
© Надежда Чипева, Капитал
Членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) Billa, Lidl, Kaufland, "Фантастико" и "ПроМаркет" подписаха меморандум за общи мерки в подкрепа на българските производители, съобщават от сдружението. Решението си компаниите обясняват като поредна стъпка на обединение на веригите в подкрепа на местните производители, която е била засилена в условията на епидемия. Меморандумът предвижда осем мерки, които компаниите се ангажират да прилагат и които включват вменени им задължения от постановление на правителството от миналата година, срещу някои текстове в което веригите възразиха при приемането му.
Всяка от компаниите ще осигури в своите магазини място за продажба на стоки с български произход и/или произведени от български производители, включително средни и малки регионални производители.
Ще бъде осигурено подходящо обозначаване на хранителните стоки с български произход, за да могат потребителите по-лесно да ги разпознават. Търговците се ангажират да инвестират в допълнително маркетингово позициониране на отделни продукти.
Предвижда се да се провеждат фермерски пазари и други събития, чрез които средни и малки български производители да могат да продават продукцията си, отговаряща на всички нормативни изисквания и при спазване на мерките за безопасност.
Петте вериги се ангажират да положат усилия за обучения на малки и средни регионални производители. Обученията ще включват запознаване с изискванията за организиране и планиране на производството, за съхранението и пакетажа, контрола на качеството на продукцията и логистиката на доставките, така че да отговарят на изискванията на големите търговски вериги. Специално внимание ще се обръща на възможностите за сертифициране, когато производителите имат желание и капацитет да развият бизнеса си. За провеждането на обученията членовете на сдружението обаче очакват съдействие от Министерството на земеделието и Агенцията по храните.
Подписалите меморандума търговци са готови да договарят по-кратки срокове за плащане на продукти, доставени от средни и малки регионални производители. Това е една от конфликтните точки между доставчиците и търговците от самата зора на развитието на веригите. Сега се посочва, че компаниите ще проведат индивидуални преговори за определяне на търговски условия - цени, количества, качество, срокове и др.
Веригите заявяват и че са готови да обсъждат с властите и производителите идеи, основани на опита им, за това производителите да развиват успешни бизнес модели като успяват да отговорят на изискванията на веригите за количества и сертификати на продукцията. Осигуряването на минимум количества е един от основните проблеми, които спират достъпа на малките производителите до рафтовете на веригите.
Подписалите споразумението твърдят, че ще спазват поетите ангажименти в него при "пълно запазване на икономическата си самостоятелност и независимост". Всеки търговец, страна по меморандума, определя изцяло автономно цялостната си политика по отношение на предлагането на продукти с български произход, обявяват още те.
Обединяването в условията на криза на водещите търговци на храни около конкретни доброволни мерки за подкрепа на българските производители е важно събитие за България. То е логично продължение на дългогодишната подкрепа, която членовете на СМТ предоставят на местните производители.

Сдружение за модерна търговия
Срокът на действие на меморандума е до 31 декември 2021 г., като при необходимост може да бъде удължен, посочват от сдружението и напомнят, че инициативата е отворена за присъединяване на всеки търговец на храни.
За 8 месеца веригите са прибавили 368 доставчици
Междувременно от сдружението обявиха, че в периода март-октомври 2020 г. Billa, Kaufland, Lidl, T Market, "ПроМаркет" и "Фантастико" са сключили 368 нови договора с български доставчици на храни. За същото време в техните търговски обекти е реализирана българска продукция за повече от 1.1 млрд. лв. По данните на сдружението шестте компании са с общ пазарен дял от около 40% в сектора на търговията с бързооборотни стоки и имат почти 500 магазина в страната.
Данните от анкетата на сдружението сред членовете му показват, че почти 65% от асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те се доставят от между 160 и 600 местни доставчици, с които работи всяка от шестте компании.
През април правителството прие постановление, с което задължи веригите да осигурят място в магазините си за регионални храни. Изискванията предизвикаха гнева на веригите и последващи разговори с управляващите. Повече за това четете тук, тук и тук.
НеКой
Рейтинг: 1436 НеутралноСега сами разбраха къде е истината.
А по-рано протестираха срещу административните мерки, с които им се налагаше същото...
The Shadow
Рейтинг: 1552 ВеселоЕстествено, че ще протестират. Така наречените административни мерки бяха едно тотално малоумие, евтин опит за популизъм от страна на калинки, които хабер си нямат как работи реалния бизнес, или пък не им пука.
Веригите отдавна знаят "къде е истината", не се безпокой.
Във всяка държава има огромна група клиенти, които се ловят на кукичката "нашенско".
Ауу, българско месо! Най-доброто месо от всички меса на света!
И веригата си продава здраво, и телето доволно, че е купило българско телешко, щото му става някак патриотично... “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
selqnin
Рейтинг: 2119 РазстроеноПодписването на подобни "декларации" ми намирисва на корпоративен ПР и опит за препиране на репутацията за сметка на местните производители, които традиционно трудно намират място на щандовете им!!!
Хи-хи
Рейтинг: 1557 НеутралноВеригите ги заобикаляме с 200
До коментар [#2] от "The Shadow":
Телета много, то и затуй обаче у веригите телешкото със свещ да го търсиш
Тsonkooo
Рейтинг: 6248 НеутралноТрябва да има от всичко, а ние да избираме. Ако можеше да няма полски домати и ябълки, пилешко и яйца.
3biri
Рейтинг: 768 НеутралноПолска селско стопанска продукция ще има - и картофи, и гъби и т.н., защото те за разлика от нас не си унищожих селзкото стопанство, нито със създаването на ТКЗСта, нито с разграбването им.
Miroslav Georgiev
Рейтинг: 480 НеутралноДо коментар [#5] от "Тsonkooo":
Българина търси евтиното , определящ фактор за избора на продукт все още е цената.
От патриотизъм готов ли си да плащаш по 30 % повече. Повечето хора си решават с джоба и гласуват с касов бон.
Масовият клиент има бюджет и търси качество -цена, а не знамена, флагове и снимки на ферми и козички.
Лео
Рейтинг: 1102 НеутралноСледете парите и ще стигнете до истината. Ако веригите имат интерес и печалба, ще подкрепят каквото искат. Като си купувате евтини картофи, това за сметка на веригата или за сметка на производителя мислите, че е???
dejmos
Рейтинг: 2501 НеутралноТова е в стила на МОНОПОЛИСТИТЕ :)) Учàстват в атаката срещу монополите :)
Все едно Туитър ,Феисбук , Гугъл да основата нещо в защита на "свободата на словото" !!
hope
Рейтинг: 3614 НеутралноТам стоките вече са по-скъпи от кварталните магазини.
Любовта ще спаси света!!!Само промоциите им са изгодни.
fpyyh
Рейтинг: 1753 РазстроеноАко продуктите са хубави, дори и на по-висока цена, ще намерят пазар и навън, стига да знаят как да ги представят, сертифицират, опаковат, какви доставки са очаквани. Там трябва да е и помощта от правителството, а не като принудят веригите да ги слагат на щандовете и накрая бедните българи да купуват боклуци, а производителите да нямат никакъв стимул да качват качеството, защото имат осигурен пазар. А тези с претенции да продават "фермерска" луканка по 80лв килото и "фермерска" лютеница по 12лв бурканчето.
за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушитеТsonkooo
Рейтинг: 6248 НеутралноДо коментар [#10] от "hope":
Но има всичко.
hope
Рейтинг: 3614 НеутралноДа, вярно е. Това е голямо удобство за потребителите. Е, че печалбата на едни 5-6 млрд. лева годишен оборот отива в германия и австрия, е незначителен проблем.
Любовта ще спаси света!!!
hope
Рейтинг: 3614 Неутрално-----------
няма начин нашите компании, да се конкурират с Юниливър, Нестле и Крафт. Тези имат собствени плантации за какао и палми. Нещо, като притчата за "Мухата и вола". Любовта ще спаси света!!!
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноДо 5:"Тsonkooo"... Ако можеше да няма полски домати и ябълки, пилешко и яйца...."
И какво ти пречат полските домати и ябълки, пилешко и яйца?
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноДо коментар [#15] от "historama":
Спомням МНОГО ДОБРЕ времената, когато се продаваха само български пилета! Преди 25 години.
historama
Рейтинг: 3873 Неутрално"...Петте вериги се ангажират да положат усилия за обучения на малки и средни регионални производители...."
Всъщност това е най-важното! Много от по-малките фирми, дори и средни имат затруднения с изискванията за организиране и планиране на производството, за съхранението, пакетирането, контрола на качеството на продукцията и логистиката на доставките, което със сигурност би им помогнало да намерят и нови пазари.
Тsonkooo
Рейтинг: 6248 НеутралноХубаво сирене чедър има само там.
historama
Рейтинг: 3873 Неутрално.
historama
Рейтинг: 3873 НеутралноОт ЕК са реагирали на гербовата инициатива за повече български стоки във веригите, и предвидливо постановлението със срок 31.12 не е било продължено за 2021г. което не попречи на тази интересна инициатива на големите вериги.
Perata
Рейтинг: 104 НеутралноМалко не ми се вярва в Лидл да има толкова български продукти 😀 там всичко е чуждо