от март насам, което говори за промени в обичайното поведение при пазаруване. За периода на изолацията в началото на годината онлайн продажбите ни в България нараснаха почти 4 пъти в сравнение със същия период на миналата година, като този ръст се нормализира след това. Това е естествен резултат от новите тенденции на пазаруване, но и новите предложения, които въведохме. За да бъдем в симбиоза с клиентските очаквания и нужди, поставихме специален фокус върху разнообразието от продукти и услуги в онлайн магазина ни като онлайн кандидатстване за безлихвено кредитиране, и значително разширихме възможностите за доставка с опцията доставка до офис на партньор в повече населени места.


Какъв дял от покупките е онлайн?


- Определено наблюдаваме промяна по отношение на разпределението на онлайн покупките и тези, осъществени в магазините ни в София и Варна. Това се породи от естественото клиентско поведение, но и от условията, при които беше поставен пазарът по време на социалната изолация през пролетта на тази година. Към момента онлайн поръчките ни достигнаха 18% дял от общия оборот. Това е много обещаващ резултат и ние ще продължим да работим усилено, за да го запазим и през следващата година.


Промени ли се средният размер на похарчената в магазина сума спрямо миналата година?


- Средният размер на похарчената в магазина сума не може лесно да се сравни с тази от миналата година, тъй като ситуацията с COVID-19 и затварянето на магазина през март и април въведе известни отклонения в отчетените резултати. Това, което можем да потвърдим обаче, е, че като цяло нашите клиенти във всички канали отбелязват увеличение на средния разход за обзавеждане, и то в посока закупуването на мебели за дома.


Има ли промени в плащането в брой и с карта?


- Не наблюдаваме съществени промени в методите, чрез които нашите клиенти плащат. Има известно увеличение в картовите разплащания с около 5-6%, вероятно защото повечето потребители предпочитат този метод, тъй като е по-удобен и безопасен предвид ситуацията.


Поредица на "Дневник" за промените в потреблението през 2020 четете тук, тук, тук и в следващите дни.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    Нищо не искам да купувам :)

    ХАКНАТИЯТ МОЗЪК: www.unbrain.eu?bg
  2. 2 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 860 Неутрално

    На никой не му пука, колко му е смотан шкафа, ако си стои в тях по 3 часа на ден, освен 8-те които спи. Когато си у вас по 12+ часа, тоя шкаф ти изяжда главата. Аз си смених монитора и стола, просто защото не бях прекарвал толкова време на тях до сега и не ми бяха удобни.

  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2487 Неутрално

    Защо ИКЕА спря да издава годишен каталог? Губи от това...

    В Нидерландия доставката на храна до вкъщи от хипермаркети е безплатна. Подсещане за ИКЕА...

  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Гръцкият франчайз на ИКЕА е една от причините Букурещ да е по-добър избор за тази марка.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2487 Неутрално

    До коментар [#4] от "Пипера е много лют":

    Защо?
    Какво е това франчайз?
    Гледам на кеновете с кока-Кола пише "Неленики",но не я намирам за лоша в сравнение с кока-колите бутилирани другаде.

  6. 6 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    Очевидно нищо не е3 в състояние да спре маркетинга и мърчън дайзинга!
    А дневникарите отново са пропуснали маркирането с "Платена публикация"!!!

  7. 7 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Тъпо е да се капсулираш в дома си и да контактуваш само с близките си. Така че вместо да купувате нови мебели по-добре излизайте на въздух, ще има по-голяма полза.

  8. 8 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    Тези нямат половината неща никога, доставката им е трагична, а обслужването в магазина на моменти - ужасно

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  9. 9 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 678 Неутрално

    До коментар [#4] от "Пипера е много лют":

    Постоянни и дразнещи липси на артикули. Оня ден имаха банер за коледни хранителни продукти. На следващия ден влязох и всички бяха не налични.
    От пролетта съм маркирал да ме уведомят, ако дойдат някои от общо петте гардероба които бях харесал за детската, но ги нямаше. Нъцки.

    „Товарете портокалите в бурета. Братя Карамазови”
  10. 10 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Производителите на домашно оборудване, анцузи и пижами забогатяха.
    Защо да се сменя колата като с нея се ходи само до супермаркета.

  11. 11 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Нищо не искам да купувам :)
    До коментар [#1] от "Боян Таксиров":

    Депресия !? 🎄🥂⛄️

  12. 12 Профил на ПИК е велик
    ПИК е велик
    Рейтинг: 693 Неутрално

    Част от хората са се поуплашили и са свили разходите...

    Спечелихме битка, но не и войната!
  13. 13 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1780 Неутрално

    До коментар [#11] от "half truth":

    О, не.
    Просто всичко си имам.
    Нищо не ми трябва :)

    ХАКНАТИЯТ МОЗЪК: www.unbrain.eu?bg
  14. 14 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    Как се не уморихте да пишете глупости. Ама то не е лесно де, трее се пълни с нещо тоя вестник

  15. 15 Профил на edinotselo
    edinotselo
    Рейтинг: 37 Неутрално

    Хората останаха без работа, без пари, с кредит тия за покупки на нови стоки за дома говорят...явно живеем на различни планети..

  16. 16 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Малко странно да използваш така ситуаията, ма карай.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK