Пазаруването на храна онлайн - няма път назад

Пазаруването на храна онлайн - няма път назад

© Анелия Николова



Сядаш на компютъра и с няколко клика поръчваш и плащаш продуктите, а не след дълго те са доставени до дома ти. Така просто изглеждат нещата за потребителите. За търговците, особено тези на храни, обаче да продаваш в магазина е едно, а да доставяш до дома - съвсем различен бизнес. Това е причината и за раздялата след няколко години партньорство между офлайн веригата "Фантастико" и ebag, които са специализирани в доставките. Това е и причината веригите да не мислят за такива паралелни бизнеси и доставките да не са типична част от работата им, дори на тези с дълга история в други държави. Кризата с коронавируса, претоварването на магазините и огромният натиск към на най-големия доставчик - ebag, промениха всичко това.


При обявяването на извънредното положение и настъпилата буквално обсада на магазините за храни


бягството към онлайн поръчките стана неизбежно




Но доставчиците в България не бяха особено много, а най-познатият - ebag, очаквано се оказа неподготвен да отговори веднага на големия натиск. На много потребители се наложи непрекъснато да натискат клавиша рефреш, за да видят освобождават ли се часове за доставка, които се оказваха запълнени, преди да са успели да завършат поръчката. В социалните мрежи се обсъждаха явно и тайно стратегии как да успееш да поръчаш. (Повече за това четете тук.)


Собственикът на онлайн търговеца Иван Александров разказва, че обичайният ритъм на поръчки се е активирал още през февруари, като оттогава отчита над 300% ръст на оборота спрямо предходната година.


"В началото на март започна вълна на презапасяване с основни стоки за няколко седмици, а после нещата се върнаха към стандартните кошници. Това продължи до към началото на юни. През лятото типично има спад, защото хората повече пътуват и консумацията на нашата услуга намалява", разказва той.


През септември започва нов ръст


с приключването на отпуските, а с идването на смятаната за втора вълна на заразата обемите отново растат значително.


"Сега вече потребителите не се презапасяват, хората си купуват обичайното, което потребяват, но има леко покачване на обема на кошницата. Вече по-голяма част от покупките им минават през нас", казва Александров.


За да отговори на натиска и огромния интерес на желаещите да получат покупките си вкъщи, се налага да увеличи значително екипа не само от хора, които извършват доставките. Сега той е вече над 330 души, а в началото на годината са били малко над 100.


На търговците на храни в момента им е трудно да направят детайлен анализ


на настъпилите промени и освен това не е известно каква част от тях ще са начало на нова тенденция. Засега няма данни например, че в стремежа си да се грижат повече за здравето си и при липса на възможност за други забавления - като ходене по заведения, пътешествия и др., дават повече пари, за да си купят по-качествена храна, за разлика отпреди.

Иван Александров

© Цветелина Белутова, Капитал

Иван Александров


За Иван Александров е също трудно да каже такова нещо, но по друга причина. Той обяснява, че клиентите му са основно такива, които държат на високото качество, и затова е постоянен интересът към предлаганите в платформата фермерски продукти. "Нашият фокус е да дадем достъп до по-качествена храна на потребителите и те ни избират за това. От тази гледна точка профилът на нашите потребители е по-различен. Секцията с еко- и фермерски продукти е ключова и ни различава от останалите и там обемите продължават да растат постоянно", казва той.


Няма анализ какъв дял от пазаруването на клиентите му минава през него и какъв във физически магазини за храни.


"Има потребители, на които 100% от пазара минава през нас,


и такива, при които е миксиран. Дори при нормалната обстановка средната честота на поръчки се беше увеличила още спрямо предната година с около 15-20%, което не е малко, но едва ли случващото се е променило толкова много нещата", смята той.


И ако някои търговци са спрели планирани от години проекти, то корона кризата е "придвижила" дългосрочните планове на ebag с 1-2 години напред. "В момента успяваме да растем много по-бързо, отколкото в нормални дни. Огромна част от хората се дигитализираха и това ще помогне и занапред този растеж да е по-бърз", смята Александров. Допълва, че постоянно компанията добавя нови клиенти, но сега това е много по-бързо отпреди.


От думите му се разбира, че този растеж в неговата компания не се дължи на натиска на новопоявилата се конкуренция, при която почти всички вериги за храни започнаха чрез различни партньорства да доставят ограничен асортимент продукти.


"Имаме визия и стратегия как да го направим бизнеса, смятам, че нито една от навлизащите компании не е направила тази инвестиция, която правим в разширяването на капацитетите. Нашите стъпки са много по-добре премислени и действаме с доста по-голям мащаб. Може би повечето искат да са онлайн, отколкото гледат какво е качеството", посочва той и добавя, че все пак е хубаво да има конкуренция, благодарение на която потребителите може да сравнят кой какво качество на услугата предлага.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    Поне от 10 години пазарувам онлайн. Единственият проблем е когато пазаруваш пресни продукти (плодове и зеленчуци) от супермаркета и не можеш да си ги избереш. Понякога идват кофти. По-добрият начин е да пазаруваш онлайн от кварталните зеленчукови магазини и ти го доставят по-евтино и качествено.

  2. 2 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Миналата седмица поръчвах от Макдоналдс,с доставка от Фуудпанда, 11 менюта за едно и също време,а ми ги донесоха 3 различни куриера.

  3. 3 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 491 Весело

    Ммм, най-обичам разни ей такива "трендсетърски" мат'ряли.

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 1617 Неутрално

    Гъзария и гъзарщина навсякъде, обилно гарнирано с идиотщини...

    Допреди короната ни бяха продънили ушите с какво!?
    Кое бише бичът на белите, десните,пазарните и демократичните държави!?
    Ми, обездвиждането, бе, с последващите болести + особено затлъстяването...

    Жертвите покрай тоя грипен щам корона ще са многократно пъти повече от жертвите на грипния щам корона.

    Хеле пък с тая настоящата ГРЪМОГЛАСНА повсеместна реклама на заседяването, обездвижването и пр. бездействия...

  6. 6 Профил на dinko
    dinko
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Дежурните пенсии си изливат мъката срещу промените в ежедневието на някои хора :))))

  7. 7 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 693 Неутрално

    Път назад и настрани винаги има, а писанието е нескопосан опит за реклама на някакви си фантастиковци... Пратете ги в Европата да се научат на онлайн продажби. Преди 4 години Окадо в Британия опъна голям плакат, на който пишеше, че всяка поръчка в следващите 6 месеца е с БЕЗплатна доставка в цялата страна. Имаще най-долу (с по-ситни буквички) текстче, че минималната поръчка трябва да е над 40 паунда, но си изпълниха обещанието, а днес такива като тях доставят какво ли не в над 27 милиона домове в Британия. В България онлайн търговията няма да порасне съществено поради ред причини, някои от които ориенталски манталитет, намаляващо население и пропагандно насаждане на недоверие и страх.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  8. 8 Профил на Андерсен
    Андерсен
    Рейтинг: 621 Любопитно

    ЕБАГ успяват, защото сами си правят доставките и са винаги точни. Фантастико и другите, които разчитат на фуудпанда и подобните им, трябва бързо да се ориентират към собствени доставки, ако искат да бъдат приети сериозно в онлайн покупките.
    Сайтът на фуудпанда не е изобщо подходящ за подобни стоки, а доставките им са бавни и неточни.

  9. 9 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#7] от "Йоаникий":

    Пратете ги в Европата да се научат на онлайн продажби. Преди 4 години Окадо в Британия опъна голям плакат, на който пишеше, че всяка поръчка в следващите 6 месеца е с БЕЗплатна доставка в цялата страна. Имаще най-долу (с по-ситни буквички) текстче, че минималната поръчка трябва да е над 40 паунда...
    —цитат от коментар 7 на Йоаникий


    За 6 месеца е било просто промоция за привличане на клиенти.
    А у нас онлайн супермаркетите отдавна имат безплатни доставки в рамките на града и не за 6 месеца, ами целогодишно.
    Като при това границата за поръчка е даже по-ниска. В Окадо е 75 паунда, а у нас е между 60 и 100 лв за различните магазини и то предвид, че някои стоки са по-скъпи в България, отколкото в Англия. Само че нашите онлайн супермаркети ясно описват за кои зони важат тези условия, а при Окадо е пълна мъгла и даже не е сигурно, а казва "МОЖЕ БИ ще ви бъде предложена безплатна доставка".
    https://help.ocado.com/hc/en-us/articles/360017551912-How-much-does-delivery-cost -

  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#8] от "techops":

    ЕБАГ успяват, защото сами си правят доставките и са винаги точни. Фантастико и другите, които разчитат на фуудпанда и подобните им, трябва бързо да се ориентират към собствени доставки...
    —цитат от коментар 8 на techops


    Е, то в началото беше точно така. Допреди 2 години Ebag продаваха само стоки от Фантастико и отникъде другаде.

  11. 11 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Цените са височки, а това че продават фермерски стоки, които уж са с по-високо качество е спорно. Но за всеки влак си има пътници.

  12. 12 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 769 Неутрално

    Относно еко-то на подобни дейности: бензин за доставчика, пластамасови и още по-зле стиропорени кутии, вилици, чащи, пликове. Ама щом ще сме модерни и в крак с времето

    malart.blog.bg
  13. 13 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    Да се помисли за екологични опаковки.

  14. 14 Профил на ПИК е велик
    ПИК е велик
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Да светна Иван Александров нещо за бизнес модела му:
    По правило, онлайн търговците предлагат по ниски цени на едни и същи стоки, най-вече заради съкратената верига на доставки. Едва ли ще бъдеш конкурентен, ако купуваш стоки от супера и ги доставяш на по-висока цена до крайния клиент.

    Спечелихме битка, но не и войната!
  15. 15 Профил на crq18506084
    crq18506084
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Да светна Иван Александров нещо за бизнес модела му:По правило, онлайн търговците предлагат по ниски цени на едни и същи стоки, най-вече заради съкратената верига на доставки. Едва ли ще бъдеш конкурентен, ако купуваш стоки от супера и ги доставяш на по-висока цена до крайния клиент.
    —цитат от коментар 14 на PisnaMi

    Посредници!
    Като премахнем хора, като Иван Александров ще се оправим.
    Създадохне твърде много посредници, „бизнеси“, между производителят и крайният ползвател.
    Защо трябва да се дава 10% от един продукт за РЕКЛАМА!
    Може с тези 10% да се повиши качество или да се намали цена.

  16. 16 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Аз пържолата не я ли видя първо с очите си, няма да я взема. Но за консерви и основни продукти да, поръчвам от нета.

    ... с двеста...
  17. 17 Профил на crq18506084
    crq18506084
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Да се помисли за екологични опаковки.
    —цитат от коментар 13 на falkoneti


    Ние още се движим към екологични опаковки, не може да стигнем до кафява хартия, а в бели страни, в бели магазини, разбира се, отдавна насърчават хората да си носят собствени съдове.

  18. 18 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Друго нещо е да си харесаш и избереш сам продуктите! Това никога няма как да стане онлайн!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  19. 19 Профил на d
    d
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Защо да няма връщане назад? Тая карантина често ползвах еБаг, защото имаше период, в който нямаше как да излизам от нас (по разбираеми причини) и мечтаех за момента, в който ще мога да отида до локалния супер. Харесва ми идеята да се разхождам и да обикалям витрините.

    А и нищо не може да замени локалното пазарче с доста по-приятен избор от хубав сезонен зеленчук.

    Да оставим онлайн пазаруването за левичарите и да не поставяме всички под общ знаменател.

  20. 20 Профил на Иван Петров
    Иван Петров
    Рейтинг: 17 Неутрално

    До коментар [#13] от "falkoneti":

    Всички торби и опаковки на ебаг са хартиени и разградими. Самите производители на продуктите - разбира се си отговарят сами за опаковането на стоките.

  21. 21 Профил на Даниел Чо
    Даниел Чо
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Ебаг има ли ги във Варна?

    Срещу вредителите, с химикали ... или в случая, с химикалки
  22. 22 Профил на Даниел Чо
    Даниел Чо
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Ебаг има ли ги във Варна?

    Срещу вредителите, с химикали ... или в случая, с химикалки




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK