
© Юлия Лазарова
В периода юли - декември 2020 г. онлайн транзакциите с кредитни карти растат с 25%, показват данните на "БНП Париба Лични финанси". Оттам посочват, че по време на първото затваряне много българи са започнали да използват този финансов инструмент за онлайн покупки на храна и за покриване на ежедневни нужди и битови сметки. Средният размер на онлайн трансакциите за периода е 58 лева.
Освен това покупките на стоки на изплащане на равни месечни вноски нарастват с 12.3%. Това е ясен знак, че въпреки продължаващата пандемия българите са готови да продължат да потребяват и да купуват стоки за домакинството на кредит, анализират от банката, която вече издава кредитни карти и при директна заявка, а не както преди - само при покупка на изплащане.
През втората половина на 2020 г. най-често българите използват кредитните си карти за покупка на храна - 45% от трансакциите са в супермаркети на големите търговски вериги, малки хранителни магазини и специализирани магазини за алкохол и цигари. Този дял е близък до първата половина на 2020 година, което показва че покупателните навици на българите не са се променили значително по време на пандемията.
На втора позиция са покупките в специализирани магазини от типа "направи си сам", за бяла и черна техника, за ИТ техника, за дрехи, за козметика, за декорация на дома и така нататък. Броят на трансакциите в този сегмент също е близък до първата половина на годината. Експертите на банката обясняват високия дял на този тип покупки с дистанционните работа и обучение. От друга страна, през лятото и есента много българи направиха ремонт на домовете си, за да повишат комфорта на домашните офиси и класни стаи, и купуваха инструменти и материали на кредит.
На трето място с 15% са покупките на стоки и услуги за забавление и отдих като онлайн поръчки на храна, хотелски резервации през лятото, покупка на семейни игри - бордови игри и ваучери за онлайн игри, онлайн поръчки на книги, пъзели и други. Този сегмент нараства с 3%, което се обяснява с второто затваряне, когато ресторантите не работеха с клиенти и хората поръчваха храна за вкъщи, и с факта, че семействата търсеха начини да прекарват по-добре времето си заедно, обясняват от банката.
На 4-о и 5-о място са плащанията за гориво и транспорт. Те формират близо 14% от всички трансакции. В този сегмент се наблюдава минимален ръст от около 2%, което се обяснява с летните пътувания и кратките ваканции през есенните празници.
Българите използват кредитните си карти основно за плащания на стоки и услуги - 70.3%, а не за теглене на пари в брой.
След първото затваряне банката отчита бързо възстановяване на интереса към покупки на изплащане, като спрямо първото полугодие ръстът е 12.3%, а на такива покупки се падат 7% от всички трансакции.
Онлайн пазаруването става все по-популярно в България, отчита и банката. По нейни данни 34% от трансакциите с нейни карти през второто полугодие са такива при 29% за шестте месеца преди това. През второто полугодие онлайн с кредитна карта са купувани дрехи, домакинска техника, стоки за забавление като книги, игри и пъзели, храна и напитки и така нататък. Средната стойност на онлайн плащанията е 58 лева.
Според данните българите ползват разумно кредитните си карти - 46% от тях изплащат използваните суми на ПОС или онлайн в рамките на гратисния период. Общо 54% от потребителите на кредитни карти, издадени от банката, са на възраст 31 - 50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно, най-често кредитни карти се използват в София - 22% от трансакциите, Варна - 5.2%, и Пловдив - 4.9%.
Читател
Рейтинг: 1552 НеутралноАмчи ний сме стигнали американците, щом масово нашенци пазаруват с кредитни карти. Аз си мислех, че по-разпространени са дебитните карти, ама нейсе. Важното е, че много кешовица се върти сред народ, който уж бил най-бедният в ЕС и най-бърже чезнещият от лицето на Земята (а-ха да влезем в Червената книга на застрашените видове).
Ан Он
Рейтинг: 3368 Неутрално> Корона кризата повиши ползването на кредитни карти
કટાક્ષКакто и потреблението на кремове за ръце (защото изсъхвали от много миене).
За едни - криза - за други - златна възможност.
pet_fire
Рейтинг: 5653 Неутрално"Корона кризата повиши ползването на кредитни карти"
Обществото винаги предпочита по-лесния начин на заплащане и неминуемо бе това да се случи. Корона кризата само малко забърза процеса
star bastun
Рейтинг: 1386 НеутралноИ аз си мисля, че се е повишило използването на дебитните карти.
danielv
Рейтинг: 1656 НеутралноДа.
Kosta Delev
Рейтинг: 1043 Любопитно"Корона кризата повиши ползването на кредитни карти..."
Кредитни или дебитни, или като журналисти не правим разлика...?
Дария Колев
Рейтинг: 4688 НеутралноЕстествено повечето са дебитни карти!
И при нас забелязахме над 20 евро на месец по-големи разноски, понеже се увеличават разноските по обслужване на банковите сметки!
Uprsport
Рейтинг: 1091 НеутралноИзползването на кредитен ресурс чрез кредитна карта е изключително скъпо удоволствие, тъй като лихвите са поне три пъти по-високи от тези по преференциалните потребителски кредити. Само редовното погасяване на задълженията в срок е разумния метод за използване на такава карта, като има няколко начина да се печели от това.
Kamen Iliev
Рейтинг: 61 НеутралноИзползването на кредитна карта хем означава повече потребление, хем че хората не им стигат парите, но вероятно са оптимисти, че ще могат да ги върнат.