Илияна Цанова и Филип Гунев влязоха в управлението на концесионера на летище София

Илияна Цанова през 2014 година, когато е служебен министър по управление на еврофондовете

© Велко Ангелов

Илияна Цанова през 2014 година, когато е служебен министър по управление на еврофондовете



Бившият вицепремиер на две служебни правителства и доскорошен зам.-управител на Инвестиционния фонд на Европейския съюз, известен като "плана Юнкер", Илияна Цанова става председател на Надзорния съвет на новия оператор на "Летище София" - "СОФ Кънект", съобщиха от компанията.


Вчера дружеството внесе първоначалното концесионно възнаграждение от 660 милиона лева и реално започна експлоатацията на аеропорта. Цанова ще отговаря за управлението на надзорния съвет и също така ще се грижи да осигури максимална ефективност на действията на надзорния съвет и оперативното ръководство на летище София, уточниха от "СОФ Кънект".


В надзорния съвет влизат още двама независими членове, единият от които е председателят на Антикорупционния фонд в България, бивш зам.-министър на вътрешните работи и експерт по въпросите на сигурността, обществените поръчки, престъпността и корупцията Филип Гунев. Другият - Кристиян Мандл, е представен, като европейски предприемач с опит в авиацията, технологиите и финансите, известен и със своите социални предприемачески дейности.




Съставът на надзорния съвет се допълва от представителите на фонда Meridiam Тиери Део, Марко Росо, Давид Делгадо Ромеро, Гив Сардари и Ралф Гафал, който представлява летище Мюнхен.


Изборът на Цанова за председател на надзорния съвет се обяснява с богатия и опит в инфраструктурния сектор и публично-частните партньорства. Самата Цанова коментира, че за нея е чест да допринесе за успеха на тази важна инвестиция за България.


Конкретните планове за летището ще бъдат обявени скоро


"Като заместник управляващ директор на ЕФСИ съм имала възможността да работя с г-н Део (Тиери Део, партньор, основател и главен изпълнителен директор в Meridiam, б.а.) в качеството му на член на инвестиционния комитет на ЕФСИ и се радвам да обединим отново усилия с него и Meridiam за реализацията на този проект", посочва Цанова. Тя коментира, че стремежът на новия оператор ще е да превърнат Летище София в модерно европейско летище.


Конкретните планове за аеропорта, първите инициативи и средносрочният инвестиционен план предстои да бъдат представени скоро, обявиха от "СОФ Кънект". Към момента бяха обявени намерения за инвестиране на до 624 млн. Евро. Планира се и изграждане на трети терминал до 2030 г.


Спорната процедура за концесията


"СОФ кънект" подписа договора с държавата за управление на летище София за 35 години през юли. Участници в дружеството са фондът "Меридиам" (Meridiam) и строителят "Щрабаг" (Strabag) с 1%. Изборът на победителя не беше приет единодушно поради факта, че това беше единственият кандидат, в чиято структура няма летищен оператор.


Сред другите претенденти за управление на аеропорта бяха френското летище Airport de Paris, които участват съвместно с доскорошния оператор на летище Ataturk в Истанбул TAV, операторът на летище "Франкфурт" Fraport, операторът на летището в Манчестър, с партньорите от Китай и операторът на летището в Копенхаген. Всички те обжалваха процедурата, но Комисията за защита на конкуренцията и ВАС не откриха нищо нередно в нея.


Отсрочката на концесионните такси


В началото на месеца правителството реши "СОФ Кънект" да отложи с 10 г. плащането на такси от страна на концесионера. Като мотиви бяха посочени COVID кризата и икономическите затруднения на летищните оператори и авиобизнеса. По данни на "СОФ Кънект" при 7.1 млн. преминали пътници през летището през 2019 г., за миналата година те са 2.9 млн.


Позицията на министъра на транспорта Росен Желязков е, че държавата не се ощетява, като ще получи дължимите общо 245 млн. евро на по-късен етап. Той увери, че всяка година ще се прави мониторинг на финансовия баланс на дружеството и при достигане на показателите от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните концесионни възнаграждения.

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4759 Неутрално

    Всички с принос към срамната концесия ще лапкат на народения гръб.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Боян Баянов
    Боян Баянов
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    „Бойко - кръстник на свиневъдите“
    Надпис от плакат на кабината на камион с прасета, паркиран до катедралата „Св. Александър Невски“ в подкрепа на г-н Бойко Борисов, подал оставка предишния ден, 20.02.2013 г. - mediapool.bg/zhivotnovadi-banskalii-traktori-dobitak-na-zhaltite-paveta-iskat-si-boiko-news203172.html

  3. 3 Профил на Lara Balevaa
    Lara Balevaa
    Рейтинг: 32 Неутрално

    Големите демократи! Дълго време се правеха и двамцата на десни, докато не им лъснаха червено-герберските гащи.

  4. 4 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 598 Гневно
  5. 5 Профил на Miti Konst
    Miti Konst
    Рейтинг: 53 Неутрално

    Чрез антикорупция към сладък пост... е това са ни борците за правда. Плужеци!

  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    Да публикуват заплатата на тая кукла........... нали ние я плащаме.

    Любовта ще спаси света!!!
  7. 7 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 994 Неутрално

    Тази концесия и всички свързани с нея трябва да бъдат разследвани и съдени. А лека-полека, чрез изплуващите калинки ще цъфне ясно, кой всъщност стои зад концесионера.

    Браво Дневниче за цензурата. Мода си знае какъв е, ПКП :)
  8. 8 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    при 7.1 млн. преминали пътници през летището през 2019 г., за миналата година те са 2.9 млн.
    -----------------
    т.е. таксата е трябвало да бъде намалена 2,5 пъти, а не да не се плаща нищо.

    Любовта ще спаси света!!!
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4759 Неутрално

    До коментар [#6] от "hope":

    Ще се уплашиш.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на Lubomir Velev
    Lubomir Velev
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Браво!!!
    ДА ЖИВЕЕ “ВЕЧНАТА ДРУЖДА С ЕВРОАТЛАНТИЗЪМА”!!!
    ИНВЕСТИРАМЕ ДВА МИЛИАРДА(ОТДЕЛНО СА ОТ БАЙ ТОШОВО ВРЕМЕ) и ГО ОТДАВАМЕ НА КОНЦЕСИЯ ЗА 600 млн.!!!
    ОТЛАГАМЕ ГОДИШНИТЕ ВНОСКИ,ЩОТО ИМА “КРИЗА” (ПРЕДИЗВИКАНА ОТ КОНЦЕСИОНЕРИ И СИЕ) ЗА ДЕСЕТ ГОДИНИ....КАТО ДОЙДЕ ВРЕМЕ ЗА РЕМОНТ....ЩЕ НИ ХО ВЪРНАТ....ПОСЛЕ ПАК!!!

  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    В началото на месеца правителството реши "СОФ Кънект" да отложи с 10 г. плащането на такси от страна на концесионера.

    ----------------------
    10 години само ще лапат... от нашите инвестиции. Само заради това някой трябва да влезе в затвора.

    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    "Концесионерът трябва да плати първоначалната цена от 281.2 млн. евро. Победителят беше избран с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира в следващите 35 години от концесията 608 млн. евро."


    10 години по 24,5 млн. са 240 500 000 евро или 480 000 000 лв. подарък за " консорциум „Соф Кънект“, с летищен оператор „Мюнхен“, в който участват немски, френски и австрийски компании."

    Любовта ще спаси света!!!
  13. 13 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Летище София беше жалък пример за държавно управление на огромни активи. "Печалбата" му в последните години беше сведена до 5 млн лева. Това беше и все още е най-скапаното, неуютно, мърляво, с миришещи тоалетни летище в Европа. Магазините бяха една жалка картина.Казвам това, защото съм летял до над 30 държави на континента, Турция, Русия, Кипър, Египет. Обслужване нула, организация вътре също нула. Дано концесията да измени вида му и общото впечатление на упадък, както стана с летищата във Варна и Бургас. Ако аз управлявах дори бих го дал без пари. Препоръчвам на многонезнаещите драскачи тук да не се възпаляват чак толкова от собственото си скудоумие.

  14. 14 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Големите демократи! Дълго време се правеха и двамцата на десни, докато не им лъснаха червено-герберските гащи.
    —цитат от коментар 3 на Lara Balevaa


    Не, синхронът е друг - в парламента отказаха да блокират гербавите назначения в енергийните бордове.

  15. 15 Профил на Шоршо
    Шоршо
    Рейтинг: 1068 Неутрално

    Ами честито заплатки от 10-20К месечно за заслуги към хунтата.

  16. 16 Профил на Lubomir Velev
    Lubomir Velev
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Е що не го “ОТДАХА” за инвестиция на “КОНЦЕСИОНЕРИТЕ”?
    Що с “НАШИТЕ ПАРИ” го РАЗШИРИХА,ДОСТРОИХА,РЕМОНТИРАХА...НАД ДВА МИЛИАРДА И ГО”ОТДАДОХА” за 600 млн.?До коментар [#13] от "Oggie Petkov":

  17. 17 Профил на Helen of Bikini
    Helen of Bikini
    Рейтинг: 669 Любопитно

    Тези двамата не са ли хора, свързани с Герп, или бъркам?

    Who the fuck are you to lecture me?
  18. 18 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 718 Неутрално

    Да публикуват заплатата на тая кукла........... нали ние я плащаме.
    —цитат от коментар 6 на hope


    5-6к

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5009 Неутрално

    при 7.1 млн. преминали пътници през летището през 2019 г., за миналата година те са 2.9 млн.-----------------т.е. таксата е трябвало да бъде намалена 2,5 пъти, а не да не се плаща нищо.
    —цитат от коментар 8 на hope


    Една година пандемия - десет години без такси! Добре, че ГЕРБ паднаха от власт, защото можеше и със сто години да отложат плащанията!

  20. 20 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 783 Неутрално

    много странни назначения.
    да отидеш от директорски пост
    в инвестиционния фонд на еврозъюза
    в някакво си летище и от антикорупционен
    фонд, в случая на Филип Гунев ми е доста
    странно. ама доста. може би западняците
    да са искали такива кандидатури. ама пак,
    какво ще правиш със мутренски концесионер.

  21. 21 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1740 Неутрално

    Тази кака на кого е човек?

    Предразсъдъците са за ограничените.
  22. 22 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#14] от "Араламбене му е майката":

    аз също се чудя, що демократите не
    блокираха това с назначенията.

  23. 23 Профил на Apophenia
    Apophenia
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    До коментар [#19] от "vassilun":

    10 години е твърде много това е абсурдно, може би е намесена корупция.
    Но пък за сметките -те освен приходи имат и разходи, дали са налелени и те 2.5 пъти?

    ☠ ☠ ☠ Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that. ☠ ☠ ☠
  24. 24 Профил на lig35561597
    lig35561597
    Рейтинг: 142 Неутрално

    До коментар [#13] от "Oggie Petkov":

    Тука в този форум само аз и ти сме на това мнение, още миналата година и сума ти пъти след това го казах, но тук все ме оплюваха разни драскачи "специалисти".
    Ще дишаме прахта на сърбите, които вече направиха летището с концесионера, а тръгнаха години след нас....
    Аман вече от леви и десни комунисти....

  25. 25 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 812 Весело

    Хе хе, тоя с Антикорупционния фонд е като ченгетата от нарко отделите, които почват да се занимават с търговия на дрога. На едро, разбира се.

    Но има логика, ако разбира от корупция, явно знае хватките и е идеален за това място.
    То не е казано, че трябва непременно да се бори срещу корупцията. Може да са го взели да прилага най-новите и иновативни корупционни практики, с гарантирано замитане на следите.

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  26. 26 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    Да публикуват заплатата на тая кукла........... нали ние я плащаме.
    —цитат от коментар 6 на hope


    Вече не я плащаш ти, а концесионера.

  27. 27 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Няма по гнусно летище от софийското. Който протестира явно не в чс изобщо. Помня лелите с метлите които посрещаха бат Бойко навремето.
    Трябва концесия, уволнение на ВСИЧКИ работещи, дезинфекция и нови хора.
    А колкото до таксите - ами това което прочетох (а другите явно искат само да плюят) е: когато се достигне нивото от 2019 - почват да плащат веднага. Като плюете, защо не погледнете другите летища по света как са? Или е по добре да плащат и да фалират, или да плащат и да им ги връщаме като помощи, ама зависещи помощи от някой ваш чиновник?

  28. 28 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 812 Весело

    Шо пък само за 10 години са им опростили таксите?
    Интересно как са стигнали до тази цифра 10?

    Знам, че не е редно да се говори за хората, само по външният им вид, но за този Росен Желязков, само като му вида фотото, и мога да кажа, че не бих му се доверил да държи повода на кучето ми пред магазина, докато пазарувам. Или ще го изтърве или ще го открадне.

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  29. 29 Профил на Ebeneezer Goode
    Ebeneezer Goode
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#24] от "lig35561597":

    Чакай, чакай, ни кой не казва, че летището не трябва да се разработи.
    Това което казват повечето е, че "най-смрадливата" оферта е избрана.
    Назначенията на тези двамцата са толкова странни, че само затвърждават подозренията, че нещо не е наред в далаверата.
    Така че ще останеш с мечтите си за "европейско" летище.

    Schrödinger's cat walks into a bar. And doesn't
  30. 30 Профил на Dobromir Dobrev
    Dobromir Dobrev
    Рейтинг: 230 Неутрално

    Тези двамата не са ли хора, свързани с Герп, или бъркам?
    —цитат от коментар 17 на Helen of Bikini

    Първата е свързана с Роско Поплювкото, а Гунев е човек на Цвъки Апартамента :)

  31. 31 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 989 Весело

    До коментар [#21] от "Нефертити":

    Както всички подобни - на тоя който я ...

  32. 32 Профил на pepisky
    pepisky
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    660 млн. лева - добър подарък за новото правителство, ако го има.

  33. 33 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    летището трябва да се управлява на пазарен принцип. всеки минал през него е наясно с това.

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  34. 34 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    дали ици и мечо пух ще пускат още клипове от летището? 🙄

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  35. 35 Профил на Lubomir Velev
    Lubomir Velev
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Прави ли ви впечатление,че така наречените:КОНЦЕСИОНЕРИ,ИНВЕСТИТОРИ...НИКОЙ НЕ ГИ ЗНАЕ КОИ СА!!!
    ВИНАГИ СА ПРЕДСТАВЯНИ ОТ НЕКВИ МЕНИДЖЪРИ!!!
    ВСЪЩНОСТ СОБСТВЕНИЦИТЕ НА КОРПОРАЦИИ,БАНКИ,БИГ-ФАРМА ...почти винаги се ПРИПОКРИВАТ!!!
    ПОЛИТИЦИ И БЮРОКРАТИ СА-ЕВТИНО ПЛАТЕНИ МОМИ!!!До коментар [#29] от "Ebeneezer Goode":

  36. 36 Профил на Darkman
    Darkman
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    Отлагането с 10 години на концесионните плащания след като е минала обществената поръча, променя изцяло параметрите на тази поръчка и тя отново може да бъде атакувана дори и в ЕС, защото това може да се смята за нерегламентирана държавна помощ. Тепърва ще завалят нови дела.
    И най-важното в цялата пародия е "Изборът на победителя не беше приет единодушно поради факта, че това беше единственият кандидат, в чиято структура няма летищен оператор."
    Как въобще е възможно в концесионната процедура да не е задължение на участниците да включват летищен оператор????

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  37. 37 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3283 Неутрално

    [quote#26:"3biri"][/quote]

    Тя, ако работи за тях, защо изобщо ни информират? Чии интереси ще защитава в такъв случай?

    Любовта ще спаси света!!!
  38. 38 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2239 Неутрално

    До коментар [#27] от "hunt":

    ...А колкото до таксите - ами това което прочетох (а другите явно искат само да плюят) е: когато се достигне нивото от 2019 - почват да плащат веднага.....
    —цитат от коментар 27 на hunt


    Не зная какво сте чели - освен ако сте виждали самия анекс - но от това, което има в медиите не е точно така.

    Плащането на концесионните такси се отлага за 10 години. При преодоляване на последиците от пандемията, плащането на отложените годишни концесионни възнаграждения може да бъде възстановено преди изтичане на срока на отлагане.

    Между "преодоляване последиците от пандемията" и "нивото от 2019 г." и между "плащането може да бъде въстановено" и "почват да плащат веднага" има доста голяма разлика.

    Ако искате ме причислете към плюещите, но за мен това не е добро решение. Какво значи да се отлагат таксите? Като се отложат след 10 години откъде концесионера ще вземе пари да плати и старите и текущите? Същото важи и за пожеланието плащането да бъде възстановено по-рано. Това са мътни и обтекаеми постановки, които в края на краищата ще доведат до безкрайни спорове и неплащане на таксите.

    За мен правилното решение основано на здравия разум и запазване на интересите и на двете страни е при създаденото от пандемията положение държавата да се откаже въобще от концесионната такса, но само за една година. И така година за година - колкото време се наложи.

  39. 39 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 3997 Любопитно

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Кое е срамното на тази концесия?

  40. 40 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 3997 Любопитно

    660 млн. лева - добър подарък за новото правителство, ако го има.
    —цитат от коментар 32 на pepisky


    На този коментар се цъкат минуси, незнайно защо. Може би просто от злоба.

  41. 41 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Весело

    До коментар [#36] от "Darkman":

    ми не, не е държавна помощ. поне така казват от европа. това е с условие
    чети, чети

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  42. 42 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    ако условието не се спази., ще бъде прието за зържавна помощ. направили да го перфектно.

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  43. 43 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    така сойто и да дойде на власт няма да може да

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?
  44. 44 Профил на sarunka
    sarunka
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    злоупотреби

    Политиката на Дневник за администриране на форума е най-грозното лице на цензурата. Към съфоромците с най много плюсове. Кефи ли ви , че лоената топка ви ги блъска?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK