Вносът на стоки се е свил повече от износа през миналата година

Вносът на стоки се е свил повече от износа през миналата година

© Надежда Чипева, Капитал



Износът на стоки през 2020 година от България се свива с 6.9% и е на обща стойност 54 450.2 млн. лв., сочат предварителните данни на Националния статистически институт.


В същото време са внесени стоки за 59 652.4 млн. лв., или с 9.6% по-малко спрямо 2019 година. Така външнотърговско салдо остава отрицателно и през миналата година, и е на стойност 5 202.2 млн. лева.


През декември 2020 г. са изнесени стоки за 4 432.2 млн. лв. (+ 5.6%). През последния месец на миналата година общият внос на стоки намалява с 6.2% и стига 5 158.7 млн. лева.


Износът за страните извън ЕС спада по-сериозно




През 2020 г. от България за страни извън ЕС са изнесени стоки с общо стойност с 11.3% по-ниска от 2019 г. - 18 686.2 млн. лева. Основни търговски партньори на България са Турция, Китай, Обединеното кралство, Съединените американски щати, Сърбия, Република Северна Македония и Руската федерация, които формират 55% от износа за трети страни.


Вносът на стоки в България от страни извън ЕС през 2020 г. намалява с 10.2% и е за 23 118.5 млн. лева . Най-голям е стойностният обем на стоките, внесени от Турция, Руската федерация, Китай, Сърбия и Украйна. Външнотърговското салдо на България с трети страни през 2020 г. е отрицателно и е в размер на 4 432.3 млн. лева.


Данните за търговията със страните с ЕС са до края на ноември и според тях за страните от общността от България са изнесени стоки за 33 059.7 млн. лева (-5.4%). Основни търговски партньори са Германия, Румъния, Италия, Гърция, Франция и Белгия, които формират 70% от износа за държавите - членки на ЕС.


Вносът на стоки в България от ЕС до края на ноември спада с 10.1% в сравнение със същия период на 2019 г. и е на стойност 33 360.6 млн. лева. Най-голяма е стойността на стоките, внесени от Германия, Румъния, Италия, Гърция и Нидерландия.


Външнотърговското салдо на България с ЕС до ноември включително е отрицателно и е на стойност 300.9 млн. лева.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на Cacafuego
    Cacafuego
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Спадът на вноса би могло и да е добра новина, но както винаги дяволът е във детайлите. Подобен драматичен спад на вноса най-вероятно се дължи на рекордно ниските цени на петрола през първите 6 мес. на 2020.
    Държавите търговски партньори не са толкова интересни, колкото стоковите групи, на които се дължат измененията.

    Едно съобщение е новина, само ако някой не иска то да бъде публикувано. Всичко останало е реклама!
  4. 4 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4000 Неутрално

    Затвориха границите, но не е лошо, според мен.

  5. 5 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5477 Неутрално

    Съвсем нормално следствие от рестрикциите.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  6. 6 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Спадът на вноса би могло и да е добра новина, но както винаги дяволът е във детайлите. Подобен драматичен спад на вноса най-вероятно се дължи на рекордно ниските цени на петрола през първите 6 мес. на 2020. Държавите търговски партньори не са толкова интересни, колкото стоковите групи, на които се дължат измененията.
    —цитат от коментар 3 на Cacafuego


    Не е толкова до цената на петрола, а до количеството, което е внесено, което е рекордно ниско заради спадналата консумация на горива.
    Но пък спадът на износа със само 5% е отлична новина.

    Знанието е сила, информацията - власт
  7. 7 Профил на Cacafuego
    Cacafuego
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#6] от "pag":

    Април цената беше 3 пъти по-ниска от сегашната. Едва ли потреблението е било 3 пъти по-слабо от сега. Както и да е количеството и цената се съчетават в крайния резултат. Важното е, че за съжаление, българската икономика не е претърпяла някакви фундаментални трансформации, които да обяснят спада на вноса.

    Едно съобщение е новина, само ако някой не иска то да бъде публикувано. Всичко останало е реклама!
  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7220 Неутрално

    По-малко се купува, по-малко се внася. И българските производители също се оплакват.

  9. 9 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    Не знам кой "източва" България, но за сведение на българските евроскептици (мурзилки), оказва се, че с ЕС имаме баланс в търговията.

  10. 10 Профил на potop
    potop
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Това че вноса не намалява драстично, говори че вътрешното потребление не намалява т.е. групостите че народа бил обеднял до степен да гладува не са верни.

  11. 11 Профил на lcp01393483
    lcp01393483
    Рейтинг: 259 Неутрално

    До коментар [#10] от "PoTo
    Транспортни разходи за 20 фута контейнер от Шанхай до Варна, за месец Октомври 2020 година струваше 1400 долара.
    В момента е 5000 долара, това е една от основните причини за намаляване на вноса?!
    В момента все още има по-евтини стоки, но от средата на април, се очакват по-високи цени за същите стоки с 20-25 %.

  12. 12 Профил на Perata
    Perata
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Едно от нещата е че и започваме да произвеждаме повече, колкото и странно да им звучи на някой.. Миналата година много заводи се строяха почти във всички областни градове имаше по 1 нов, а при някой и повече.. Поне за Враца се сещам 3 нови завода,Пазарджик голяма инвестиция на Костал който си местят абсолютно цялото производство... Пловдив няма кво да ги коментираме там , ако нямат 5 нови заоовда на година се смята за провал.. В Шумен в момента се изграждат 3 завода само в новата индустриална , за другите индустриални зони в града не знам кво се случва..

  13. 13 Профил на Perata
    Perata
    Рейтинг: 15 Неутрално

    За Шумен , не смятям разширенията на съществуващи заводи, че и там има голямо разширение на няколко завода, а само новите в строеж, като се очаква 2 нови завода също скоро да започнат да ги строят Единия е за храни , а другия май за авточасти и почти всичко е за износ.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK