Заради "наказание без престъпление" в туризма искат регистрация за малките микробуси

Архивен кадър

© Цветелина Белутова, Капитал

Архивен кадър



В края на миналата година, а и почти в края на мандата, управляващите прокараха поправка (на която президентът дори наложи вето - бел. авт.), отнасяща се до т.нар. случайни превози, за която големите транспортни фирми отдавна настояват, но едва сега успяха да се преборят. Това стана по изпитания вече метод - чрез преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване промяната е в Наказателния кодекс. Така вече се предвижда затвор за превоз на пътници срещу заплащане от нелицензирани транспортни фирми. (Повече по темата четете тук.)


Страничен ефект от тази промяна обаче се появи в туристическия сектор, където масово се използват малки автобуси - с 8 плюс едно места и с по-малко. Според Закона за автомобилните превози те и преди, и сега си остават с непроменен статут - не могат да се ползват за превоз срещу заплащане. В туристическия бранш и в Националното сдружение "Случаен превоз" обаче не смятат, че законът е категоричен, и настояват с промени в него да се въведе регистрационен режим, за да могат да работят с тях законно и контролирано - с услуги със заплащане, както правят това колегите им от другите европейски страни.


Заедно с Бургаската регионална туристическа камара това са двете организации, които активно търсят контакт с институциите за решаване на проблема. Имат подкрепа и от някои по-големи организации в туризма като Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции.


"Ние какво общо имаме?"




В Министерството на транспорта реагират нервно по темата и настояват, че нямат нищо общо със създалата се ситуация, доколкото промените са в Наказателния кодекс, а не в ресорния им закон. Експерт от ведомството обяви, че и досега ако тези микробуси са ползвани за бизнес, то съответните фирми са били в нарушение и би следвало да са глобявани. Това не се отнася за шатъли от хотели до ски пистите например, за които не се иска допълнително заплащане от туристите и други подобни случаи.


И тук обаче идва тънкият момент. Доказването на подобно нарушение е много трудно, иска се установяването му не само от пътната полиция, но и от представител на автомобилната администрация, а в допълнение и поне един пътник трябва да е съгласен да свидетелства, че за превоза с такъв микробус са му взети пари. Това била и причината тези маломерни автобуси по закон да се приравняват с леките автомобили и съответно, с изключение на такситата, да нямат право да се ползват за бизнес.


Обаче с мотива, че законът не е съвсем категоричен, тези бусове се ползват от години в туризма - за превоз до ски пистите или летищата, за така наречените ВИП турове, в които клиентите са 3-4, а гидът играе и ролята на шофьор, и т. н.


В бранша не смятат това за противозаконно, противно на твърденията на експертите в Министерството на транспорта, и се чудят, ако не бъде променено приетото наказание за затвор и не се нанесат поправки, как ще работят, когато един ден епидемията позволи това.


Какво се случва


В туристическия бранш се оплакват от некомуникативност с Министерството на транспорта по темата и си обясняват това с лобизма от страна на две от големите транспортни фирми (но не ги назовават), които именно от там са успели да прокарат въпросните поправки.


Тълкуването на закона не е съвсем безспорно. Навсякъде по света е разрешено да се използват такива микробуси, а тук те попадат в сивата зона на закона, коментира пред "Дневник" Радка Мандилова, председател на Националното сдружение "Специален превоз". Обяснява, че въпросните бусове се ползват масово. Нейни колеги пък дават примери и с актуални в момента обществени поръчки за превоз, в които се посочва конкретно нуждата от тези малки автобуси. А те реално не могат да се ползват законно.


Евелина Пулева, член на управителния съвет на Бургаската регионална туристическа камара, казва пред "Дневник", че и в годините назад са се писали писма до институциите, за да се регламентира превозът с тези малки автобуси, но сега въпросът се е изострил заради промяната в Наказателния кодекс, с която вече наказанието е и затвор. Подчертава, че никой не иска отмяна на новоприетия текст, с който нелегалните превози се криминализират, а просто да се създаде регламент, с който тези бусове да минат на регистрационен режим и в бранша да не се чувстват като престъпници.


И двете казват, че тези автобуси се ползват от колегите им във всички европейски страни и в общия случай са на регистрационен режим. Той е свързан и с по-малко разходи в сравнение с лицензионния. Затова са взели за пример практиката в Австрия и са изготвили законопроект за промени в Закона за автомобилните превози, адресиран до председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, в който се предлага маломерните бусове да минат на регистрационен режим и съответно да подлежат на контрол.


А още преди да се стигне до промяната в Наказателния кодекс, са търсели разбиране по темата от депутата Валери Симеонов, председател на НФСБ, за когото казват, че би трябвало и лично да е заинтересован, тъй като имал бизнес в туризма. Другият потърсен е бил депутатът от БСП и зам.-председател на транспортната комисия в Народното събрание Георги Свиленски. Симеонов обещал да повдигне въпроса през януари. И двамата не отговориха на позвънявания от "Дневник".


Като няма хляб, яжте пасти


В този дух звучи в ушите на туристическия сектор препоръката на експерти от транспортното ведомство, като са инвестирали в такива микробуси, сега да им добавят седалки и да ги лицензират като по-големи и така да си ги ползват.


Затова от бранша са потърсили съдействие от ресорното си министерство - това на туризма. Началникът на политическия кабинет на Марияна Николова в качеството й на вицепремиер праща на свой ред позициите на бранша до Министерството на транспорта и отделно зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева пише на колегата си Велик Занчев в Министерството на транспорта. В писмото й се посочва, че промените противоречат на наредба от 1999 г., в която е определено, че на лиценз не подлежат тези микробуси, а пък ползването им сега излиза, че се наказва със затвор. В допълнение призовават колегите си да обърнат внимание на казуса и да преценят не се ли налагат законодателни промени.


Министерството на транспорта пише в отговор на въпроси от "Дневник", че с промените в Наказателния кодекс не са изменяни изискванията към лицата извършващи обществен превоз или превоз за собствена сметка и обширно цитират актуалното законодателство по въпроса.


Допълват, че трансферът между хотела и летището би могло да се приравни към превоза на пътници за собствена сметка от страна на хотела, като се спазват изискванията на съответната наредба. "Режимът при този вид превози е уведомителен. Изрично условие е превозът да не се извършва срещу заплащане и да не води до икономическа облага", допълват от ведомството.


Пулева посочва, че така или иначе в туризма се ползват възможностите на този регламент, но с колегите й биха искали въпросът да се изчисти законодателно и да се въведе регистрационен режим, за да се ползват бусовете пълноценно. Екскурзии на малки групи със собствен превоз на туроператора или туристическия агент по своя характер представляват обществен превоз на пътници и могат да се извършват единствено от лицензирани превозвачи, допълват от министерството.


Идеята ни е всички транспортни средства, които ще извършват такъв тип трансфери, да бъдат закупени от фирмата и на талоните им да пише, че са собственост на съответната фирма или хотел. С това брандиране, щом се извърши проверка на пътя, спирайки превозното средство, органите на реда много лесно могат да проверят чия собственост е то, обяснява Пулева. Допълва, че това ще означава, че се плаща и данък към държавата, т.е. това вече не е престъпление, а регулиран бизнес. "Отделно за транспортните фирми, които са наети да извършат трансфери или екскурзии с по-малко хора, да може да бъде вкаран към лиценза на транспортната фирма. Това са двете насоки и не е нещо невъзможно или неосъществимо", пояснява тя.


Мандилова посочва, че проектът за промени в Закона за автомобилните превози, изготвен от Национално сдружение "Случаен превоз", всъщност е пратен до всички депутати и с колегите й очакват дебат по темата, който и според нея, и според други засегнати е трябвало да се проведе, преди да се направят промените. "Нямаме претенцията, че този проект е напълно изчистен, но е взета системата от Австрия", обяснява тя.


Браншът освен това настоява, докато не се вземе решение по въпроса, да се наложи един вид мораториум върху текстовете, с които се предвижда наказание затвор. Според нея трябва да се уточни, че нелицензиран превоз е едно, а такъв, за който няма създадена законова възможност, друго. Или да се разреши лицензирането на превозите и с тези микробуси. "Не виждам пречка да се реши по единия или по другия начин", допълва тя.


"Разбирам колегите от големите фирми, които превозват пътници по редовни линии. За тях тези бусчета са голям бич, но ние и с тях се опитахме да разговаряме и в тяхната организация не всички са на мнение, че по този точно начин ще се реши проблемът", казва тя. Допълва, че заради партийната подкрепа зад основно два големи превозвача е станало възможно промяната да се приеме скоростно и без дискусия, в която да се обсъдят и другите аспекти на темата. "Ако се беше обсъдил казусът на спокойствие, може би щяхме да избегнем този проблем сега. И това разединение в бранша и между транспорта и туристическия сектор", казва тя.


Ако статуквото се запази, тези, които работят "на черно", ще продължават да го правят, необезпокоявани от държавата, а бизнесът, който плаща данъци и пълни бюджета, в това число и посредством такива услуги, ще бъде преследван от прокуратурата, казва Евелина Пулева. Определя новите текстове в Наказателния кодекс като "поредното безумие - наказание без престъпление".

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на astra_explorer
    astra_explorer
    Рейтинг: 326 Неутрално

    "Туристически бранш" стана символ на най-наглите и мръсни словосъчетания в България!

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Крайно време е лобизмът да се регламентира със Закон- иначе ще продължаваме да сме свидетели на непрекъснат ескалиращ натиск от всяко съсловие в защита на собственият му интерес без оглед на общественият интерес!!!

  3. 3 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    До коментар [#1] от "astra_explorer":

    "Туристически бранш" стана символ на най-наглите и мръсни словосъчетания в България!
    —цитат от коментар 1 на astra_explorer


    За някои хора в България "работещ човек" мръсно словосъчетание. Чисти са само тези, които чакат държавата да им дава от парите, които е отнела от работещите хара...

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  4. 4 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1197 Неутрално

    Туризмаджиите трябва да протестират пред офиса на Столарски от Ивконито. Той е човекът, който пише законите за превоз на пътници в България. Министерството на транспорта няма нищо общо, то само слуша и изпълнява.

  5. 5 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    Наистина такъв тип услуга е разпространена почти навсякъде. Идват гости в хотела и транспортирането до различни места с различни предназначения, като бизнес срещи, посрещане (трансфер, както "научно" му казват в учебниците) от летища или гари или разхдки до исторически, географски и подобни места, когато колата е означена и е собственст на туристическа фирма, не би трябвало да има проблем.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4380 Неутрално

    Поредния НЕДОМИСЛЕН закон на герб, патреоти и ДПС

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    Поредната калинкиада

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  8. 8 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3264 Неутрално

    " Обаче с мотива, че законът не е съвсем категоричен, тези бусове се ползват от години в туризма - за превоз до ски пистите или летищата, за така наречените ВИП турове, в които клиентите са 3-4, а гидът играе и ролята на шофьор, и т. н."

    Т.е целта е да " узаконим" една съществуваща порочна практика ! На каква цена и на чия отговорност - всеки само ще вдигне рамене до ушите, а мутрите по курортите ще си се възползват от промяната, извършена от държавата в техен интерес.....

  9. 9 Профил на moreee
    moreee
    Рейтинг: 1197 Неутрално

    До коментар [#5] от "tsvetko_51":

    "Наистина такъв тип услуга е разпространена почти навсякъде"

    Забрави да добавиш "навсякъде, където няма Тикви с чекмеджета"!

  10. 10 Профил на NessaRox
    NessaRox
    Рейтинг: 2219 Любопитно

    =======Определя новите текстове в Наказателния кодекс като "поредното безумие - наказание без престъпление".========

    А КОНПИ как блокира сметки , без изобщо влязъл акт в съда ??

    Всички сме в кочината , но някои гледат към звездите :)
  11. 11 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    Ресторантите и туризма, като цяло са 95 % в сивия сектор!

    Машини прости, народ неук.
  12. 12 Профил на Nil satis nisi optimum
    Nil satis nisi optimum
    Рейтинг: 1182 Любопитно

    До коментар [#11] от "Zizu":

    Ресторантите и туризма, като цяло са 95 % в сивия сектор!
    —цитат от коментар 11 на Zizu


    Туризмът формира около 10% от БВП. Ако това е само 5% от дейността им, питам се колко ли е реалният БВП на България?

    Не поставям нищо - нищо, над преценката на собствения си разум.
  13. 13 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 929 Весело

    "настояват с промени в него да се въведе регистрационен режим"

    Същото важи и за т.нар. "споделено пътуване", но в държавата на Мафията и мутрите са по-важни щенията и интересите на спонсорите и фирмите на ОПГЕРБ, а не мнението, удобството и желанието на пътуващите. Затова пътуващите нямат право да изберат да се возят в автомобил по техен избор, а са принудени да се блъскат като копърки в претъпкани, неотопляеми автобуси и микробуси за "тяхно добро" и "тяхна безопасност", щото нали държавата знае най-добре какво е добро за тебе. Дори това "най-добро" да е -4 градуса в раздрънкан автобус заедно с още 50 подобни тебе единици електорален добитък.
    Вие си ги избрахте.

    Perhaps you and I have lived with this miracle too long to be properly appreciative. Freedom is a fragile thing and is never more than one generation away from extinction. It is not ours by inheritance; it must be fought for and defended constantly by each generation, for it comes only once to a people. Those who have known freedom and then lost it have never known it again. #ОСТАВКА
  14. 14 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 655 Неутрално

    В белите държави е много лесно в такива случаи. Браншът показва данни колко данъци е платил от такива услуги и държавата с удоволствие ги регулира.
    Но нашите туристически 'Бизнесмени" дали са платили и един лев данък за транспортните услуги които извършват? Едва ли - те имат алергия към плащане на данъци. И сега използват момента за натиск, да се узакони безобразието им.

  15. 15 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#11] от "Zizu":
    —цитат от коментар 12 на Nil satis nisi optimum


    БВП и данъци са различни неща.

  16. 16 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 929 Любопитно

    До коментар [#8] от "samoedin":

    Защо да е порочна и порочна за кого е? Кой губи от тази практика? Бизнесът, пътуващите или чекмеджетата на Бойко и тия закони за чий интерес са писани тогава?

    Perhaps you and I have lived with this miracle too long to be properly appreciative. Freedom is a fragile thing and is never more than one generation away from extinction. It is not ours by inheritance; it must be fought for and defended constantly by each generation, for it comes only once to a people. Those who have known freedom and then lost it have never known it again. #ОСТАВКА
  17. 17 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 871 Неутрално

    До коментар [#5] от "tsvetko_51":

    ”Идват гости в хотела и транспортирането до различни места с различни предназначения, като бизнес срещи, посрещане (трансфер, както "научно" му казват в учебниците) от летища или гари или разхдки до исторически, географски и подобни места, когато колата е означена и е собственст на туристическа фирма, не би трябвало да има проблем.”

    Нее, баш тъй. Разходките, до исторически и т.н обекти, при покупка на почивка, са дипълнителна екстра, която се заплаща отделно. Тука “туристическия бранш”, минава на “сянка” и сега мрънка, че му обират каймака и мазнинката.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 110 Неутрално

    "Промяната в Наказателния кодекс е чрез преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване"

    >>> запазена марка на ОПГ ГЕРБ

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK