Спестените пари от почивки и заведения са отишли за по-голям комфорт у дома

Спестените пари от почивки и заведения са отишли за по-голям комфорт у дома

© Георги Кожухаров



По време на ограниченията заради пандемията хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки, са инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например през първата половина на 2021 г. най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800 - 850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари - юни 2020 г. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750 - 800 лева, докато година по-рано струваше 600 - 650 лева. Това показва новото издание на популярната класация "Топ 10 на изплащане" за периода януари - юни 2021 г. от един от основните играчи на пазара на потребителско кредитиране - "БНП Париба Лични финанси".


Анализът показва и че в категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на


стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн




остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява, от една страна, със социалната дистанция, а от друга - с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване и отпускане на потребителски заеми.


Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора "Търговията: Презареждане 2021" на L'Echangeur - центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите, само за няколко месеца кризата с коронавируса е изстреляла с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението.


През първата половина на 2021 г.


хората инвестираха повече пари в повишаване на жизнения си комфорт


В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Това се доказва от факта, че в новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците.


Например


средната цена на комплект от обзавеждане за спалня


и матрак нарасна с 29% до 1250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1050 - 1100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на 7-а позиция.


Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% до 750 - 800 лева. Според експертите на БНП в България двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които позволяват да се гледат предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, да се слуша музика от YouTube, да се играят игри с HD качество и т.н. Вторият фактор е Европейското първенство по футбол, което стимулира феновете да купуват телевизори с по-големи екрани с високо качество на картината.


Най-значителен ръст в средните цени


е отбелязан в категория "Преносими компютри". Обяснението за това е в дългия период на хоум офис и дистанционно обучение - хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35.7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева, посочват от институцията.


В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари - юни 2020 г., перални - спад от 22%, и готварски печки, където понижението е от 13%. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели.


Освен това заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.


L'Echangeur прогнозира и


две големи промени


Очаква към 2030 г. роботизираните доставки да бъдат пазар на стойност 33 млрд. евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата. Според проучване на "Евромонитор" за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от 2 часа, докато към момента само 19% от ритейлърите могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа.


Друга очаквана промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка. Стартъп, наречен Repack, вече предлага отстъпки при еднократна употреба на опаковките на онлайн поръчки. След като пратката е достигнала крайната си дестинация, куриерът може да вземе опаковката и безплатно да я върне към онлайн търговеца за рециклиране.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4498 Неутрално

    Българинът е прагматичен.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на buggie
    buggie
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Има няма през един-два дни дневника пуска някоя подобна платена публикация, за това как българина е на опашки пред Практикера, Бриколаж и Баумакс, да пазарува строителни материали. Белким някой, който още не е разбрал, че сега е момента за ремонта, отиде да напазарува теракот, гранитогрес и фаянс. Че ще поскъпва.

  3. 3 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 928 Весело

    хората инвестирали в ПИЖАМИ :DD:D:D:D

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4498 Неутрално

    До коментар [#2] от "buggie":

    Писнало ми е да правя ремонти. Давам път на младите.
    Ама те не са петимни!!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2446 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ремонти се правят рядко, ако си майстор - като не си, всеки ден ще "ремонтираш".

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4498 Неутрално

    До коментар [#5] от "Deaddark":

    Не винаги.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на pspa
    pspa
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Адски много глупости в тази статия, но типично за корпоративен стил на кредитна институция! Феноменът на масовото търсене на лаптопи заради короната отмина преди около година, сега проблемите са от друго естество. Проблемът с поскъпването на техниката като цяло не е толкова в търсенето, колкото в недостига на чипове, който продължава вече близо година. Чипове, чието производство е концентрирано в Азия, болшинството от което е в Тайван. А Тайван освен с огромно търсене, което надвиши предлагането, се сблъскаха и със сериозна суша (производството на микроелектроника изисква много вода) при което властите в определени дни трябваше да избират - дали да доставят питейна вода на жителите или да спрат водата, за да работят заводите за чипове.

  8. 8 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2446 Весело

    До коментар [#7] от "pspa":

    И забрави новите криптовалути, както и скалперите - които благодарят на Безос за монополната си позиция.

  9. 9 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    Поскъпването на доста стоки е, понеже са внос от Китай. А цената за превоз на един контейнер от Китай до Европа и Китай до щатите скочи многократно. Самата стока може и да не се е оскъпила много, но ако е тежка или обемна транспортът я оскъпява много. Това разбира се е шанс за производителите в Европа и отчасти България. Ще се купуват български мноблокове и мивки, а не внос от Китай.

  10. 10 Профил на spring_va
    spring_va
    Рейтинг: 689 Любопитно

    А тези, които си загубиха работата по време на пандемията за какво са си изхарчили "спестените" пари? Има ли такава статистика? 🤔

  11. 11 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5049 Неутрално

    "Спестените пари от почивки и заведения са отишли за по-голям комфорт у дома"

    Или в банките, поне според инфото за увеличени депозити на населението

  12. 12 Профил на rado_sv
    rado_sv
    Рейтинг: 623 Неутрално

    Ами правилно. И аз имам такива наблюдения.

  13. 13 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2978 Неутрално

    внушението за нарастващо "благосъстояние" противоречи на това, което виждам сред съселяните си
    защото при нас "спестените пари" отиват както следва:
    - покриване на вересиите;
    - дребни, но неотложни ремонти на техника, с която се изкарва някакъв доход;
    - запасяване с дърва за зимата (вкл купуване на нова печка, защото евтината стара е прогорена и пуши);
    - фонд "и аз съм човек" (или другояче - посещение в "културния дом", т.е. кръчмата)

    за подобряващи домашния си комфорт не съм чул

    но това моето не е някаква особено представителна извадка
    просто тъй живеем в близката до София провинция, някъде другаде може и да е различно, вероятно има и такива, за които се отнася тази статия

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK