Туроператори искат спешна помощ от държавата, за да се разплатят с клиентите за 2020 г.

Депозити за неосъществени пътувания са заменени с ваучери, чиито падеж идва през март, а пари за покриването им няма.

© Надежда Чипева, Капитал

Депозити за неосъществени пътувания са заменени с ваучери, чиито падеж идва през март, а пари за покриването им няма.



Няколко организации в туризма отново призовават и в България да се създаде гаранционен фонд, който да защитава туристите в случай на фалит на туроператора или при неизпълнение на планирано пътуване заради форсмажорни обстоятелства. Настояват това да стане спешно, за да поеме задълженията за провалени пътувания от миналата година към техни клиенти. Представители на Обединениe "Бъдеще за туризма" и Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) обявиха, че България е единствената в ЕС без такъв фонд, липсата на който се е проявила осезаемо тъкмо в условията на пандемия, при която бяха провалени голям брой пътешествия, а туроператорите дължат за тях големи суми на клиентите сиq без да могат да им ги изплатят поради това, че дейността им спря с въвеждането на извънредното положение.


Проблемът и преди е поставян, а браншът даже изготви проект на закон за създаването на фонда, който предостави на Министерството на туризма, но не е известно да има някакво движение по него. Туроператорите обаче сега са особено притеснени заради това, че наближава датата 13 март, на която изтичат едногодишните ваучери, които са дали на своите клиенти за пътувания, които не са се осъществили. Те няма да могат да бъдат използвани междувременно в нови пътувания поради съществуващите ограничения. В това време туроператорите още са без приходи, с които да се разплатят, защото не работят, а държавните помощи се бавят с месеци, освен че не са в достатъчен размер, за да покрият и текущите разходи, и дълговете към клиенти.


Туроператорите са под вода, корабокруширали посред море и с плуване трябва сами да стигнат до брега. Имат нужда от брегова охрана, която да им хвърли пояс.


Димитър Балтов,

туроператор


Защо е нужен гаранционен фонд




Туроператорите обясняват, че тъкмо наличието на такъв гаранционен фонд може да играе ролята на спасителен пояс сегаq като през него се изплатят дължимите суми на клиенти, чиито пътувания са били провалени заради епидемията. Няма точни сметки за тях, през миналата година по оценки на бранша те бяха към приблизително 320 хил. души. Част от парите са били изплатени междувременно, но по според туроператори те едва ли покриват и половината от натрупаното по този начин задължение. Оценките им към момента са, че непокрити остават около 69 млн. лв. Тази сума те предлагат да бъде заделена от бюджета на държавата като послужи за капитал на юридическото лице, с което да се формира гаранционният фонд. Смятат, че няма да бъде похарчена цялата за разплащане и ще може да послужи за основа, в допълнение на която ще постъпват бъдещите вноски от тяхна страна във фонда. На практика това означава с пари на данъкоплатците да се погаси това задължение.


Обясняват, че застраховките "Професионална отговорност", която сега плащат, могат да покрият едва една четвърт от дължимите суми в случай на фалит вместо 100%, каквато е идеята на гаранционния фонд. Допълват, че ако несъстоятелност настъпи по време на пътуване, туристите не търсят начин, както сега, сами и за своя сметка да се приберат, а после да си търсят парите, а тъкмо гаранционният фонд поема това. Той би покривал и разходите на туристи в случай на провалено пътуване заради форсмажорни обстоятелства на мястото на пътуването. Заради това и вноските в гаранционния фонд ще са по-високи спрямо сегашната застраховка, обясняват от бранша. Допълват, че през лятото на 2020 г. изтичаше отворената наказателна процедура срещу България за това, че не е създала въпросния фонд, но санкциите са отложени заради пандемията, но през юли т. г. България е заплашена да плати в пъти повече милиони от въпросните 69 млн. за създаването на фонда.


Каква е помощта от държавата


Както и в други браншове, и туроператорите отчитат месеци закъснение в изплащането на обявяваната от държавата помощ заради последствията от коронавируса. По програмата 60/40 те отчитат закъснение в изплащането на одобрените суми между 3 и 7 месеца. По линия на помощта за запазване на заетостта от 290 лв. забавянето е между 7 и 9 месеца. Някои туроператори и агенти, кандидатствали по започналата през май 2020 г. програма за грантове между 3 и 10 хил. лв., все още чакат обработка на документите си. Същото е положението и по линия на помощта на средни предприятия в размер на 50 до 150 хил. лв. Програмата, при която НАП изплаща помощ за затворените със заповед бизнеси, която бе отворена на 20 декември, е за компенсация на 10% от оборота за този бранш при 20% за останалите, подпомагани по тази линия, и освен това до момента на повечето кандидати са им поискани още документи, а много малка част са одобрени. Одобрената през август програма от 10 млн. лв. отново евросредства за компенсиране на 1% от оборота на туроператорите е приключила едва в началото на януари. По обявената в края на миналата година и одобрена едва на 8 февруари програма за 51 млн. лв. държавна помощ, с която да се изплати до 4% от оборота, все още няма одобрени и изплатени средства.


От тази игра няма да има победител.


Павлина Иванова,

туроператор


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK