
© Георги Пауновски
Изпълни ли България зелените тезиси на Европа, свързани с екологичната цел 55, пътуването и превозите на фосилни горива ще станат безобразни скъпи, това предупредиха днес от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). Председателят на обединението Живодар Терзиев поясни, че ако плановете се изпълнят, още от 1 януари 2023 г. към сегашните цени на горивата ще се прибави минимум един лев без ДДС.
Терзиев посочи още, че идеята за замяна на традиционните горива в транспорта с електричество е неизпълнима най-малкото заради факта, че на страната би й трябвала още една енергийна мощност с капацитета на АЕЦ "Козлодуй".
Друг проблем е, че чисто технически няма как край европейските пътни коридори да се осигурят зарядни станции с капацитет минимум 450 киловата на всеки 60 км за леки автомобили и 1.3 мегавата на 100 км за товарните. Това трябва да стане факт до 2023 - 2025 година. В момента рядко една бензиностанции има капацитет от 30 киловата, рядко 100 киловата. Проблемът е, че около магистралите самата електрическата мрежа не е способна да достави ток с такива характеристики, защото край тях няма населени места.
Проблем е и планираното увеличаване на биокомпонента в горивата. От една страна, е трудно тяхното снабдяване, а от друга, голяма част от автомобилите в България не биха могли да работят с такова гориво.
От БПГА призоват управляващите в страната да започнат дискусии по темата и да потърсят златната среда. От асоциацията смятат, че е нужен български план за устойчива мобилност, който да се включи в плана за възстановяване и устойчивост. Предлага се също да се иска дерогация от изискванията на директивата.
Като проблем от асоциацията виждат факта, че вече няколко месеца страната се управлява от служебни правителства. От БПГА се притесняват също, че както неведнъж досега, държавата няма да успее да се справи със задачите по плана и ще ги прехвърли върху бизнеса.