В разгара на лятото "усещането за силен сезон е измамно"

В разгара на лятото "усещането за силен сезон е измамно"

© Цветелина Белутова, Капитал



В разгара на лятото все още е трудно да се каже какъв е туристическият сезон. Представителите на бизнеса споделят противоречиви оценки, люшкащи се между това, че ситуацията е по-добра от миналата година, и че резултатите са катастрофални.


Доближават се в мненията си, че много българи отново са предпочели да останат на море тук, вместо да отидат в Гърция, въпреки че южната съседка на България това лято е по-достъпна. Друг е въпросът дали започналите рестрикции там няма да променят плановете. И също дали е възможно сезонът тук да бъде спасен от българските туристи.


Чехи, словаци, поляци, украинци, румънци


На юг това лято оптимизмът е по-голям. Поне такава картина представя Бургаската регионална туристическа камара. Чехи, словаци, поляци, украинци, румънци - това са основните пазари сега, казва Евелина Пулева от камарата. Обяснява, че за Южното Черноморие, което поне в частта с по-малките хотели бе "спасено" миналото лято от българите, е било важно отварянето на руския пазар, където "се вижда раздвижване". Посочва, че в момента трудно се намират места в Приморско, Созопол и Поморие.




Според нея ситуацията на английския пазар заради коронавируса "не е някаква драма". (Във Великобритания имаше ограничения до 18 юли, а след това България постави страната в т.нар. червена зона заради многото случаи на зараза.) Хотелите в Слънчев бряг, които работели с британски туристи, или не отварят това лято, или са се преориентирали към българи, защото не може да се иска от голям хотел да отвори за 20 дни, коментира Пулева.

"Нашето очакване е, че този сезон ще бъде по-добър от 2020 г. Миналото лято юни не работихме, тази година макар и слабо, с много затворени пазари, започнахме от юни, от юли имахме някакъв сезон, макар и не толкова силен като през 2019 г.", анализира Пулева.

Според нея цялото Южно Черноморие от Слънчев бряг надолу е пълно. "Което говори, че сезонът е много по-добър от предходния, но как ще завършим никой не може да каже в момента", допълва тя.


В разгара на лятото "усещането за силен сезон е измамно"

© Анелия Николова


Инклузивен турист търси ниска цена


За разлика от миналата година сезонът започна по-рано, имахме някакъв регламент на работа, казва и Илин Димитров, председател на Варненската туристическа камара. Описва профила на туристите, избрали Северното Черноморие това лято, така: инклузивен турист, идва за седмица, търси ниска цена. Обяснява, че браншът на север е в ценова война - някои хотелиери са обявили "много ниски цени, беше грешка, но така са преценели колегите". Това, което според него помага на сезона, са румънските туристи, които за нормалната 2019 г. бяха общо 1.2 млн. "Пазарът е развит, близко сме и са свикнали да ни търсят", илюстрира той.

Общата картина показва, че има повече от миналото лято почиващи, но пълни са хотелите на първа линия, а тези на втора и трета не са. Заради това, че няма много полети и гостите са със собствени коли, пък изниква проблемът, че няма къде да се паркира. А при слаб сезон паяк да вдигне колата на госта ти не работи в твоя полза, описва ситуацията на някои хотелиери той.

"Има един мит, че българският турист може да спаси сезона. А всъщност, ако всички почиващи българи отидат на море, могат да запълнят до 25-30% от цялата леглова база", коментира той. С уточнението, че браншът обича българските гости, защото "са с широка душа, обичат да харчат", но не могат да спасят сезона.


Макар и оставен на заден план в пандемията, за него все по-голям проблем става този с персонала. "В момента, в който дойде туристът, изниква въпросът кой ще го обслужи", подчертава той. Смята за недалновидно решението на Министерството на образованието да намали платения от държавата прием в университет на кадри в туризма. С колегите му коментирали, че явно това ведомство не общува с Министерството на туризма.


"При 40% неотворени хотели и много останали непълни ние имаме внос около 20 хил. кадри от чужбина, което е на нивото от 2019 г. А едно затваряне зимата заради коронавируса ще е катастрофално, защото допълнително ще доведе до отлив на служители", описва ситуацията той.


Към списъка с нелогичности добавя това, че България се затваря за туристи от страни, където населението в голяма степен е ваксинирано - като Германия и Великобритания. Те наскоро бяха поставени в червената зона от здравните власти. Гостите от Чехия, където ситуацията с вируса бе много тежка, влизат без тест, а тези от Полша, където България има вече и туристическо представителство, трябва да се тестват, допълва той. "В бранша има едно усещане, че здравното министерство работи на парче", казва той.


Между нулата и "някакво раздвижване"


Англия - нула, Русия - нула, Полша и Германия - има някакво раздвижване и допускаме, че Полша евентуално би могла да направи 40% от обема за 2019 г., ако имаме късмет. Така изглежда ситуацията през погледа на Иван Грошев, управител на "МТС България", една от фирмите, която води и британски туристи в партньорство с Jet2holiday.


Очакването за силен сезон е измамно. Просто защото хората миналата година не видяха жив турист, а сега виждат малко и чисто емоционално възприемат сезона като добър.


Иван Грошев,

туроператор


Разказва, че с наближаването на ограниченията в самата Великобритания е имало рязък скок в търсенето на почивки в България, но пък междувременно България постави страната в червената зона.


"Ако не ни затворят, поне до края на август или септември, ще бъде малко по-добър от предния сезон, но говорим за "едноокия сред слепите", анализира той.


Казва, че има "запълванки" чрез българските и румънските туристи, но че еуфорията е по-скоро в главата на хората, отколкото обективно обстоятелство. Смята, че малкото ваксинирани в България ще е нещо, което ще създаде проблеми догодина.


"Въпреки всички теории на конспирацията ваксините са единственото средства за предпазване. Ние явно тука предпочитаме пневмонията пред ваксинацията и ще си постелим лошо за догодина", посочва той. "На тези числа на заразените, които са никакви, успяваме да направим някакъв сезон, а ако сме с лоши данни, какво ще направим? Абсолютно нищо!"


Операция "Обединени чартъри"


Чартърите вървят от 2 юли след рестарта, имаше дори няколко в последната седмица на юни. Свикнали сме през последните години само на съкращаване, а сега има плавен, стабилен постъпателен ръст на записванията, казва Калин Сутев, представител на един от най-големите германски туроператори - DER Touristik Deutschland, в която група влиза и компанията ITS.


Посочва, че ситуацията е далеч от нивата на 2019 г. и няма как да бъдат постигнати същите обеми, но броят на туристите сега е "добра предпоставка" за следващия сезон, в който браншът се опитва да догонва последната нормална година.


Казва, че в момента, в средата на високия сезон, записванията за почивка в България бележат ръст при всички германски туроператори спрямо миналата година. А и тогава в средата на август чартърната програма до Варна бе прекратена на този пазар. За това лято германските туроператори наемат съвместни чартъри, защото за самостоятелни не могат да осигурят достатъчно туристи.


Прогнозата на Сутев е, че това лято ще представлява 45% от обемите на нормалната 2019 г., ако продажбите за септември се активизират в края на юли и ако не се появят непредвидени обстоятелства и сезонът не свърши предсрочно.


Междувременно всички чартъри от Великобритания, планирани до края на август, са отменени за летището във Варна, очаква се това да се случи и с Бургас. През миналия август заявените чартъри от Обединеното кралство бяха 228 за Бургас и 158 за Варна.



Българите отново залагат на бунгала и каравани


Пандемичната обстановка вече втора година оказва значително влияние върху избора на лятна дестинация за почивка на потребителите. Потребителско проучване на платформата OLX отчита 40% отлив на туристи в Гърция и чужбина в сравнение със същия период през изминалата година. Очаквано през летния сезон се наблюдава по-голямо търсене на почивки на морето (70%), следвани от такива на "село и къщи за гости" (20%). Този начин на настаняване става все по-популярен, а това се отразява и върху предлагането в платформата.


Проучването посочва също, че Южното Черноморие е предпочитаната дестинация. Все повече потребители се ориентират към самостоятелни и нискобюджетни места за настаняване, сред които бунгала (147% ръст на търсене през 2021 г. в сравнение с 2020 г.), каравана (170% ръст), къща (170% ръст) или апартамент (174% ръст) под наем.


"Ясно виждаме последиците от пандемията и промяната в потребителското търсене във връзка с летните почивки. През платформата ни се предлагат все повече места за самостоятелно настаняване, концентрирани на българското Черноморие. Противоепидемичните мерки и усложнената пътна обстановка явно са повлияли върху избора за лятна почивка на българите, като очакваме тази тенденция да се запази поне до следващия туристически сезон", коментира Камен Янкулов, управител на платформата.


Отбелязва, че по наблюдения от търсенето през нея близо 60% от българите предпочитат да разделят ваканционните дни на няколко по-кратки пътувания (до 1 седмица и по-малко), докато едва 30% почиват за 2 и повече седмици наведнъж.


Платформата отчита и по-нисък процент на потребители, предпочитащи съвместното пътуване - под 10% от тях избират да пътуват с автобус, влак или чрез споделено пътуване, за сметка на близо 90%, които използват личния си автомобил.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK