Повече екрани на открито, много бира и по-голям телевизор в хола - ефектът на Евро 2020

Повече екрани на открито, много бира и по-голям телевизор в хола - ефектът на Евро 2020

© Лили Тоушек



Хора, събрани на бира пред голям екран. Това вероятно е най-клишираната, но и най-близка до действителността гледка по време на европейско или световно първенство по футбол. Такива събития са чакани, особено след година като предишната, от всички свързани под някаква форма с тях бизнеси. "Дневник" провери какви са ефектите за специално изградените градски фен зони, за производителите на най-популярната сред запалянковците напитка и за търговците на техника.


Последният случай, в който българските привърженици на футбола имаха щастието да гледат представянето на националния отбор на голямо първенство, беше Евро 2004. Оттогава мнозинството от тях се наслаждават на европейските и световните финали по телевизията. В последните години съществена част от преживяването станаха градските фен зони - обособени места, където футболни привърженици се събират, за да гледат мачовете с приятели на открито на големи екрани и с халба бира в ръка.


Фен зоните: фенове има, спонсори - не


Организаторите на две от големите фен зони в София - "Юнак" (на едноименната бивша хокейна пързалка до националния стадион) и "Евро камп" (в Южния парк), споделят мнението, че пандемията не е променила поведението на запалянковците. Променена обаче е ролята на спонсорите, които помагат в организацията.




"Тази година организацията е най-трудната, защото нямаме тези партньори, които сме имали в миналите издания", каза пред "Дневник" Драгомир Драганов от "Файвпойнтс", който управлява фен зоната "Юнак". По думите му компаниите проявяват интерес, но често не се включват заради съкратен бюджет.


"Принудени сме с партньорите, които имаме, да опитваме да рефинансираме целия бюджет с продажби на храна във фен зоната, посочи Драганов.

Ако в предишните случаи разходите по организацията ни са били покривани изцяло от спонсори, сега идват само 25%


Драгомир Драганов,

"Файвпойнтс"


Сходни са наблюденията и на Борис Гълъбов, който организира "Евро камп". Той също вижда голяма промяна при помощта от партньори спрямо световното през 2018 г.: "Съществената разлика е заради свиването на бюджетите в компаниите. Трудно е, но се надяваме, че в следващите години ще е по-добре и ще наваксаме пропуснатите ползи от тази година."


Друг проблем пред организаторите на фен зоните бяха серията дъждовни дни в началото на европейското първенство. С подобряването на времето организаторите отчитат голям интерес сред хората. От "Евро камп" дадоха път на сходно място за забавление и в Перник.


Тази година е доста на мускули, основно заради идеята и традицията.


Борис Гълъбов,

"Евро камп"


Успоредно с фен зоната на "Юнак" се развива и място за развлечение с храни и напитки, като са разположени няколко от набиращите скорост каравани за храни. Те ще останат на мястото и след Евро 2020.


На "Евро камп" също опитват да привличат хората с храна, напитки и разнообразие от игри. След края на мачовете на мястото ще бъде организиран "София съмър фест" с културна тематика.


COVID-19 + Евро 2020 = повече изпита бира


Обичайно представата за футбол и лято се свързва с бира. И това не е случайно, тъй като винаги пивоварните компании във всички краища на света са спонсори на големи и регионални футболни първенства, казва пред "Дневник" Ивана Радомирова, изп. директор на Съюза на пивоварите в България. Казва обаче, че специално в България при предишните европейски и световни първенства не е отчетено видимо увеличение в консумацията на бира.

Данните показват, че ръст в продажбите на бира е характерна за страните, където се провеждат тези големи спортни събития, както и в тези, чиито отбори са лидери във футболната надпревара. Всички виждаме каква еуфория цари сред феновете при тези мачове и колко предпочитана е бирата в подобни моменти, отбелязва тя.

Според Радомирова обаче заради пандемията тази година може и да се окаже, че консумацията на бира и в България ще има лек ръст. "Вероятно е и у нас да има леко завишаване в продажбите на бира, защото всички заведения работят и почти няма обект без голям телевизионен екран за предаване на мачовете. Още повече, лятото е пиковият сезон за пивоварния бранш, като традиционно 60% от консумацията на бира в страната е през топлите месеци. Независимо от сезона обаче, през последните години бирата продължава да е най-често консумираната напитка у нас след бутилираните води", посочва тя.


Повече екрани на открито, много бира и по-голям телевизор в хола - ефектът на Евро 2020

© Лили Тоушек


През първите месеци на пандемията преди година производителите на бира се оплакаха от намалената консумация, което се дължеше основно на затворените заведения.


Поради затварянето на ХоРеКа (хотели - ресторанти - кафенета - бел. ред.) сектора, през миналата година и в началото на тази, каналите за продажби на бира се пренасочиха изцяло през магазинната мрежа, т.е. така наречения топъл пазар, обяснява Радомирова.

През 2020 г. продажбите през заведенията, които ние на професионален език наричаме студен пазар, имаха спад от близо 40%. Съотношението между студения и топлия пазар за 2020 г. е 12% към 88%.
По данни на организацията на пивоварите през 2020 г. продажбите в България са намалели с 5%, докато средно претеглено, спадът на бирения пазар в ЕС е с 9%, спрямо обемите от 2019 г.


Отварянето на заведенията, топлото време и събиранията за футболното Евро 2020 за бранша са повод за надежда, че ще има ръст на продажбите. Въпреки това, основният търговски канал за продажби остават големите супермаркети и кварталните магазини. В големите градове, където обичайно консуматорите са с по-високи доходи, все по-популярни са специализираните магазини, където се предлагат буквално стотици асортименти пиво.


В България, с най-висок дял традиционнo са продажбите на бира в PET бутилки - 55 % пазарен дял от бирения пазар за миналата година. Стъклените бутилки са 20% от пазара и с 3% по-малко от 2019 г., кеновете са 22%. Периодичните затваряния са намалили продажбите на наливното пиво и съответно продадените количества бира в кегове са 3 % от пазара.


През този летен сезон се очаква покачване на консумацията на наливна бира и в стъклени опаковки, особено с активирането на туристическия сезон и пътуванията.


Телевизорите: да е голям и да е умен


Повече екрани на открито, много бира и по-голям телевизор в хола - ефектът на Евро 2020

© Цветелина Белутова, Капитал


При всяко или европейско по футбол продажбите на телевизори буквално скачат - това показва 20-годишната статистика на "Технополис", казва Йордан Вакъфски, управител на хипермаркетите. Думите му потвърждават шегата, че за всеки голям турнир трябва нов телевизор, поради което продажбите нарастват до два пъти над обичайните.


Освен това с годините расте размерът на най-продаваните телевизори и в момента хит са тези с 43-55 инча големина на екрана. Причината за това пък е, че цените на тези продукти сравнително бързо падат и правят по-големите по-достъпни, което влияе и на избора на клиентите. "Който е тръгнал с 1200 лв. бюджет вижда, че с тях може да си вземе и с 55 инча екран, а не 42 като преди 2 г.", обяснява Вакъфски.


Допълва, че освен това хората не търсят вече най-евтиното и най-голямото, а държат телевизорът да е "умен" (smart). Обяснението му е, че в този случай устройството може да се ползва за разглеждане на снимки, слушане на музика, да си провериш пощата, докато друг член на семейството ползва компютъра и т. н.

Освен другото, покупките водят до преразпределяне на техниката в дома - най-новият се поставя в хола, а останалите се разпределят и най-старият може да отиде на вилата. Последното е особено актуално с началото на пандемията и води до други покупки, които целят подобряване на условията - бойлер, басейн, шезлонг.

Новият телевизор за европейското се съчетава и с други покупки, казва Вакъфски. В момента към него някои клиенти добавят смартфон или таблет с висока резолюция, които също позволяват следенето на футболните срещи, независимо къде се намираш. В духа на европейското са и промоционалните кампании на някои фирми, които предлагат подарък каса бира при покупка на хладилник или футболна топка към друг уред.


От мобилния оператор А1 също отбелязват значителен ръст в продажбите на телевизори, който за момента на годишна база се изчислява на 50.5%. "Необходимо е обаче да се направи уточнението, че нарастващите продажби са резултат от много фактори, включително добавянето на множество нови модели телевизори в нашето портфолио, които се предлагат на атрактивни цени в комбинация с тарифни планове за интернет и телевизия", допълват от компанията. Преди началото на европейското първенство А1 организира "Пролетна игра с пакет Diema Xtra". "Футболната тематика беше силно застъпена във всички маркетингови активности във връзка с играта, а 8 наши клиенти спечелиха чисто нов телевизор Samsung", допълват от телекома.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 535 Весело

    Аха, така значи, производителите на най-тъпото питие и на тъй наречените тъпвизори искат да печелят повече, но не искат да спонсорират едно цяло отложено европейско заради една тъпа пандемия.

    Единственото, което мога да препоръчам на топсерсемите е да започнат да спортуват реално, а при прегряване да пият шприц (1/3 бяло вино и 2/3 газирана вода). Алкохолът е по-малко и не се ожаднява толкова бързо.

    Топка всекиму! Не може така 22 души да гонят една единствена топка по стадиона, а зрителите в сектор Т да пият бира с чипс и да нашишкавяват.

    73! Go Go
  2. 2 Профил на ivan_lawyer
    ivan_lawyer
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Господ е измислил първо цацата и бирата, а после всичко останало. Най-културното питие, което е в основата на цивилизацията - Египет, Средновековието се е леела бира, след Освобождението в България е започнала консумацията.

    Не съм сигурен, обаче - че пием реално качествено пиво, а за истинско - няма пари.

  3. 3 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2092 Неутрално

    Колко народ се скупчва в тия фен зони а нямаме никакъв коронавирус. От друга страна най-затворените, най-ограничените, най-маскираните и най-пазещите дистанция са много по-зле, толкова за “мерките”

  4. 4 Профил на chicho_granch
    chicho_granch
    Рейтинг: 76 Неутрално

    С други думи - припимняне на и завръщане към нормалността.

    Крайно време е Ковид истерията да преустанови своя живот.

  5. 5 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2318 Любопитно

    И как изглежда на огромен екран картината на Диема? По Булсатком каналът е с качество от 90-те, за щастие има и други варианти за интересните мачове.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  6. 6 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2263 Весело

    До коментар [#1] от "Go Go":
    Аха, така значи, производителите на най-тъпото питие и на тъй наречените тъпвизори искат да печелят повече, но не искат да спонсорират едно цяло отложено европейско заради една тъпа пандемия.

    Анатема и заливане с катран и перушина на всеки казал лоша дума за вълшебната кехлибарена течност.

  7. 7 Профил на Rational
    Rational
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Големината на телевизора и на библиотеката в един дом разкриват много за неговите собственици.

  8. 8 Профил на Активист
    Активист
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    До коментар [#5] от "fpyyh":

    За гледане на мач най-важна е компанията, после мезето, после резултата и най-накрая е качеството на картината. :)

  9. 9 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6048 Неутрално

    Продуктово позициониране от всяко изречение...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  10. 10 Профил на Martin Ivanov
    Martin Ivanov
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Интерес може да има, ама впечатленията ми са, че поне на "Юнак" цените са зверски високи. 2,50 лева кебапче и 4-6 лева за малка наливна бира е безумие! Нещо повече не ти позволяват даже вода да си донесеш. За жегите които бяха това пък е абсурд. Гледам си от лаптопа, и не ме вълнува ще има ли телевизор или не.

  11. 11 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5537 Неутрално

    "Повече екрани на открито, много бира и по-голям телевизор в хола - ефектът на Евро 2020"

    Това е мечтата на повечето футболни фенове





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK