Нова наредба ще свие междуградските автобусни превози с една трета

Нова наредба ще свие междуградските автобусни превози с една трета

© Надежда Чипева, Капитал



Държавата ще ограничи междуградските автобусни линии с една трета, съобщи "Капитал", като се позова на промени в Наредба номер 2 за условията и реда за утвърждаване на транспортните схеми. Те са публикувани за за обществено обсъждане.


Решението е в полза на големите автобусни компании, които неведнъж са се оплаквали, че заради определяне на нови начални точки на тръгване се появяват автобусни линии, дублиращи основната част от маршрута на други превозвачи. Например линията Пловдив - София, се дублира, но с начална точка Раковски през Пловдив за София и така се привличали нелоялно клиенти. Засегнати вероятно ще се окажат хиляди ползватели на транспортната услуга.


Промените в наредбата предвиждат директни автобусни превози до областен център на съседна област да има само от градове с над 30 хил. души. Пътниците от по-малките населени места първо ще трябва да отидат до областния град и оттам да хванат транспорт за друг град извън областта. При силна необходимост, например за директна линия, тя ще се утвърждава от министъра на транспорта, но без автобусът да спира в областния център.




В аргументите в подкрепа на промените, които присъстват на сайта за обществени консултации, целта е ограничаване на необосновано разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и съответно ограничаване на нерентабилността на автобусните линии". Твърди се също, че така ще се намали времето за пътуване на далечни разстояния и ще се повиши безопасността и комфорта на пътниците. Освен това, щяло да се гарантира развитието на областните и общинските транспортни схеми, защото те ще имат достатъчно пътници, за да са рентабилни.


Очаквано предложенията за промени в наредбата се подкрепят от двете най-големи браншови организации - Конфедерацията на превозвачите в България и Националното сдружение на автобусните превозвачи в България. Те обаче отбелязват, че проектонаредбата има доста отворени вратички, които ще позволят старите порочни практики да продължат да съществуват.


Така или иначе, промените в нормативната база е пореден ход от страна на държавата в подкрепа на големите автобусни превозвачи, след като в края на миналата година парламентът прие нерегламентираните превози да се наказват със затвор. Това беше един от малкото случаи, когато президентът наложи вето на закон и то беше уважено. След общонационална стачка на автобусните превозвачи и собствениците на товарни автомобили, текстовете отново бяха приети, като единствено бяха редактирани санкциите.


Като подкрепа в ситуацията на кризата, заради коронавируса, кабинетът реши да отпусне финансови помощи в размер на 30 млн. лв. на автобусни превозвачи.

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1262 Весело

    "Решението е в полза на големите автобусни компании, които неведнъж са се оплаквали"

    А големите случайно да са пъхнали по някоя пачка в нечии чорбаджийски джеб или чекмедже?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  2. 2 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4483 Неутрално

    Лобистка наредба и освен това в крайна сметка пак клиентите ще бъдат ощетени , защото вариантите им за пътуване ще намалеят , а цените при тази по-малка конкуренция ще тръгнат нагоре!

  3. 3 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4483 Любопитно

    До коментар [#1] от "Taiga":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Със сигурност са "играли пари под масата"!

  4. 4 Профил на vicada
    vicada
    Рейтинг: 715 Неутрално

    "целта е ограничаване на необосновано разрастване на транспортните схеми при липса на достатъчно пътници и съответно ограничаване на нерентабилността на автобусните линии"

    Сякаш малките превозвачи возят на загуба и "нерентабилно", като благотворителна дейност. Щом има разкрити линии, значи са рентабилни. Що за глупост

  5. 5 Профил на poijn
    poijn
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Хайде. До тук със свободния пазар и демокрацията. От тук насетне, както е било при червените.

  6. 6 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#4] от "vicada":

    Все бях чувал за необосновано ограничаване на конкуренцията и монополно положение, ама за пръв път чувам за "необосновано разрастване".
    Пак ще ни заведат някоя наказателна процедура.

  7. 7 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4379 Неутрално

    "Например линията Пловдив - София, се дублира, но с начална точка Раковски през Пловдив за София и така се привличали нелоялно клиенти. Засегнати вероятно ще се окажат хиляди ползватели на транспортната услуга."

    Нещо не разбрах какво точно пише тук?😂 Като има конкуренция (втора линия) това се смята за "нелоялно привличане на клиенти"? 😂 😂 😂

    Чак ме заболя корема от смях на тази глупост.

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  8. 8 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2810 Весело

    Т.н. големи превозвачи ще наемат "малките", като подизпълнители естествено, които ще карат по прашните пътища на родината, а башовете ще джиткат по класните. ГРЕБците са го измислили, не им е първа схема, само където хорицата от селца и паланки, от малките градове ще се скапят да пътуват, да гонят връзки, да губят време и нерви. Монополът в България не е като монополите другаде.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  9. 9 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 2015 Неутрално

    Монопол. След наредбата големите 5-6 автобусни компании ще ди направят една уговорка за цените на билетите и гледай как автобусният транспорт ще поскъпне двойно. Големите играчи не обичат малките да им мътят водата. Затова всеки голям играч се опитва да изяде финансово малкия. Ако не стане със силата на пазара, тогава със закони и наредби. Затова в България МСП сектора се мъчи и не може да изплува.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  10. 10 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4483 Неутрално

    До коментар [#6] от "klecho":

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Непрекъснато държавната администрация подпомага "едрите играчи" в най-различни браншове и това малко или много/по-скоро второто / силно ограничава реалната конкуренция у нас и от това само страдат редовите граждани!

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4774 Весело

    Ограничаване на конкуренцията е политика на всяка "дясна"партия като ГЕРБ, която бори картелите със създаване на държавна петролна компания!

  12. 12 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4774 Разстроено

    Хайде. До тук със свободния пазар и демокрацията. От тук насетне, както е било при червените.
    —цитат от коментар 5 на poijn


    Не така, моля! ГЕРБ са евроатлантици! Член са на Европейската Народна Партия!

  13. 13 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1015 Весело

    Хахаха, пореден удар за пътуващите с автобус. Така става, когато си плащаш навреме съпорта.

    До коментар [#3] от "bat_plamen":

    Достатъчно беше да строшат един Череп и всички влязоха в строя.

    Perhaps you and I have lived with this miracle too long to be properly appreciative. Freedom is a fragile thing and is never more than one generation away from extinction. It is not ours by inheritance; it must be fought for and defended constantly by each generation, for it comes only once to a people. Those who have known freedom and then lost it have never known it again. #ОСТАВКА
  14. 14 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1015 Весело

    До коментар [#4] от "vicada":
    До коментар [#7] от "padrino":

    Да, това се нарича "конкуренция", изначало работи по точно този начин и точно затова "десните" от герб адски я мразят, защото щом намалява приходите, намаляват и отчисленията.
    Нищо ново и изненадващо. Просто пореден среден пръст от Бойко за малкия човек.


    Perhaps you and I have lived with this miracle too long to be properly appreciative. Freedom is a fragile thing and is never more than one generation away from extinction. It is not ours by inheritance; it must be fought for and defended constantly by each generation, for it comes only once to a people. Those who have known freedom and then lost it have never known it again. #ОСТАВКА
  15. 15 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1316 Любопитно

    Ха-ха-хаа, поредната ГОЛЯМА простотия на ГЕРБ-ерите, които обаче не са познали. Щото аз, като човек от град с по-малко от 30000 жители(?!) ще им намеря цаката да пътувам както ми е кеф, но на тъпите лобисти от автобусната мафия 1 стотинка няма да дам, те ще ми кажат от къде до къде и как да пътувам, бахти тъпанарите. И да не цитирам градове и кметски имена, че си го имаме един точно такъв "червен" кмет, който буквално уби всяка конкуренция на своята автобусна транспортна фирма, червени (ГЕРБ-ерски) измекяри...

    Опичайте си акъла за кой ще гласувате на 04.04.2021-ва!?!

  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4774 Неутрално

    До коментар [#15] от "geordgeo":

    "Опичайте си акъла за кой ще гласувате на 04.04.2021-ва!?!"

    А дано!

  17. 17 Профил на Андерсен
    Андерсен
    Рейтинг: 866 Любопитно

    За мен основния въпрос е защо този въпрос трябва да се решава от държавата? Това не са ли частни превозвачи, които сами решават какви линии да обслужват? И съвсем нормално това би трябвало да се определи от пазара - ако има пътници дори и от най-малкото село, ще има и транспорт.

    Същата нелепа ситуация би се получила и ако големите вериги кажат че малките не са нужни?

  18. 18 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 866 Неутрално

    До коментар [#2] от "bat_plamen":

    В повечето случаи липсва обществен транспорт или е силно разреден от малки населени места ,който да е удобен за хващане на автобус от по-голям град за друг такъв или за столицата. Да поръчаш такси от едно село до града за да хванеш такъв автобус излиза често двойно на билета за стигане от един голям град до друг. А де факто тези автобуси се пълнят по-често с пътници от малки населени места.

  19. 19 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1214 Неутрално

    Добре де, примерно от Несебър лятото няма да има директен рейс до София, а ще трябва да хванеш един рейс до Бургас, и там да смениш с друг за София, така ли?
    Или от Банско не може да има рейс до София, а само до Благоевград?
    Или може, ако е на правилната фирма, като "тя ще се утвърждава от министъра на транспорта"?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK